Spring til indhold

Anmeldelse af Energi Ikast

Energi Ikast er et lokalt funderet multiforsyningsselskab, der ikke blot leverer el, men også både varme og fibernet til kunder bosat i Ikast, Isenvad, Bording og Engsvang. Derudover står de også for at varetage afregning for flere vandværker og Ikast-Brande Spildevand.

Da vi hos Eltjek24.dk primært interesserer os for el, kommer vores anmeldelse af Energi Ikast mestendels til at kredse om, hvordan multiforsyningsselskabet præsterer som elselskab, og dette med afsæt i følgende parametre: miljøvenlighed, kundeservice, forbrugeromdømme, medlemsfordele, pris og pålidelighed. 

Samlet bedømmelse

3.0

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Miljøvenlighed

4.5

Uanset hvilken elaftale du vælger hos Energi Ikast, er du garanteret grøn strøm, hvilket skal forstås på den måde, at Energi Ikast indkøber grønne vindmøllecertifikater, der svarer til den mængde strøm, du bruger.

Ovenstående trækker naturligvis op i vores bedømmelse af Energi Ikasts indsats på kundeservice-fronten. Det samme gør det faktum, at Energi Ikast er med til at accelerere den grønne omstilling, da de sælger ladebokse til fornuftige priser.

Dette sker dog via Samstrøm, som Energi Ikast er medejer af. Det er også via Samstrøm, at Energi Ikast faciliterer deres elaftaler. 

Kundeservice

2.0

Umiddelbart har Energi Ikast ikke gjort nogen synderligt stor indsats for at indhente anmeldelser på Trustpilot. Sagen er nemlig den, at multiforsyningsselskabet i skrivende stund (maj 2025) blot har fået fem anmeldelser. 

Fire ud af de fem anmeldelser er yderst negativt stemte, og i disse kritiseres kundeservice-indsatsen. 

Kritikpunkterne går blandt andet på, at det skulle være ekstremt vanskeligt at komme igennem til kundeservice-afdelingen, samt at kundeservice-personalet skulle være flabet og ikke særligt serviceminded. 

På Energi Ikasts Trustpilot finder man dog også lidt roser af kundeservice-indsatsen. I én anmeldelse roses kundeservice-personalet nemlig for at være hjælpsomt, effektivt og venligt.

Det – at kundeservice-indsatsen får en smule ros – trækker naturligvis en smule op i vores bedømmelse, men vi kan ikke lukke øjnene for, at kundeservice-indsatsen får på puklen i majoriteten af anmeldelserne. 

Når det kommer til tilgængeligheden af kundeservice-afdelingen, er denne fornuftig. Denne afdeling kan nemlig kontaktes telefonisk samtlige hverdage i relativt brede tidsrum – nærmere bestemt følgende:

  • Mandag-torsdag 08:00-15.30
  • Fredag 08:00-13:00.

Ry blandt forbrugerne

3.0

I skrivende stund (maj 2025) har Energi Ikast blot modtaget fem anmeldelser på Trustpilot og opnået en samlet karakter på 3,2 ud af 5 stjerner, hvilket svarer til bedømmelsen ‘middel’. 

Dermed er det vist ikke helt forkert at konkludere, at Energi Ikasts forbrugeromdømme kunne have været bedre. Om end er grundlaget for denne vurdering en smule tyndt, da Energi Ikast som bemærket blot har modtaget fem anmeldelser. 

Medlemsfordele

2.0

Energi Ikast byder – i vores øjne – ikke på nogen synderligt attraktive medlemsfordele.

For overskuelighedens skyld har vi herunder samlet de – i vores øjne – mest interessante:

  • Ingen binding
  • Grøn strøm
  • Gratis oprettelse.

Pris

3.5

Vilkårene for Energi Ikasts billigste elaftale for dem med et relativt lille forbrug (REN SPOT) lyder således:

  • Her-og-nu-prisen på elbørsen + 7 øre pr. kWh i spottillæg
  • Abonnement: 17,5 kr./md.
  • Alle de faste omkostninger (elafgift, transportudgifter osv.) som er ens hos alle elselskaber.

For dem med et relativt stort forbrug lyder vilkårene for den billigste elaftale (REN SPAR) således:

  • Her-og-nu-prisen på elbørsen
  • Abonnement: 40 kr./md.
  • Alle de faste omkostninger (elafgift, transportudgifter osv.) som er ens hos alle elselskaber.

