Spring til indhold

Anmeldelse af Andel Energi

Der er relativt stor chance for, at du har hørt om Andel Energi før. Energiselskabet er nemlig en af de større spillere på markedet og leverer i skrivende stund el, naturgas og/eller energirådgivning til mere end 1,2 millioner privat- og erhvervskunder.

Foruden at være et stort energiselskab er Andel Energi også et grønt energiselskab. Andel Energi har nemlig iværksat en række – og iværksætter løbende flere – initiativer med henblik på accelerere den grønne omstilling. 

Om Andel Energi udmærker sig på andre områder end det klimamæssige, kan du blive klogere på i det resterende af anmeldelsen, hvor vi blandt andet redegør for Andel Energis indsats på kundeservice-området samt belyser, hvorvidt Andel Energi kan siges at være et pålideligt elselskab. 

Andel Energi screenshot

Samlet bedømmelse

3.4

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Miljøvenlighed

5.0

Andel Energi udbyder en række forskellige strømaftaler, der alle har det tilfælles, at de kan betegnes som værende grønne. For samtlige af Andel Energis strømaftaler gælder det nemlig, at Andel Energi indkøber grønne oprindelsescertifikater, der svarer til kundernes forbrug.

Derudover udbyder Andel Energi en række produkter, der bidrager til at gøre verden grønnere. Det være sig blandt andet solceller, varmepumper og ladestandere. 

Ydermere er det værd at bemærke, at Andel Energi har udarbejdet en sektion på deres hjemmeside, som de kalder for ‘Klog på energi’, hvor du dels finder en masse viden om de klimamæssige udfordringer, som verden står overfor, men også adskillige tips og tricks til, hvordan du kan energioptimere dit hjem, hvilket dels er godt for klimaet, men også din pengepung.

I forlængelse af ovenstående er det også værd at bemærke, at du som Andel Energi-kunde har mulighed for at få gratis rådgivning af en af Andel Energis erfarne energirådgivere. 

Kundeservice

3.5

På Trustpilot får Andel Energis kundeservice-indsats en del ros af adskillige Trustpilot-anmeldere, der bemærker, at de hurtigt og effektivt har fået den hjælp, de havde brug for. 

Trustpilot-anmelderne er dog generelt ikke ubetinget positive angående kundeservice-indsatsen, da en række også skyder med skarpt efter denne indsats. 

Blandt de mest kritiske røster er et hyppigt bemærket kritikpunkt, at der til tider er lang ventetid på at komme igennem til Andel Energi, og at nogle oplever, at de ikke bliver ringet op, når de har bedt om at blive dette.

Derudover er det værd at bemærke, at der var en del elselskaber, der klarede sig bedre i en stor EPSI-undersøgelse fra 2024, hvis formål var at måle tilfredsheden hos de forskellige elselskabers kunder.

Ovenstående trækker naturligvis en smule ned i vores bedømmelse af Andel Energis indsats på kundeservice-fronten.

Til gengæld trækker det op, at kundeservice-afdelingen kan kontaktes samtlige hverdage i relativt brede tidsrum – nemlig 08:30-16:00.

Ry blandt forbrugerne

4.0

I skrivende stund har Andel Energi modtaget mere end 11.290 anmeldelser på Trustpilot og opnået en samlet karakter på 3,9, hvilket svarer til ‘god’. 

Dermed er det vist ikke helt forkert at konkludere, at størstedelen af Andel Energis kunder er overvejende tilfredse med den service, som Andel Energi yder, og de produkter, som elselskabet udbyder.

Medlemsfordele

3.0

Andel Energi byder på en række interessante medlemsfordele, der dog alle relaterer sig til kerneproduktet. Med andre ord byder elselskabet altså ikke på nogen ekstraordinære medlemsfordele, som nogle af konkurrenterne gør.

Herunder følger en oversigt over de – i vores øjne – mest attraktive medlemsfordele, som Andel Energi byder på:

  • Altid grøn strøm
  • Adgang til kyndig energirådgivning
  • Adgang til brugervenlig app, hvor du hurtigt og nemt kan tjekke dit elforbrug og dine regninger
  • Betaling efter forbrug.

Pris

2.0

På nuværende tidspunkt lyder vilkårene for Andel Energis billigste elaftale således:

  • Her-og-nu-prisen på elbørsen + 11,23 øre pr. kWh i spottillæg + 0,52 øre pr. kWh i omkostningstillæg + 4,11 øre pr. kWh i grønt tillæg
  • Abonnement: 18 kr./md
  • Alle de faste omkostninger (elafgift, transportudgifter osv.) som er ens hos alle elselskaber.

