Spring til indhold

Eltjek24.dk indeholder reklamelinks. Læs mere

Anmeldelse af
Energi Fyn

EnergiFyn screenshot

Vores vurdering

0
3.7/5
Miljøvenlighed
4/5
Kundeservice
4/5
Ry blandt forbrugerne
4.5/5
Medlemsfordele
2/5
Pris
4/5

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Priser

Grøn baggrund til anmeldelser

Prisestimaterne refererer til eludbyderens billigste
strømprodukt ved et årligt forbrug på 4000 kWh.

Vest for Storebælt

2,14

kr./kWh.

Øst for Storebælt

2,42

kr./kWh.

Binding: Ingen | Abonnement: 15 kr./md.

Abonnement: 15 kr./md.
Binding: Ingen.

Vær opmærksom på, at der optræder affiliate-links på siden.

Uddybende intro til og anmeldelse af Energi Fyn

Energi Fyn er et andelsejet energiselskab, der – ikke så overraskende – er beliggende på Fyn. Mere end 210.000 fynske andelshavere har ejerskab over Energi Fyn, der er et af landets ældste andelsejede energiselskaber.

Det er Energi Fyn, der ejer og driver elforsyningsnettet på størstedelen af Fyn, og Energi Fyn håndterer afregning samt kundeservice for flere forskellige forsyninger på Fyn. 

Derudover sælger energiselskabet også el og naturgas til private og erhverv, men faktisk indeholder Energi Fyns produktportefølje også en række produkter, der ikke er direkte knyttet til energiområdet. Eksempelvis vil du som fynbo også kunne få bredbånd via Energi Fyn.

Hos Eltjek24.dk er vi dog passionerede om strøm og elselskaber, hvorfor vi i vores anmeldelse af Energi Fyn vil have fokus på virksomhedens indsats som el-leverandør.

Fokus på den grønne omstilling

Hos Energi Fyn har man fokus på at blive en del af løsningen på de energi- og klimamæssigeudfordringer, vi står over for her i verdenen.

Dette fokus kommer blandt andet til udtryk ved, at Energi Fyn er meget opmærksomme på, at deres strøm produceres af bæredygtige energikilder såsom vindmøller. 

Derudover kommer fokusset til udtryk i forhold til den energirådgivning, som Energi Fyn leverer. Denne rådgivning tager nemlig altid afsæt i et stærkt ønske om at gøre verdenen mere ren og grøn.

Støt lokalt

Hvis du vælger strømpakken, der kaldes ‘FynskSupport’, vil du komme til at støtte lokalt.

Med denne strømpakke kan du nemlig vælge at støtte en ud af 500 lokale klubber og foreninger, og det bedste af det hele er, at det ikke koster dig ekstra at støtte lokalt; regningen betaler Energi Fyn nemlig.

Fordele

Godt ry på Trustpilot

Fokus på grøn energi

Vælg selv, om du ønsker en fast eller variabel pris

Vær med til at støtte lokalt

Fynboernes foretrukne el-leverandør

Ulemper

Ikke særligt konkurrencedygtige på pris

Er du sikker på, at Energi Fyn er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Er du sikker på, at Energi Fyn er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Rigtig fin kundeservice-afdeling

Energi Fyns kundeservice-afdeling har et rigtig fint ry. Afdelingen kan kontaktes via telefon alle hverdage i tidsrummet 09:00-15:00.

Foretrækker du at få rådgivning over mail, kan dette naturligvis også lade sig gøre.

Rigtig fin FAQ-sektion

Det er dog langt fra sikkert, at det er nødvendigt for dig at kontakte Energi Fyns kundeservice for at få svar på de spørgsmål, du måtte have, og det skyldes, at Energi Fyn har kreeret en virkelig fin FAQ-sektion, hvor de besvarer de hyppigst stillede spørgsmål omkring el og Energi Fyn.

Via denne sektion kan du finde svar på mere end 30 forskellige spørgsmål, heriblandt følgende:

  • Hvorfor er elprisen steget?
  • Hvorfor svinger elprisen?
  • Hvordan er elprisen sammensat?

Ingen ekstraordinære medlemsfordele

Der findes en række elselskaber, der byder på medlemsfordele udover det sædvanlige, men Energi Fyn er desværre ikke et af disse. 