Dette betyder, at Energi Ikast hverken er blandt de dyreste eller billigste eludbydere. 

Er dit elforbrug rigtig højt, er REN SPAR dog en fornuftig elaftale i et økonomisk perspektiv.  

Pålidelighed

3.0

Vi anser Energi Ikast som værende et relativt pålideligt elselskab, og dette af flere grunde.

Dels skyldes det, at Samstrøm – som er det elselskab, der varetager el-delen for Energi Ikast – bestod TÆNKs store test af elselskaber i 2024. Noget, som 20 af kollegerne ikke formåede. 

Samstrøm bestod dog ikke med bravur, men en middelmådig karakter, og dette trækker naturligvis lidt ned i vores bedømmelse af Energi Ikasts grad af pålidelighed.

Det samme gør det faktum, at Energi Ikast ikke er synderligt dygtige til at informere om spottillæg og abonnement-satser på egen hjemmeside. Sådanne informationer er dog tilgængelige og tydelige på Samstrøms hjemmeside, hvor bestillingen finder sted.

Få anbefalet 3 elselskaber

Svar på få spørgsmål og få en personlig anbefaling.

1.

Vælg hvad der er vigtigt for dig

2.

Vi finder det bedste og billigste match

3.

Skift nemt og gratis

Uddybende anmeldelse af

Energi Ikast

I løbet af vores uddybende anmeldelse af Energi Ikast dykker vi endnu dybere ned i, hvordan dette elselskab præsterer inden for en række af de områder, vi allerede har berørt.

Fordele

Ulemper

Fornuftige alternativer til Energi Ikast

Skarp pris

4.6

/5

4.6/5

Spottillæg: 4 øre pr. kWh
Abonnement: 0 kr./md.

Spar 200 kr. på 1. regning

3.7

/5

3.9/5

Spottillæg: 8,8 øre pr. kWh
Abonnement: 25 kr./md.

Populær

4.2

/5

4.2/5

Spottillæg: 13 øre pr. kWh
Abonnement: 0 kr./md.

God kundeservice

3.8

/5

3.8/5

Spottillæg: 10,5 øre pr. kWh
Abonnement: 19 kr./md.

Grøn strøm og lokal tilstedeværelse

Energi Ikast tilbyder – som tidligere bemærket – udelukkende grønne løsninger. Begge deres produkter, REN SPOT og REN SPAR, sørger for, at dit elforbrug dækkes fuldt ud med certifikater til vindmøller, og på den måde er en elaftale hos Energi Ikast automatisk med til at pumpe klimavenlig strøm ud i det danske elnet og bidrage til den grønne omstilling.

Energi Ikast er desuden ejet af kunderne – og har altid været det – hvilket giver elselskabet en vis lokal forankring. De kender til nærområdet og lægger – ifølge dem selv – vægt på personlig og nærværende service gennem lokal tilstedeværelse.

Er du sikker på, at Energi Ikast er det rette elselskab for dig?

…hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

De billigste elselskaber

De bedste elselskaber

Grønne elselskaber

Plads til forbedring på kundeservice-fronten

Energi Ikasts kundeservice-indsats er genstand for en del kritik på Trustpilot, hvor flere anmeldere hævder, at det er svært at komme i kontakt med kundeservice-afdelingen, og at personalet er flabet og uhjælpsomt.

Dog får kundeservice-indsatsen også en smule ros på Trustpilot, hvilket vidner om, at det i hvert fald ikke er samtlige Energi Ikast-kunder, der har dårlige kundeservice-oplevelser med multiforsyningsselskabet.

Fornuftig grad af tilgængelighed

Når vi vurderer, i hvilket omfang et elselskab kan siges at levere varen i forhold til parameteret ‘kundeservice’, nøjes vi ikke blot med at orientere os omkring, hvad førstehåndskilder beretter om kvaliteten af den kundeservice, der ydes; vi vurderer også tilgængelighedsgraden for kundeservice-afdelingen. Med andre ord betyder det, at vi kigger på, i hvilke tidsrum kundeservice-personalet kan kontaktes og på hvilke måder.

Når det kommer til tilgængeligheden af Energi Ikasts kundeservice-afdeling, er denne bestemt godkendt. Denne afdelingen kan nemlig træffes telefonisk samtlige hverdage i relativt brede tidsrum – nærmere bestemt følgende:

  • Mandag-torsdag 08:00-15.30
  • Fredag 08:00-13:00.

