Spring til indhold

Anmeldelse af Vesthimmerlands El-Forsyning

Vesthimmerlands El-Forsyning profilerer sig som et elselskab, der byder på lave elpriser og en effektiv kundeservice-afdeling, hvor du slipper for kø og kan se frem til personlig og venlig rådgivning.

Om Vesthimmerlands El-Forsyning lever op til egne lovprisninger, kan du blive klogere på i det følgende, hvor vi redegør for, hvordan elselskabet præsterer inden for følgende parametre: miljøvenlighed, kundeservice, forbrugeromdømme, medlemsfordele, pris og pålidelighed. 

Samlet bedømmelse

2.1

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Miljøvenlighed

1.0

Vesthimmerlands El-Forsyning byder ikke på nogen grønne elaftaler. Ej heller involverer elselskabet sig i grønne projekter, som en del af konkurrenterne ellers gør. 

Kundeservice

3.0

I skrivende stund (juni 2025) har Vesthimmerlands El-Forsyning ikke modtaget en eneste anmeldelse på Trustpilot, hvilket er en skam, da vi plejer at orientere os i en stor mængde Trustpilot-anmeldelser, når et elselskabs kundeservice-indsats skal bedømmes.

Dog kan man argumentere for, at det – at ingen endnu har kritiseret Vesthimmerlands El-Forsynings kundeservice-indsats på Trustpilot – kan anses som en god ting, da vi mennesker har det med hyppigst at råbe uopfordret op i det offentlige rum, når vi er utilfredse med noget.

Tilgængeligheden af kundeservice-afdelingen er på et godkendt niveau. Denne afdeling kan nemlig træffes via både mail og telefon. 

Ønsker du telefonisk rådgivning, kan dette lade sig gøre alle hverdage i forskellige tidsrum – nærmere bestemt følgende:

  • Mandag-torsdag: 08:00-15:30
  • Fredag: 08:00-12:00.

Ry blandt forbrugerne

2.5

I skrivende stund har Vesthimmerlands El-Forsyning ikke modtaget en eneste anmeldelse på Trustpilot.

Grundlaget for at sige noget generelt om Vesthimmerlands El-Forsynings forbrugeromdømme må derfor siges at være stort set ikke-eksisterende, hvorfor vi ender med at give en middelgod karakter. 

Når der begynder at tikke flere Trustpilot-anmeldelser ind, eller der fremkommer andre troværdige kilder, som kan fortælle os noget om Vesthimmerlands El-Forsynings overordnede forbrugeromdømme, justeres anmeldelsen naturligvis til. 

Medlemsfordele

1.5

Elselskabet byder desværre ikke på nogen synderligt interessante medlemsfordele.

Den mest bemærkelsesværdige af slagsen er muligheden for månedlig afregning efter faktisk forbrug, men denne medlemsfordel vægtes ikke synderligt højt, da Vesthimmerlands El-Forsyning opererer med et betalingsgebyr på 9 kroner, som – hvis du vælger månedsafregning – skal betales 12 gange årligt frem for fire.

Pris

2.5

Vilkårene for Vesthimmerlands El-Forsynings billigste elaftale lyder således:

  • Her-og-nu-prisen på elbørsen + 12,5 øre pr. kWh i spottillæg
  • Abonnement: 30,75 kr./md.
  • 9 kr. i gebyr pr. betaling via Betalingsservice
  • Alle de faste omkostninger (elafgift, transportudgifter osv.) som er ens hos alle elselskaber.

Dermed lykkes missionen om at byde på lave elpriser ikke synderligt godt for Vesthimmerlands El-Forsyning.

Der findes nemlig adskillige elselskaber, der er billigere end Vesthimmerlands El-Forsyning. Der findes dog også en anseelig mængde, der er dyrere. 

Pålidelighed

2.0

Klarede sig yderst dårligt i TÆNKs store test af elselskaber i 2024, hvilket naturligvis trækker ned. Det samme gør det faktum, at elselskabet oplyser sine priser uden moms, hvilket må anses som vildledende for den almene forbruger.

Det trækker heller ikke ligefrem op, at Vesthimmerlands El-Forsynings hjemmeside er grundlæggende vanskelig at navigere rundt på, og at det er svært og til tider umuligt at finde information om, hvorvidt elselskabet opererer med betalingsgebyrer, bindingsperioder samt oprettelsesgebyr.

Til gengæld trækker det op, at elselskabet ikke har været involveret i nogen negative sager i medierne i adskillige år, og at elselskabet trods alt oplyser relativt tydeligt om sit spottillæg og abonnement-satsen på sin hjemmeside.

Få anbefalet 3 elselskaber

Svar på få spørgsmål og få en personlig anbefaling.

1.

Vælg hvad der er vigtigt for dig

2.

