Spring til indhold

Grundig intro til samt anmeldelse af
b.energy

0
4/5
Miljøvenlighed
5/5
Kundeservice
4/5
Ry blandt forbrugerne
3.8/5
Medlemsfordele
4/5
Pris:
4/5

Priser

Vest for storebælt

1,64 kr./kWh

Øst for storebælt

2,19 kr./kWh

Binding: Ingen.  | Abonnement: 45 kr./md.

Vær opmærksom på, at der optræder affiliate-links på siden.

Uddybende intro til og anmeldelse af b.energy

Med b.energy som el-udbyder får du et klimavenligt elselskab, hvis mål er at gøre det nemt og overskueligt at få det abonnement, der passer dig bedst. 

b.energy tilbyder udelukkende grøn strøm, og på den måde kan du være med til at støtte den grønne omstilling ved at få strøm fra netop dette elselskab. De har ingen bindinger eller skjulte afgifter, og deres udvalg af abonnementer er både gennemsigtigt og overskueligt.

Hos b.energy kan du vælge mellem to abonnementer – b.flex og b.easy. Med b.flex får du et abonnement med grøn strøm til kostpris, hvor du betaler efter forbrug. 

Kostpris vil sige, at du får en variabel pris pr. kWh, som falder og stiger afhængigt af her-og-nu strømprisen på elbørsen.

Foretrækker du i stedet en mere forudsigelig elregning, så kan du vælge deres b.easy-abonnement. Her får du nemlig en fast pris, sådan så du altid ved, hvad du skal betale. Ligesom med b.flex så gør b.easy også dit strømforbrug grønt, og derudover betaler du stadig efter forbrug. 

Engageret i sport og grøn omstilling

b.energy har fokus på at støtte den grønne omstilling. Deres mål er at levere klimavenlige og bæredygtige løsninger, sådan så vi alle sammen kan gå en bekymringsfri fremtid i møde. Men b.enery leverer ikke blot grønne løsninger – de løfter også deres del af vægten, når det handler om at sprede budskabet.

Mere specifikt så investerer b.energy i partnerskaber med en række af de større aktører inden for dansk sport – blandt andre Aalborg Håndbold, FC Midtjylland og Esbjerg FB.

Rabatunivers

Som kunde hos b.energy får du adgang til deres rabatunivers kaldet b.smart. Med b.smart får du adgang til 2.800 rabatter spredt ud over hele landet. 

En lille ulempe er dog, at man ikke kan se, hvor rabatterne kan bruges, før man er oprettet som medlem. 

Fordele

Godt ry på Trustpilot

Udelukkende grøn energi

Overskuelige og letforståelige abonnementer

Rabatordning til kunder gennem appen b.smart

Ulemper

Ikke den laveste pris på markedet

Klager fra enkelte tidligere kunder over for høje regninger og problemer med at få penge tilbage

Er du sikker på, at b.energy er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Er du sikker på, at b.energy er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Fin kundeservice og brugervenlig FAQ-side

Får du brug for at komme i kontakt med en medarbejder fra b.energy, så kan du ringe til elselskabet alle hverdage fra 9:00-16:30. Passer det dig bedre at kontakte elselskabet tidligere, så åbner linjerne allerede 8:30 tirsdag og torsdag. Om fredagen lukker de til gengæld allerede 15:00.

På kundeservice-siden kan du desuden se et overblik over, hvornår b.energy modtager flest opkald (10:00-14:00), og hvornår de modtager færrest (14:00-16:30). På den måde har du mulighed for at planlægge dig udenom køen, medmindre du selvfølgelig kun har tid til at ringe midt på dagen.

Foretrækker du skriftlig kontakt, så har du også mulighed for at udfylde en kontaktformular eller sende b.energy en mail. 

Uanset hvad så har du i hvert fald rig mulighed for at få hjælp af en b.energy-medarbejder, og generelt set har deres kundeservice også et godt ry. Derudover har b.energy også en veludviklet FAQ-sektion, hvor du selv kan finde svar på de oftest stillede spørgsmål.

Billedet her viser forsiden på deres FAQ-side, hvor du kan blive klogere på følgende kategorier:

Rabatunivers som medlemsfordel

Som kunde hos b.energy får du adgang til deres rabatunivers kaldet b.smart. Med b.smart får du adgang til 2.800 rabatter spredt ud over hele landet, men en lille ulempe er dog, at man ikke kan se, hvor rabatterne kan bruges, før man er oprettet som medlem. De skriver kun, at rabatterne kan bruges til alt fra oplevelser til småting i dagligdagen.

En anden fordel ved at lave en el-aftale hos b.energy er, at b.energy planter et træ for hver ny kunde. 

Sammen med Aarhus Kommune og Plant et Træ står de bag initiativet Den Blå Skov, hvor man over tre år har et mål om at plante 100.000 træer i et område syd for Aarhus. På sigt vil skoven også få stisystemer og rekreative tilbud til bl.a. børnehaver og hundeluftere.

Godt ry blandt forbrugerne

I skrivende stund har b.energy modtaget over 8500 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 3,9, hvilket svarer til ‘god’. 