Foretrækker du vejledning via tekst, kan dette naturligvis også lade sig gøre – enten via mail eller Facebook.

Få medlemsfordele

Med en elaftale hos Energi Ikast får du en lokalt forankret eludbyder. Som kunde i Energi Ikast er du samtidig andelshaver, og derudover består bestyrelsen af mindst tre medlemmer af andelshaverne. Du har med andre ord mulighed for få indflydelse på selskabets struktur, og hvilken retning det skal bevæge sig i.

Energi Ikast er – som tidligere bemærket – en multiforsyning, som udover at stå for din el også kan levere både varme og fibernet til din adresse. Du kan altså vælge at samle flere af dine udgifter hos Energi Ikast frem for at have disse spredt ud over flere forskellige udbydere.

Foruden ovenstående medlemsfordele byder Energi Ikast på følgende for sine elkunder:

  • Gratis oprettelse
  • Ingen binding
  • Grøn strøm.

Ingen af de medlemsfordele, som Energi Ikast byder på, kan siges at være ekstraordinære, så hvis du er på jagt efter et elselskab, der byder på sådanne, er Energi Ikast altså ikke det mest oplagte valg. Her kan vi i stedet anbefale Gasel eller b.energy.

Ikke det bedste forbrugeromødmme

I skrivende stund (maj 2025) har Energi Ikast blot modtaget fem anmeldelser på Trustpilot og opnået en samlet karakter på 3,2 ud af 5 stjerner, hvilket svarer til bedømmelsen ‘middel’. 

Dermed er det vist ikke helt forkert at konkludere, at Energi Ikasts forbrugeromdømme kunne have været bedre. Om end er grundlaget for denne vurdering en smule tyndt, da Energi Ikast som bemærket blot har modtaget fem anmeldelser. 

Hvad roses Energi Ikast for?

I skrivende stund er der blot en enkelt yderst positivt stemt Trustpilot-anmeldelse af Energi Ikast. 

I denne roses service-niveauet samt Energi Ikasts medarbejdere.

Hvad kritiseres Energi Ikast for?

Isolerer vi de mest negativt stemte anmeldelser af Energi Ikast, kan vi se, at de hyppigst bemærkede kritikpunkter vedrører kundeservice-indsatsen.

Som vi tidligere har været inde på, kritiseres kundeservice-afdelingen for at være svær at for få fat på, ligesom personalet kritiseres for at være flabet og uhjælpsom.

Værd at bemærke er det dog, at en række af de kunder, der har skrevet negativt om Energi Ikast, ikke har været elkunder, men derimod varmekunder. 

Energi Ikast FAQ

I indeværende måned lyder prisvilkårene for Energi Ikasts billigste elaftale for dem med et lavt forbrug således (vest-priser): 

*Abonnement17,5 kr. pr. md.
*Estimeret pris pr. kWh2,03 kr.
Systemabonnement18,96 kr. pr. md.
Variabler til beregning af estimeret pris pr. kWh
– *Spottillæg0,07 kr. pr. kWh
– Ren strømpris 0,549 kr. pr. kWh
– Transport 0,34 kr. pr. kWh
– Transmissionsnettarif 0,07625 kr. pr. kWh
– Systemtarif0,0925 kr. pr. kWh
– Elafgift0,90 kr. pr. kWh
Eventuelle betalingsgebyrer
– *BetalingsserviceUkendt

Energi Ikast er et andelsejet multiforsyningsselskab, hvilket betyder, at selskabet er ejet af sine kunder.

Der er ingen bindingsperiode på Energi Ikasts elaftaler.

I vores øjne er Energi Ikast et ganske middelmådigt elselskab. Elselskabet leverer på et fornuftigt niveau inden for en række parametre, eksempelvis ‘miljøvenlighed’, ‘pris’ og ‘pålidelighed’, mens det halter mere, når det kommer til parametre som ‘kundeservice’ og ‘medlemsfordele’.

Relativt pålideligt elselskab

Desværre findes der en del brodne kar i elselskabsnichen. Det være sig typer, der øjner hurtige penge, og som hverken skeler til moral og etik eller kundernes bedste, når bundlinjen skal øges.

Derfor vurderer vi altid, i hvilken grad et elselskab kan siges at være pålideligt, når vi anmeldelser elselskaber. På den måde håber vi, at vi kan bidrage til, at så få som muligt ender hos en af slynglerne.

Er Energi Ikast så et af de elselskaber, der drives af moralsk forkvaklede typer?

