Spring til indhold

Eltjek24.dk indeholder reklamelinks. Læs mere

Grundig intro til samt anmeldelse af
Clever

Clever Power screenshot

Vores vurdering

0
3.1/5
Miljøvenlighed
3/5
Kundeservice
4/5
Ry blandt forbrugerne
2.4/5
Medlemsfordele
2/5
Pris
4/5

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Priser

Grøn baggrund til anmeldelser

Prisestimaterne refererer til eludbyderens billigste
strømprodukt ved et årligt forbrug på 4000 kWh.

Vest for Storebælt

2,06

kr./kWh.

Øst for Storebælt

2,34

kr./kWh.

Binding: 2 mdr. | Abonnement: 49 kr./md.

Abonnement: 49 kr./md.
Binding: 2 mdr. 

Vær opmærksom på, at der optræder affiliate-links på siden.

Uddybende intro til og anmeldelse af
Clever

Hvis du i forvejen har kendskab til Clever, er det med stor sandsynlighed, fordi du har hørt om deres ladestandere til elbiler og abonnement på strøm til disse. Clever har dog valgt at udvide forretningen og tilbyder således også strøm til boliger rundt omkring i landet. 

Elprodukteterne hos Clever er i sig selv ganske attraktive, men det er især, hvis du har elbil, at der er gode fordele at hente. Disse fordele kan du læse mere om lidt længere nede i anmeldelsen.

Strømmen fra Clever får du til indkøbspris plus et fast månedligt abonnement på 49 kr.

Fordele

Tilbyder ladestander og ladeabonnement til folk med elbil

Støtter op om grønne initiativer

Strøm til indkøbspris

Ulemper

Ikke det bedste ry på Trustpilot

Strømmen er ikke certificeret som værende grøn

Er du sikker på, at Clever er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Er du sikker på, at Clever er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Ikke certificeret grøn strøm, men…

Den strøm, som du får leveret af Clever, er ikke certificeret grøn i den nye blad-ordning, men det betyder dog ikke, at Clever er ligeglade med klimaet. I stedet har de valgt en lidt anden tilgang til den grønne omstilling, og har blandt andet valgt at forpligte sig til at få leveret deres strøm fra et dansk solcelleanlæg.

For ejere af elbiler forsøger Clever ligeledes at gøre deres strøm mere grøn igennem det, de kalder for ‘intelligent opladning’. Systemet fungerer på den måde, at din bil automatisk vil blive ladet op på de tidspunkter af døgnet, hvor der er vedvarende energi til rådighed. Det kan fx være når vinden blæser vindmøllerne op i fart eller solen sender energi til solceller. Ved at lade på de rette tidspunkter får du grønnere strøm og tilmed til en mere favorabel pris!

Medlemsfordele til dig med elbil

Der kan være fordele ved at vælge Clever som elselskab, men kun hvis du ejer en elbil og enten allerede har eller har planer om at få en ladestander/ladeboks fra Clever. 

På nuværende tidspunkt er en fordel i den henseende, at du slipper for at lægge ud for dit elforbrug, der relaterer sig til opladning af din elbil på hjemmeadressen.

Variable strømpriser

Strømmen fra Clever får du til en variabel pris, som fastsættes time for time. Der kan derfor være tidspunkter, hvor du betaler mere for strøm, men ligeledes også tidspunkter, hvor du betaler mindre.

Med variable priser kan du, hvis du er opmærksom på elpriserne i løbet af døgnet, sørge for at planlægge dit elforbrug i forhold til, hvornår det er billigst. 

Udover den variable pris for selve strømmen, skal du betale et fast månedligt abonnement på 49 kr., hvilket er en smule højere end hos de fleste andre elselskaber.

Clever priseksempel

Et ry under middel hos forbrugerne

På nuværende tidspunkt har 1.306 personer leveret en anmeldelse af Clever hos Trustpilot. 52 % af disse er på én stjerne ude af fem mulige, imens 29 % giver fem ud af fem til Clever. Resten af vurderingerne fordeler sig derimellem.

Det er vigtigt at bemærke, at det stadig er relativt nyt for Clever at levere strøm til boliger, og derfor er LANGT størstedelen af anmeldelserne rettet mod Clevers primære service, som er opladning af elbiler.

Clever Trustpilot

Vi kan derfor ikke konkludere alverden om Clever’s elprodukter på baggrund af anmeldelserne, men vi kan dog få et billede af Clever’s serviceniveau, som også bliver omtalt i enkelte af anmeldelserne.

Generelt set lyder det til, at kundeservice er på et ganske fint niveau, for selvom virksomheden bliver kritiseret ofte, er det som regel for defekte ladestandere og lignende. Det er sjældent, at Clever ikke er til at komme i kontakt med eller ikke vil hjælpe, virker det til. Faktisk er det som regel netop serviceniveauet, som får ros med på vejen, når der bliver delt stjerner ud til Clever.

Hvad roses Clever særligt for?

Clever for især ros for deres kundeservice, som er hurtig til at besvare henvendelser og finde løsninger på problemer.

Flere fortæller desuden, at opsætningen af deres ladeboks derhjemme er gået hurtigt og problemfrit. Flinke og hjælpsomme elektrikere sørger for, at installationen er en god oplevelse for mange kunder, kan vi læse os til. 

Hvad kritiseres Clever særligt for?

Meget af kritikken af Clever har afsæt i ladebokse, som er gået i stykker hos kunderne. Ligeledes lyder det til, at der af og til kan være problemer med de offentlige ladestanderne rundt omkring i Danmark, og at appen og ladebrikken, som skal benyttes i forbindelse med opladning, ikke altid virker efter hensigten. 

Fornuftige alternativer til Clever

4.1/5

Binding: Ingen.
Abonnement: 0 kr./md.

Klimavenlig
Populær
3.8/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 0 kr./md.

Godt ry
3.9/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 29 kr./md.

Konklusion

Clever er stadig relativt nye i jobbet som elselskab, men de viser umiddelbart fornuftige takter, som godt kan gøre dem til en markant spiller i fremtiden. På nuværende tidspunkt er det dog hovedsageligt elbilejere, som får noget ud af at skifte til strøm fra Clever. Har du ingen elbil og ingen ladestander/ladeboks fra Clever, er det desværre svært at finde gode argumenter for at vælge lige præcis denne leverandør af el frem for de mange andre, som tilbyder flere fordele.

Serviceniveauet hos Clever er generelt højt, og fornuftige åbningstider gør, at du ikke behøver vente i dagevis på besvarelse af din henvendelse. Flere kunder beretter endda om en decideret behagelig oplevelse med personalet hos Clever.

Clever er ikke certificeret med blad-ordningen som leverandør af grøn strøm, men det betyder dog ikke, at de er fuldstændigt ligeglade med klimaet, hvilket kommer til udtryk igennem deres aftale om strøm fra et dansk solcelleanlæg. 

Clever logo 300x150
3.1/5

3,1/5

Clever logo 300x150
3.1/5

3,1/5

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.


Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms).

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.