Spring til indhold

Eltjek24.dk indeholder reklamelinks. Læs mere

Anmeldelse af
Energi Ikast

Vores vurdering

0
3.5/5
Miljøvenlighed
5/5
Kundeservice
2.5/5
Ry blandt forbrugerne
3/5
Medlemsfordele
3.5/5
Pris
3/5

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Priser

Grøn baggrund til anmeldelser

Prisestimaterne refererer til eludbyderens billigste
strømprodukt ved et årligt forbrug på 4000 kWh.

Vest for Storebælt

2,19

kr./kWh.

Øst for Storebælt

2,47

kr./kWh.

Binding: Ingen. | Abonnement: 17,5 kr./md.

Abonnement: 17,5 kr./md.
Binding: Ingen.

Vær opmærksom på, at der optræder affiliate-links på siden.

Uddybende intro til og anmeldelse af Energi Ikast

Energi Ikast er et lokalt funderet multiforsyningsselskab, der ikke blot leverer el, men også både varme og fibernet til kunder bosat i Ikast, Isenvad, Bording og Engsvang. Derudover står de også for at varetage afregning for flere vandværker og Ikast-Brande Spildevand.

Energi Ikast er medejere af Samstrøm A/S, der bakker stærkt op om vindenergi ved at matche 100 % af deres kunders forbrug med køb af vindmøllecertifikater. Energi Ikast benytter samme ordning, og med en elaftale hos Energi Ikast er du derfor med til at bidrage til den grønne omstilling.

To produkter at vælge mellem 

Hos Energi Ikast har du mulighed for at vælge mellem to forskellige el-aftaler: Samstrøm REN SPOT og Samstrøm REN SPAR. 

Med Samstrøm REN SPOT får du din el til en variabel pris, altså en pris, der følger her-og-nu-prisen på børsmarkedet. Derudover følger et spottillæg på 13,44 øre pr. kWh. Med dette abonnement har du mulighed for at spare penge, når elprisen er lav.

Og det har du faktisk også med Samstrøm REN SPAR. Også her følger din pris nemlig elbørsens her-og-nu-pris. Med REN SPAR slipper du dog for at betale et tillæg pr. kWh. Til gengæld er abonnement-satsen for dette produkt lidt højere end ved REN SPOT.

Grøn strøm og lokal tilstedeværelse

Energi Ikast tilbyder udelukkende grønne løsninger gennem Samstrøm. Begge deres produkter, REN SPOT og REN SPAR, sørger for, at dit elforbrug dækkes fuldt ud med certifikater til vindmøller, og på den måde er en elaftale hos Energi Ikast automatisk med til at pumpe klimavenlig strøm ud i det danske elnet og bidrage til den grønne omstilling.

Energi Ikast er desuden ejet af kunderne – og har altid været det – hvilket giver elselskabet en vis lokal forankring. De kender til nærområdet og lægger vægt på personlig og nærværende service gennem lokal tilstedeværelse.

Fordele

Grøn strøm fra vindenergi

Fuld dækning af dit elforbrug med vindmøllecertifikater

Kan også levere fjernvarme og fibernet

Tilbyder to forskellige elaftaler med variabel pris

Lokal forankring

Ulemper

Tilbyder ikke elaftale med fast pris

Få medlemsfordele

Er du sikker på, at Energi Ikast er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Er du sikker på, at Energi Ikast er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Udmærket kundeservice-afdeling

Som kunde hos Energi Ikast kan du få hjælp og rådgivning af en medarbejder på flere forskellige måder. Først og fremmest har du mulighed for at møde fysisk op i deres kundeservice-afdeling på Europavej 2 i Ikast. 

Foretrækker du at få rådgivning via telefon eller e-mail, så kan dette naturligvis også lade sig gøre. Enten ved at du griber knoglen og ringer til 96 60 00 33, eller ved at du skriver en mail til info@energi-ikast.dk.

Det er dog værd at bemærke, at Energi Ikasts kundeserviceafdelings åbningstider er lidt begrænsede i forhold til større elselskaber. 

Selv hvis du planlægger at kontakte Energi Ikast via telefon, vil du højst sandsynligt være nødsaget til at gøre det i din arbejdstid eller bruge en pause på det.

Åbningstider for personlig henvendelse er:

  • Mandag – torsdag: 10.00 – 15.00
  • Fredag: 10.00 – 12.30
  • Weekend: lukket
Åbningstider for telefonisk henvendelse:
  • Mandag – torsdag: 8.00 – 15.30
  • Fredag: 8.00 – 13.00

Løber du til gengæld ind i driftsproblemer, så har du mulighed for at snakke med en af Energi Ikasts driftsvagter uden for kundeservice-afdelingens åbningstider. Nummeret er det samme, 96 60 00 33, og der sidder en døgnvagt ved telefonen i løbet af alle døgnets timer.

Har du mod på selv at løse problemet, så tilbyder Energi Ikast lidt hjælp til selvhjælp på deres kundeservice-side i form af en mindre FAQ-sektion. Her finder du svar på en række af de oftest stillede spørgsmål, der forholder sig til følgende emner: 

Få medlemsfordele

Med en elaftale hos Energi Ikast får du en lokalt forankret el-udbyder med interesse for at tilbyde den bedst mulige service for lokalbefolkningen. 

Som kunde i Energi Ikast er du samtidig andelshaver, og derudover består bestyrelsen af mindst tre medlemmer af andelshaverne. Du har med andre ord mulighed for få indflydelse på selskabets struktur, og hvilken retning det skal bevæge sig i.

