Spring til indhold

Anmeldelse af Fairpris (som elselskab)

Fairpris er en energivirksomhed beliggende i København, der foruden el også udbyder blandt andet solceller og varmepumper.

Hos Eltjek24.dk er vi dog 100 % passionerede omkring strøm, og derfor kommer vores anmeldelse af Fairpris mestendels til at tage udgangspunkt i, hvordan denne energivirksomhed præsterer som elselskab.

I det følgende kan du blive klogere på, hvordan Fairpris leverer inden for blandt andet følgende forhold: miljøvenlighed, forbrugeromdømme, kundeservice, pris og pålidelighed. 

Samlet bedømmelse

3.5

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Miljøvenlighed

4.0

Fairpris udbyder desværre ingen elaftaler, hvor du som kunde får garanti for, at Fairpris køber grønne certifikater tilsvarende den mængde strøm, du bruger.

Trods dette opnår Fairpris en fornuftig karakter hos os i forhold til parameteret ‘miljøvenlighed’, og dette er der flere årsager til.

Dels skyldes det, at Fairpris udbyder en række produkter, der i den grad bidrager til at accelerere den grønne omstilling, eksempelvis solceller og varmepumper.

Derudover skyldes det, at du på Fairpris.dk’s hjemmeside finder et utal af artikler, der omhandler energioptimering, og netop energioptimering tilgodeser både forbrugernes økonomi og klimaet. 

Sidst, men ikke mindst skyldes den fornuftige karakter, som Fairpris opnår i miljøvenlighed, at elselskabet byder på en attraktiv elaftale målrettet solcelleejere. Nærmere bestemt er der tale om en elaftale, hvor Fairpris tilbyder at sælge overskudsstrøm ganske gratis.

Kundeservice

4.5

På Fairpris’ Trustpilot-side får kundeservice-indsatsen rigtig mange pæne ord med på vejen.

Her er det dog vigtigt at notere sig, at megen af den ros, som kundeservice-personalet får, tager afsæt i rådgivning omkring solceller.

Der er dog intet, der tyder på, at Fairpris ikke også stort set altid leverer kundeservice på et højt niveau, når den vejledning, der gives, vedrører strøm.

Når det kommer til tilgængeligheden af kundeservice-afdelingen, er der heldigvis heller ikke meget at klage over hos Fairpris. 

Denne afdeling kan nemlig kontaktes telefonisk samtlige hverdage i relativt brede tidsrum – nærmere bestemt følgende:

  • 08:00-15:00.

Ry blandt forbrugerne

4.5

I skrivende stund har Fairpris modtaget mere end 270 anmeldelser på Trustpilot og opnået en samlet karakter på 4,7 ud af 5 stjerner, hvilket svarer til ‘fremragende’. 

Dermed er det vist ikke helt forkert at konkludere, at forbrugerne generelt set er yderst tilfredse med den service, som Fairpris yder, og de produkter, som Fairpris sælger.

Medlemsfordele

5.0

Fairpris byder på en hulens masse interessante medlemsfordele, hvoraf nogle knytter sig til kerneproduktet, mens andre strækker sig langt udover dette. 

For overskuelighedens skyld har vi herunder samlet de – i vores øjne – mest interessante medlemsfordele, der følger med til at være elkunde hos Fairpris:

  • Gratis salg af overskudsstrøm fra solceller
  • Ingen binding
  • Gratis oprettelse
  • Månedlig betaling
  • Adgang til kundeklub, hvor du får adgang til uhørt mange rabatter på alt fra entrebilletter til forlystelsesparker til produkter i populære webshops. 

Pris

1.5

Vilkårene for Fairpris’ billigste elaftale for dem med et forholdsvist lille elforbrug lyder således:

  • Her-og-nu-prisen på elbørsen + 10 øre pr. kWh i spottillæg
  • Abonnement: 0 kr./md.
  • Alle de faste omkostninger (elafgift, transportudgifter osv.) som er ens hos alle elselskaber
  • Betalingsgebyr: 9,5 kr. pr. betaling.
  • Gebyr for månedlig betaling: 19 kr. pr. betaling.