Vi finder det bedste og billigste match

3.

Skift nemt og gratis

Uddybende anmeldelse af

Vesthimmerlands El-Forsyning

I de følgende afsnit dykker vi dybere ned i Vesthimmerlands El-Forsynings indsats inden for en række af de områder, vi allerede har belyst overfladisk i det foregående. 

Med andre ord betyder det, at du i det følgende kan lære endnu mere om Vesthimmerlands El-Forsyning kundeservice-indsats, grad af pålidelighed, medlemsfordele samt omdømme blandt forbrugerne.

Fordele

Ulemper

Fornuftige alternativer til Vest Himmerlands El-Forsyning

Skarp pris

4.6

/5

4.6/5

Spottillæg: 4 øre pr. kWh
Abonnement: 0 kr./md.

Spar 200 kr. på 1. regning

3.7

/5

3.9/5

Spottillæg: 8,8 øre pr. kWh
Abonnement: 25 kr./md.

Populær

4.2

/5

4.2/5

Spottillæg: 13 øre pr. kWh
Abonnement: 0 kr./md.

God kundeservice

3.8

/5

3.8/5

Spottillæg: 10,5 øre pr. kWh
Abonnement: 19 kr./md.

Kundeservice-indsatsen er et ubeskrevet blad

Sædvanligvis plejer vi at orientere os i et utal af Trustpilot-anmeldelser som et led i at vurdere, i hvilket omfang et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau.

I skrivende stund (juni 2025) har dette dog ikke været muligt i denne sammenhæng, da Vesthimmerlands El-Forsyning ikke har modtaget en eneste anmeldelse på Trustpilot. Når dette ændrer sig, justerer vi naturligvis vores anmeldelse til.

Fornuftige åbningstider

Som bemærket har det desværre ikke været muligt for os at finde et utal af forbrugeranmeldelser, der har kunnet fortælle os noget om kvaliteten af den kundeservice, som Vesthimmerlands El-Forsyning yder. 

Til gengæld har det været let for os at grave oplysninger frem om kundeservice-afdelingens tilgængelighed, og lad os bare afsløre, at denne er på et godkendt niveau.

Som tingene er lige nu, kan Vesthimmerlands El-Forsyning nemlig træffes via både mail og telefon, og åbningstiderne for telefonisk henvendelser er fornuftige – dog uden at være prangende. Helt konkret lyder disse som følger:

  • Mandag-torsdag: 08:00-15:30
  • Fredag: 08:00-12:00.

Byder ikke på alverdens medlemsfordele

Vesthimmerlands El-Forsyning kan desværre ikke siges at være et af de elselskaber, der byder på medlemsfordele udover det sædvanlige. Faktisk er det ret begrænset, hvilke medlemsfordele elselskabet byder på, ligesom det også er uklart, om elselskabet opererer med eller uden bindingsaftaler og oprettelsesgebyr. 

Noget, der er dog er sikkert, er, at Vesthimmerlands El-Forsyning tilbyder månedlig afregning for ens faktiske forbrug, hvilket sædvanligvis er en medlemsfordel, der er populær. 

I den her sammenhæng tages toppen dog af glæden af det faktum, at antallet af årlige betalinger ved at tilvælge månedlige betalinger – ikke overraskende – stiger fra fire til 12, og dette er en udfordring, da Vesthimmerlands El-Forsyning opererer med et betalingsgebyr på 9 kr. pr. betaling.

Ingen anmeldelser på Trustpilot endnu

En smule atypisk er der i skrivende stund 0 anmeldelser af Vesthimmerlands El-Forsyning på Trustpilot. 

Dermed er det ikke rigtigt muligt for os at sige noget om Vesthimmerlands El-Forsynings omdømme blandt forbrugerne. 

Med lys og lygte har vi ledt efter andre kilder, som har kunnet fortælle os noget herom, men desværre uden held. 

Vi justerer naturligvis vores anmeldelse til, når der begynder at tikke en anseelig mængde Trustpilot-anmeldelser ind.

Er du sikker på, at Vesthimmerlands El-Forsyning er det rette elselskab for dig?

…hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

De billigste elselskaber

De bedste elselskaber

Grønne elselskaber

Et overvejende upålideligt elselskab

Vi anser Vesthimmerlands El-Forsyning for at være et overvejende upålideligt elselsab, og dette af adskillige årsager, hvor de mest bemærkelsesværdige er følgende:

  • Elselskabet klarede sig dårligt i TÆNKs store test af elselskaber i 2024.
  • Elselskabet oplyser spottillæg-satsen og abonnement-satsen uden moms, hvilket må anses som vildledende for den almene forbruger.
  • Elselskabets hjemmeside er grundlæggende vanskelig at navigere rundt på, og at det er svært og på grænsen af umuligt at finde information om, hvorvidt elselskabet opererer med betalingsgebyrer, nogen bindingsperiode samt et oprettelsesgebyr.