Energi Ikast er en multiforsyning, som udover at stå for din el også kan levere både varme og fibernet til din adresse. Du kan altså vælge at samle flere af dine udgifter hos Energi Ikast frem for at have dem spredt ud over flere forskellige udbydere, og dette kan selvfølgelig bidrage til at skabe et bedre overblik i budgettet.

På Energi Ikasts hjemmeside har du som kunde mulighed for at få et overblik over din elaftale. Her finder du nemlig “minForsyning”, en kundeportal, hvor du får adgang til et overblik over bl.a. forbrug, regninger og kontoudtog. 

Derudover er Energi Ikast også ansvarlige for at afregne vand og spildevand, og på kundeportalen kan du derfor også få et overblik over dit vandforbrug og -regninger.

Et udefinerbart ry blandt forbrugerne

Modsat andre lokale elselskaber har Energi Ikast faktisk en Trustpilot-profil, men desværre har de så få anmeldelser, at den samlede vurdering ikke bør have indflydelse på dit valg af elselskab.

I skrivende stund har Energi Ikast blot modtaget to anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 2,9, hvilket svarer til ‘middel’. 

Dermed er det ikke muligt at konkludere noget særligt ud fra deres kunders anmeldelser, selvom man selvfølgelig kan vælge at have den holdning, at intet nyt er godt nyt.

I det kommende afsnit dykker vi ned, hvad forbrugerne har at sige om deres oplevelse som kunder hos Energi Ikast og den service, de tilbyder.

Hvad kritiseres Energi Ikast for?

De to Trustpilot-anmeldelser af Energi Ikast er skrevet af utilfredse forbrugere, der begge har valgt kun at give en enkelt stjerne – altså den dårligste karakter.

Den første anmeldelse er fra december 2018 og handler om en klage over vagttelefonen. Energi Ikast har som tidligere nævnt lidt begrænsede åbningstider for telefonisk henvendelse, men til gengæld har de en driftsvagt sidende ved telefonen døgnet rundt i tilfælde af akutte problemer.

Anmelderens klage bestod i, at vedkommende ikke havde nogen strøm, og at det ikke var muligt at komme igennem til driftsvagten. Opkaldet gik i stedet direkte videre til telefonsvareren. Energi Ikast har ikke svaret på anmeldelsen, men en mulig forklaring på problemet kunne være, at andre kunder havde samme problem, og at driftsvagten ganske enkelt havde en anden kunde i røret.

Den anden anmeldelse stammer fra februar 2020 og omhandler en kraftig stigning på varmeregningen. Beløbet var over dobbelt så højt som på den forrige regning, og kundens klage går desuden ud på, at vedkommende ikke fik en realistisk løsning på problemet, og at kundehåndteringen i det hele taget var uprofessionel.

I den forbindelse er det selvfølgelig endnu en gang vigtigt at pointere, at selvom begge anmeldelser var negative, så er to anmeldelser ikke tilstrækkeligt til at sige noget generelt om Energi Ikasts kunders forhold til kundeservice-afdelingen. Derudover er det også være at bemærke, at begge anmeldelser er af ældre dato, og selv hvis klagerne har været reelle nok, så har Energi Ikast haft rig mulighed for i mellemtiden at finde en løsning på problemet.

Fornuftige alternativer til Energi Ikast

4.1/5

Binding: Ingen.
Abonnement: 0 kr./md.

Klimavenlig
Populær
3.8/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 0 kr./md.

Godt ry
3.9/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 29 kr./md.

Kort opsummering

Energi Ikast er et lokalt forankret elselskab, der udelukkende tilbyder grønne el-aftaler. Energi Ikast er medejere af Samstrøm, og som kunde hos Energi Ikast får du derfor mulighed for at vælge mellem Samstrøms forskellige produkter.

Samstrøm tilbyder to produkter: REN SPOT og REN SPOT. 

I den forbindelse er det først og fremmest vigtigt at påpege, at begge produkter trods deres forskelligheder byder på variable elpriser. Du kan selvfølgelig vælge den af de to produkter, der passer dig og din husstand bedst, men hvis du er stålsat på at få en elaftale med fast pris, så er du altså nødt til at se dig om efter et andet elselskab.

Går du mere op i klimavenlighed, end hvorvidt elaftalen byder på en fast eller variabel pris, så bør Energi Ikast være et interessant valg. 

Med en elaftale hos Energi Ikast får du nemlig dækket 100% af dit forbrug med vindmøllecertifikater, og på den måde er din elaftale med til at pumpe masser af grøn strøm ud i det danske elnet.

Energi Ikast ejes af kunderne. Det betyder med andre ord, at du som kunde har medbestemmelse i elselskabets beslutninger, og at der som minimum skal sidde tre andelshavende kunder i bestyrelsen.

Energi Ikasts kundeservice er udmærket, men ikke nødvendigvis noget at råbe et voldsomt højt hurra for. En væsentlig ulempe er nemlig, at kundeservice-afdelingens åbningstider – både fysisk og telefonisk – er ret begrænsede. Derudover er FAQ-siden heller ikke lige så omfattende som hos andre elselskaber.

Som kunde hos Energi Ikast får du til gengæld adgang til kundeportalen “minForsyning”. Her kan du bl.a. se dit forbrug, regninger samt kontoudtog, og da Energi Ikast også er ansvarlige for at afregne for vand og spildevand i området, kan deres kundeportal desuden også give et overblik over dit vandforbrug og -regninger.

Energi Ikast logo
3.5/5

3,5/5

Energi Ikast logo
3.5/5

3,5/5

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.


Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms).

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.