Anmeldelse af OK
Du har formentlig hørt om OK før. OK er nemlig et kæmpestort brand med rigtig mange år på bagen. Faktisk mere end 100 af slagsen, hvis forløberne til OK medtages i regnestykket.
Det OK, som du kender i dag, har dog ikke 100 år på bagen.
Selve OK-selskabet blev nemlig først stiftet den 1. januar i 1978, da syv energiselskaber fusionerede. Blandt disse selskaber var blandt andet Dansk Andels Kulforretning, Sydjydsk Andels Olie samt Aalborg Kul- og Olieimport.
OK udbyder en række forskellige produkter, men i anmeldelsen her vil vi mestendels fokusere på OK’s indsats som elleverandør.

Miljøvenlighed
3.0
Vælger du en af OK’s billigste elaftaler, er der ingen garanti for grøn strøm.
OK har dog grønne strømprodukter på hylderne, men disse er ret dyre og dermed ikke synderligt attraktive.
Kundeservice
5.0
Kundeservice-afdelingen får en del ros på OK’s Trustpilot-side. Derudover blev OK i en EPSI-rapport fra 2023 og 2024 kåret som det elselskab med de mest tilfredse kunder. Noget, som man kun opnår, hvis man leverer en sublim indsats, når det kommer til kundeservice.
Derudover er det værd at bemærke, at OK’s kundeservice-afdeling kan træffes døgnet rundt via telefon.
Ry blandt forbrugerne
4.5
I skrivende stund har OK modtaget over 28.470 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 4,3, hvilket svarer til ‘fremragende’.
Dermed er det vist ikke helt forkert at konkludere, at størstedelen af OK’s kunder er meget tilfredse med OK’s produkter og den service, som OK yder.
Medlemsfordele
4.0
Byder på mange interessante medlemsfordele, hvoraf de mest bemærkelsesværdige er følgende:
- Fast årlig Coop-bonus
- Mulighed for at følge dit forbrug online
- Ingen skjulte gebyrer.
Pris
4.0
For dem med et forbrug på under 3800 kWh årligt lyder vilkårene for OK’s billigste elaftale således:
- Her-og-nu-prisen på elbørsen + 13,2 øre pr. kWh i spottillæg
- Abonnement: 0 kr./md.
- Alle de faste omkostninger (elafgift, transportudgifter osv.) som er ens hos alle elselskaber.
.For dem med et forbrug, der ligger højere end dette, lyder vilkårene for den billigste elaftale hos OK således:
- Her-og-nu-prisen på elbørsen + 4 øre pr. kWh i spottillæg
- Abonnement: 29 kr./md.
- Alle de faste omkostninger (elafgift, transportudgifter osv.) som er ens hos alle elselskaber.
Dette betyder, at OK’s elaftaler ligger i den billige ende i det store midterfelt. Med andre ord findes der altså en række eludbydere, der er billigere end OK, men også rigtig mange, der er dyrere.
Pålidelighed
4.5
Slap ganske fint igennem TÆNKs store test af elselskaber i 2024, er overvejende gennemsigtige, når det kommer til priser og gebyrer, og derudover har elselskabet ikke været fedtet ind i nogen negative sager i medierne i adskillige år.
Ligeledes er OK et stort, velkendt brand, hvortil der knytter sig en masse troværdighed.
Uddybende anmeldelse af
OK
I løbet af vores uddybende anmeldelse af OK dykker vi endnu dybere ned i, hvordan dette elselskab præsterer inden for en række af de områder, vi allerede har berørt. Vi nuancerer blandt andet, hvordan OK slipper fra deres indsats på kundeserviceområdet, hvordan omdømmet er blandt forbrugerne, og hvilke medlemsfordele OK byder på.
Fordele
- Velkendt brand
- Fremragende ry på Trustpilot
- Ingen gebyrer
- Mest tilfredse kunder i 2023 og 2024
- Følg dit forbrug online
- Månedlig betaling
Ulemper
- Ikke den laveste pris på markedet
- Vi savner et endnu større fokus på miljøvenlige løsninger
Rigtig fin indsats på kundeservice-området
Der findes en række forskellige referencer, der vidner om, at OK yder en sublim indsats på kundeservice-fronten. En af disse referencer er EPSI-rapporten fra 2024, hvor OK blev kåret som det elselskab med de mest tilfredse kunder. Noget, som man kun opnår, hvis man leverer en fornuftig indsats, når det kommer til kundeservice. I øvrigt er det også værd at bemærke, at OK også løb med denne kåring i 2023.
En anden kilde, der afslører, at OK leverer en rigtig fin indsats på kundeservice-fronten, er Trustpilot. Besøger du Trustpilot, vil du nemlig finde adskillige positivt stemte anmeldelser, der er skrevet af folk, der har haft gode oplevelser med OK’s kundeservice-personale og personale generelt.