Dog byder Energi Fyn på en række relevante medlemsfordele, og herunder har vi i punktform samlet de – i vores øjne – bedste:

  • Du støtter det lokale forenings- og kulturliv ved at vælge Energi Fyn
  • Ingen binding på et abonnement
  • Mulighed for at vælge en yderst klimabevidst el-løsning.

Flot Trustpilot-score

I skrivende stund har Energi Fyn modtaget over 2000 anmeldelser på Trustpilot og opnået en samlet score på 4,3, hvilket svarer til ‘fremragende’.

Dermed er det umiddelbart ikke helt forkert at antyde, at Energi Fyns kunder er yderst tilfredse med den service, som Energi Fyn yder. 

I de kommende afsnit dykker vi ned, hvad Energi Fyn roses for af de glade kunder, samt hvad energiselskabet kritiseres for af de knapt så glade af slagsen.

Hvad roses Energi Fyn for?

Isolerer man de mest positivt stemte Trustpilot-anmeldelser, vil man se, at den ros, der er gennemgående, i høj grad omhandler kundeservice-ansatte, der af flere Trustpilot-anmeldere beskrives som både høflige, behagelige, hjælpsomme, tålmodige og ikke mindst vidende.

Derudover roses Energi Fyn for måden, hvorpå de præsenterer deres tilbud på hjemmesiden. Ifølge flere Trustpilot-anmeldere er præsentationen nemlig yderst overskuelig, og det er derfor let at danne sig et overblik over de forskellige strømpakker, som Energi Fyn byder på.  

Hvad kritiseres Energi Fyn for?

Langt de fleste anmeldelser på Energi Fyns Trustpilot emmer af tilfredshed og positivitet. Dog finder man også nogle få negativt stemte anmeldelser, og de gennemgående kritikpunkter i disse, vedrører udfordringer med Energi Fyns app, som efter sigende er lidt ustabil. I hvert fald fremgår det i flere anmeldelser, at appen ikke virker.

Derudover emmer nogle af de negativt stemte anmeldelser af, at ikke alle har haft lige heldige erfaringer med Energi Fyns personale. 

Nogle føler sig vildledt af sælgere, der tilsyneladende har lovet mere, end de kunne holde, mens andre skyder med skarpt efter kundeservice-personalet. Enten fordi personalet, de har talt med, har været inkompetente, eller også fordi de ganske enkelt ikke har været i stand til at trænge igennem til personalet.  

Fornuftige alternativer til Energi Fyn

4.1/5

Binding: Ingen.
Abonnement: 0 kr./md.

Klimavenlig
Populær
3.8/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 0 kr./md.

Godt ry
3.9/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 29 kr./md.

Kort opsummering

Energi Fyn er fynboernes foretrukne elselskab, hvilket ikke chokerer os, når vi kigger på den indsats, som Energi Fyn yder. 

Energi Fyn, som er en ganske klimavenlig el-leverandør, leverer nemlig fornuftigt på en række vigtige parametre, eksempelvis kundeservice-delen.

Derudover er det naturligvis attraktivt, at man som kunde hos Energi Fyn kan støtte det lokale forenings- og kulturliv uden at skulle bekymre sig om en ekstraregning. 

Kigger man på Trustpilot, tyder alt også på, at langt størstedelen af Energi Fyns kunder er yderst tilfredse med den service, som Energi Fyn yder.

Dog må vi konstatere, at der er en række områder, hvor indenfor Energi Fyn godt kunne oppe sig, hvis elselskabet ønsker at blive et af Danmarks absolut bedste. 

Et af disse områder er strømpriserne, som hos Energi Fyn er højere end hos mange af konkurrenterne. Derudover er det heller ikke, fordi de medlemsgoder, som Energi Fyn byder på, er særligt ekstraordinære.

Hvor om alting er, må vi dog konstatere, at Energi Fyn er et ganske sikkert og stabilt valg af el-leverandør. 

Energiselskabet har mange års erfaring, en grøn profil og en rigtig fin kundeservice-afdeling, der stensikkert vil hjælpe dig, sæt du som kunde – mod forventning – skulle blive ramt af udfordringer relateret til din el-situation.

EnergiFyn logo
3.7/5

3,7/5

EnergiFyn logo
3.7/5

3,7/5

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.


Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms).

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.