Spring til indhold

Anmeldelse af b.energy

b.energy er en klimavenlig el-udbyder, der – foruden el – også udbyder ladestandere. På nuværende tidspunkt har b.energy mere end 11.000 kunder, og selv siger de, at de ønsker at skabe den bedst tænkelige kundeoplevelse på elmarkedet.

Om de lykkes med det, og hvordan elselskabet helt præcist leverer, når det kommer til blandt andet ‘pris’, ‘forbrugeromdømme’, ‘pålidelighed’ og andre forhold, vi anser som centrale og vigtige for et elselskab, kan du blive klogere på i anmeldelsen her.

Samlet bedømmelse

3.8

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Miljøvenlighed

4.5

Indkøber nordiske grønne certifikater, der svarer til den mængde strøm, som deres kunder bruger. Derudover plantes der et træ for hver ny kunde, som elselskabet får.

Kundeservice

4.0

Kundeservice-indsatsen får en del ros på Trustpilot. Tilgængeligheden er også fornuftig for kundeservice-afdelingen, som kan kontaktes via telefon, mail samt en chat i ganske brede tidsrum samtlige hverdage. 

Ry blandt forbrugerne

4.0

I skrivende stund har b.energy modtaget over 10.900 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 4,0, hvilket svarer til ‘god’. 

Dette antyder kraftigt, at størstedelen af b.energys kunder er fint tilfredse med den service, som b.energys medarbejdere leverer, samt de produkter, som b.energy udbyder.

Medlemsfordele

4.0

Byder på flere interessante medlemsfordele, hvor den mest spektakulære vedrører, at du som b.energy-kunde får adgang til et stort rabatunivers med mere end 2.800 rabatter.

Derudover er det værd at bemærke, at du som b.energy-kunde får adgang til en smart app, hvor du kan følge dit forbrug og finde gode sparetips.

Pris

4.0

På nuværende tidspunkt lyder vilkårene for b.energys billigste strømpakke (b.family+) således:

  • 0 kr./md. i abonnement
  • 0 kr. i oprettelsesgebyrer
  • Indkøbspris + 7,5 øre/kWh i spottillæg + 3,75 øre/kWh i handelsomkostninger
  • Alle de faste omkostninger (elafgift, transportudgifter osv.) som er ens hos alle elselskaber.

Disse vilkår gør b.energys billigste strømpakke til en relativt økonomisk attraktiv en af slagsen. Særligt for dem med et lavt forbrug er b.energy en billig strømudbyder.

Pålidelighed

2.0

b.energy har samme ejer Nettopower og Velkommen, der har været involveret i adskillige uheldige sager i medierne. Dette trækker naturligvis ned i vores bedømmelse af b.energys pålidelighedsgrad.

Derudover trækker det ned, at b.energy dumpede i TÆNKs store test af elselskaber i 2024, og at elselskabet tidligere har fået kritik for ikke altid at få betalt tilgodehavender fra overskydende aconto-indbetalinger til kunder, der er skiftet til et andet elselskab.

Uddybende anmeldelse af

b.energy

I de følgende afsnit dykker vi yderligere ned i b.energys indsats på kundeservice-området, elselskabets grad af pålidelighed, og hvilke medlemsfordele b.energy byder på. Derudover redegør vi også yderligere for elselskabets forbrugeromdømme, hvor vi kigger nærmere på, hvad b.energy roses for af de glade kunder, og hvad elselskabet kritiseres for af de knapt så glade kunder.

Fordele

Ulemper

Yder en indsats for at forbedre klimaet

b.energy har et erklæret mål om at levere klimavenlige og bæredygtige løsninger, så vi alle sammen kan gå en bekymringsfri fremtid i møde, og heldigvis er der handling bag ordene fra b.energy. 

Eksempelvis kommer elselskabets ønske om at bidrage til den grønne omstilling til udtryk ved, at b.energy indkøber grønne certifikater tilsvarende den mængde strøm, som deres kunder bruger. 

Ydermere kommer ønsket til udtryk ved, at b.energy planter et træ, hver gang de får en ny kunde.  

Er du sikker på, at b.energy er det rette elselskab for dig?

…Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

De billigste elselskaber

De bedste elselskaber

Grønne elselskaber

Fin kundeservice-indsats

Som bemærket tidligere har b.energy et erklæret mål om at levere den bedst tænkelige kundeoplevelse på elmarkedet, og hvis dette skal lykkes for b.energy, skal der blandt andet leveres kundeservice på et ekstraordinært højt niveau. 

Gør b.energy så dette? Tjae… 

Elselskabet leverer i hvert fald kundeservice på et fornuftigt niveau, hvilket kommer til udtryk på b.energys Trustpilot-side, hvor mange af de positivt stemte anmeldelser er skrevet med afsæt i gode kundeservice-oplevelser. 