Det vil vi ikke sige. Langt henad vejen er Energi Ikast nemlig et ganske pålideligt elselskab i vores øjne, hvilket skyldes flere forhold.

Dels skyldes det, at Energi Ikast – modsat 20 kolleger – bestod TÆNKs store test af elselskaber i 2024

Derudover skyldes det, at Energi Ikast ikke har været involveret i nogen negative sager i medierne i adskillige år. 

Træerne gror dog ikke helt ind i himlen for Energi Ikast, når det kommer til pålidelighedsparameteret. Selvom vi anser elselskabet som værende overvejende pålideligt, kommer vi ikke udenom, at der – også på det område – er lidt vækstpunkter.

Eksempelvis kunne Energi Ikast godt have været endnu bedre til at kommunikere priser, gebyrer og deslige. Den slags informationer er ganske tydelige på Samstrøms hjemmeside, hvor man bestiller Energi Ikasts elaftaler, men på Energi Ikasts egen hjemmeside fremgår oplysninger om disse forhold ikke på et tilfredsstillende niveau.

Kort opsummering

Energi Ikast er medejere af Samstrøm, og som kunde hos Energi Ikast får du derfor mulighed for at vælge mellem Samstrøms forskellige produkter.

Energi Ikast leverer på et fornuftigt niveau inden for en række af de parametre, vi bedømmer elselskaber med afsæt i. Særligt når det kommer til miljøvenlighed udmærker Energi Ikast sig, da dette elselskab udelukkende har grønne elaftaler på hylderne.

Ligeledes leverer elselskabet på et godkendt niveau, når det kommer til parametrene ‘pris’ og ‘pålidelighed’. Til gengæld er der plads til forbedring, når det kommer til ‘kundeservice’ og ‘medlemsfordele’.

Overordnet set er Energi Ikast en middelmådig eludbyder, og i vores øjne findes en del eludbydere, der er bedre end Energi Ikast, men så sandelig også nogle, der er dårligere. 

På jagt efter et nyt elselskab?

Sammenlign +20 elselskaber og find det bedste og billigste

OBS: Anbefalingerne, vi giver, er tre af de +15 elselskaber, vi samarbejder kommercielt med. Med andre ord tæller puljen, hvorfra vi finder anbefalinger, altså ikke samtlige elselskaber på markedet.

Angiv dine vigtigste ønsker og kriterier til et kommende elselskab
(vælg gerne flere)

Form

Skal vi sende dine anbefalinger til dig på mail?

Styled Text

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Vi har udviklet en avanceret prisberegner

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider. 

I vores avancerede beregningsmodel tages der højde for alt fra abonnement-sats, elafgift og transportudgifter til spottillæg, eventuelle betalingsgebyrer samt eventuelle særegne gebyrer for de enkelte elselskaber. Med andre ord medregnes samtlige variabler, der udgør den samlede elpris, altså.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med Elpris.dk’s bud på gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område. 

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer af deres strømaftalers prisforhold.

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden gang imellem glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi regner med en eller flere forkerte variabler, når vi udregner prisestimater for et elselskab, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

 

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

Selvom vi har kommercielle interesserer, er det af stor vigtighed for os, at dette ikke kommer til at stå i vejen for, at vi kan rådgive vores besøgende på et højt niveau. Skal vores forretningsmodel være bæredygtig på den lange bane, anser vi det nemlig for alfa og omega, at vi er og forbliver et pålideligt vejledningsorgan, som bringer værdi for forbrugeren.

For at øge chancen for at kommercielle interesser ikke kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt har vi iværksat en række initiativer.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, SEF Energi, Modstrøm, OK, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, Jysk Energi, b.energy, Energidrift, Greenbow, DCC Energi, go’energi, Cheap Energy, LOOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med Elpris.dk’s bud på gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser, deres spottillæg-satser pr. kWh og/eller andre variable satser.

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi regner med en forkert abonnement-sats, en forkert strømtillægssats eller mangler en variabel i forhold til udregningen af prisestimaterne for et givent elselskab, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej. 

Vores beregningsmodel

Alt fra abonnement-sats, elafgift og transportudgifter til spottillæg, eventuelle betalingsgebyrer samt eventuelle særegne gebyrer for de enkelte elselskaber har vi inkorporeret i den avancerede beregningsmodel, som vi udviklet med henblik på at vise dig så præcise prisestimater som overhovedet muligt.