Du vil dog også finde nogle få negativt stemte, og isolerer du disse, vil du opdage, at flere brokker sig over, at det i perioder tager lidt lang tid at komme igennem til OK’s kundepersonale.
Telefonlinjerne er døgnåbne
Ønsker du at komme i kontakt med OK, kan dette ske på flere forskellige måder. Du kan benytte en kontaktformular, sende OK en mail eller give OK et kald.
Denne alsidighed i måden, hvorpå OK kan kontaktes, begejstrer os naturligvis, og det begejstrer os ligeledes, at OK’s telefonlinjer er åbne 24 timer i døgnet.
Rigtig meget nyttig information på hjemmesiden
OK skal have ros for at have produceret og udgivet en masse informative artikler relateret til el.
Dog vil det desværre ikke overraske os, hvis du finder det lidt udfordrende at navigere rundt på OK’s hjemmeside og finde de artikler, hvori den information, du søger, måtte befinde sig.
Dette skyldes i høj grad, at OK er en stor spiller, der udbyder mange forskellige produkter, og at alle disse produkter udbydes og beskrives på samme hjemmeside. Med andre ord betyder dette, at OK’s hjemmeside ikke blot byder på information om OK’s el-ydelser, men også information om bilvask, varmepumper og meget, meget andet.
OK har gjort et hæderligt forsøg på at gøre deres hjemmeside så brugervenlig og overskuelig som muligt, men det er klart, at det – for dem, der udelukkende er interesseret i OK som elleverandør – ville have været væsentlig lettere at navigere rundt på siden, hvis denne ikke indeholdt informationer om alt muligt andet end el.
Hvis du holder tungen lige i munden, vil du dog – som tidligere påpeget – opdage, at du på OK’s side kan finde en masse velskrevne artikler relateret til el.
Flere af disse artikler tager afsæt i hyppigt stillede spørgsmål omkring el, hvorfor det er sandsynligt, at du vil kunne finde svar på dine spørgsmål relateret til el, sæt du måtte have sådanne. Hvis ikke, kan du – som bemærket tidligere – altid give OK’s kundeservice et kald.
Et par fine medlemsfordele
Vælger du OK som din kommende elleverandør, kan du se frem til en række fine medlemsfordele. Vi har samlet de bedste herunder i punktform:
- Fast årlig Coop-bonus
- Mulighed for at følge dit forbrug online
- Ingen skjulte gebyrer.
Et rigtig flot ry blandt forbrugerne
I skrivende stund har OK modtaget over 28.470 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 4,3, hvilket svarer til ‘fremragende’.
Dermed er det vist ikke helt forkert at konkludere, at størstedelen af OK’s kunder er meget tilfredse med OK’s produkter og den service, som OK yder.
I de kommende afsnit dykker vi ned, hvad OK henholdsvis roses og kritiseres for.
Inden da vil vi dog lige pointere, at OK’s Trustpilot-side afspejler OK’s indsats som helhed og ikke blot som elleverandør. Med andre ord betyder det, at det ikke blot er OK’s elkunder, der byder ind på Trustpilot, men også OK’s brændstofkunder, varmepumpekunder og så videre.

Hvad roses OK for?
Isolerer man de mest positivt stemte Trustpilot-anmeldelser, vil man se, at den ros, der er gennemgående, i høj grad omhandler, at OK leverer nogle rigtig fine ydelser.
Flere bemærker desuden, at de anser OK som en gennemsigtig samarbejdspartner, og at dette er noget, de værdsætter.
Derudover får OK’s kundeservice-personale og personale generelt også en del ros med på vejen og beskrives overvejende set som værende kompetente, høflige og servicemindede.


Hvad kritiseres OK for?
Der er ingen tvivl om, at langt størstedelen af anmeldelserne på OK’s Trustpilot er positive. Dog er der et par brokkerøve ind imellem, og hvis vi isolerer disse, kan vi se, at de kritikpunkter, der fremhæves oftest, omhandler skjulte gebyrer, og at nogle kunder ikke har modtaget, hvad de har bestilt, og at OK i disse situationer – i hvert fald ifølge disse kunder – har været for sløve i forhold til at løse de udfordringer, som den manglende levering har medført.
Ligeledes er der nogle få, der brokker sig over, at de har brugt lang tid på at komme igennem til kundeservice, og at det er svært at komme ud af aftaler med OK.


Overvejende pålideligt elselskab
Desværre findes der en del brodne kar i elselskabsnichen, men heldigvis er OK ikke et af disse i vores øjne. Faktisk anser vi OK som et overvejende pålideligt elselskab, hvilket naturligvis har flere årsager.
