Spring til indhold

Grundig intro til samt anmeldelse af
Energi Ikast

0
3.5/5
Miljøvenlighed
5/5
Kundeservice
2.5/5
Ry blandt forbrugerne
3/5
Medlemsfordele
3.5/5
Pris:
3/5

Priser

Vest for storebælt

1,72 kr./kWh

Øst for storebælt

2,27 kr./kWh

Binding: Ingen. | Abonnement: 15 kr./md.

Vær opmærksom på, at der optræder affiliate-links på siden.

Uddybende intro til og anmeldelse af Energi Ikast

Energi Ikast er et lokalt funderet multiforsyningsselskab, der ikke blot leverer el, men også både varme og fibernet til kunder bosat i Ikast, Isenvad, Bording og Engsvang. Derudover står de også for at varetage afregning for flere vandværker og Ikast-Brande Spildevand.

Energi Ikast er medejere af Samstrøm A/S, der bakker stærkt op om vindenergi ved at matche 100 % af deres kunders forbrug med køb af vindmøllecertifikater. Energi Ikast benytter samme ordning, og med en elaftale hos Energi Ikast er du derfor med til at bidrage til den grønne omstilling.

 

To produkter at vælge mellem 

Hos Energi Ikast har du mulighed for at vælge mellem to forskellige el-aftaler: Samstrøm REN SPOT og Samstrøm REN SPAR. 

Med Samstrøm REN SPOT får du din el til en variabel pris, altså en pris, der følger her-og-nu-prisen på børsmarkedet. Med dette abonnement har du derfor mulighed for at spare penge, når elprisen er lav.

Og det har du faktisk også med Samstrøm REN SPAR. Også her følger din pris nemlig elbørsens her-og-nu-pris. Med REN SPAR slipper du dog for at betale et tillæg pr. kWh. Til gengæld er abonnement-satsen for dette produkt liidt højere end ved REN SPOT.

Grøn strøm og lokal tilstedeværelse

Energi Ikast tilbyder udelukkende grønne løsninger gennem Samstrøm. Begge deres produkter, REN SPOT og REN SPAR, sørger for, at dit elforbrug dækkes fuldt ud med certifikater til vindmøller, og på den måde er en elaftale hos Energi Ikast automatisk med til at pumpe klimavenlig strøm ud i det danske elnet og bidrage til den grønne omstilling.

Energi Ikast er desuden ejet af kunderne – og har altid været det – hvilket giver elselskabet en vis lokal forankring. De kender til nærområdet og lægger vægt på personlig og nærværende service gennem lokal tilstedeværelse.

Fordele

Grøn strøm fra vindenergi

Fuld dækning af dit elforbrug med vindmøllecertifikater

Kan også levere fjernvarme og fibernet

Tilbyder to forskellige elaftaler med variabel pris

Lokal forankring

Ulemper

Tilbyder ikke elaftale med fast pris

Få medlemsfordele

Udmærket kundeservice-afdeling

Som kunde hos Energi Ikast kan du få hjælp og rådgivning af en medarbejder på flere forskellige måder. Først og fremmest har du mulighed for at møde fysisk op i deres kundeservice-afdeling på Europavej 2 i Ikast. 

Foretrækker du at få rådgivning via telefon eller e-mail, så kan dette naturligvis også lade sig gøre. Enten ved at du griber knoglen og ringer til 96 60 00 33, eller ved at du skriver en mail til [email protected]

Det er dog værd at bemærke, at Energi Ikasts kundeserviceafdelings åbningstider er lidt begrænsede i forhold til større elselskaber. 

Selv hvis du planlægger at kontakte Energi Ikast via telefon, vil du højst sandsynligt være nødsaget til at gøre det i din arbejdstid eller bruge en pause på det.

Åbningstider for personlig henvendelse er:

  • Mandag – torsdag: 10.00 – 15.00
  • Fredag: 10.00 – 12.30
  • Weekend: lukket
Åbningstider for telefonisk henvendelse:
  • Mandag – torsdag: 8.00 – 15.30
  • Fredag: 8.00 – 13.00

Løber du til gengæld ind i driftsproblemer, så har du mulighed for at snakke med en af Energi Ikasts driftsvagter uden for kundeservice-afdelingens åbningstider. Nummeret er det samme, 96 60 00 33, og der sidder en døgnvagt ved telefonen i løbet af alle døgnets timer.

Har du mod på selv at løse problemet, så tilbyder Energi Ikast lidt hjælp til selvhjælp på deres kundeservice-side i form af en mindre FAQ-sektion. Her finder du svar på en række af de oftest stillede spørgsmål, der forholder sig til følgende emner: 

Få medlemsfordele

Med en elaftale hos Energi Ikast får du en lokalt forankret el-udbyder med interesse for at tilbyde den bedst mulige service for lokalbefolkningen. 

Som kunde i Energi Ikast er du samtidig andelshaver, og derudover består bestyrelsen af mindst tre medlemmer af andelshaverne. Du har med andre ord mulighed for få indflydelse på selskabets struktur, og hvilken retning det skal bevæge sig i.

