Spring til indhold

Eltjek24.dk indeholder reklamelinks. Læs mere

Grundig intro til samt anmeldelse af
b.energy

Vores vurdering

0
4.2/5
Miljøvenlighed
4.5/5
Kundeservice
4/5
Ry blandt forbrugerne
4.5/5
Medlemsfordele
4/5
Pris
4/5

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Priser

Grøn baggrund til anmeldelser

Prisestimaterne refererer til eludbyderens billigste
strømprodukt ved et årligt forbrug på 4000 kWh.

Vest for Storebælt

2,13

kr./kWh.

Øst for Storebælt

2,41

kr./kWh.

Binding: Ingen.  | Abonnement: 0 kr./md.

Abonnement: 0 kr./md.
Binding: Ingen.

Vær opmærksom på, at der optræder affiliate-links på siden.

Uddybende intro til og anmeldelse af b.energy

Med b.energy som el-udbyder får du et klimavenligt elselskab, hvis mål er at gøre det nemt og overskueligt at få det abonnement, der passer dig bedst. 

b.energy tilbyder udelukkende grøn strøm, og på den måde kan du være med til at støtte den grønne omstilling ved at få strøm fra netop dette elselskab. De har ingen bindinger eller skjulte afgifter, og deres abonnementer er kendetegnede ved både at være dejligt gennemsigtige og overskuelige.

Hos b.energy kan du vælge mellem adskillige forskellige strømpakker, hvor den med afstand mest interessante i skrivende stund er den strømpakke, der kaldes b.family. Vælger du denne strømpakke, vil dine forhold lyde således:

  • 0 kr. i oprettelse
  • 0 kr. i abonnement
  • 7,5 øre i tillæg pr. kWh. 

Ovenstående forhold må siges at være ekstremt attraktive! 

Faktisk er forholdene så attraktive, at de gør b.energy til et af de billigste elselskaber på markedet for tiden.

Engageret i sport og grøn omstilling

b.energy har fokus på at støtte den grønne omstilling. Deres mål er at levere klimavenlige og bæredygtige løsninger, sådan så vi alle sammen kan gå en bekymringsfri fremtid i møde. Men b.enery leverer ikke blot grønne løsninger – de løfter også deres del af vægten, når det handler om at sprede budskabet.

Mere specifikt så investerer b.energy i partnerskaber med en række af de større aktører inden for dansk sport – elselskabet har blandt andet været involveret med Aalborg Håndbold, FC Midtjylland og Esbjerg FB.

Rabatunivers

Som kunde hos b.energy får du adgang til deres rabatunivers kaldet b.smart. Med b.smart får du adgang til 2.800 rabatter spredt ud over hele landet. 

En lille ulempe er dog, at man ikke kan se, hvor rabatterne kan bruges, før man er oprettet som medlem. 

Uheldig sag i 2023

I 2023 fik b.energy kritik af Forsyningstilsynet, der vurderede, at elselskabet havde brudt loven i forhold til manglende overførsler af tilgodehavender til en række kunder, der havde skiftet elselskab.

Betalingen hos b.energy fungerer således, at du som kunde betaler forud. Har du en variabel aftale, vil det beløb, du bedes betale, være et estimat for, hvor meget b.energy forventer, du skal betale i den periode, som betalingen dækker, og det er netop disse acontobetalinger, der danner grundlaget for lovbruddet.

Fordele

Godt ry på Trustpilot

Udelukkende grøn energi

Overskuelige og letforståelige abonnementer

Skarpe priser

Rabatordning til kunder gennem appen b.smart

Ulemper

Klager fra enkelte tidligere kunder over for høje regninger og problemer med at få penge tilbage

Er du sikker på, at b.energy er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Er du sikker på, at b.energy er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Fin kundeservice og brugervenlig FAQ-side

Får du brug for at komme i kontakt med en medarbejder fra b.energy, så kan du ringe til elselskabet alle mandag-torsdag fra 9:00-16:30. Også fredag vil du kunne træffe elselskabet, men her er åbningstidsintervallet dog 09:00-15:00.  .

Foretrækker du skriftlig kontakt med b.energy, så kan dette naturligvis også lade sig gøre – enten via mail eller chat. 

Derfor tøver vi ikke med at konkludere, at der er rig mulighed for at få hjælp af en b.energy-medarbejder, og generelt set har deres kundeservice et godt ry. Derudover har b.energy også en veludviklet FAQ-sektion, hvor du selv kan finde svar på de oftest stillede spørgsmål.