Der er dog også nogle få forhold, der taler for Vesthimmerlands El-Forsynings pålidelighedsgrad, eksempelvis at selskabet ikke har været involveret i nogen negative sager i medierne i adskillige år.

Vesthimmerlands El-Forsyning FAQ

I indeværende måned lyder prisvilkårene for Vesthimmerlands El-Forsynings billigste elaftale således (vest-priser): 

*Abonnement30,75 kr. pr. md.
*Estimeret pris pr. kWh2,08 kr.
Systemabonnement18,96 kr. pr. md.
Variabler til beregning af estimeret pris pr. kWh
– *Spottillæg0,125 kr. pr. kWh
– Ren strømpris 0,549 kr. pr. kWh
– Transport 0,34 kr. pr. kWh
– Transmissionsnettarif 0,07625 kr. pr. kWh
– Systemtarif0,0925 kr. pr. kWh
– Elafgift0,90 kr. pr. kWh
Eventuelle betalingsgebyrer
– *Betalingsservice9 kr. pr. betaling

Vesthimmerlands Elforsynings ejes af AARS-HORNUM EL-FORSYNING A.M.B.A.

Nej, vi anser på ingen måde Vesthimmerlands El-Forsyning for at være et godt elselskab.

Faktisk er Vesthimmerlands El-Forsyning et af de elselskaber, der opnår den absolut laveste karakter hos os, hvilket blandt andet hænger sammen med, at Vesthimmerlands El-Forsyning er et dyrt elselskab, der med fordel kunne arbejde lidt med sin pålidelighedsgrad.

Derudover gør elselskabet ej heller meget for klimaet.

Kort opsummering

I vores øjne er der mange vækstpunkter for Vesthimmerlands El-forsyning, og derfor anbefaler vi da heller ikke dette elselskab. 

Der findes nemlig – hvis du spørger os – adskillige elselskaber, der præsterer på et markant højere niveau, end Vesthimmerlands El-forsyning gør, og dette gælder faktisk inden for stort set alle de parametre, vi bedømmer elselskaber med afsæt i. Et par af disse elselskaber er Gasel, OK og go’energi

På jagt efter et nyt elselskab?

Sammenlign +20 elselskaber og find det bedste og billigste

OBS: Anbefalingerne, vi giver, er tre af de +15 elselskaber, vi samarbejder kommercielt med. Med andre ord tæller puljen, hvorfra vi finder anbefalinger, altså ikke samtlige elselskaber på markedet.

Angiv dine vigtigste ønsker og kriterier til et kommende elselskab
(vælg gerne flere)

Form

Skal vi sende dine anbefalinger til dig på mail?

Styled Text

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Vi har udviklet en avanceret prisberegner

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider. 

I vores avancerede beregningsmodel tages der højde for alt fra abonnement-sats, elafgift og transportudgifter til spottillæg, eventuelle betalingsgebyrer samt eventuelle særegne gebyrer for de enkelte elselskaber. Med andre ord medregnes samtlige variabler, der udgør den samlede elpris, altså.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med Elpris.dk’s bud på gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område. 

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer af deres strømaftalers prisforhold.

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden gang imellem glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi regner med en eller flere forkerte variabler, når vi udregner prisestimater for et elselskab, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

 

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

Selvom vi har kommercielle interesserer, er det af stor vigtighed for os, at dette ikke kommer til at stå i vejen for, at vi kan rådgive vores besøgende på et højt niveau. Skal vores forretningsmodel være bæredygtig på den lange bane, anser vi det nemlig for alfa og omega, at vi er og forbliver et pålideligt vejledningsorgan, som bringer værdi for forbrugeren.

For at øge chancen for at kommercielle interesser ikke kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt har vi iværksat en række initiativer.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, SEF Energi, Modstrøm, OK, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, Jysk Energi, b.energy, Energidrift, Greenbow, DCC Energi, go’energi, Cheap Energy, LOOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med Elpris.dk’s bud på gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser, deres spottillæg-satser pr. kWh og/eller andre variable satser.

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi regner med en forkert abonnement-sats, en forkert strømtillægssats eller mangler en variabel i forhold til udregningen af prisestimaterne for et givent elselskab, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej. 

Vores beregningsmodel

Alt fra abonnement-sats, elafgift og transportudgifter til spottillæg, eventuelle betalingsgebyrer samt eventuelle særegne gebyrer for de enkelte elselskaber har vi inkorporeret i den avancerede beregningsmodel, som vi udviklet med henblik på at vise dig så præcise prisestimater som overhovedet muligt.