Spring til indhold

Anmeldelse af Energiselskabet Elg

Energiselskabet Elg er et dansk elselskab, der forsøger at levere grøn strøm til fornuftige priser. Ligeledes stræber elselskabet efter at levere effektiv kundeservice, gennemskuelige regninger og simple produkter. 

Netop fordi gennemskuelighed og simpelhed er blandt kernemålene for Energiselskabet Elg byder dette elselskab kun på to strømpakker – en til erhverv og en til private. 

Da vi hos Eltjek24.dk er et vejledningsorgan for private forbrugere, nøjes vi med at gå i dybden med, hvad der kendetegner strømpakken til private aktører.

Den altoverskyggende fordel ved denne pakke er, at du med denne er sikret grøn strøm. Abonnement-satsen ligger på 29 kroner på månedsbasis, mens strømtillægget pr. kWh er 10 øre. 

Dette betyder, at Energiselskabet Elg prismæssigt er blandt de dyrere elselskaber på markedet. 

Dette trækker naturligvis en smule ned. Til gengæld trækker det op, at Energiselskabet Elg også er et af de grønneste elselskaber, og at elselskabet har ry for at levere en kundeservice-indsats på et rigtig, rigtig højt niveau. 

Energiselskabet Elg screenshot
Energiselsakbet Elg logo 300x150

Vest for Storebælt:

2,27

kr./kWh

Øst for Storebælt:

2,70

kr./kWh

Binding: Ingen
Abonnement: 29 kr./md.

Vores vurdering

3.6

/5

Miljøvenlighed
5/5
Kundeservice
4/5
Ry blandt forbrugerne
4.5/5
Medlemsfordele
2/5
Pris
2.5/5

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Fordele

Ulemper

Rigtig fin kundeservice-afdeling

Kundeservice er et af de forhold, der prioriteres rigtig højt hos Energiselskabet Elg, og det kommer eksempelvis tydeligt til udtryk, hvis man besøger elselskabets Trustpilot-side, hvor rigtig mange positivt stemte Trustpilot-anmeldere sender ros i retning af kundeservice-afdelingen.

Hvis du har brug for vejledning hos Energiselskabet Elg, kan kundeservice-afdelingen kontaktes enten via telefon, de sociale medier eller via en kontaktformular, du kan udfylde på hjemmesiden. 

Da vi anmeldte Energiselskabet Elg, fremgik kundeservices åbningstider desværre ingen steder på hjemmesiden. Vi håber, at dette har ændret sig siden, da det er lidt uhensigtsmæssigt – dels for Energiselskabet Elg, men så sandelig også for nuværende og potentielle kunder – hvis ikke kundeservice-åbningstiderne fremgår klart og tydeligt.

Hvis du har et eller flere spørgsmål angående Energiselskabet Elg, er det dog langt fra sikkert, at det er nødvendigt for dig at kontakte kundeservice-afdelingen for at få svar. 

Energiselskabet Elg byder nemlig på en rigtig fin FAQ-sektion, hvor de – i et letforståeligt sprog – besvarer de spørgsmål, som de har fået stillet flest gange. 

Via screenshottet herunder kan du se en række af de spørgsmål, som du vil kunne finde svar på via denne sektion. 

Ingen særlige medlemsfordele

Nogle elselskaber byder på medlemsfordele udover det sædvanlige, og hvis du er på jagt efter et sådant elselskab, er Energiselskabet Elg desværre ikke det meste oplagte valg for dig.

Her byder man nemlig ikke kunderne på nogen ekstraordinære medlemsfordele. Det, der minder mest om medlemsfordele hos Energiselskabet Elg, er, at man som kunde er sikret grøn strøm samt høj grad af gennemsigtighed. 

Er du sikker på, at Energiselskabet Elg er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

De billigste elselskaber

De bedste elselskaber

Grønne elselskaber

Rigtig fint ry på Trustpilot

I skrivende stund har Energiselskabet Elg modtaget 20 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 4,4, hvilket svarer til ‘fremragende’. 

Dermed er det vist ikke helt forkert at konkludere, at størstedelen af Energiselskabet Elgs kunder er mere end godt tilfredse med den indsats, som elselskabet leverer.

Dog er det værd at bemærke, at 20 anmeldelser ikke er voldsomt mange, hvorfor man skal være varsom med at konkludere alt, alt for meget med afsæt heri. 

At antallet ikke er højere, er dog et udtryk for, at Energiselskabet Elg er en relativt ny spiller på markedet.