Energi Ikast er en multiforsyning, som udover at stå for din el også kan levere både varme og fibernet til din adresse. Du kan altså vælge at samle flere af dine udgifter hos Energi Ikast frem for at have dem spredt ud over flere forskellige udbydere, og dette kan selvfølgelig bidrage til at skabe et bedre overblik i budgettet.

På Energi Ikasts hjemmeside har du som kunde mulighed for at få et overblik over din elaftale. Her finder du nemlig “minForsyning”, en kundeportal, hvor du får adgang til et overblik over bl.a. forbrug, regninger og kontoudtog. 

Derudover er Energi Ikast også ansvarlige for at afregne vand og spildevand, og på kundeportalen kan du derfor også få et overblik over dit vandforbrug og -regninger.

Et udefinerbart ry blandt forbrugerne

Modsat andre lokale elselskaber har Energi Ikast faktisk en Trustpilot-profil, men desværre har de så få anmeldelser, at den samlede vurdering ikke bør have indflydelse på dit valg af elselskab.

I skrivende stund har Energi Ikast blot modtaget to anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 2,9, hvilket svarer til ‘middel’. 

Dermed er det ikke muligt at konkludere noget særligt ud fra deres kunders anmeldelser, selvom man selvfølgelig kan vælge at have den holdning, at intet nyt er godt nyt.

I det kommende afsnit dykker vi ned, hvad forbrugerne har at sige om deres oplevelse som kunder hos Energi Ikast og den service, de tilbyder.

 

Hvad kritiseres Energi Ikast for?

De to Trustpilot-anmeldelser af Energi Ikast er skrevet af utilfredse forbrugere, der begge har valgt kun at give en enkelt stjerne – altså den dårligste karakter.

Den første anmeldelse er fra december 2018 og handler om en klage over vagttelefonen. Energi Ikast har som tidligere nævnt lidt begrænsede åbningstider for telefonisk henvendelse, men til gengæld har de en driftsvagt sidende ved telefonen døgnet rundt i tilfælde af akutte problemer.

Anmelderens klage bestod i, at vedkommende ikke havde nogen strøm, og at det ikke var muligt at komme igennem til driftsvagten. Opkaldet gik i stedet direkte videre til telefonsvareren. Energi Ikast har ikke svaret på anmeldelsen, men en mulig forklaring på problemet kunne være, at andre kunder havde samme problem, og at driftsvagten ganske enkelt havde en anden kunde i røret.

Den anden anmeldelse stammer fra februar 2020 og omhandler en kraftig stigning på varmeregningen. Beløbet var over dobbelt så højt som på den forrige regning, og kundens klage går desuden ud på, at vedkommende ikke fik en realistisk løsning på problemet, og at kundehåndteringen i det hele taget var uprofessionel.

I den forbindelse er det selvfølgelig endnu en gang vigtigt at pointere, at selvom begge anmeldelser var negative, så er to anmeldelser ikke tilstrækkeligt til at sige noget generelt om Energi Ikasts kunders forhold til kundeservice-afdelingen. Derudover er det også være at bemærke, at begge anmeldelser er af ældre dato, og selv hvis klagerne har været reelle nok, så har Energi Ikast haft rig mulighed for i mellemtiden at finde en løsning på problemet.

Kort opsummering

 

Energi Ikast er et lokalt forankret elselskab, der udelukkende tilbyder grønne el-aftaler. Energi Ikast er medejere af Samstrøm, og som kunde hos Energi Ikast får du derfor mulighed for at vælge mellem Samstrøms forskellige produkter.

Samstrøm tilbyder to produkter: REN SPOT og REN SPOT. 

I den forbindelse er det først og fremmest vigtigt at påpege, at begge produkter trods deres forskelligheder byder på variable elpriser. Du kan selvfølgelig vælge den af de to produkter, der passer dig og din husstand bedst, men hvis du er stålsat på at få en elaftale med fast pris, så er du altså nødt til at se dig om efter et andet elselskab.

Går du mere op i klimavenlighed, end hvorvidt elaftalen byder på en fast eller variabel pris, så bør Energi Ikast være et interessant valg. 

Med en elaftale hos Energi Ikast får du nemlig dækket 100% af dit forbrug med vindmøllecertifikater, og på den måde er din elaftale med til at pumpe masser af grøn strøm ud i det danske elnet.

Energi Ikast ejes af kunderne. Det betyder med andre ord, at du som kunde har medbestemmelse i elselskabets beslutninger, og at der som minimum skal sidde tre andelshavende kunder i bestyrelsen.

Energi Ikasts kundeservice er udmærket, men ikke nødvendigvis noget at råbe et voldsomt højt hurra for. En væsentlig ulempe er nemlig, at kundeservice-afdelingens åbningstider – både fysisk og telefonisk – er ret begrænsede. Derudover er FAQ-siden heller ikke lige så omfattende som hos andre elselskaber.

Som kunde hos Energi Ikast får du til gengæld adgang til kundeportalen “minForsyning”. Her kan du bl.a. se dit forbrug, regninger samt kontoudtog, og da Energi Ikast også er ansvarlige for at afregne for vand og spildevand i området, kan deres kundeportal desuden også give et overblik over dit vandforbrug og -regninger.

 

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på [email protected], så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)