Det kan med andre ord konkluderes, at størstedelen af b.energys kunder er fint tilfredse med den service, som b.energys medarbejdere leverer.

I de kommende afsnit dykker vi ned i, hvad b.energy roses for af de glade kunder, og hvad b.energy kritiseres for af de knapt så glade af slagsen.

Hvad roses b.energy for?

Isolerer man de mest positivt stemte Trustpilot-anmeldelser, vil man se, at den gennemgående ros i høj grad omhandler b.energys kundeservice-medarbejdere. De beskrives som venlige, imødekommende og hurtige. 

Derudover påpeger flere Trustpilot-brugere også, at medarbejdernes effektivitet ikke går ud over kvaliteten. Medarbejderne beskrives som kompetente, servicemindede og alt i alt tilfredsstillende.

Niveauet for b.energys kundeservice skinner også igennem ved, at der er en del personlig ros. 

Nogle kunder har med andre ord været så tilfredse, at de har fremhævet navnet på den medarbejder, de har talt med. Det vidner om service udover det sædvanlige, og at flere kunders oplevelse har været ekstra positiv.

Hvad kritiseres b.energy for?

I skrivende stund har b.energy fået fem ud af fem stjerner i 63 % af anmeldelserne og fire ud af fem stjerner i 23 %, og i langt de fleste tilfælde leverer elselskabet også en rigtig god service. 

Dog mener vi, at det er værd at bemærke, at omkring hver 12. anmeldelse er yderst negativt stemt.

De dårlige anmeldelser omhandler bl.a. dårlig service, dobbelte regninger, problemer med at få tilgodehavende beløb udbetalt og aconto-regninger, der i kundernes øjne ikke bare er forkerte, men langt fra deres forventninger. 

Uanset hvilken virksomhed der er tale om, så vil man på Trustpilot støde på dårlige anmeldelser, hvor klagen kan være svær at tage alvorlig. Enten er anmeldelsen så kort beskrevet, at man ikke forstår sammenhængen, eller også peger klagen tit på, at kunden har haft relativt naive forventninger. I den sammenhæng er det en smule bekymrende, at b.energy har en række velformulerede klager, der berører de emner, der går igen og igen.

I forhold til problemet med at få udbetalt tilgodehavende beløb, så er der netop flere velformulerede klager om dette. I flere tilfælde er det nået så langt, at kunderne er endt med at skifte udbyder, og at de tvivler på, at de nogensinde får deres penge tilbage.

I forhold til de høje aconto regninger så er der også en vis ensartethed i de ofte velbegrundede klager. Folk bliver bedt om at betale for meget mere strøm, end de bruger, og i flere tilfælde er beløbene så høje, at kunderne dårligt har råd til det. 

Samtidig har der ikke været hjælp at hente fra b.energys kundeservice, der ud fra flere kunders beskrivelser lader til at læse op fra en manual, som ikke giver et tilstrækkeligt godt svar.

Alternative elselskaber til b.energy

4.1/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 29 kr./md.

Populært valg
Testvinder
4.1/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 16,25 kr./md.

Billigst på sigt
3.6/5

Binding: Ingen
Abonnement: 0 kr./md.

Kort opsummering

Hvis grøn elektricitet er det vigtigste for dig, når du er på udkig efter et nyt elselskab, så er b.energy ikke noget tosset elselskab for dig. 

De leverer nemlig udelukkende grøn strøm, og derudover så samarbejder de med Aarhus Kommune og Plant et Træ om helt bogstaveligt at plante en skov af træer. 

Generelt set får deres kundeservice en god mængde ros, og deres ry på Trustpilot er da også ganske acceptabelt. De er nemme at komme i kontakt med – både over telefon og mail, og derudover har deres hjemmeside også en fin FAQ-sektion, hvor du selv kan finde svar på de oftest stillede spørgsmål.

Modsat andre af de grønne elselskaber så får du hos b.energy adgang til 2.800 rabatter gennem appen b.smart. Det er dog svært at sige, om rabatterne har interesse for dig, da den eneste information, man kan finde om disse, er, at de både gælder for oplevelser og småting i hverdagen – men ikke hvilke oplevelser eller hvilke småting.

Den manglende gennemsigtighed i forhold til deres rabatordning giver et problem, når man sammenligner med andre elselskaber, der også leverer grønne løsninger. 

Strømmen pr. kWh er generelt set dyrere hos b.energy end hos deres konkurrenter, og skal det give mening rent økonomisk at vælge b.energy frem for andre elselskaber, så kræver det, at man kan spare penge andre steder gennem deres rabatordning.

En anden ulempe ved b.energy er den kritik, de modtager på Trustpilot. Generelt set har de dog et godt omdømme, men en gentagne klager om alt for store regninger og problemer med at få udbetalt tilgodehavende beløb giver dog en anelse bekymrede panderynker. 

Som bemærket er langt størstedelen af b.energys kunder dog helt igennem tilfredse. Men som det altid er tilfældet, så er det en god idé at læse betingelserne i din el-aftale, før du skriver under.

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på [email protected], så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)