Rabatunivers som medlemsfordel

Som kunde hos b.energy får du adgang til deres rabatunivers kaldet b.smart. Med b.smart får du adgang til 2.800 rabatter spredt ud over hele landet, men en lille ulempe er dog, at man ikke kan se, hvor rabatterne kan bruges, før man er oprettet som medlem. De skriver kun, at rabatterne kan bruges til alt fra oplevelser til småting i dagligdagen.

En anden fordel ved at lave en el-aftale hos b.energy er, at b.energy planter et træ for hver ny kunde. 

Sammen med Aarhus Kommune og Plant et Træ står de bag initiativet Den Blå Skov, hvor man over tre år har et mål om at plante 100.000 træer i et område syd for Aarhus. På sigt vil skoven også få stisystemer og rekreative tilbud til bl.a. børnehaver og hundeluftere.

Godt ry blandt forbrugerne

I skrivende stund har b.energy modtaget over 9.700 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 4,3, hvilket svarer til ‘fremragende’. 

Det kan med andre ord konkluderes, at størstedelen af b.energys kunder er fint tilfredse med den service, som b.energys medarbejdere leverer.

I de kommende afsnit dykker vi ned i, hvad b.energy roses for af de glade kunder, og hvad b.energy kritiseres for af de knapt så glade af slagsen.

Hvad roses b.energy for?

Isolerer man de mest positivt stemte Trustpilot-anmeldelser, vil man se, at den gennemgående ros i høj grad omhandler b.energys kundeservice-medarbejdere. De beskrives som venlige, imødekommende og hurtige. 

Derudover påpeger flere Trustpilot-brugere også, at medarbejdernes effektivitet ikke går ud over kvaliteten. Medarbejderne beskrives nemlig også som kompetente, servicemindede og alt i alt tilfredsstillende.

Niveauet for b.energys kundeservice skinner også igennem ved, at der er en del personlig ros. 

Nogle kunder har med andre ord været så tilfredse, at de har fremhævet navnet på den medarbejder, de har talt med. 

Hvad kritiseres b.energy for?

I skrivende stund har b.energy fået fem ud af fem stjerner i 65 % af anmeldelserne og fire ud af fem stjerner i 22 %, hvilket understreger, at langt de fleste anmeldelser af b.energy er positivt stemte. 

Blandt de mange positive anmeldelser er der dog også en række negativt stemte, og hvis vi isolerer disse, kan vi se, at de hyppigst bemærkede kritikpunkter af b.energy vedrører en sløj indsats på kundeservice-fronten, atypisk høje aconto-indbetalingsbeløb og høje elpriser. 

I forhold til de høje elpriser så hænger det stensikkert sammen med, at b.energy opererer med mange forskellige strømpakker, og at nogle af disse pakker byder – mildt sagt – ikke på synderligt attraktive vilkår for forbrugeren. Som bemærket tidligere er produktet b.family dog yderst attraktivt i et økonomisk perspektiv.

Fornuftige alternativer til b.energy

4.1/5

Binding: Ingen.
Abonnement: 0 kr./md.

Klimavenlig
Populær
3.8/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 0 kr./md.

Godt ry
3.9/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 29 kr./md.

Kort opsummering

Hvis grøn elektricitet er det vigtigste for dig, når du er på udkig efter et nyt elselskab, så er b.energy ikke noget tosset elselskab for dig. 

De leverer nemlig udelukkende grøn strøm, og derudover så samarbejder de med Aarhus Kommune og Plant et Træ om helt bogstaveligt at plante en skov af træer. 

Generelt set får deres kundeservice en god mængde ros, og deres ry på Trustpilot må da også siges at være rigtig, rigtig fint. De er – jævnfør adskillige Trustpilot-anmeldere – nemme at komme i kontakt med – både over telefon og mail, og derudover har deres hjemmeside også en fin FAQ-sektion, hvor du selv kan finde svar på de oftest stillede spørgsmål.

Modsat andre af de grønne elselskaber så får du hos b.energy adgang til 2.800 rabatter gennem appen b.smart. Det er dog svært at sige, om rabatterne har interesse for dig, da den eneste information, man kan finde om disse, er, at de både gælder for oplevelser og småting i hverdagen – men ikke hvilke oplevelser eller hvilke småting.

Når det kommer til pris – et parameter, der er meget vigtigt for mange elkunder – leverer b.energy også på et højt niveau, hvis du vel og mærke vælger den rette strømpakke. 

B.energy udbyder nemlig en række forskellige strømpakker, og hvor deres produkt b.family er blandt markedets billigste strømaftaler, er en række af deres andre strømprodukter blandt markedets dyreste.

b energy logo 300x150
4.2/5

4,2/5

b energy logo 300x150
4.2/5

4,2/5

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.


Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms).

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.