Spring til indhold

Eltjek24.dk indeholder reklamelinks. Læs mere

Grundig intro til samt anmeldelse af
Lokal-Energi

Lokal-Energi screenshot

Vores vurdering

0
2.8/5
Miljøvenlighed
2/5
Kundeservice
3/5
Ry blandt forbrugerne
2.9/5
Medlemsfordele
2/5
Pris
4/5

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Priser

Grøn baggrund til anmeldelser

Prisestimaterne refererer til eludbyderens billigste
strømprodukt ved et årligt forbrug på 4000 kWh.

Vest for Storebælt

2,15

kr./kWh.

Øst for Storebælt

2,43

kr./kWh.

Binding: Ingen. | Abonnement: 29 kr./md.

Abonnement: 29 kr./md.
Binding: Ingen.

Vær opmærksom på, at der optræder affiliate-links på siden.

Uddybende intro til og anmeldelse af
Lokal-Energi

Lokal-Energi logo

Lokal-Energi er et elselskab, som kan tilpasses dine behov og ønsker igennem diverse tilvalgsordninger. Du kan blandt andet vælge kun at modtage grøn strøm, at støtte lokale foreninger eller blot at få den billigst mulige strøm leveret til din bopæl. Som noget ret unikt kan du endda vælge at betale for ‘Energisikring’, så du i tilfælde af arbejdsløshed kan få gratis el i 6 måneder. 

Vi har gennemgået priser, kundeservice, hjemmeside, forbrugeranmeldelser og lignende, så vi i det følgende kan gøre dig klogere på, om Lokal-Energi er et elselskab for dig.

Fordele

Gode priser

Mulighed for at støtte lokale foreninger igennem din elregning

Tilbyder energisikring med gratis strøm, hvis du ikke kan arbejde

Ulemper

Grøn strøm koster ekstra

Er du sikker på, at Lokal-Energi er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Er du sikker på, at Lokal-Energi er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Lokal-Energi tilbyder en række tilvalg til din elregning

Det er helt op til dig, om du blot vil gøre brug af de fine priser hos Lokal-Energi, så din elregning er så lav som muligt hver måned, eller om du vil tilkøbe lidt ekstra, som blandt andet kan bidrage til lokalsamfundet. 

Har du plads i budgettet til en lidt højere elregning, kan du igennem Lokal-Energi vælge at støtte en lokalforening med et valgfrit beløb hver måned. Elselskabet har i forvejen udarbejdet aftaler med en del foreninger, men hvis den forening du gerne vil støtte, ikke er på listen over partnere, kan du efterspørge en aftale, hvorefter Lokal-Energi sørger for at rette henvendelse. 

Er du bekymret for fremtiden, kan du få bedre nattesøvn ved at betale for det, som Lokal-Energi kalder for ‘Energisikring’. Denne ordning gør, at du i tilfælde af arbejdsløshed kan få leveret gratis strøm i op til 6 måneder. ‘Energisikring’ koster 49 kr. om måneden.

Slutteligt har du mulighed for at tilkøbe garanti for grøn strøm i din stikkontakt for 49 kr./md. Denne mulighed fortæller vi mere om lidt længere nede på siden.

Alle tilvalg koster dig ekstra på din elregning, men kan fravælges igen med en måneds varsel, hvis du skifter mening.

Lokal-Energi tilvalg

Grøn strøm koster dig ekstra

Der er – med god grund – stort fokus på klimaet i øjeblikket, hvorfor langt de fleste elselskaber giver deres kunder mulighed for at vælge grøn energi i det omfang, det er muligt at få det leveret. 

Hos Lokal-Energi kan du også få garanti for, at din energi kommer fra grønne kilder. Det kommer dog til at koste dig ekstra, fordi grøn strøm, ifølge elselskabet, koster mere end sort strøm. 

For at få grøn strøm skal du derfor betale 49 kr. ekstra om måneden udover dit abonnement på 29 kr. og prisen på el. De 49 kr. dækker de ekstra udgifter ved den grønne el, og overskuddet fra din ekstra indbetaling placeres i en pulje, som går til opførelse af vindmøller eller solcelleanlæg. 

Et middelgodt ry blandt forbrugerne

60 personer har i skrivende stund givet deres mening om Lokal-Energi til kende på Trustpilot. Af disse har 46 % givet elselskabet fem stjerner ud af fem mulige.

I den anden ende af skalaen har 47 % kvitteret med blot én ud af fem mulige stjerner.

Det er ikke forkert at sige, at Lokal-Energi deler vandene. Tæt på halvdelen af anmeldelserne er perfekte, imens den anden halvdel mener, at virksomheden er ringe. 

I det følgende vil vi dykke ned i, hvad de positive og negative henvendelser drejer sig om, så vi kan tegne et mere retvisende billede af elselskabet.

Hvad roses Lokal-Energi især for?

Flere af de positive tilkendegivelser er henvendt til høflige og hjælpsomme sælgere, som ser ud til at holde hvad de lover. Indmeldelsesprocessen er hurtig og nem, og kører uden problemer.

Mange af kunderne fortæller, at kundeservice er helt i top. De er til at komme i kontakt med, og er desuden yderst venlige og gode til at løse eventuelle problemer, som måtte opstå.

Flere af forbrugerne roser priserne, som de kalder for rigtigt gode.

Hvad kritiseres Lokal-Energi især for?

Vi har allerede nævnt, at Lokal-Energi deler vandene, hvilket kunne ses på den ret ligelige fordeling af hhv. gode og dårlige anmeldelser. 

Det samme billede tegner sig, når man dykker ned i kritikken af virksomheden. Det er nemlig selvsamme punkter, som får ros fra de glade kunder, som bliver kritiseret af de utilfredse. 

Sælgere skulle angiveligt tilmelde folk uden deres accept, og tilbagebetalinger fra firmaet tager alt for lang tid om at gå igennem. 

Flere fortæller også, at kundeservice er ringe eller ikke-eksisterende. 

Fornuftige alternativer til Lokal-Energi

4.1/5

Binding: Ingen.
Abonnement: 0 kr./md.

Klimavenlig
Populær
3.8/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 0 kr./md.

Godt ry
3.9/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 29 kr./md.

Konklusion

Lokal-Energi er et elselskab, som gør det muligt for dig at tilpasse din elregning til dine behov, så du blandt andet kan støtte lokale foreninger eller klubber, sikre strøm i dine kontakter i tilfælde af arbejdsløshed eller få leveret grøn strøm til din bolig. Du kan også undlade at gøre brug af tilvalgene og i stedet nyde godt af en relativt billig elregning. 

Der er meget delte meninger om Lokal-Energi’s kvaliteter, hvilket kommer til udtryk ved en meget ligelig fordeling af hhv. rigtigt gode og rigtigt dårlige anmeldelser fra forbrugerne. 

Lokal energi 300x150
2.8/5

2,8/5

Lokal energi 300x150
2.8/5

2,8/5

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.


Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms).

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.