Spring til indhold

Anmeldelse af Energidrift

Målet for Energidrift er at levere grøn strøm til konkurrencedygtige priser, samtidig med at de også prioriterer en god forbrugeroplevelse. 

De fleste elselskaber vil jo nok mene, at de lægger vægt på god kundeservice, men hos Energidrift får man faktisk den opfattelse, at de ser deres kundeservice som deres mest værdifulde produkt.

Energidrift har ingen opsøgende sælgere. Deres opfattelse er, at grøn strøm sælger sig selv, og at det rettere handler om gøre livet så rart og gennemskueligt for sine kunder som muligt. 

Deres koncept er bogstaveligt talt at vokse ved at yde kundeservice af høj kvalitet og at opbygge en bred brugerbase, der værdsætter et pålideligt produkt og ordentlig opførsel.

Energidrift logo

Vest for Storebælt:

2,39

kr./kWh

Øst for Storebælt:

2,77

kr./kWh

Binding: Ingen
Abonnement: 29 kr./md.

Vores vurdering

3.5

/5

Miljøvenlighed
4/5
Kundeservice
4.5/5
Ry blandt forbrugerne
4/5
Medlemsfordele
2/5
Pris
3/5

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Fordele

Ulemper

Vælg mellem fast eller variabel pris

Energidrift tilbyder kun to produkter – et med fast pris og et med variabel pris. Ved deres abonnement med fast pris holdes prisen løbende konkurrencedygtig og justeres hver tredje måned. 

Ved abonnementet med variabel pris opgøres prisen pr. dag og kan variere meget. Begge abonnementer koster 19 kr. om måneden.

Derudover er det værd at nævne, at oprettelse hos Energidrift er gratis, og at der desuden hverken er nogen form for binding eller skjulte gebyrer.

Grøn, billig strøm uden medlemsfordele

Udover en nogenlunde pris på el og god kundeservice så leverer Energidrift også grøn strøm. De garanterer, at dit årlige elforbrug dækkes af klimavenlig strøm fra vind- eller solenergi, men uden at det ændrer på den strøm, du får ud af stikkontakten, og uden at det behøver at koste noget særligt.

Hos Energidrift har de skåret helt ind til benet for at give dig den billigst mulige el-aftale, og derfor er den eneste rigtige service, de tilbyder, deres kundeservice. 

Du får med andre ord ingen eksterne medlemsfordele – ikke engang et træ plantet i dit navn, som flere andre elselskaber har valgt at lægge oven i oprettelsen. Til gengæld får du et billigt abonnement, hvor der er fokus på altid at holde prisen så konkurrencedygtig som mulig. 

Desuden kan man argumentere for, at mindre eksklusivitet og mere gennemsigtighed er en fordel, når det handler om at gøre det så nemt, overskueligt og billigt at være kunde.

Er du sikker på, at Energidrift er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

De billigste elselskaber

De bedste elselskaber

Grønne elselskaber

Rigtig fin og grundig kundeservice-afdeling

Energidrifts kundeservice sidder klar til at hjælpe dig alle hverdage fra 9:00 til 15:00; fredag lukker linjerne dog kl. 14:00. Du har både mulighed for at træffe Energidrifts kundeservice-team på telefon og mail, og derudover kan du også vælge at scrolle længere ned på kundeservice-siden og udfylde en formular, hvis du ønsker at sende kundeservice-afdelingen en direkte besked. Du bestemmer i øvrigt selv, om du ønsker at få svar på mail eller ved at blive ringet op.

Det er dog slet ikke sikkert, at det er nødvendigt for dig at komme i kontakt med en Energidrift-medarbejder. 

På siden om deres kundeservice har de nemlig også en lang og grundig FAQ-sektion med de mest stillede spørgsmål. Når du trykker på et spørgsmål, åbner et ofte langt og velformuleret svar, som gerne skulle hjælpe dig på vej mod en løsning på det problem, som du nu engang måtte have.