Ovenstående gør, at Andel Energi prismæssigt befinder sig i den dyre ende af feltet.

Med andre ord betyder det, at hvis du er på jagt efter et billigt elselskab, er Andel Energi altså ikke det mest oplagte valg. 

Jagter du et lavprisselskab, kan du med fordel tjekke vores oversigt over billige elselskaber.

Pålidelighed

3.0

Vi anser Andel Energi som et nogenlunde pålideligt elselskab, hvor der dog – på visse områder – er plads til forbedring.

Hvis vi starter med det positive i forhold til Andel Energis grad af pålidelighed, er det positivt, at Andel Energi – modsat 19 af kollegerne – bestod TÆNKs store test af elselskaber i 2024. 

Ligeledes er det positivt, at Andel Energi er et stort brand, hvortil der knytter sig en del troværdighed. 

Sidst, men ikke mindst er det positivt, at Andel Energi er relativt transparente, hvad angår priser, gebyrer og deslige. 

Os så til det negative…

Det trækker naturligvis ned, at Forbrugerombudsmanden i 2024 vurderede, at Andel Energi tidligere havde overtrådt de aftaleretlige regler om varsling af aftaleændringer og vildledt forbrugerne.

Helt konkret havde Andel Energi flyttet adskillige elkunder over på en anden elaftale end den, som kunderne havde tilmeldt sig uden at oplyse de involverede kunder herom på et tilfredsstillende niveau.

Fornuftige alternativer til Andel Energi

Skarp pris

4.6

/5

4.6/5

Spottillæg: 4 øre pr. kWh
Abonnement: 0 kr./md.

Godt ry

3.9

/5

3.9/5

Spottillæg: 5 øre pr. kWh
Abonnement: 29 kr./md.

Populært valg

4.2

/5

4.2/5

Spottillæg: 13 øre pr. kWh
Abonnement: 0 kr./md.

Stort brand

3.4

/5

3.4/5

Spottillæg: 5 øre pr. kWh
Abonnement: 10 kr./md.

Uddybende anmeldelse af

Andel Energi

I løbet af vores uddybende anmeldelse af Andel Energi dykker vi endnu dybere ned i, hvordan dette elselskab præsterer inden for en række af de områder, vi allerede har berørt.

Vi nuancerer blandt andet, hvordan Andel Energi slipper fra indsatsen på kundeservice-fronten, ligesom vi sætter endnu flere ord på, hvordan Andel Energis omdømme er blandt forbrugerne. 

Fordele

Ulemper

Både positive og negative ting at sige om kundeservice-indsatsen

Andel Energis kundeservice-indsats får en del ros på Trustpilot. Dog får indsatsen også lidt kritik af en række negativt stemte anmeldere.

Isolerer man de positivt stemte anmeldere, kan man se, at kundeservice-personalet ofte roses for at være eksekverende, vidende, høfligt og hjælpsomt.

Isolerer man derimod de negativt stemte anmeldelser, kan man se, at den kritik, der hyppigst rettes imod kundeservice-indsatsen, vedrører, at det fra tid til anden er tidskrævende at komme igennem til dette personale, og at personalet ikke altid husker at ringe de personer op, der ellers beder om at blive dette. 

Et eksempel på en af flere anmeldelser, hvor kundeservice-personalet kritiseres for at være svært at få fat på (januar 2025)

Fornuftige åbningstider

Når vi vurderer et elselskabs kundeservice-indsats, orienterer vi os ikke blot i, hvad adskillige førstehåndskilder fortæller om denne indsats; vi vurderer og medtænker også graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen, og på dette område leverer Andel Energi på et fornuftigt niveau.

Som tingene er lige nu, er det nemlig muligt at træffe Andel Energis kundeservice-personale telefonisk samtlige hverdage i tidsrummet 08:30-16:00, hvilket bestemt må siges at være godkendt. Ønsker du vejledning via tekst, kan dette naturligvis også lade sig gøre. I så fald skal du bruge en kontaktformular, du finder på Andel Energis kundeservice-side.

Foruden ovenstående er det værd at bemærke, at Andel Energi har implementeret en AI-chatbot, som fungerer overvejende godt. Denne kan tilgås via hjemmesiden og er tilgængelig 24/7.

Ingen ekstraordinære medlemsfordele

Nogle elselskaber frister potentielle kunder med ekstraordinære medlemsfordele, som ikke relaterer sig til kerneproduktet, men Andel Energi er desværre ikke et af disse selskaber. 

