Spring til indhold

Anmeldelse af
Den Glade Eltavle

Den Glade Eltavle screenshot

Vores vurdering

0
3.1/5
Miljøvenlighed
4/5
Kundeservice
2.5/5
Ry blandt forbrugerne
4/5
Medlemsfordele
2/5
Pris
3/5

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Priser

Vest for Storebælt

Ukendt

Øst for Storebælt

Ukendt

Binding: Ingen. | Abonnement: 19 kr./md.

Abonnement: 19 kr./md.
Binding: Ingen. 

Vær opmærksom på, at der optræder affiliate-links på siden.

Vigtigt: Den Glade Eltavle skiftede i 2023 navn til Edison. I samme ombæring ændrede elselskabet en del ting.

Hvis du ønsker at læse vores anmeldelse af netop Edison, skal du klikke på knappen herunder. 

Uddybende intro til og anmeldelse af Den Glade Eltavle

Den Glade Eltavle er et elselskab, der forsøger at give din eltavle og økonomi et smil på læben. 

Måden, hvorpå Den Glade Eltavle forsøger dette, er ved at levere klimavenlig strøm til relativt fornuftige priser.

For tiden opererer Den Glade Eltavle med to forskellige tilbud. Med det ene tilbud kan du få klimavenlig strøm til en fast pris, der låses et par gange om året, mens du med det andet tilbud kan få klimavenlig strøm til en variabel pris, der styres af her-og-nu-prisen på elbørsen. 

Vælger du denne pakke, kommer du til at betale her-og-nu-prisen + 0,25 kroner pr. kWh, hvilket er et relativt fornuftigt prisniveau, men dog på ingen måde det laveste på markedet. 

Fordele

Fint ry på Trustpilot

Fokus på at levere klimavenlig strøm

Tilbyder strøm til både en variabel og fast pris

Ulemper

Ikke den laveste pris på markedet

Hjemmesiden kunne godt være bedre

Er du sikker på, at Den Glade Eltavle er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Er du sikker på, at Den Glade Eltavle er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Nogenlunde kundeservice-afdeling

Hvis du som nuværende eller potentiel kunde hos Den Glade Eltavle får brug for assistance af kundeservice, kan du kontakte denne afdeling via enten telefon eller mail.

På Den Glade Eltavles hjemmeside anbefales det, at du tager kontakt over mail, hvilket antyder, at der ikke sidder et helt hold klar ved telefonlinjerne til at assistere nødstedte kunder.

Det fremgår ikke nogen steder, i hvilke tidsrum telefonlinjerne har åbent, og vi må desværre sige, at det lidt er et generelt vækstpunkt for Den Glade Eltavle, at det halter lidt på det kommunikative plan.

Hvis du tager kontakt til kundeservice via mail, kan du forvente svar i løbet af 24 timer, hvilket egentlig er ok i de fleste situationer. 

Dog er 24 timer meget lang tid, hvis du står med et presserende problem, der helst skal løses her-og-nu.

Lille FAQ-sektion

Det kan sagtens være, at det slet ikke er nødvendigt for dig at kontakte kundeservice-afdelingen for at få løst den udfordring, du måtte have, hvilket skyldes, at Den Glade Eltavle flere steder på hjemmesiden besvarer en række hyppigt stillede spørgsmål.

En proaktiv kundeservice-indsats – som udarbejdelsen af en FAQ-sektion jo er – bifalder vi altid, da en sådan sektion kan spare både potentielle og nuværende kunder samt Den Glade Eltavles medarbejdere for meget tid og besvær. 

Ingen særlige medlemsfordele

En række elselskaber byder på eksklusive medlemsfordele, såsom rabatter til en masse butikker, mulighed for at deltage i spændende konkurrence samt rabatter på entrebilletter til diverse forlystelsesparker.

Desværre er Den Glade Eltavle ikke et af disse elselskaber

Hos Den Glade Eltavle er der nemlig ingen medlemsfordele udover det sædvanlige – i hvert fald ikke på nuværende tidspunkt.

Et fornuftigt ry blandt forbrugerne

I skrivende stund har Den Glade Eltavle modtaget over 40 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 3,8, hvilket svarer til ‘god’. 

