Spring til indhold

Anmeldelse af Energiselskabet Elg

Energiselskabet Elg er et dansk elselskab beliggende i Svendborg. Selv hævder elselskabet, at missionen er at levere strøm til indkøbspris, hvilket indikerer, at vi har at gøre med et billigt elselskab.

Om dette nu engang også er tilfældet, når alt kommer til alt, og hvordan elselskabet ellers leverer, når det kommer til blandt andet miljøvenlighed, kundeservice og pålidelighed, kan du blive klogere på i det resterende af anmeldelsen.

Samlet bedømmelse

2.7

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Miljøvenlighed

3.0

Ingen af Energiselskabet Elgs elaftaler er som udgangspunkt grønne. For samtlige elaftaler gælder det dog, at de kan blive grønne, såfremt du indvilliger i at betale 5 øre/kWh specifikt herfor. 

Det trækker naturligvis ned i vores bedømmelse, at de billigste elaftaler hos Energiselskabet Elg som udgangspunkt er sorte. 

Til gengæld trækker det lidt op, at Energiselskabet Elg bidrager til at accelerere den grønne omstilling ved at sælge fine ladeløsninger foruden strømaftalerne.

Kundeservice

3.5

Besøger man Energielselskabet Elgs Trustpilot-side, finder man en del anmeldelser, hvor kundeservice-indsatsen roses, men desværre også en del anmeldelser hvor kundeservice-indsatsen får kritik.

Isolerer vi de positivt stemte anmeldelser, kan vi se, at kundeservice-personalet ofte roses for at være hjælpsomt, flinkt, imødekommende, serviceminded og høfligt.

Isolerer vi de kritisk stemte anmeldelser, kan vi se, at det kritikpunkt, der primært rettes imod kundeservice-indsatsen, er, at det til tider kan være svært eller tidskrævende at komme igennem til en kundeservice-medarbejder. 

Ovenstående trækker naturligvis lidt ned i vores bedømmelse, og det samme gør det faktum, at vi ikke har været i stand til at finde oplysninger om kundeservice-afdelingens åbningstider på Energiselskabet Elgs hjemmeside.

Ad omveje har vi dog fundet frem til, at kundeservice-afdelingen kan træffes telefonisk i samtlige hverdage i tidsrummet 10:00-15:00, hvilket er godkendt, men ikke meget mere end det.

Ry blandt forbrugerne

4.0

I skrivende stund har Energiselskabet Elg modtaget mere end 190 anmeldelser på Trustpilot og opnået en samlet karakter på 3,8, hvilket svarer til ‘god’. 

Dermed er det vist ikke helt forkert at hævde, at Energiselskabet Elg har et overvejende fornuftigt omdømme blandt forbrugerne. 

Vi kommer dog ikke udenom, at der findes mange elselskaber, der har et endnu bedre forbrugeromdømme, end Energiselskabet Elg har. 

Medlemsfordele

1.0

Energiselskabet Elg byder desværre ikke på nogen synderligt interessante eller ekstraordinære medlemsfordele. De mest attraktive har vi samlet herunder i punktopstilling:

  • Ingen binding
  • Nogenlunde fornuftige kundeservice-vilkår.

Pris

3.5

Vilkårene for Energiselskabet Elgs billigste elaftale lyder således:

  • Her-og-nu-prisen på elbørsen + 3 øre pr. kWh i spottillæg
  • Abonnement: 29 kr./md.
  • Alle de faste omkostninger (elafgift, transportudgifter osv.) som er ens hos alle elselskaber.

Dette betyder, at Energiselskabet Elg prismæssigt placerer sig et sted midt i feltet.

Da Energiselskabet Elgs spottillæg er forholdsvist lavt, er elselskabet nogenlunde økonomisk attraktivt for folk med et relativt stort elforbrug (+6000 kWh/årligt).

Pålidelighed

1.0

Sammen med 19 kolleger dumpede Energiselskabet Elg TÆNKs store test af elselskaber i 2024. 

Den primære grund hertil var, at Elg dengang opererede med et uretfærdigt fraflytningsgebyr, der gjorde, at kunder, der flyttede fra en adresse, og som ikke gav Energiselskabet Elg besked herom senest syv dage før udflytning, blev udsat for et gebyr på 450 kroner. 

I skrivende stund (februar 2025) findes dette gebyr stadigvæk, og dette trækker naturligvis ned i vores bedømmelse, for vi mener – ligesom TÆNK – at dette gebyr er dybt uretfærdigt. 

Ligeledes trækker det ned i vores bedømmelse, at Energiselskabet Elg har været involveret i en række negative sager i medierne, hvor elselskabet beskyldes for at benytte sig af tvivlsomme telefonsalgsmetoder i deres forsøg på at rekruttere nye kunder. 

Fornuftige alternativer til Energiselskabet Elg

Skarp pris

4.6

/5

4.6/5

Spottillæg: 4 øre pr. kWh
Abonnement: 0 kr./md.

