Spring til indhold

Anmeldelse af
Dansk Strøm

Vores vurdering

0
2.7/5
Miljøvenlighed
3.5/5
Kundeservice
2/5
Ry blandt forbrugerne
1.5/5
Medlemsfordele
4.5/5
Pris
2/5

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Priser

Vest for Storebælt

2,26

kr./kWh.

Øst for Storebælt

2,69

kr./kWh.

Binding: 6 mdr. | Abonnement: 99 kr./md.

Abonnement: 99 kr./md.
Binding: 6 mdr. 

Vær opmærksom på, at der optræder affiliate-links på siden.

Uddybende intro til og anmeldelse af Dansk Strøm

Dansk Strøm er et elselskab, der tidligere gik under navnet Power4U.

Hvorfor Power4U valgte en navneforandring, har vi ikke kunnet finde oplysninger omkring, men et godt bud er, at folkene bag elselskabet ønskede at starte på en frisk og få visket tavlen ren samt løsrevet sig de negative konnotationer, der indiskutabelt klæbede til Power4U.

Power4U endte nemlig med et knapt så flatterende omdømme. Dels blev elselskabet sablet ned på Trustpilot, men derudover var elselskabet også fedtet ind i en uheldig sag om manglende tilbagebetalinger af gæld til forhenværende kunder

Har elselskabet så lært af sine fejl efter navneforandringen?

Ikke tilstrækkeligt, hvis du spørger os… 

Mange ting halter nemlig stadigvæk for Dansk Strøm, og bare det faktum, at elselskabet ikke engang byder på en om os-side på deres hjemmeside, efterlader – hvis du spørger os – et indtryk af et lettere utroværdigt og småsjusket elselskab.

Er elselskabet så i det mindste billigt?

Hos Eltjek24.dk har vi erfaret, at prisen er et af de vigtigste parametre, når folk skal vælge et elselskab. Med andre ord vælger rigtig mange det elselskab, der byder på de mest attraktive økonomiske vilkår for dem. 

Ej heller når det kommer til pris-parameteret, har vi særligt mange positive ting at sige om Dansk Strøm. Dog er det positivt, at deres prismodel i det mindste er enkel og til at forstå.

På nuværende tidspunkt kan du hos Dansk Strøm vælge mellem tre forskellige strømpakker. En, hvor din kWh-pris er variabel, en, hvor din kWh-pris er fast, og en, hvor din kWh-pris nogle gange er fast og andre gange variabel.

Sådan lød priser og vilkår i december 2023

Som du kan se, er et fællestræk for alle strømpakker en månedlig abonnement-sats på 99 kroner, hvilket må siges at være i den høje ende. 

Hvis vi kigger nærmere på strømpakken med variabel pris – der som udgangspunkt er den billigste strømpakke af de tre – er en fordel, at Dansk Strøm ikke opererer med noget spottillæg pr. kWh. Noget, som rigtig mange andre elselskaber ellers gør.

Dog er abonnement-satsen SÅ høj, at dit forbrug skal være ekstremt højt, hvis strømpakken skal være en smule økonomisk attraktiv for dig med tanke på, hvad markedet ellers byder på. 

Med andre ord betyder det, at hvis dit årlige forbrug er højere end 10.000 kWh, så er Dansk Strøm et nogenlunde fornuftigt valg som el-leverandør ud fra et økonomisk perspektiv. 

I den sammenhæng er det dog værd at indskyde, at en gennemsnitlig familie på fem personer sjældent har et årligt strømforbrug, der sammenlagt overstiger 6.000 kWh. 

Hvis dit strømforbrug ej heller overstiger dette antal kWh på årsbasis, er der rigtig mange elselskaber, der byder på mere økonomisk attraktive strømpakker for dig, end Dansk Strøm gør.

Fastpris-aftalen kan heller ikke siges at være synderligt billig, hvis man sammenligner med konkurrenterne. 

Fordele

Strømpakker, der er til at forstå

Gratis oprettelse

Fine medlemsfordele

Ulemper

Bindingsperiode på 6 mdr

Dårligt ry på Trustpilot

Var indblandet i en uheldig sag i 2023, da elselskabet gik under navnet Power4U

Er du sikker på, at Dansk Strøm er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Er du sikker på, at Dansk Strøm er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Kundeservice får både en del ros og ris

Dansk Strøms kundeservice-afdeling er genstand for både en del ros og ris på Trustpilot. 

Nogle Trustpilot-anmeldere beretter om positive oplevelser med kundeservice-ansatte, der af de positivt stemte anmeldere beskrives som både hjælpsomme, tålmodige og dygtige, mens andre Trustpilot-anmeldere sender markante bredsider afsted mod kundeservice-ansatte, der af de mere negativt stemte anmeldere kaldes for blandt andet flabede og inkompetente. 

