Spring til indhold

Eltjek24.dk indeholder reklamelinks. Læs mere

Anmeldelse af
Enkelt

Enkelt screenshot

Vores vurdering

0
2.6/5
Miljøvenlighed
4/5
Kundeservice
2/5
Ry blandt forbrugerne
0/5
Medlemsfordele
3/5
Pris
4/5

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Priser

Grøn baggrund til anmeldelser

Prisestimaterne refererer til eludbyderens billigste
strømprodukt ved et årligt forbrug på 4000 kWh.

Vest for Storebælt

Ukendt

Øst for Storebælt

Ukendt

Binding: Ingen. | Abonnement: 30 kr./md.

Abonnement: 30 kr./md.
Binding: Ingen.

Vær opmærksom på, at der optræder affiliate-links på siden.

Uddybende intro til og anmeldelse af
Enkelt

Hos Enkelt kan du, som navnet antyder, ganske enkelt få leveret strøm til din bolig. Strømmen er tilmed certificeret grøn og CO2-neutral, så du kan have god samvittighed, når du forbruger el derhjemme. Prisen for strømmen er i den fornuftige ende, hvorfor Enkelt er et fint elselskab til den prisbevidste forbruger.

Hos Enkelt har du mulighed for at støtte en lokal klub eller forening med 15 kr. om måneden uden at betale ekstra for din strøm. 

Fordele

Støt en lokal klub eller forening uden ekstra omkostninger

Certificeret grøn strøm

Ganske fin pris

Ulemper

Ingen anmeldelser på Trustpilot

Korte åbningstider

Er du sikker på, at Enkelt er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Er du sikker på, at Enkelt er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Støt en lokal klub eller forening – uden det koster dig ekstra!

Det unikke ved Enkelt er, at du igennem din elregning kan støtte en valgfri forening eller klub. Abonnementet hos Enkelt koster 30 kr. om måneden, og hvis du vil, kan du vælge at donere halvdelen, altså 15 kr., til en lokal klub eller forening, som du gerne vil støtte op om. Du kan også sige nej tak til at bidrage økonmisk til en forening eller klub, men abonnementprisen forbliver 30 kr./md.

Du kan søge iblandt foreninger på Enkelt’s hjemmeside, så du kan finde den, du vil bakke op om. Finder du ikke en forening, du vil støtte, skriver Enkelt på hjemmesiden, at der er åbent for, at klubber og foreninger kan ansøge om at blive en del af systemet, så de kan modtage penge fra Enkelt’s kunder.

Certificeret grøn strøm

Enkelt lover, at strømmen, de leverer, er 100 % grøn og CO2-neutral. De skriver ydermere, at den grønne strøm er certificeret, men vi har ikke kunne finde yderligere oplysninger om denne certificering. Vi gætter på, at der er tale om blad-mærkningen, som benyttes i branchen, men dette har vi ikke haft mulighed for at bekræfte.

Ét enkelt produkt til en rimelig pris

Hos nogle elselskaber kan man vælge mellem op til en håndfuld forskellige elprodukter. For nogen vil det være en fordel, at man kan vælge lige præcis det elprodukt, som passer bedst. Hos andre vil det dog være forvirrende og besværligt, fordi der er meget at tage stilling til.

Derfor har man hos Enkelt valgt en lidt anden (og mere enkel) tilgang til udvalget. Du finder nemlig kun ét produkt, som du får til en ganske konkurrencedygtig pris. Udover abonnementet på 30 kr. månedligt, betaler du kun indkøbsprisen + 5 øre/kWh for din strøm (eksklusiv diverse tilæg og afgifter).

Du slipper dog ikke helt for at tage stilling, hvis du beslutter dig for at blive kunde hos Enkelt. Du skal nemlig beslutte, om du vil støtte en forening eller klub. Det koster dig ikke ekstra at støtte en forening økonomisk, så umiddelbart er der ingen grund til at lade være.

Enkelt Pris

Hvordan er kundeservice?

Normalvis benytter vi forbrugeranmeldelser hos Trustpilot til at vurdere, om en virksomhed leverer tilfredsstillende kundeservice. Det vil nemlig ofte være netop kundekontakten, som bliver rost eller kritiseret. Men desværre er der i øjeblikket inden anmeldelser at tage udgangspunkt i for os. Derfor har vi i stedet baseret vores vurdering på baggrund af de oplsyninger, vi kan finde på Enkelt’s hjemmeside:

Gode og nyttige informationer på hjemmesiden

Vi er ganske begejstrede for informationerne, som Enkelt leverer til sine besøgende. Du finder blandt andet end omfattende FAQ-sektion, hvor der er svar på de mest udbredte spørgsmål. 

Derudover er der en super fin og nyttig gennemgang af en faktura, så du som kunde bedre kan forstå, hvad du har betalt for, når regningen lander i din digitale postkasse.

Du finder også et interaktivt kort, hvor du kan se den aktuelle driftstatus i dit område.

Begrænsede åbningstider

Hvis du skal i kontakt med Enkelt, skal du muligvis væbne dig med tålmodighed eller planlægge din dag efter det. Elselskabets åbningstider er nemlig kun på beskedne 4 timer dagligt i tidsrummet 09.00-13.00. Du kan dog også vælge at sende en mail eller besked igennem kontaktformularen på hjemmesiden.

Ingen anmeldelser på Trustpilot

På nuværende tidspunkt er der ingen anmeldelser af Enkelt på deres Trustpilot-side. 

Vi kan se, at virksomheden ikke har gjort krav på deres egen Trustpilot-side, hvorfor de heller ikke aktivt kan bede deres kunder om at efterlade en anmeldelse af deres service.

Fordi der ikke er nogen anmeldelser af virksomheden, er det ganske svært for os at sige noget endegyldigt om elselskabet.

Fornuftige alternativer til Enkelt

4.1/5

Binding: Ingen.
Abonnement: 0 kr./md.

Klimavenlig
Populær
3.8/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 0 kr./md.

Godt ry
3.9/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 29 kr./md.

Konklusion

Enkelt er ikke et elselskab som revolutionerer branchen, men alligevel gør de tingene så tilpas anderledes, at det kan være værd at overveje, om de skal stå for levering af strøm til dit hjem.

Som noget ganske unikt kan du støtte en lokal forening eller klub med halvdelen af dit månedlige abonnement. Du vælger selv, hvem der skal have glæde af din støtte, og det koster dig intet ekstra.

Den strøm, som du får leveret af Enkelt, er certificeret grøn og CO2-neutral.

Enkelt logo
2.6/5

2,6/5

Enkelt logo
2.6/5

3,8/5

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.


Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms).

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.