Godt ry

3.9

/5

3.9/5

Spottillæg: 5 øre pr. kWh
Abonnement: 29 kr./md.

Populært valg

4.2

/5

4.2/5

Spottillæg: 13 øre pr. kWh
Abonnement: 0 kr./md.

Stort brand

3.4

/5

3.4/5

Spottillæg: 5 øre pr. kWh
Abonnement: 10 kr./md.

Uddybende anmeldelse af

Energiselskabet Elg

I løbet af vores uddybende anmeldelse af Energiselskabet Elg dykker vi endnu dybere ned i, hvordan dette elselskab præsterer inden for en række af de områder, vi allerede har berørt. 

Vi nuancerer blandt andet, hvordan Energiselskabet Elg slipper fra deres indsats på kundeserviceområdet samt redegør yderligere for, hvorfor vi ikke anser elselskabet som værende et synderligt pålideligt et af slagsen. 

Fordele

Ulemper

Nogenlunde indsats på kundeservice-fronten

Energiselskabet Elgs kundeservice-personale får en del ros på Trustpilot, og generelt set beskrives dette personale som høfligt, venligt, serviceminded og tålmodigt. 

Dette er naturligvis en ubetinget god ting, og langt henad vejen efterlader anmeldelserne på Trustpilot en med indtrykket af, at kompetenceniveauet hos Energiselskabet Elgs kundeservice-ansatte bestemt ikke fejler noget.

Dog får man desværre også indtrykket af, at tilgængeligheden af dette personale i perioder kunne forbedres. I hvert fald beklager en række negativt stemte Trustpilot-anmeldere sig over, at det er for tidskrævende og svært at komme igennem til en kundeservice-medarbejder.

Dette trækker naturligvis lidt ned i vores bedømmelse, og det samme gør det forhold, at det ikke var muligt for os at opstøve informationer om kundeservices åbningstider på Energiselskabet Elgs hjemmeside. 

Ad omveje fandt vi dog frem til, at kundeservice-personalet kunne træffes telefonisk samtlige hverdage i tidsrummet 10:00-15:00, hvilket er godkendt, men ikke meget mere end det; vi må da også konstatere, at mange af konkurrenterne byder på endnu mere attraktive kundeservice-åbningstider, end Energiselskabet Elg gør. 

Her ses et eksempel på en Trustpilot-anmelder, der brokker sig over tilgængeligheden af Energiselskabet Elgs kundeservice-personale (februar 2025).

Ingen særlige medlemsfordele

Nogle elselskaber byder på medlemsfordele udover det sædvanlige, og hvis du er på jagt efter et sådant elselskab, er Energiselskabet Elg desværre ikke det meste oplagte valg for dig.

Her byder man nemlig ikke på nogen synderligt eksklusive medlemsfordele. Blandt de få medlemsfordele, man byder på, er de mest interessante i vores øjne følgende: 

  • Ingen binding
  • Nogenlunde kundeservice-vilkår.

Er du sikker på, at Energiselskabet Elg er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

De billigste elselskaber

De bedste elselskaber

Grønne elselskaber

Rigtig fint ry på Trustpilot

I skrivende stund har Energiselskabet Elg modtaget mere end 190 anmeldelser på Trustpilot og opnået en samlet karakter på 3,8 ud af 5 stjerner, hvilket svarer til ‘god’. 

Dermed er det vist ikke helt skævt at konkludere, at Energiselskabet Elg har et fornuftigt omdømme blandt forbrugerne. 

I de følgende afsnit dykker vi ned i, hvad elselskabet henholdsvis roses og kritiseres for. 

Hvad roses Energiselskabet Elg for?

Isolerer man de mest positivt stemte Trustpilot-anmeldelser, vil man se, at den ros, der er gennemgående, i høj grad omhandler Energiselskabet Elgs ansattes adfærd. 

Flere positivt stemte anmeldere fremhæver ved navns nævnelse en række af Energiselskabet Elgs ansatte og kaster adskillige rosende gloser efter disse.

Hvad kritiseres Energiselskabet Elg for?

Isoleres de mest negativt stemte anmeldelser, kan vi se, at de kritikpunkter, der hyppigst rettes imod Energiselskabet Elg, vedrører, at elselskabet er sløve i forhold til at udbetale tilgodehavender fra for høje aconto-indbetalinger, at elselskabets telefonsælgere er irriterende anmassende og aggressive, og at elselskabet opererer med urimeligt høje aconto-opkrævninger. 

Derudover er der også flere, der beklager sig over, at de har svært ved at komme igennem til kundeservice-personalet. 