For dem med et større elforbrug lyder vilkårene for Fairpris’ billigste elaftale således:

  • Her-og-nu-prisen på elbørsen
  • Abonnement: 39 kr./md.
  • Alle de faste omkostninger (elafgift, transportudgifter osv.) som er ens hos alle elselskaber
  • Betalingsgebyr: 9,5 kr. pr. betaling.
  • Gebyr for månedlig betaling: 19 kr. pr. betaling.

Når man besøger Fairpris’ hjemmeside, er Fairpris ved første øjekast et overvejende billigt elselskab.

Finder man frem til Fairpris’ gebyroversigt, finder man dog både et relativt højt betalingsgebyr og et gebyr for månedlig betaling, og netop disse gebyrer gør desværre, at Fairpris ikke er noget synderligt konkurrencedygtigt elselskab i et økonomisk perspektiv.

Pålidelighed

1.5

Som elselskab er Fairpris så nyt, at det desværre ikke var blandt puljen af elselskaber, som TÆNK testede i 2024. 

Da TÆNK testede Fairpris’ kolleger, dumpede forbrugerrådsorganisationen hele 20 af disse, og det er ikke usandsynligt, at TÆNK også havde vendt tomlen nedad over for Fairpris, hvilket skyldes, at Fairpris opererer med en række gebyrer, som elselskabet – i vores øjne – ikke oplyser tydeligt nok omkring.

Hverken betalingsgebyret eller gebyret for månedlig betaling nævnes nemlig med et ord på produktsiden. 

For at finde information om disse gebyrer er det nødvendigt at finde frem til en – for forbrugerne – godt gemt gebyroversigt, og dette trækker gevaldigt ned i vores vurdering af Fairpris’ pålidelighed.  

Fornuftige alternativer til Fairpris

Skarp pris

4.6

/5

4.6/5

Spottillæg: 4 øre pr. kWh
Abonnement: 0 kr./md.

Godt ry

3.9

/5

3.9/5

Spottillæg: 5 øre pr. kWh
Abonnement: 29 kr./md.

Populært valg

4.2

/5

4.2/5

Spottillæg: 13 øre pr. kWh
Abonnement: 0 kr./md.

Stort brand

3.4

/5

3.4/5

Spottillæg: 5 øre pr. kWh
Abonnement: 10 kr./md.

Uddybende anmeldelse af

Fairpris

I løbet af vores uddybende anmeldelse af Fairpris dykker vi endnu dybere ned i, hvordan dette elselskab præsterer inden for en række af de områder, vi allerede har berørt.

Vi nuancerer blandt andet, hvordan Fairpris slipper fra deres indsats på kundeserviceområdet, hvordan omdømmet er blandt forbrugerne, og hvilke medlemsfordele Fairpris byder på. 

Fordele

Ulemper

Kundeservice får mange pæne ord med på vejen Trustpilot

På nuværende tidspunkt (marts 2025) har Fairpris opnået en rigtig, rigtig flot samlet karakter på Trustpilot, og dette skyldes blandt andet, at Fairpris leverer en yderst fornuftig indsats på kundeservice-fronten.

Denne indsats er nemlig omdrejningspunkt i en anseelig mængde Trustpilot-anmeldelser. Det er dog værd at bemærke, at mange af dem, der roser kundeservice-indsatsen, giver udtryk for, at de har fået vejledning omkring andet end strøm. 

Dette hænger sandsynligvis sammen med, at elaftaler endnu ikke er nogen kæmpestor del af Fairpris’ forretning.

Godkendte åbningstider

Når vi vurderer, i hvilket omfang et elselskab yder god kundeservice, orienterer vi os naturligvis i, hvordan kundeservice-indsatsen beskrives af adskillige førstehåndskilder, men derudover kigger vi også på, i hvilket omfang kundeservice-afdelingen kan siges at være tilgængelig. 

Med andre ord kigger vi altså på, om kundeservice-afdelingen kan træffes i brede tidsrum, og på hvilke måder denne afdeling kan træffes, og her leverer Fairpris også på et fint niveau. Fairpris’ kundeservice-afdeling kan nemlig træffes samtlige hverdage i tidsrummet 08:00-15:00.