Dog mener vi ikke, at b.energys Trustpilot-side antyder, at elselskabets kundeservice-indsats er på et decideret ekstraordinært højt niveau, da der er lidt hår i suppen. Blandt de mange lovprisende anmeldelser findes der nemlig også en anseelig mængde negativt stemte anmeldelser, hvor kundeservice-personalet skoses. 

Fornuftige åbningstider

Når vi vurderer et elselskabs indsats på kundeservice-området, kigger vi først og fremmest på, hvad adskillige førstehåndskilder beretter om denne indsats, men derudover undersøger og vurderer vi også graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen. 

Med andre ord betyder det, at vi kigger på, i hvilke tidsrum kundeservice-afdelingen kan træffes og hvordan, og her leverer b.energy heldigvis også på et fint niveau.

Deres kundeservice-afdeling kan nemlig træffes telefonisk samtlige hverdage i nogenlunde brede tidsrum – nærmere bestemt følgende:

  • Mandag-torsdag: 09:00-16:30
  • Fredag:09:00-15:30.

Foretrækker du skriftlig kontakt med b.energy, så kan dette naturligvis også lade sig gøre – enten via mail eller chat. 

Særligt en medlemsfordel må siges at være decideret ekstraordinær

Som b.energy-kunde får du adgang til en række forskellige medlemsfordele. Nogle af disse må betegnes som ganske ordinære, mens andre – og særligt én – må betragtes som decideret/deciderede ekstraordinær(e).

Den særligt spektakulære medlemsfordel vedrører, at du som b.energy-kunde får adgang til et rabatunivers med mere end 2.800 rabatter. 

En anden fordel ved at tegne en elaftale hos b.energy er, at b.energy planter et træ for hver ny kunde, de får. 

Derudover er det værd at bemærke, at du som b.energy-kunde får adgang til en app, der dels giver dig et solidt overblik over dit elforbrug, men hvor du også kan finde gode tips til at mindske dit strømforbrug. 

Godt ry blandt forbrugerne

I skrivende stund (november 2025) har b.energy modtaget over 10.900 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 4,0, hvilket svarer til ‘god’

Dette antyder kraftigt, at størstedelen af b.energys kunder er fint tilfredse med den service, som b.energys medarbejdere leverer, samt de produkter, som b.energy udbyder.

I de kommende afsnit dykker vi ned i, hvad b.energy roses for af de glade kunder, og hvad b.energy kritiseres for af de knapt så glade af slagsen.

Hvad roses b.energy for?

Isolerer man de mest positivt stemte Trustpilot-anmeldelser, vil man se, at den gennemgående ros i høj grad omhandler b.energys kundeservice-medarbejdere. De beskrives generelt som venlige, imødekommende og vakse. 

Derudover påpeger flere Trustpilot-brugere også, at medarbejdernes effektivitet ikke går ud over kvaliteten. 

Niveauet for b.energys kundeservice skinner også igennem ved, at der er en del personlig ros. Nogle kunder har med andre ord været så tilfredse, at de har valgt at fremhæve navnet på den medarbejder, de har talt med. 

Hvad kritiseres b.energy for?

I skrivende stund har b.energy fået fem ud af fem stjerner i 65 % af anmeldelserne og fire ud af fem stjerner i 21 %, hvilket understreger, at langt de fleste anmeldelser af b.energy er positivt stemte. 

Blandt de mange positive anmeldelser er der dog også en række negativt stemte, og hvis vi isolerer disse, kan vi se, at de hyppigst bemærkede kritikpunkter af b.energy vedrører en sløj indsats på kundeservice-fronten, atypisk høje aconto-regninger, lange ventetider på tilbagebetalinger af tilgodehavender og høje elpriser. 

I forhold til de høje elpriser så hænger det stensikkert sammen med, at b.energy opererer med mange forskellige strømpakker, og at nogle af disse pakker – mildt sagt – ikke byder på synderligt attraktive vilkår for forbrugeren. Som bemærket tidligere er produktet b.family+ nemlig et forholdsvist attraktivt elprodukt i et økonomisk perspektiv.

Plads til forbedring, når det kommer til pålidelighed

b.energy leverer på et fornuftigt niveau inden for de fleste parametre, vi bedømmer elselskaber med afsæt i. Dog er der et parameter, hvor der – mildt sagt – er plads til forbedring, og dette er parameteret ‘pålidelighed’. 

b.energy har nemlig været indblandet i en række uheldige sager, der gør, at vi ikke regner elselskabet for at være synderligt pålideligt. Disse sager redegør vi kort for i de kommende afsnit.

Uheldig sag i 2023

I 2023 fik b.energy kritik af Forsyningstilsynet, der vurderede, at elselskabet havde brudt loven i forhold til manglende tilbagebetalinger af tilgodehavender til en række kunder, der havde skiftet elselskab.

