Spring til indhold

Anmeldelse af
Blue Energy

Inden du påbegynder læsning af anmeldelsen, ønsker vi at oplyse, at Blue Energy har skiftet navn til b.energy.

I forbindelse med navneforandringen kreerede vi en nyere og mere up-to-date-anmeldelse.

Hvis du ønsker at læse denne, skal du klikke her.

Uddybende intro til og anmeldelse af Blue Energy

Blue Energy er et elselskab, der har to hovedformål. Først og fremmest ønsker elselskabet at gøre el til et mere forståeligt produkt. 

Derfor bestræber Blue Energy sig på at kreere letforståelige regninger, der ikke indeholder nogen uforståelige gebyrer. For dem er det nemlig vigtigt, at kunderne tydeligt kan se, hvad de betaler for. Ligeledes er det vigtigt for Blue Energy, at potentielle kunder ikke føler, at de overdynges med tomme løfter, da dette før eller siden vil føre til utilfredshed.

Derfor bestræber Blue Energy sig på tydeligt og koncist at udpensle deres vilkår, så potentielle kunder ved præcist, hvad de går ind til.

Blue Energys andet hovedformål er at yde et stort bidrag til den grønne omstilling. 

Hos Blue Energy er man helt bevidst om, at effekten af strøm er den samme, uanset om strømmen er grøn eller sort. Dog er man hos Blue Energy af den overbevisning, at langt de fleste mennesker ikke er ligeglade med, hvordan strømmen, de forbruger, produceres. Derfor er Blue Energy gået all-in på at levere grøn strøm, der produceres af bæredygtige energikilder. 

Fordele

Fornuftigt ry på Trustpilot

Fokus på grøn energi

Fine medlemsfordele

Ulemper

Ikke den laveste strømpris på markedet

Relativt høj sats for et strømabonnement

Er du sikker på, at Blue Energy er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Er du sikker på, at Blue Energy er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Super god kundeservice-afdeling

Foruden at gøre en stor indsats for miljøet skal Blue Energy roses for deres kundeservice-indsats. På dette parameter leverer elselskabet nemlig rigtig, rigtig fint.

Dels er det værd at fremhæve, at kundeservice-linjerne er åbne mindst seks timer samtlige hverdage. Derudover fremgår det, at 93 % af samtlige opkald til Blue Energys kundeservice besvares inden for tre minutter, hvilket er mere end godkendt.

Tilmed bifalder vi den illustration, som Blue Energy har lavet og indsat på deres kundeservice-side. En illustration, der visualiserer, i hvilke tidsrum det er lettest at komme igennem til kundeservice-afdelingen.

Det er dog langt fra sikkert, at du behøver at ringe til Blue Energys kundeservice for at få besvaret dine spørgsmål eller løst dine udfordringer. Dette skyldes, at Blue Energy har kreeret en fin FAQ-side, hvor de hyppigst stillede spørgsmål omkring Blue Energys forretning og strøm generelt besvares.

I forhold til at få adgang til de informationer, man ønsker, er det også værd at nævne, at Blue Energy har kreeret en fin brugervenlig app. 

Via denne vil du som kunde kunne følge dit strømforbrug ganske tydeligt og danne dig et overblik over dine aftaler samt regninger.

Adgang til en masse fede rabatter

Det er ikke alle elselskaber, der byder på medlemsfordele udover det sædvanlige, men Blue Energy er et af de selskaber, der gør. 

Vælger du Blue Energys strømpakke, der går under navnet ‘Blue Flex’, får du nemlig – foruden grøn strøm til en fornuftig pris – adgang til Blue Benefit, hvor du får adgang til mere end 2800 rabatter til alt muligt spændende, blandt andet Mofibo og Zalando. 

Et fornuftigt ry blandt forbrugerne

I skrivende stund har Blue Energy modtaget over 8450 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 4, hvilket svarer til ‘god’. 

Dermed er det vist ikke helt forkert at konkludere, at størstedelen af Blue Energys kunder er yderst tilfredse med Blue Energys service.

I de kommende afsnit dykker vi ned, hvilke positive forhold ved Blue Energy der fremhæves af de positivt stemte anmeldere, samt hvilke negative forhold ved elselskabet der fremhæves af de negativt stemte anmeldere.

Hvad roses Blue Energy for?

Den ros, der hyppigst går igen blandt de positive anmeldere, vedrører Blue Energys kundeservice-personale, der af flere beskrives som dygtige, behagelige, vidende, løsningsorienterede og tålmodige. 

Hvad kritiseres Blue Energy for?

Alle Trustpilot-anmeldelser er dog desværre ikke skrevet i en positive tone. 

Et lille udsnit af den samlede mængde er nemlig yderst negativt stemte, og hvis vi isolerer disse, kan vi se, at de kritikpunkter, der går igen, vedrører, at Blue Energys priser er for høje, og at en række forbrugere mener at være blevet faktureret højere beløb end de burde være blevet.

Derudover er der nogle få negativt stemte Trustpilot-anmeldere, der hævder, at Blue Energy har foretaget ændringer i vedkommendes abonnementer uden deres indblanding.  

Fornuftige alternativer til Blue Energy

4.1/5

Binding: Ingen.
Abonnement: 0 kr./md.

Klimavenlig
Populær
3.8/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 0 kr./md.

Godt ry
3.9/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 29 kr./md.

Kort opsummering

Hvis du leder efter et elselskab, der tilbyder grøn strøm til fornuftige priser, så er Blue Energy ikke noget tosset valg. 

Dette elselskab har nemlig en tydelig grøn dagsorden, og deres priser er nogenlunde fornuftige. Når det er sagt, vil vi dog gerne lige gøre opmærksom på, at der findes billigere alternativer.

Flere af disse billige alternativer må dog se sig slået af Blue Energy, når det kommer til medlemsgoder. Her leverer Blue Energy nemlig på et rigtig fint niveau takket være Blue Benefit, som er en slags kundeklub, hvor du som kunde får adgang til mere end 2800 forskellige rabatter. 

Som du sikkert fornemmer, er vi ganske begejstrede for Blue Energy, og vi er langt fra de eneste. 

På Trustpilot har Blue Energy nemlig i skrivende stund scoret 4 ud af 5 stjerner, hvilket vidner om, at langt størstedelen af Blue Energys kunder er yderst tilfredse med den service, som Blue Energy yder.

blueenergy logo
4/5

4,0/5

blueenergy logo
4/5

4,0/5

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.


Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms).

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, SEF Energi, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, GNP Energy, Budget Energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)