Dette er ganske fornuftigt, men vi kommer dog ikke udenom, at der findes en række elselskaber, der byder på endnu mere attraktive åbningstider, eksempelvis OK.

Byder på mange attraktive medlemsfordele

Fairpris tilhører den gruppe af elselskaber, der byder på det, vi kalder for ‘ekstraordinære medlemsfordele’, hvilket vil sige medlemsfordele, der afviger fra kerneproduktet.

Dette betyder dog ikke, at Fairpris ikke også byder på en række medlemsfordele, der relaterer sig til kerneproduktet, for det gør elselskabet også.

For overskuelighedens skyld har vi herunder samlet de – i vores øjne – mest interessante medlemsfordele, som Fairpris byder på:

  • Gratis salg af overskudsstrøm fra solceller
  • Ingen binding
  • Gratis oprettelse
  • Månedlig betaling
  • Adgang til kundeklub, hvor du får adgang til uhørt mange rabatter på alt fra entrebilletter til forlystelsesparker til produkter i populære webshops. 
Fairpris rabataftaler
Her ses et udsnit af de virksomheder, som Fairpris har rabataftaler med lige nu (marts 2025)

Er du sikker på, at Fairpris er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

De billigste elselskaber

De bedste elselskaber

Grønne elselskaber

Strålende ry på Trustpilot

I skrivende stund har Fairpris modtaget mere end 270 anmeldelser på Trustpilot og opnået en samlet karakter på 4,7, hvilket svarer til ‘fremragende’. 

Dermed er det vist ikke helt forkert at konkludere, at Fairpris’ kunder i overvejende grad er meget tilfredse med de produkter, som Fairpris udbyder, og den service, som energiselskabet yder.

I de kommende afsnit dykker vi ned i, hvad Fairpris henholdsvis roses og kritiseres for på Trustpilot.

Hvad roses Fairpris for?

Isolerer vi de mest positivt stemte anmeldelser, kan vi se, at Fairpris særligt ofte roses for deres opsætning og installering af solcelleanlæg, noget, som man virkelig får indtrykket af, at Fairpris har 100 % styr på.

Derudover er der en anseelig mængde Trustpilot-anmeldere, der roser Fairpris for deres kundeservice-indsats,

Hvad kritiseres Fairpris for?

Når man opnår en samlet karakter på 4,7 ud af 5 stjerner på Trustpilot, får man naturligvis markant flere positivt stemte anmeldelser end negativt stemte.

Når dette er sagt, kommer vi dog ikke udenom, at der på Fairpris’ Trustpilot findes nogle få negativt stemte anmeldelser, og isolerer vi disse, kan vi se, at størstedelen af dem er skrevet efter forløb, der ikke er gået efter planen. Det kan være, at en Fairpris-medarbejder ikke har ringet tilbage som aftalt, eller at der er opstået en fejl på et solcelleanlæg eller lignende. 

Gemte gebyrer gør, at vi anser Fairpris som et overvejende upålideligt elselskab

Desværre har elselskabsnichen en tendens til at tiltrække moralsk fordærvede typer, der øjner lette penge, og som hverken skeler til et moralsk kompas eller kundernes bedste, når der skal profit-optimeres.

Netop derfor vurderer vi altid pålidelighedsgraden for de elselskaber, vi anmelder, så vi forhåbentligt kan bidrage til, at så få som muligt ender hos en af slyngerne.

Og i vores øjne tilhører Fairpris desværre slyngelgruppen, hvilket hænger sammen med, at Fairpris opererer med gebyrer, der er godt gemt for forbrugeren. De gebyrer, som vi er særligt utilfredse med, er et betalingsgebyr på 9,5 kr. pr. betaling samt et gebyr på 19 kr. for månedlig betaling. Disse gebyrer er tilsyneladende uundgåelige og bevirker, at Fairpris er markant dyrere, end elselskabet ellers – ved første øjekast – fremstår.