Umiddelbart tolker vi ovenstående som et udtryk for, at ikke alle Dansk Strøms kundeservice-ansatte er lige dygtige. Der findes utvivlsomt et par rigtig dygtige kundeservice-folk på holdet, men øjensynligvis består holdet også af folk, der ikke magter opgaven. 

Smalle åbningstider

Får du brug for at komme i kontakt med Dansk Strøms kundeservice-personale, kan dette personale kontaktes alle hverdage via telefon, hvilket er super fint. 

Desværre er det ikke så fint, at telefonlinjerne blot er åbne tre timer hver dag – nærmere bestemt i tidsrummet 10:00-13:00.

Også på dette område vil du kunne finde mange elselskaber, der byder på væsentligt mere favorable forhold. 

Fin lille FAQ-sektion

Dansk Strøm byder på en fin lille FAQ-sektion, hvor de besvarer de hyppigst stillede spørgsmål, hvilket muligvis bevirker, at du ikke behøver at kontakte Dansk Strøms kundeservice for at få svar på dine spørgsmål.

En række af de spørgsmål, du finder svar på i FAQ-sektionen, er følgende:

  • Har du penge til gode?
  • Hvornår kan jeg opsige min aftale?
  • Hvad vil det sige at betale aconto?

Fine medlemsfordele

Indtil videre har vi været nærige med rosen af Dansk Strøm, men dette stopper vi med for en stund. 

Når det kommer til medlemsfordele, leverer Dansk Strøm nemlig på et rigtig fint niveau og må siges at byde på flere interessante medlemsfordele end størstedelen af elselskabets konkurrenter.

Sagen er nemlig den, at du som kunde hos Dansk Strøm får adgang til en eksklusiv rabatportal, hvor du kan finde tusindvis af rabatter. 

På nuværende tidspunkt kan du finde rabatter til blandt andet Scandic, Oister og Apple.

Skrækkeligt ry på Trustpilot

I skrivende stund har Dansk Strøm – tidligere kendt som Power4U – modtaget 112 anmeldelser og præsteret en samlet score på 1,5, hvilket svarer til ‘dårlig’. 

Dermed er det vist ikke helt forkert at konkludere, at størstedelen af Dansk Strøms kunder ikke er synderligt tilfredse med den service, som elselskabet yder.

I de kommende afsnit dykker vi ned, hvad Dansk Strøm roses for af de glade kunder, og hvad elselskabet kritiseres for af de knapt så glade af slagsen.

Power4U blev i 2023 til Dansk Strøm

Hvad roses Dansk Strøm for?

Isolerer man de mest positivt stemte Trustpilot-anmeldelser, vil man se, at den ros, der er gennemgående, i høj grad omhandler Dansk Strøms indsats på kundeservice-fronten samt deres prisniveau.

Dog er det værd at bemærke, at både kundeservice-personalet og prisniveauet får en del verbale hug blandt de mere negativt stemte Trustpilot-anmeldere, så vi mener ikke, at de rosende gloser skal ses som et udtryk for en entydig virkelighed.

Hvad kritiseres Dansk Strøm for?

Hovedparten af Trustpilot-anmeldelserne af Dansk Strøm er desværre negative, og de kritikpunkter, der hyppigst bemærkes af de negativt stemte Trustpilot-anmeldere, vedrører, at Dansk Strøm i visse sammenhænge har givet udtryk for, at de har været billigere, end de reelt set har, at kundeservice-ansatte har ageret flabet og uprofessionelt, og at tilgodehavende acontobeløb ikke er blevet udbetalt til kunder, der har skiftet elselskab.

Fornuftige alternativer til Dansk Strøm

4.1/5

Binding: Ingen.
Abonnement: 0 kr./md.

Klimavenlig
Populær
3.8/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 0 kr./md.

Godt ry
3.9/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 29 kr./md.

Kort opsummering

Der er – for at sige det mildt – plads til forbedring hos Dansk Strøm. Elselskabets priser er blandt de højeste på markedet, mens ryet på Trustpilot er blandt de dårligste. 

Indsatsen på kundeservice-området er godkendt, men det bliver på ingen måde til et 12-tal på den front.

Til gengæld leverer elselskabet varen, når det kommer til medlemsfordele, da du som kunde hos Dansk Strøm får adgang til en fed portal med et utal af rabatter. 

I vores øjne opvejer de fede medlemsfordele dog ikke for alle vækstpunkterne. 

Derfor anbefaler vi heller ikke dig at vælge Dansk Strøm som dit kommende elselskab. Vi mener ganske enkelt, at mange af konkurrenterne leverer på et væsentlig højere niveau samlet set, end dette elselskab gør.

2.7/5

2,7/5

2.7/5

2,7/5

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.


Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms).

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, SEF Energi, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, GNP Energy, Budget Energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.