Spring til indhold

Anmeldelse af Strømtid

Strømtid er et dansk elselskab, hvis hovedfokus er at levere grøn og bæredygtig strøm til deres kunder.

Foruden at være et grønt elselskab slår Strømtid sig op på at være et elselskab, der:

  • Sender letforståelige og simple regninger ud til deres kunder
  • Har en kompetent kundeservice-afdeling, der sidder klar til at hjælpe alle hverdage i tidsrummet 10:00-14:00.

Hvorvidt det nu engang også lykkes for Strømtid at efterleve deres ambitioner, kan du blive klogere på i løbet af resten af anmeldelsen.

Strømtid screenshot 2023
Strømtid logo

Vest for Storebælt:

Ukendt pris

Øst for Storebælt:

Ukendt pris

Binding: Ingen
Abonnement: 15 kr./md.

Vores vurdering

3.2

/5

Miljøvenlighed
5/5
Kundeservice
3/5
Ry blandt forbrugerne
3/5
Medlemsfordele
2/5
Pris
3/5

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Fordele

Ulemper

Er du sikker på, at Strømtid er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

De billigste elselskaber

De bedste elselskaber

Grønne elselskaber

Vælg imellem to forskellige strømpakker

I skrivende stund kan du vælge imellem to forskellige strømpakker hos Strømtid – nemlig Klimahelt og Klimahelt+.

Strømpakkerne har en række ting til fælles, eksempelvis er begge strømpakker yderst grønne. Derudover byder begge pakker på variable priser, hvilket vil sige, at kWh-prisen følger her-og-nu-prisen på strømbørsen. 

Med andre ord betyder det, at du vil kunne spare penge på strøm ved at planlægge dit strømforbrug, så du klarer de mest strømkrævende aktiviteter i de tidsrum, hvor strømpriserne er lavest. 

En yderligere lighed er, at abonnement-satsen for begge strømpakker lyder på 15 kroner månedligt.

Ikke så overraskende er der dog også en række forskelle de to strømpakker imellem. Den mest opsigtsvækkende forskel er, at du bidrager til at CO2-kompensere, hvis du vælger Klimahelt+, mens dette bidrag ikke er inkluderet i Klimahelt.

Til gengæld følger der også et gebyr på 10 kroner månedligt for CO2-kompensationen.

Eksempel på Strømtids strømpakker (april 2023)

Kundeservice-afdelingens ry er nogenlunde, men åbningstiderne kunne være bedre

Besøger du Strømtids Trustpilot-side, vil du erfare, at en række af de positivt stemte anmeldelser er skrevet, efter at en kunde har haft en god oplevelse med en af Strømtids kundeservice-medarbejdere. Medarbejdere, der af flere beskrives som venlige og hjælpsomme. 

Noget, som enkelte Trustpilot-anmeldere dog også bemærker, er, at kundeservice-afdelingens åbningstider kunne have været bedre. 

I skrivende stund hedder åbningstiderne nemlig 10:00-14:00 mandag til fredag, hvilket naturligvis ikke er katastrofalt, men ej heller optimalt.

Sammenligner man med konkurrenternes kundeservice-afdelinger, byder langt de fleste af disse da også på mere – for forbrugerne – gunstige åbningstider.

Dog er det positivt, at det langt fra er sikkert, at det er nødvendigt for dig at kontakte Strømtids kundeservice-afdeling for at få svar på et spørgsmål eller løst en problemstilling, hvilket skyldes, at Strømtid byder på en fornuftig FAQ-sektion, hvor de hyppigst stillede spørgsmål besvares i et letforståeligt sprog. 

Ingen ekstraordinært interessante medlemsfordele

En række elselskaber byder på særligt interessante medlemsfordele såsom adgang til en hulens masse rabatter eller muligheden for at erhverve sig fribilletter til sportsarrangementer og deslige. 

Strømtid er desværre ikke et af disse elselskaber. 

Det, der minder mest om medlemsfordele hos Strømtid, er nemlig, at du som kunde yder et bidrag til den grønne omstilling. Hos Strømtid har man nemlig enormt stort fokus på at levere grøn strøm til sine kunder og foretage klimavenlige initiativer.

Det er naturligvis rigtig fint at yde en indsats for at skabe en grønnere og renere planet, men det er samtidig også noget, som rigtig mange andre elselskaber også gør, så mere unikt er den indsats, som Strømtid leverer på klimaområdet, altså heller ikke. 

Ryet på Trustpilot kunne være bedre

I skrivende stund har Strømtid modtaget mere end 45 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet karakter på 2.9, hvilket svarer til ‘middel’. 

Med andre ord betyder det, at der er plads til forbedring for Strømtid, men samtidig at elselskabet kunne have ydet en endnu værre service.

I de kommende afsnit dykker vi ned i, hvad Strømtid roses for af de positive Trustpilot-anmeldere, samt hvad elselskabet skoses for af de knapt så positivt stemte anmeldere.

Hvad roses Strømtid for?

Isolerer man de mest positivt stemte anmeldelser, vil man erfare, at den ros af Strømtid, der er gennemgående, omhandler priserne, at strømmen er grøn og kundeservice-personalets indsats.

Hvad kritiseres Strømtid for?

Desværre er det langt fra alle Strømtids Trustpilot-anmeldelser, der er positive. Der er nemlig også en række negative imellem. 

Isolerer man de mest negativt stemte anmeldelser, erfarer man, at et af de hyppigst bemærkede kritikpunkter er regningerne, som flere finder uoverskuelige og svære at gennemskue. 

Derudover får kundeservice-personalet også lidt tæsk af en række Trustpilot-anmeldere. Flere hævder at have været i kontakt med deciderede inkompetente kundeservice-folk, der hverken kunne svare på det ene eller andet. 

Derudover er det værd at bemærke, at enkelte Trustpilot-anmeldere er meget bramfri og nådesløse, hvad angår deres ordvalg, når de skal beskrive Strømtid og kalder elselskabet for et decideret svindelfirma, der lyver om det ene og det andet.

Fornuftige alternativer til Strømtid

Skarp pris
3.6/5

3.6

/5

Binding: Ingen
Abonnement: 0 kr./md.

Godt ry
4.1/5

4.1

/5

Binding: Ingen
Abonnement: 29 kr./md.

Populært valg
4/5

4.0

/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 0 kr./md.

Stort brand
3.8/5

3.8

/5

Binding: Ingen
Abonnement: 10 kr./md.

Kort opsummering

Lad os starte med det gode… 

Det er super fedt, at Strømtid har fokus på klimaet og den grønne omstilling. Det er langt fra alle elselskaber, der udelukkende byder på strømpakker med grøn strøm, men det gør Strømtid, og det skal de klart roses for.

Derudover leverer deres kundeservice-afdeling også på et hæderligt niveau, selvom der er plads til forbedring. Det være sig blandt andet i forhold til åbningstiderne, som i vores øjne er lige korte nok. 

Og så til den mindre sjove del…

Det er naturligvis problematisk, at flere kunder bemærker, at de regninger, som Strømtid er afsender på, er deciderede uforståelige og svære at gennemskue – særligt når Strømtid slår sig op på at være et elselskab, der udelukkende sender simple og overskuelige regninger ud til kunderne.

Derudover bekymrer det os også, at en række Trustpilot-anmeldere decideret kalder Strømtid for et svindelfirma, der snyder og bedrager. 

Strømtid logo
3.2/5

3.2

/5

Strømtid logo
3.2/5

3.2

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.


Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms).

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, SEF Energi, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, GNP Energy, Budget Energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.