Spring til indhold

Anmeldelse af Strømlinet

Strømlinet er et elselskab med en grøn profil, der stræber efter at gøre det enkelt, gennemskueligt og billigt at være el-kunde i Danmark.

Netop fordi Strømlinet ønsker, at det skal være enkelt og gennemskueligt at være el-kunde i Danmark, byder selskabet ikke på nogen forvirrende introduktionstilbud, hvor priserne stiger markant efter x antal måneder. 

Ligeledes skal du ej heller frygte en masse skjulte gebyrer hos Strømlinet. Hos dette elselskab kommer svesken nemlig på disken, så du som potentiel kunde ved præcist, hvad en eventuel aftale kommer til at indebære.

Strømlinet screenshot
Strømlinget logo

Vest for Storebælt:

2,46

kr./kWh

Øst for Storebælt:

2,83

kr./kWh

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 29 kr./md.

Vores vurdering

3.6

/5

Miljøvenlighed
4/5
Kundeservice
4/5
Ry blandt forbrugerne
4.5/5
Medlemsfordele
3.5/5
Pris
2/5

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Fordele

Ulemper

Nemt at skifte til Strømlinet

Det er ikke utænkeligt, at du – når du er i mål med anmeldelsen her – vil være fristet af at pege på Strømlinet som dit næste elselskab. 

Skulle dette vise sig at blive tilfældet, kan vi glædeligt meddele, at et skift hertil kan foretages både dejligt nemt og hurtigt. 

Vælger du at tilmelde dig Strømlinet via elselskabets hjemmeside, klarer Strømlinets ansatte alle praktiske opgaver og sørger for, at du har strøm i løbet af hele overgangsforløbet.

Klimavenlig profil

Her hos Eltjek24.dk bekymrer vi os om klimaet og planeten. Derfor bifalder vi altid, når et elselskab har en grøn profil, hvilket man i den grad må sige, at Strømlinet har. 

Uanset hvilken strømpakke du vælger hos Strømlinet, er du nemlig garanteret at få leveret grøn strøm, der stammer fra bæredygtige energikilder.

For tiden opererer Strømlinet med tre forskellige strømpakker, og disse tager afsæt i tre forskellige energikilder. Med den ene strømpakke er energikilden vind, med den anden er energikilden vand, og med den tredje er energikilden sol.

Er du sikker på, at Strømlinet er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

De billigste elselskaber

De bedste elselskaber

Grønne elselskaber

Rigtig fin kundeservice-afdeling

Strømlinet yder en rigtig fin kundeservice-indsats, hvilket blandt andet kommer til udtryk på Strømlinets Trustpilot-side, hvor kundeservice-personalet får en del ros, men det skal vi nok vende tilbage til.

Lige nu vil vi i stedet bemærke, at kundeservice-afdelingens åbningstider er 09:00-15:30 mandag-torsdag og 09:00-15:00 om fredagen, hvilket er ganske fornuftigt, om end der dog findes elselskaber med endnu længere åbningstider.

Meget informativ hjemmeside

Hvis du har spørgsmål angående Strømlinet, er det dog langt fra sikkert, at det er nødvendigt for dig at give Strømlinets kundeservice-afdeling et kald for at få besvaret disse, og det skyldes, at der på Strømlinets hjemmeside ligger en masse informative, velskrevne artikler.

Det være sig blandt andet artikler om, hvordan din regning fra Strømlinet skal forstås, samt hvad du skal gøre i tilfælde af flytning.

Derudover byder Strømlinets hjemmeside på en rigtig, rigtig fin FAQ-sektion, hvor de hyppigst stillede spørgsmål angående Strømlinet besvares. 

Herunder finder du en række eksempler nogle af disse FAQ-spørgsmål:

Fine medlemsfordele

Det er langt fra alle elselskaber, der byder kunderne på medlemsfordele udover det sædvanlige, men vi kan med glæde i stemmen konstatere, at Strømlinet er et af de selskaber, der gør.

Som kunde hos Strømlinet får du nemlig eksklusive og udvalgte rabatter hos nogle af Strømlinets samarbejdspartnere. 

I skrivende stund kan Strømlinets kunder eksempelvis erhverve sig specialudviklet maling til fordelagtige priser samt billige alarmsystemer.

Rigtig fint omdømme på Trustpilot

I skrivende stund har Strømlinet modtaget mere end 400 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 4,5, hvilket svarer til ‘fremragende’. 

Dermed er det vist ikke helt forkert at konkludere, at størstedelen af Strømlinets kunder er yderst tilfredse med den service, som Strømlinet yder.

I de kommende afsnit dykker vi ned, hvad Strømlinet henholdsvis roses og kritiseres for på Trustpilot.

Hvad roses Strømlinet for?

Isolerer man de mest positivt stemte Trustpilot-anmeldelser, kan man se, at meget af rosen vedrører kundeservice-personalets indsats. Flere Trustpilot-anmeldere fortæller, at de har fået al den hjælp, de havde brug for af venlige kundeservice-folk, som de kalder for både høflige, kompetente og vakse.

Derudover er der nogle enkelte Trustpilot-anmeldere, der udtrykker tilfredshed med Strømlinets priser. Disse er også ganske fornuftige, men vi må dog konstatere, at nogle af konkurrenternes priser er endnu mere konkurrencedygtige, end Strømlinets priser er.  

Hvad kritiseres Strømlinet for?

Når man scorer 4,5 i samlet karakter på Trustpilot, skyldes dette naturligvis, at langt de fleste anmeldelser er gode. Derfor skal den kritik, som vi nu vil fremhæve fra negativt stemte anmeldelser umiddelbart tages med et gran salt. I hvert fald er denne kritik tydeligvis ikke et udtryk for flertallets holdning.

Hvor om alting er, så tager en del af de negativt stemte anmeldelser afsæt i oplevelser med mangelfuld eller dårlig rådgivning fra kundeservice-personalet samt regninger, der – ifølge de negative Trustpilot-anmeldere – har været fyldt med fejl.   

Fornuftige alternativer til Strømlinet

Skarp pris
3.6/5

3.6

/5

Binding: Ingen
Abonnement: 0 kr./md.

Godt ry
3.9/5

3.9

/5

Binding: Ingen
Abonnement: 29 kr./md.

Populært valg
4/5

4.2

/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 0 kr./md.

Stort brand
3.4/5

3.4

/5

Binding: Ingen
Abonnement: 10 kr./md.

Kort opsummering

Strømlinet er et elselskab med en dejligt grøn profil, et godt omdømme på Trustpilot samt en rigtig fin kundeservice-afdeling. Derudover er det et elselskab, der byder på medlemsfordele udover det sædvanlige, hvilket langt fra er noget, som alle elselskaber gør.

Som du formentlig kan fornemme, er vi hos Eltjek24.dk yderst begejstrede for Strømlinet, og faktisk har vi ikke synderligt meget kritik at rette mod elselskabet. 

Et område, hvor indenfor selskabet dog må se sig slået af en del konkurrenter, er i forhold til prisen. Det er ikke, fordi Strømlinets priser er uhørt høje, men vi må dog konstatere, at du vil kunne få endnu bedre priser hos et par af konkurrenterne.

Strømlinget logo
3.6/5

3.6

/5

Strømlinget logo
3.6/5

3.6

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.


Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms).

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, SEF Energi, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, GNP Energy, Budget Energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.