I de kommende afsnit dykker vi ned, hvad Energiselskabet Elg roses for af de glade Trustpilot-anmeldere, og hvad elselskabet kritiseres for af de knapt så glade af slagsen.

Hvad roses Energiselskabet Elg for?

Isolerer man de mest positivt stemte Trustpilot-anmeldelser, vil man se, at den ros, der er gennemgående, i høj grad omhandler Energiselskabet Elgs indsats på kundeservice-området, at elselskabet er pålideligt, at elselskabet støtter den grønne omstilling, og at elselskabet byder på nogle rigtig fine priser. Flere kunder giver nemlig udtryk for, at de har sparet en del penge på elregningen ved at skifte til Energiselskabet Elg.

Dette undrer os dog faktisk en smule. 

Når det kommer til elselskabets priser, er disse nemlig ikke vanvittigt konkurrencedygtige. 

En forklaring kan dog være, at mange af de kunder, der har sparet penge, har haft en fast pris-aftale hos deres tidligere el-udbyder. Fast pris-aftalerne er nemlig af og til dyrere end de variable prisaftaler, hvilket er, hvad Energiselskabet Elg opererer med.

Hvis du ikke er klar over det, indebærer en variabel prisaftale, at din kWh-pris styres af her-og-nu-prisen på elbørsen. Har du en variabel prisaftale, vil din kWh-pris derfor skifte hver eneste time, mens du med en fast pris-aftale vil betale en fast takst pr. kWh, der er den samme døgnet rundt. Denne takst justeres dog også – typisk en gang hvert kvartal.   

Hvad kritiseres Energiselskabet Elg for?

I skrivende stund har Energiselskabet Elg blot fået en negativt stemt anmeldelse. 

Desværre har Trustpilot-anmelderen, der har anmeldt Energiselskabet Elg negativt, ikke suppleret sin ene stjerne med uddybende tekst, hvorfor det ikke er muligt for os at sige, hvad han/hun præcist har været utilfreds med.

Fornuftige alternativer til Energiselskabet Elg

Skarp pris
3.6/5

3.6

/5

Binding: Ingen
Abonnement: 0 kr./md.

Godt ry
3.9/5

3.9

/5

Binding: Ingen
Abonnement: 29 kr./md.

Populært valg
4/5

4.2

/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 0 kr./md.

Stort brand
3.4/5

3.4

/5

Binding: Ingen
Abonnement: 10 kr./md.

Kort opsummering

Energiselskabet Elg er et elselskab, der først og fremmest bør roses for sin grønne profil. Hos Eltjek24.dk bekymrer vi os meget om klimaet, hvorfor vi altid værdsætter, når elselskaber udelukkende tilbyder kunderne grøn strøm, hvilket som bekendt er tilfældet for Energiselskabet Elg.

Derudover skal Energiselskabet Elg roses for at være et dejligt gennemskueligt elselskab. Hos mange af konkurrenterne kan det være svært at gennemskue strømpakkernes reelle priser og deslige, men ikke hos Energiselskabet Elg. Her fremgår enhver udgift klart og tydeligt, og det er godt.

Ligeledes er det et meget positivt tegn, at Energiselskabet Elg klarer sig så flot på Trustpilot, som elselskabet gør. Dette er nemlig et klart og tydeligt udtryk for, at kunderne er tilfredse med den indsats, som elselskabet leverer.

I vores øjne er Energiselskabet Elg dog ikke det perfekte elselskab. Der er nemlig en række parameter, hvor indenfor Energiselskabet Elg ikke leverer på et lige så fornemt niveau som flere af konkurrenter. Det ene parameter er ‘pris’. Energiselskabet Elg er nemlig på ingen måde blandt de billigste elselskaber. Desværre.

Derudover byder Energiselskabet Elg ej heller på nogen særlige medlemsfordele, hvilket vi ellers ser hos nogle af konkurrenterne. Dog langt fra alle.

Som du kan fornemme, er der altså både ting, der taler for at vælge Energiselskabet Elg, men også nogle få ting, der taler imod.

Hvis du er på jagt efter et grønt elselskab, der er dejligt gennemskueligt, er vi dog ganske sikre på, at du ikke vil fortryde noget som helst, hvis du vælger Energiselskabet Elg som din kommende el-leverandør. 

Energiselsakbet Elg logo 300x150
3.6/5

3.6

/5

Energiselsakbet Elg logo 300x150
3.6/5

3.6

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.


Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms).

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, SEF Energi, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, GNP Energy, Budget Energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.