Dumpede i TÆNKs store test i 2024

I 2024 udførte TÆNK en stor test af elselskaber, og her var b.energy blandt de 20 elselskaber, som forbrugerrådsorganisationen dumpede. Årsagerne til, at b.energy dumpede i denne test, var flere; blandt andet at elselskabet tidligere har benyttet sig af ulovlige telefonsalgsmetoder i jagten på nye kunder, og at elselskabet – som vi var inde på ovenfor – tidligere ikke har overholdt reglerne i forbindelse med slutafregning.

Kort opsummering

b.energy leverer på et rigtig fornuftigt niveau inden for stort set alle de parametre, vi bedømmer elselskaber med afsæt i – lige med undtagelse af parameteret ‘pålidelighed’, hvor der virkelig er plads til forbedring. 

Med andre ord betyder det, at b.energy har en dejligt grøn profil, har billige strømaftaler på hylderne, har et fint omdømme blandt forbrugerne samt byder på attraktive medlemsfordele.

Vi kommer dog ikke udenom, at b.energy har haft en række uheldige sager i løbet af de seneste år, og at elselskabets grad af ‘pålidelighed’ derfor ikke kan siges at være i top. 

Hvis den anløbne moral og de tvivlsomme forretningsmetoder hører fortiden til, er b.energy dog uden tvivl et yderst habilt og attraktivt elselskab.

Rated 3.8 out of 5

3.8

Rated 3.8 out of 5

3.8

/5

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab involverer sig i grønne projekter. Det kunne eksempelvis være ved at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller ved at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter. 

Derudover trækker det også op, hvis et elselskab investerer i grønne certifikater. 

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er. 

Derudover undersøger vi naturligvis også, om et elselskab opererer med andre gebyrer end disse.

Pålidelighed

Vi kommer desværre ikke udenom, at der findes en del brodne kar i elselskabsnichen. Derfor mener vi også, at et kriterium som ‘pålidelighed’ i den grad har sin berettigelse. Med et sådant kriterium sørger vi nemlig for, at vores samlede karaktergivning kommer til at afspejle, hvilke elselskaber der er ærlige og hæderlige, og hvilke der er uærlige og luskede.

Når vi skal vurdere, i hvilket omfang et elselskab kan siges at være ‘pålideligt’, kigger vi på en række forskellige forhold. Dels kigger vi på, om elselskabet er gennemsigtige i deres kommunikation omkring priser, gebyrer, bindingsperioder og deslige. Hvis et elselskab har skjulte gebyrer eller lignende, trækker dette naturligvis gevaldigt ned i vores bedømmelse af elselskabets pålidelighed.

Derudover kigger vi på, om elselskabet har haft dårlige mediesager, hvor elselskabets anløbne moral udstilles. Vi kigger også på, om elselskabet har opnået fornuftige anmeldelser hos TÆNK, ligesom vi orienterer os, om Forbrugerombudsmanden har rettet kritik mod elselskabet.

Ydermere kigger vi på ejerforhold. Hvis et elselskab ejes af en person med et blakket omdømme, italesættes dette naturligvis og vægtes negativt i forhold til karaktergivningen.

Sidst, men ikke mindst beror vores karaktergivning på elselskabets generelle omdømme blandt aktører i branchen.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Vi har udviklet en avanceret prisberegner

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider. 

I vores avancerede beregningsmodel tages der højde for alt fra abonnement-sats, elafgift og transportudgifter til spottillæg, eventuelle betalingsgebyrer samt eventuelle særegne gebyrer for de enkelte elselskaber. Med andre ord medregnes samtlige variabler, der udgør den samlede elpris, altså.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med Elpris.dk’s bud på gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område. 

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer af deres strømaftalers prisforhold.

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden gang imellem glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi regner med en eller flere forkerte variabler, når vi udregner prisestimater for et elselskab, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

 

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

Selvom vi har kommercielle interesserer, er det af stor vigtighed for os, at dette ikke kommer til at stå i vejen for, at vi kan rådgive vores besøgende på et højt niveau. Skal vores forretningsmodel være bæredygtig på den lange bane, anser vi det nemlig for alfa og omega, at vi er og forbliver et pålideligt vejledningsorgan, som bringer værdi for forbrugeren.

For at øge chancen for at kommercielle interesser ikke kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt har vi iværksat en række initiativer.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, SEF Energi, Modstrøm, OK, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, Jysk Energi, b.energy, Energidrift, Greenbow, DCC Energi, go’energi, Cheap Energy, LOOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med Elpris.dk’s bud på gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser, deres spottillæg-satser pr. kWh og/eller andre variable satser.

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi regner med en forkert abonnement-sats, en forkert strømtillægssats eller mangler en variabel i forhold til udregningen af prisestimaterne for et givent elselskab, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej. 

Vores beregningsmodel

Alt fra abonnement-sats, elafgift og transportudgifter til spottillæg, eventuelle betalingsgebyrer samt eventuelle særegne gebyrer for de enkelte elselskaber har vi inkorporeret i den avancerede beregningsmodel, som vi udviklet med henblik på at vise dig så præcise prisestimater som overhovedet muligt.