Spring til indhold

Anmeldelse af
Elektron

Vores vurdering

0
3.3/5
Miljøvenlighed
3.5/5
Kundeservice
5/5
Ry blandt forbrugerne
4.4/5
Medlemsfordele
1.5/5
Pris
2/5

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Priser

Vest for Storebælt

Ukendt

Øst for Storebælt

Ukendt

Binding: 6 mdr. | Abonnement: 39 kr./md.

Abonnement: 39 kr./md.
Binding: 6 mdr. 

Vær opmærksom på, at der optræder affiliate-links på siden.

Uddybende intro til og anmeldelse af Elektron

Elektron er et elselskab, der prioriterer at have et tæt forhold til deres forbrugere gennem god kommunikation og høj grad af gennemsigtighed.

På baggrund af varierende elpriser og et marked med stor kompleksitet har Elektron vurderet, at danskerne har brug for et elselskab, der taler lige ud af posen i et simpelt sprog og i kundernes øjenhøjde.

Deres hjemmeside må siges at efterleve disse principper. 

Den er rigtig simpel på overfladen – næsten for simpel til vores smag. I hvert fald kunne vi godt have tænkt os lidt flere oplysninger på den. 

Sidder man som potentielt ny kunde og overvejer at blive medlem, så er det nemlig lidt svært at finde frem til, hvad det egentlig er for et produkt, som Elektron tilbyder.

Til deres forsvar skal det i den sammenhæng siges, at de har masser af information liggende på deres hjemmeside, når man da først får gravet det frem. 

Derudover har de en ret så omfattende FAQ-side, hvor du kan finde svar på de fleste spørgsmål, og så har de sidst, men ikke mindst en fremragende kundeservice ifølge Trustpilot.

Indirekte grøn strøm

Det første, man mødes af på deres hjemmeside, er et brusende hav, der rammer en strand og ordene “Du er altid vores første prioritet – lige efter klimaet”. 

Men til trods for at de tydeligt ønsker at fremstå som et klimavenligt elselskab, så er det faktisk lidt svært at finde frem til, hvad deres grønne værdier udmønter sig i.

På FAQ-siden kan man finde spørgsmålet: “Hvordan kan jeg være sikker på, at min strøm er grøn?”, hvortil svaret lyder, at det kan du ikke. 

Som de selv skriver, så er de ikke i stand til at styre strømmen direkte fra vindmøllen hjem til dig. I stedet gør Elektron det, at de køber certifikater fra danske vindmøller svarende til dit årsforbrug.

Med en aftale hos Elektron er der altså ingen garanti for, at strømmen i dit hjem er klimavenlig. I stedet sørger din el-aftale for, at elnettet forsynes med en stor portion vindenergi, som kan bruges af hvem som helst. Strømmen i dit eget hjem bliver altså ikke grønnere, end den allerede er, men til gengæld er du med til at øge mængden af vindenergi, der transporteres via Danmarks elnet.

Hvilke el-aftaler udbyder Elektron?

Det er faktisk rigtig svært at sige, hvilke aftaler man kan få hos Elektron. 

Typisk er el-aftalerne noget af det første, man bliver mødt af, når man klikker sig ind på et elselskabs hjemmeside, men hos Elektron står der ikke umiddelbart noget om deres abonnementer – hverken med fast eller variabel pris.

Under fanen “Tilslut” bliver man heller ikke klogere. 

Derfor er man enten nødt ringe dem op på tlf. 92 10 10 10 eller skrive til deres kundeservice på adressen kundeservice@elektron.dk, hvis man ønsker indsigt i, hvilke pakker de p.t. udbyder. 

Fordele

Fremragende ry på Trustpilot

God og dygtig kundeservice

Omfattende FAQ-side

Fokus på vindenergi

Ulemper

Ingen medlemsfordele

Ingen garanti for grøn strøm

Er du sikker på, at Elektron er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Er du sikker på, at Elektron er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Dygtig kundeservice-afdeling

Elektron har ry for at have en både kompetent og serviceminded kundeservice-afdeling med forståelse for kundens situation. Ligesom det ikke var muligt at finde frem til deres forskellige el-aftaler, så siger deres hjemmeside heller ikke noget om kundeservice-afdelingens åbningstider. Til gengæld kan du både træffe kundeservice-afdelingen via telefon og mail, alt afhængig af hvad der passer dig bedst.

Det er dog slet ikke sikkert, at det er nødvendigt for dig at ringe til Elektrons kundeservice for at få svar på dine spørgsmål. Ved at trykke på fanen “hjælp” i toppen af siden, kommer du nemlig videre til deres omfattende FAQ-sektion. 

Her kan du finde svar på de hyppigst stillede spørgsmål inden for følgende kategorier:

Ingen medlemsfordele

Er du på udkig efter et elselskab med interessante medlemsfordele, rungende rabatter eller andre former for bonusser, så er Elektron højst sandsynligt ikke noget for dig. 

Elektron fokuserer på at gøre deres produkt så simpelt og ukompliceret som muligt, og ud fra deres Trustpilot-anmeldelser må det antages, at al energi og ressourcer i stedet går til at optimere deres kundeservice og holde deres priser konkurrencedygtige.

Fordelen ved Elektron er til gengæld, at på trods af de ikke gør meget for at reklamere for deres produkter, så kan du finde alt, der er værd at vide om Elektron, på deres hjemmeside. 