Dette betyder dog ikke, at Andel Energi ikke byder på nogen interessante medlemsfordele, for det gør elselskabet bestemt. Det betyder blot, at de medlemsfordele, som Andel Energi byder på, alle sammen på den ene eller anden måde relaterer sig til kerneproduktet – i det her tilfælde strøm.

Herunder har vi samlet de – i vores øjne – mest interessante medlemsfordele, som Andel Energi-kunder nyder godt af:

  • Altid grøn strøm
  • Adgang til kyndig energirådgivning
  • Adgang til brugervenlig app, hvor du hurtigt og nemt kan tjekke dit elforbrug og dine regninger
  • Betaling efter forbrug.

Er du sikker på, at Andel Energi er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

De billigste elselskaber

De bedste elselskaber

Grønne elselskaber

Fint ry på Trustpilot

I skrivende stund har Andel Energi modtaget mere end 11.290 anmeldelser på Trustpilot og opnået en samlet karakter på 3,9, hvilket svarer til ‘god’. 

Dermed er det vist ikke helt forkert at konkludere, at størstedelen af Andel Energis er overvejende tilfredse med den service, som Andel Energi yder, og de produkter, som elselskabet udbyder.

I de kommende afsnit kigger på, hvad Andel Energi henholdsvis roses og kritiseres for af Trustpilot-anmelderne

Hvad roses Andel Energi for?

Isolerer man de mest positivt stemte Trustpilot-anmeldelser, vil man se, at meget af den ros, der er gennemgående i disse, tager afsæt i nogle kunders positive erfaringer med en række kundeservice- samt service-medarbejdere.

Både kundeservice- og service-medarbejdere beskrives af en række positivt stemte Trustpilot-anmeldere som værende hjælpsomme, tålmodige, rare og vidende om deres fagområder. 

Derudover roses Andel Energi også af flere for at være et gennemsigtigt elselskab samt for at tilbyde betaling efter forbrug.

Hvad kritiseres Andel Energi for?

Desværre er det ikke alle Trustpilot-anmeldere, der kaster ros efter Andel Energis kundeservice-indsats. 

Isolerer man de mest negativt stemte anmeldelser, fremgår det nemlig tydeligt, at mange af disse er skrevet grundet frustrationer over en mangelfuld kundeservice-indsats fra Andel Energis side. 

En række Trustpilot-anmeldere hævder, at det er decideret umuligt for dem at komme i kontakt med Andel Energis kundeservice-afdeling, mens andre udtrykker utilfredshed med den kundeservice-indsats, der leveres over mail. 

Det påstås fra flere sider, at mailkorrespondancer med Andel Energis kundeservice-folk kører i ring, og at udfordringerne, der danner grobund for initiativet til at tage kontakt, ikke bliver løst i et tilfredsstillende tempo.

Ydermere er der en del negativt stemte Trustpilot-anmeldere, som beretter om udfordringer med at logge ind på både app og hjemmeside, hvorfor de ikke kan følge med i deres forbrug, hvilket naturligvis fører til frustrationer. 

Sidst, men ikke mindst får Andel Energi en del kritik for på et tidspunkt at have øget priserne uden at varsle deres kunder tilstrækkeligt herom. 

Et overvejende pålideligt elselskab

Elselskabsbranchen har desværre til en tendens til at tiltrække depraverede typer, som ikke har fået moral og etik ind med modermælken. 

Derfor vurderer vi altid graden af pålidelighed for de elselskaber, vi anmelder, så vores besøgende forhåbentligt undgår at tilmelde sig et af de brodne kar.

Når det kommer pålidelighed, leverer Andel Energi på et fornuftigt niveau, men vi kommer dog ikke udenom, at der er lidt vækstpunkter på dette område. 

Hvis vi starter med de forhold, der taler for, at Andel Energi er et pålideligt elselskab, kan vi informere om, at Andel Energi – modsat 19 af kollegerne – bestod TÆNKs store test af elselskaber i 2024, og at Andel Energi er relativt gennemsigtige, når det kommer til at oplyse om priser, tillæg og gebyrer på hjemmesiden.

Derudover er det værd at bemærke, at Andel Energi er et stort brand, hvortil der knytter sig en del troværdighed.

Hvis vi så kigger på det, der taler imod Andel Energis pålidelighed, er det oplagt at bemærke, at Andel Energi i 2024 var fedtet ind i en negativ sag, da Forbrugerombudsmanden vurderede, at Andel Energi havde overtrådt de aftaleretlige regler om varsling af aftaleændringer.

Det, som Andel Energi helt konkret havde gjort, var at flytte en række elkunder over på andre elaftaler end de elaftaler, kunderne oprindeligt havde tilmeldt sig, uden at oplyse kunderne tilstrækkeligt herom. 