Antallet af anmeldelser er ikke prangende, så det er et lidt spinkelt grundlag at vurdere Den Glade Eltavles omdømme på baggrund af. 

Hvor om alting er, så antyder Trustpilot-scoren, at kunderne overvejende er tilfredse med den indsats, som Den Glade Eltavle yder.

I de kommende afsnit dykker vi ned, hvad Den Glade Eltavle henholdsvis roses og kritiseres for på Trustpilot.

Hvad roses Den Glade Eltavle for?

Den ros, der er gennemgående i de fleste positivt stemte anmeldelser, vedrører kundeservice-indsatsen. 

Flere Trustpilot-anmeldere fortæller, at de har fået al den hjælp, de har haft brug for, og at kundeservice var dejligt vakse og handlekraftige.

Derudover roses oprettelsesprocessen af en række Trustpilot-anmeldere. Ifølge disse er det både yderst let og hurtigt at oprette sig hos Den Glade Eltavle.  

Hvad kritiseres Den Glade Eltavle for?

Hvis vi bevæger os videre til den mindre sjove del og isolerer de negativt stemte anmeldelser, kan vi se, at den kritik, der hyppigst bemærkes, vedrører kundeservice samt uforståeligt høje priser. 

Flere Trustpilot-anmeldere bemærker i frustration, at de føler sig vildledt i salgsprocessen efter at have modtaget markant højere regninger, end de havde forventet. 

Derudover beskyldes Den Glade Eltavle af flere for at gøre et ihærdigt forsøg på at få slettet negative anmeldelser på falske præmisser. 

Efter sigende hævder Den Glade Eltavle, at mange af de negativt stemte anmeldelser er skrevet af mennesker, der ikke er kunder i butikken, men dette perspektiv udfordres af de samme mennesker, der vælger at gå i clinch med Den Glade Eltavle og fastholde, at de negative beretninger har rod i virkeligheden.

Fornuftige alternativer til Den Glade Eltavle

4.1/5

Binding: Ingen.
Abonnement: 0 kr./md.

Klimavenlig
Populær
3.8/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 0 kr./md.

Godt ry
3.9/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 29 kr./md.

Kort opsummering

Den Glade Eltavle er et selskab, der først og fremmest fortjener ros for at gøre en indsats for klimaet. Derudover fortjener selskabet ros for at give kunderne valget mellem en fast eller variabel pris.

På langt de fleste områder, vi anser som vigtige for et elselskab, klarer Den Glade Eltavle sig ok, så du bliver formentlig nogenlunde tilfreds med Den Glade Eltavle som din el-leverandør, hvis du vælger at give dette elselskab chancen.

Dog vil vi appellere til, at du lige trækker håndbremsen og orienterer dig omkring, hvad markedet ellers kan byde på. I vores optik findes der nemlig en del elselskaber, der gør tingene endnu bedre end Den Glade Eltavle. 

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med Elpris.dk’s bud på gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser, deres spottillæg-satser pr. kWh og/eller andre variable satser.

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi regner med en forkert abonnement-sats, en forkert strømtillægssats eller mangler en variabel i forhold til udregningen af prisestimaterne for et givent elselskab, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej. 

Vores beregningsmodel

Alt fra abonnement-sats, elafgift og transportudgifter til spottillæg, eventuelle betalingsgebyrer samt eventuelle særegne gebyrer for de enkelte elselskaber har vi inkorporeret i den avancerede beregningsmodel, som vi udviklet med henblik på at vise dig så præcise prisestimater som overhovedet muligt.

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Vi har udviklet en avanceret prisberegner

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider. 

I vores avancerede beregningsmodel tages der højde for alt fra abonnement-sats, elafgift og transportudgifter til spottillæg, eventuelle betalingsgebyrer samt eventuelle særegne gebyrer for de enkelte elselskaber. Med andre ord medregnes samtlige variabler, der udgør den samlede elpris, altså.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med Elpris.dk’s bud på gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område. 

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer af deres strømaftalers prisforhold.

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden gang imellem glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi regner med en eller flere forkerte variabler, når vi udregner prisestimater for et elselskab, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

 

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, SEF Energi, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, GNP Energy, Budget Energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.