Gebyrerne nævnes nemlig ikke med et ord på strømprodukt-siden, hvorfor det er sandsynligt, at langt de fleste vil antage, Fairpris er et markant mere økonomisk attraktivt elselskab, end elselskabet i virkeligheden er, og dette, finder vi, problematisk.

Her ses et udsnit af gebyrerne på den - i vores øjne - godt gemte gebyroversigt (marts 2025)

Fairpris FAQ

I indeværende måned lyder prisvilkårene for Fairpris’ billigste elaftale for dem med et forholdsvist lille forbrug således (vest-priser):

*Abonnement0 kr. pr. md.
*Estimeret pris pr. kWh2,49 kr.
*Gebyr for månedlig betaling19 kr. pr. betaling
Systemabonnement18,96 kr. pr. md.
Variabler til beregning af estimeret pris pr. kWh
– *Spottillæg0,1 kr. pr. kWh
– Ren strømpris 0,914 kr. pr. kWh
– Transport 0,27 kr. pr. kWh
– Transmissionsnettarif 0,07625 kr. pr. kWh
– Systemtarif0,0925 kr. pr. kWh
– Elafgift0,90 kr. pr. kWh
Eventuelle betalingsgebyrer
– Betalingsservice9,5 kr. pr. betaling

For dem med et stort forbrug lyder vilkårene for den billigste elaftale således:

*Abonnement39 kr. pr. md.
*Estimeret pris pr. kWh2,39 kr.
*Gebyr for månedlig betaling19 kr. pr. betaling
Systemabonnement18,96 kr. pr. md.
Variabler til beregning af estimeret pris pr. kWh
– *Spottillæg0 kr. pr. kWh
– Ren strømpris 0,914 kr. pr. kWh
– Transport 0,27 kr. pr. kWh
– Transmissionsnettarif 0,07625 kr. pr. kWh
– Systemtarif0,0925 kr. pr. kWh
– Elafgift0,90 kr. pr. kWh
Eventuelle betalingsgebyrer
– Betalingsservice9,5 kr. pr. betaling

Fairpris ejes af Thomas Ulletved Rasmussen, Erik Christian Laurtizen, Philip Tinggaard Frydendal og John Lundbye.

Kort opsummering

Fairpris præsterer på et fint niveau inden for mange af de parametre, vi bedømmer elselskaber med afsæt i, og særligt når det kommer til forbrugeromdømme og medlemsfordele leverer Fairpris varen.

Der knytter sig dog også en række vækstpunkter til Fairpris, eksempelvis i forhold til ‘pris’ og ‘pålidelighed’, og dette vil formentlig være en dealbreaker for mange. 

Gælder dette også for dig, bør du i stedet overveje Gasel, som præsterer på samtlige af de parametre, vi bedømmer elselskaber med afsæt.

3.5/5

3.5

3.5/5

3.5

/5

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Vi har udviklet en avanceret prisberegner

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider. 

I vores avancerede beregningsmodel tages der højde for alt fra abonnement-sats, elafgift og transportudgifter til spottillæg, eventuelle betalingsgebyrer samt eventuelle særegne gebyrer for de enkelte elselskaber. Med andre ord medregnes samtlige variabler, der udgør den samlede elpris, altså.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med Elpris.dk’s bud på gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område. 

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer af deres strømaftalers prisforhold.

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden gang imellem glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi regner med en eller flere forkerte variabler, når vi udregner prisestimater for et elselskab, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

 

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, SEF Energi, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, GNP Energy, Budget Energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med Elpris.dk’s bud på gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser, deres spottillæg-satser pr. kWh og/eller andre variable satser.

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi regner med en forkert abonnement-sats, en forkert strømtillægssats eller mangler en variabel i forhold til udregningen af prisestimaterne for et givent elselskab, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej. 

Vores beregningsmodel

Alt fra abonnement-sats, elafgift og transportudgifter til spottillæg, eventuelle betalingsgebyrer samt eventuelle særegne gebyrer for de enkelte elselskaber har vi inkorporeret i den avancerede beregningsmodel, som vi udviklet med henblik på at vise dig så præcise prisestimater som overhovedet muligt.