Uddrag fra Forbrugerombudsmandens hjemmeside (januar 2025)

Andel Energi FAQ

I indeværende måned lyder prisvilkårene for Andel Energis billigste elaftale således (vest-priser): 

*Abonnement18 kr pr. md.
*Estimeret pris pr. kWh2,55 kr.
Systemabonnement18,96 kr. pr. md.
Variabler til beregning af estimeret pris pr. kWh
– *Spottillæg0.1978 kr. pr. kWh
– Ren strømpris 0,914 kr. pr. kWh
– Transport 0,27 kr. pr. kWh
– Transmissionsnettarif 0,07625 kr. pr. kWh
– Systemtarif0,0925 kr. pr. kWh
– Elafgift0,90 kr. pr. kWh
Eventuelle betalingsgebyrer
– Betalingsservice6,25 kr. pr. betaling
– Indbetalingskort49 kr. pr. betaling

Nej, Andel Energi er ikke noget synderligt konkurrencedygtigt elselskab, når det kommer til priser. Til gengæld udmærker elselskabet sig på klimafronten.

Jeps, Andel Energi er et relativt dyrt elselskab. Lige nu lyder forholdene nemlig som følger for Andel Energis billigste elaftale:

– Her-og-nu-prisen på elbørsen + 11,23 øre pr. kWh i spottillæg + 0,52 øre pr. kWh i omkostningstillæg + 4,11 øre pr. kWh i grønt tillæg
– Abonnement: 18 kr./md
– Alle de faste omkostninger (elafgift, transportudgifter osv.) som er ens hos alle elselskaber.

Andel Energi er – i vores øjne – et nogenlunde elselskab. Elselskabet leverer virkelig varen, hvad angår miljøvenlighed, og derudover er det værd at bemærke, at elselskabet også har et nogenlunde ry blandt forbrugerne.

Når det kommer til priser og kundeservice-indsatsen, er der dog adskillige elselskaber, der byder på mere attraktive forhold, end Andel Energi gør.

Kort opsummering

Andel Energi er et af Danmarks største energiselskaber, og det er derfor sandsynligt, at du allerede kendte en del til Andel Energi, inden du læste vores anmeldelse af elselskabet.

Der er ingen tvivl om, at Andel Energi leverer varen på en række områder. Ej heller er der nogen tvivl om, at Andel Energi kan forbedre deres indsats inden for en række felter.

Et af de områder, hvor indenfor Andel Energi fortjener en del ros for indsatsen, er på klimaområdet. Vi bifalder nemlig i den grad, at Andel Energi udelukkende tilbyder grønne elprodukter, og at Andel Energi generelt bare har en gennemført grøn profil. 

Som bemærket er der dog også plads til forbedring for Andel Energi inden for en række områder, og et af de mest udtalte af slagsen er pris-området. Andel Energi er nemlig blandt de dyreste elselskaber på markedet, som tingene er lige nu.

Når det kommer til forhold som ‘kundeservice’ og ‘pålidelighed’, leverer Andel Energi på et nogenlunde niveau, men må dog se sig overgået af flere forskellige konkurrenter, heriblandt OK samt go’energi.

Andel energi logo
3.4/5

3.4

/5

Andel energi logo
3.4/5

3.4

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Vi har udviklet en avanceret prisberegner

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider. 

I vores avancerede beregningsmodel tages der højde for alt fra abonnement-sats, elafgift og transportudgifter til spottillæg, eventuelle betalingsgebyrer samt eventuelle særegne gebyrer for de enkelte elselskaber. Med andre ord medregnes samtlige variabler, der udgør den samlede elpris, altså.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med Elpris.dk’s bud på gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område. 

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer af deres strømaftalers prisforhold.

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden gang imellem glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi regner med en eller flere forkerte variabler, når vi udregner prisestimater for et elselskab, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

 

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, SEF Energi, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, GNP Energy, Budget Energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med Elpris.dk’s bud på gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser, deres spottillæg-satser pr. kWh og/eller andre variable satser.

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi regner med en forkert abonnement-sats, en forkert strømtillægssats eller mangler en variabel i forhold til udregningen af prisestimaterne for et givent elselskab, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej. 

Vores beregningsmodel

Alt fra abonnement-sats, elafgift og transportudgifter til spottillæg, eventuelle betalingsgebyrer samt eventuelle særegne gebyrer for de enkelte elselskaber har vi inkorporeret i den avancerede beregningsmodel, som vi udviklet med henblik på at vise dig så præcise prisestimater som overhovedet muligt.