Spring til indhold

Eltjek24.dk indeholder reklamelinks. Læs mere

Anmeldelse af
Grow Energy

Vigtigt: 
Grow Energy skiftede i 2023 navn til Energi+.
Hvis du ønsker at læse vores anmeldelse af netop Energi+, skal du klikke på knappen herunder. 

Grow Energy screenshot

Vores vurdering

0
4.1/5
Miljøvenlighed
5/5
Kundeservice
4/5
Ry blandt forbrugerne
4.5/5
Medlemsfordele
2/5
Pris
5/5

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Priser

Grøn baggrund til anmeldelser

Prisestimaterne refererer til eludbyderens billigste
strømprodukt ved et årligt forbrug på 4000 kWh.

Vest for Storebælt

2,15

kr./kWh.

Øst for Storebælt

2,43

kr./kWh.

Binding: 6 mdr. | Abonnement: 0 kr./md.

Abonnement: 0 kr./md.
Binding: 6 mdr. 

Vær opmærksom på, at der optræder affiliate-links på siden.

Uddybende intro til og anmeldelse af
Grow Energy

Grow Energy er et dansk energiselskab, hvor fokus er at levere grøn energi i form af el eller gas. Et fokus, vi i den grad bifalder her hos Eltjek24. Vi bakker nemlig op om ethvert energiselskab, der forsøger at sætte et positivt aftryk på planeten. 

Det positive aftryk, som Grow Energy sætter, foregår via en række bæredygtige og klimavenlige initiativer. Disse kan du læse mere om lidt længere nede i anmeldelsen. 

Køber du el eller gas hos Grow Energy, lover virksomheden, at dit forbrug bliver 200% CO2-kompenseret. Udleder du 1 ton CO2 om året, vil Grow Energy sørge for at kompensere for det dobbelte, altså 2 ton.

I denne anmeldelse dykker vi ned i det grønne elselskab og vurderer, om det er værd at blive kunde, eller om du er bedre tjent med at tilmelde dig hos en anden leverandør af el.

Fordele

Dit energiforbrug bliver kompenseret med 200%

Skarpe priser

Mange begejstrede og tilfredse kunder

Fokus på klimaet

Bidrager økonomisk til flere klimavenlige projekter

Ulemper

Ingen ekstraordinære medlemsfordele

Er du sikker på, at Grow Energy er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Er du sikker på, at Grow Energy er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Bedre end klimaneutral energi – din CO2-udledning kompenseres 200%

Alle produkter fra Grow Energy er markeret med to blade, hvilket betyder, at 100% af strømmen stammer fra vedvarende kilder, og at der derudover bliver gjort en aktiv indsats for at sætte et positivt aftryk på klimaet. 

Det, som Grow Energy gør anderledes end konkurrenterne, er, at de ikke blot kompenserer for din CO2-udledning, så den går i nul. De sørger også for at gange dit forbrug op med to, så hver kunde CO2-kompenseres 200%.

CO2-kompenseringen sker igennem en række klimavenlige initiativer rundt omkring i verden, som Grow Energy støtter økonomisk. I skrivende stund hjælper elselskabet blandt andet med skovbeskyttelse i Afrika og Sydamerika og opbygning af solfarm i Vietnam.

Elprodukter markeret med ét blad består 100% af energi fra vedvarende kilder. 

Elprodukter markeret med to blade består 100% af energi fra vedvarende kilder, og der bidrages derudover til diverse klimatiltag, som har en betydelig positiv effekt på klimaet.

Fin kundeservice

Kundeservice hos Grow Energy kan kontaktes på telefon alle hverdage mellem 09 og 15. Du har ligeledes mulighed for at sende en besked igennem kontaktformularen på hjemmesiden eller på mail.

Du finder desuden også en FAQ/spørgsmål og svar-sektion på hjemmesiden, hvor du kan få svar på en række spørgsmål. Vi vurderer dog, at der er plads til forbedringer her, da der er relativt få besvarede spørgsmål at finde på siden. 

Kigger man på anmeldelser på Trustpilot, ser der ud til at være relativt stor enighed om, at kundeservice medarbejderne er både flinke, imødekommende og hjælpsomme. 

Ingen ekstraordinære medlemsfordele

En række elselskaber byder på ekstraordinære medlemsfordele, såsom rabatter til en række butikker og/eller fribilletter til forskellige arrangementer. 

Grow Energy er ikke et af disse elselskaber. Her har man nemlig ikke fokus på så meget andet end at levere miljøvenlig strøm til favorable priser. Dette vil dog også være mere end tilstrækkeligt for de fleste.

Et fremragende ry blandt forbrugerne

I skrivende stund har Grow Energy modtaget over 1.150 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 4,3, hvilket svarer til ‘Fremragende’. 

Langt størstedelen af anmelderne (72 %) har kvitteret med 5 stjerner ud af 5 mulige, imens en mindre andel (13 %) kun har givet virksomheden 1 stjerne. 

Grow Energy Trustpilot

Hvad roses Grow Energy for?

Grow Energy for især ros for deres medarbejdere. Hvad enten det er en sælger eller en person fra kundeservice, er dialogen god og konstruktiv. Flere fortæller om behagelige samtaler med medarbejdere, som har været skarpe til at fortælle og vejlede om produkterne fra selskabet. 

Hvad kritiseres Grow Energy for?

Ironisk nok er det selvsamme personale, som får masser af lovprisninger med på vejen, som virker til at være kilden til frustration hos de kunder, som giver de dårligste anmeldelser af Grow Energy. Det er særligt sælgerne, som flere forbrugere kalder for uhøflige og uærlige. 

Grow Energy er tidligere blevet politianmeldt for at have overtrådt  forbrugeraftalelovens fordbud mod telefonsalg. Ligeledes skulle de angiveligt have forsøgt at vildlede kunderne under disse samtaler. 

Kort opsummering

Hvis du er på jagt efter et elselskab, der både leverer fantastisk, når det kommer til pris og klimavenlighed, er Grow Energy et oplagt valg! 

Hos Grow Energy er der nemlig ikke noget vigtigere end vores miljø og klima, hvorfor der kun tilbydes strøm markeret med to blade. 

De to blade er din garanti for, at 100 % af strømmen stammer fra vedvarende kilder, og at der derudover bliver gjort en ekstra indsats for at sætte et positivt aftryk på klimaet. 

Foruden prisen og den høje grad af klimabevidsthed er et yderligere argument for at vælge Grow Energy, at kunderservice-afdelingen har et rigtig godt ry, hvilket blandt andet kommer til udtryk på Trustpilot.

Her får kundeservice-personalet nemlig masser af ros for deres imødekommenhed, og selv sælgerne, som ellers normalt ikke er iblandt de mest populære personer, er tilsyneladende høflige og skarpe i deres kommunikation. 

Grow Energy logo
4.1/5

4,1/5

Grow Energy logo
3.8/5

4,1/5

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.


Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms).

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.