Energiselskabet Elg FAQ

I indeværende måned lyder prisvilkårene for Energiselskabet Elgs billigste elaftale således (vest-priser): 

*Abonnement29 kr. pr. md.
*Estimeret pris pr. kWh2,42 kr.
Systemabonnement18,96 kr. pr. md.
Variabler til beregning af estimeret pris pr. kWh
– *Spottillæg0,03 kr. pr. kWh
– Ren strømpris 0,914 kr. pr. kWh
– Transport 0,27 kr. pr. kWh
– Transmissionsnettarif 0,07625 kr. pr. kWh
– Systemtarif0,0925 kr. pr. kWh
– Elafgift0,90 kr. pr. kWh
Eventuelle betalingsgebyrer
– BetalingsserviceUkendt
– IndbetalingskortUkendt

Energiselskabet Elg ejes af Michael Dennis Jørgensen.

Nej, vi synes ikke, at Energiselskabet Elg er noget synderligt godt elselskab.

Dette skyldes dels, at der findes billigere elselskaber, der byder på væsentligt mere attraktive medlemsfordele og kundeservice-vilkår, end Energiselskabet Elg gør.

Derudover skyldes det, at Energiselskabet Elg i vores øjne ikke er noget særligt pålideligt elselskab. 

Ikke noget synderligt pålideligt elselskab i vores øjne

Af en eller anden grund tiltrækker elselskabsbranchen adskillige uetiske typer, der øjner hurtige penge, og som hverken skeler til etik, eller hvad der er bedst forbrugerne, i bestræbelserne på at nå deres mål.

Derfor vurderer vi altid graden af pålidelighed for de elselskaber, vi anmelder, så vi forhåbentligt kan bidrage til, at så få som muligt ender hos et af de brodne kar, der uden tvivl findes i elselskabsbranchen. 

Er Energiselskabet Elg så et af disse brodne kar?

Det, synes vi, desværre, at Energiselskabet Elg er, ja, og dette af adskillige årsager.

Dels skyldes det, at elselskabet dumpede TÆNKs store test af elselskaber i 2024.

Derudover skyldes det – som vi tidligere har været inde på – at elselskabet opererer med et uretfærdigt fraflytningsgebyr. 

Et yderligere argument for, at vi ikke anser Energiselskabet Elg som et synderligt pålideligt elselskab, er, at elselskabets omdømme i branchen blandt kollegerne ikke er specielt godt.

Sidst, men ikke mindst er det i forhold til pålidelighedsparameteret værd at bemærke, at Energiselskabet Elg har været fedtet ind i en række negative sager i medierne grundet tvivlsomme telefonsalgsmetoder, eksempelvis en sag i 2024, hvor Frederikshavn Elforsyning anklagede Energiselskabet Elg for at ringe til Frederikshavn Elforsynings kunder og påstå, at de to elforsyningsselskaber samarbejdede, hvilket på ingen måde var tilfældet.

Uddrag fra artikel fra Tv2 Nord, hvor Energiselskabet Elg anklages for svindel.

Kort opsummering

Energiselskabet Elg leverer på et nogenlunde niveau, når det kommer kundeservice, forbrugeromdømme og pris. 

Dette er dog ikke tilstrækkeligt til, at vi vil anbefale Energiselskabet Elg. I vores øjne klæber der sig nemlig mange vækstpunkter til elselskabet, hvor det mest tungtvejende er, at elselskabet er decideret upålideligt.

Derudover taler det heller ikke til Energiselskabet Elgs fordel, at elselskabet ikke byder på nogen synderligt interessante medlemsfordele. 

Ligeledes er det værd at bemærke, at selvom Energiselskabet Elg – som nævnt – præsterer fornuftigt inden for kundeservice, forbrugeromdømme og pris, findes der altså elselskaber, der leverer på et endnu højere niveau inden for disse parametre. Det være sig blandt andet Gasel samt OK.

Energiselsakbet Elg logo 300x150
2.7/5

2.7

/5

Energiselsakbet Elg logo 300x150
2.7/5

2.7

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Vi har udviklet en avanceret prisberegner

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider. 

I vores avancerede beregningsmodel tages der højde for alt fra abonnement-sats, elafgift og transportudgifter til spottillæg, eventuelle betalingsgebyrer samt eventuelle særegne gebyrer for de enkelte elselskaber. Med andre ord medregnes samtlige variabler, der udgør den samlede elpris, altså.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med Elpris.dk’s bud på gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område. 

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer af deres strømaftalers prisforhold.

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden gang imellem glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi regner med en eller flere forkerte variabler, når vi udregner prisestimater for et elselskab, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

 

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, SEF Energi, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, GNP Energy, Budget Energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med Elpris.dk’s bud på gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser, deres spottillæg-satser pr. kWh og/eller andre variable satser.

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi regner med en forkert abonnement-sats, en forkert strømtillægssats eller mangler en variabel i forhold til udregningen af prisestimaterne for et givent elselskab, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej. 

Vores beregningsmodel

Alt fra abonnement-sats, elafgift og transportudgifter til spottillæg, eventuelle betalingsgebyrer samt eventuelle særegne gebyrer for de enkelte elselskaber har vi inkorporeret i den avancerede beregningsmodel, som vi udviklet med henblik på at vise dig så præcise prisestimater som overhovedet muligt.