Med elselskaber hænder det ellers af og til, at det kan være svært – hvis ikke umuligt – at finde frem til priser på forskellige gebyrer. Det er dog langt fra tilfældet hos Elektron

Hvis du scroller ned i bunden af Elektrons hjemmeside, så finder du bl.a. genveje til priser og eldeklaration. Ved at klikke på “Priser” finder du en liste over alle tænkelige priser – bl.a. også gebyrer og såkaldt øvrige priser, og ved at klikke på “Eldeklaration” bliver du sendt videre til en analyse af Elektrons anvendte energikilder. 

De forsøger altså ikke at skjule noget – tværtimod.

Et fornuftigt ry blandt forbrugerne

I skrivende stund har Elektron modtaget over 1.600 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 4,4, hvilket svarer til ‘fremragende’. 

Sagt med andre ord så er det en smal sag at konkludere, at langt størstedelen af Elektrons kunder er rigtig godt tilfredse med den service, som Elektron yder.

I de kommende afsnit dykker vi ned, hvad Elektron roses for af de glade kunder, og hvad Elektron kritiseres for af de knapt så glade af slagsen.

Hvad roses Elektron for?

I over halvdelen af alle Elektrons anmeldelser har kunderne givet fem stjerner. Isolerer man disse anmeldelser, så finder man hurtigt ud af, at kunderne synes rigtig godt om Elektrons kundeservice. 

Kundeservice-medarbejderne beskrives bl.a. som servicemindede, professionelle, hurtige og forstående. God og tilfredsstillende service lader til at være en gennemgående tendens, og i mange af anmeldelserne giver kunderne udtryk for, at de både føler, at de er blevet hørt, og samtidig også er blevet tilbudt en tilfredsstillende løsning på det problem, de henvendte sig om.

Derudover er det værd at bemærke, at flere af de positive anmeldelser endda kommer fra kunder, der har opsagt deres aftale hos Elektron. 

Her var der tale om kunder, der enten skulle flytte eller ønskede at samle alle deres abonnementer hos en anden udbyder. I den sammenhæng var der ingen dårlig service at spore – tværtimod. Flytningerne blev foretaget hurtigt, effektivt og med fuld forståelse for kundens ønsker.

Hvad kritiseres Elektron for?

Elektron får rigtig meget ros på Trustpilot, men for 13 % af samtlige anmeldelser gælder det, at disse er meget kritiske.

Lange telefonkøer til kundeservice og lange ventetider pr. mail er et tema, der går igen i de negative anmeldelser. I den forbindelse skal det dog nævnes, at langt de fleste af de negative anmeldelser af Elektrons kundeservice er skrevet omkring energikrisen, hvor ikke kun Elektron, men alle elselskaber havde svært ved at følge med til at besvare alle kundehenvendelser.

Fornuftige alternativer til Elektron

4.1/5

Binding: Ingen.
Abonnement: 0 kr./md.

Klimavenlig
Populær
3.8/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 0 kr./md.

Godt ry
3.9/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 29 kr./md.

Kort opsummering

Elektron er et elselskab, hvor god kundeservice lader til at være essensen bag hele foretagendet. I den forbindelse taler deres ‘fremragende’ status på Trustpilot for sig selv, og ser man på de specifikke anmeldelser, så er der rigtig meget positivitet at spore – både fra nye og gamle kunder.

På deres hjemmesides forside påstår de, at de prioriterer klimaet højere end deres kunder, men med en kundeservice på så højt et niveau, så er det ganske simpelt svært at leve op til sådan en udmelding. Dog yder de også en fornuftig indsats på det klimamæssige område.

Alt i alt så er Elektron et troværdigt elselskab, der oprigtigt forsøger at gøre livet så overskueligt som muligt for deres kunder. På deres hjemmeside kan man læse om deres kundeservice-værdier om aldrig at tale ned til kunder og at møde dem med fuld forståelse for deres situation. I den forbindelse må man ganske enkelt tage hatten af for Elektron, da deres anmeldelser viser, at det helt oprigtigt er sådan, de driver deres forretning.

Som tidligere nævnt er det lidt interessant, at det faktisk er svært – hvis ikke umuligt – at finde frem til deres el-aftaler og få indblik i, om de har faste eller variable priser osv. I stedet bliver du nok nødt til enten at ringe til dem eller sende dem en e-mail, men til gengæld så siger statistikkerne jo, at du er så godt som garanteret en ordentlig behandling og en hyggelig samtale.

Elektron logo
3.3/5

3,3/5

Elektron logo
3.3/5

3,3/5

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med Elpris.dk’s bud på gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser, deres spottillæg-satser pr. kWh og/eller andre variable satser.

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi regner med en forkert abonnement-sats, en forkert strømtillægssats eller mangler en variabel i forhold til udregningen af prisestimaterne for et givent elselskab, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej. 

Vores beregningsmodel

Alt fra abonnement-sats, elafgift og transportudgifter til spottillæg, eventuelle betalingsgebyrer samt eventuelle særegne gebyrer for de enkelte elselskaber har vi inkorporeret i den avancerede beregningsmodel, som vi udviklet med henblik på at vise dig så præcise prisestimater som overhovedet muligt.

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Vi har udviklet en avanceret prisberegner

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider. 

I vores avancerede beregningsmodel tages der højde for alt fra abonnement-sats, elafgift og transportudgifter til spottillæg, eventuelle betalingsgebyrer samt eventuelle særegne gebyrer for de enkelte elselskaber. Med andre ord medregnes samtlige variabler, der udgør den samlede elpris, altså.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med Elpris.dk’s bud på gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område. 

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer af deres strømaftalers prisforhold.

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden gang imellem glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi regner med en eller flere forkerte variabler, når vi udregner prisestimater for et elselskab, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

 

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, SEF Energi, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, GNP Energy, Budget Energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.