Dels skyldes det, at OK er ganske gennemsigtige i forhold til at oplyse gebyrer, spottillæg og lignende. Derudover skyldes det, at OK slap ganske nådigt igennem TÆNKs store test af elselskaber i 2024.
Sidst, men ikke mindst skyldes det, at OK er rigtig stort brand, og at dette ikke har været fedtet ind i nogen negative sager relateret til strøm i adskillige år.
OK FAQ
I indeværende måned lyder prisvilkårene for OK’s billigste elaftale således for dem med et forbrug på under 3800 kWh/årligt (vest-priser):
*Abonnement | 0 kr. pr. md. |
*Estimeret pris pr. kWh | 2,53 kr. |
Systemabonnement | 18,96 kr. pr. md. |
Variabler til beregning af estimeret pris pr. kWh | |
– *Spottillæg | 0,1321 kr. pr. kWh |
– Ren strømpris | 0,914 kr. pr. kWh |
– Transport | 0,27 kr. pr. kWh |
– Transmissionsnettarif | 0,07625 kr. pr. kWh |
– Systemtarif | 0,0925 kr. pr. kWh |
– Elafgift | 0,90 kr. pr. kWh |
Eventuelle betalingsgebyrer | |
– Betalingsservice | 0 kr. pr betaling |
– Indbetalingskort | 0 kr. pr. betaling |
For dem med et forbrug, der overstiger dette, lyder vilkårene for OK’s billigste elaftale således (vest-priser):
*Abonnement | 29 kr. pr. md. |
*Estimeret pris pr. kWh | 2,43 kr. |
Systemabonnement | 18,96 kr. pr. md. |
Variabler til beregning af estimeret pris pr. kWh | |
– *Spottillæg | 0,04 kr. pr. kWh |
– Ren strømpris | 0,914 kr. pr. kWh |
– Transport | 0,27 kr. pr. kWh |
– Transmissionsnettarif | 0,07625 kr. pr. kWh |
– Systemtarif | 0,0925 kr. pr. kWh |
– Elafgift | 0,90 kr. pr. kWh |
Eventuelle betalingsgebyrer | |
– Betalingsservice | 0 kr. pr betaling |
– Indbetalingskort | 0 kr. pr. betaling |
Dette afhænger først og fremmest af, hvilken af OK’s strømaftaler der er tale om.
OK’s grønne strømaftaler er nemlig ikke vildt attraktive i et økonomisk perspektiv, hvorimod OK’s billigste elaftaler er ganske konkurrencedygtige, når det kommer til pris. Med det sagt kommer vi dog ikke udenom, at der findes en række elselskaber, der byder på endnu mere økonomisk gunstige vilkår end OK.
OK er et andelsselskab, der ejes af 11.600 andelshavere. Helt konkret er OK ejet af forhandlere samt kunder.
For langt de fleste vil et skifte til en af OK’s billigste elaftaler give rigtig god mening.
Dette hænger sammen med, at OK – som vi løbende har gjort opmærksom på i løbet af anmeldelsen her – er et yderst habilt elselskab, der leverer en ekstraordinært god indsats, når det kommer til kundeservice. Derudover præsterer elselskabet også rigtig fornuftigt, når det kommer til parametre som ‘pålidelighed’, ‘ry blandt forbrugerne’ og ‘medlemsfordele’.
I vores øjne er OK et rigtig, rigtig fint elselskab, hvilket vores karakter til OK (4,2 ud af 5 stjerner) også er et fint vidnesbyrd om.
Som elselskab præsterer OK på et rigtig højt niveau inden for stort set alle de parametre, vi bedømmer elselskaber med afsæt i. Dog kommer vi ikke udenom, at OK med fordel kunne forbedre indsatsen, når det kommer til parameteret ‘miljøvenlighed’, men det er stort set også den eneste kritik, vi har af elselskabet.
I OK’s seneste årsrapport – som er fra 2023 – fremgår det, at OK ved udgangen af dette år havde omkring 200.000 elkunder.
Kort opsummering
Langt henad vejen præsterer OK rigtig flot som elleverandør. Priserne er fornuftige, kundeservice-afdelingen gør et godt stykke arbejde, og omdømmet blandt forbrugerne er rigtig, rigtig godt. Derudover er OK også et overvejende pålideligt elselskab.
Hvis vi skal finde en smule malurt i bægeret, så er det, at der findes en række elselskaber, der gør endnu mere for den grønne omstilling, end OK gør.
Hvor om alting er, så mener vi, at OK er et fortrinligt elselskab, hvilket de fleste forbrugere tilsyneladende er enige med os i. I hvert fald blev OK i 2023 og 2024 kåret som det mest populære elselskab blandt forbrugerne i EPSIs årlige rapport, der kaster lys over kundetilfredsheden i energibranchen.