FAQ-sektionen ser sådan her ud og svarer bl.a. på følgende spørgsmål:

Rigtig få medlemsfordele

Er du på udkig efter et elselskab med masser af medlemsfordele, rabatter, og jeg skal komme efter dig, så er Energidrift nok ikke noget for dig. 

De fokuserer først og fremmest på at fastholde en billig, konkurrencedygtig pris, og herudover bruges ressourcerne på at optimere deres kundeservice-afdeling.

En fordel ved Energidrift, som du til gengæld kan vælge at gøre brug af, er, at samle flere aftaler på én opkrævning. Som de selv skriver, så kan hus, sommerhus eller forældrekøb samles på én aftale og opkræves samlet og uspecificeret.

Men i sidste ende så er den største fordel ved Energidrift, at du får grøn strøm fra vindmøller og solceller til en billig pris – og med god, solid kundeservice på sidelinjen.

Et godt ry blandt forbrugerne

I skrivende stund har Energidrift blot modtaget 33 anmeldelser på Trustpilot, men på den positive side har de formået at få en samlet score på 4,0, hvilket svarer til ‘god’. 

Dermed er det vist ikke helt forkert at konkludere, at størstedelen af Energidrifts kunder er ganske fint tilfredse med den service, som Energidrift yder.

I de kommende afsnit dykker vi ned i, hvad Energidrift roses for af de glade kunder, og hvad Energidrift kritiseres for af de knapt så glade af slagsen.

Hvad roses Energidrift for?

Isolerer man de mest positivt stemte Trustpilot-anmeldelser, vil man se, at den ros, der er gennemgående, i høj grad omhandler Energidrifts kundeservice. Der lader til at være bred enighed om, at Energidrift ikke bare er gode til at skrive om god kundeservice – de har også i sinde at udøve det i praksis.

Mange af Trustpilot-brugerne påpeger, at de havde en dygtig medarbejder i røret. Brugerne giver udtryk for, at den medarbejder, de havde i røret, var professionel, hjælpsom, glad og hurtig, og generelt set skriver langt størstedelen af Trustpilot-brugerne, at de oplevede en decideret fremragende kundeservice-oplevelse hos Energidrift. Dette ses også ved, at langt størstedelen af brugerne har valgt at give Energidrift topkarakter.

Flere af anmeldelserne går på, at kunder var skiftet væk fra deres gamle elselskaber med variable priser og i stedet søgte en billig og simpel aftale, hvor man ovenikøbet kunne komme i kontakt med en medarbejder uden at vente i lange køer. 

Hos Energidrift har folkene bag anmeldelserne fundet præcis det, de søgte, og derudover skriver mange også, at de efter noget tid fortsat er tilfredse med deres nye elselskab.

Hvad kritiseres Energidrift for?

Energidrift får rigtig meget ros på Trustpilot, men for 15 % af anmeldelserne gælder det, at disse er meget kritiske. Kritikken kommer fra nye kunder, der ikke mener, at de har betalt den lave pris, de blev lovet, og at de føler sig ramte af falsk markedsføring fra Energidrifts side.

Energidrift blev etableret i starten af 2022, og derfor har de naturligvis ikke bunkevis af kunder endnu. Dette skal også tages i mente, når vi ser på de dårlige anmeldelser. De 15 % af anmeldelserne, som indeholder hård kritik, svarer nemlig blot til fem specifikke anmeldelser, hvoraf to af dem er fra den samme bruger.

F.eks. så bliver Energidrift anklaget af en bruger for at have ubemandet kundeservice. Denne påstand må jo siges at gå stik imod de knap 80 % af anmeldelserne, der kun har roser tilovers for Energidrifts hurtige og dygtige kundeservice. Derfor må store dele af kritikken da også tages med et gran salt.

Derudover bør det også nævnes, at Energidrifts svar på de negative anmeldelser fremstår både saglige, uddybende og problemløsende. 

De fremhæver deres produkter og priser og forsøger i det hele taget at løse problemerne, også selvom de ikke lader til at være enige med brugerne.

Fornuftige alternativer til Energidrift

Skarp pris
3.6/5

3.6

/5

Binding: Ingen
Abonnement: 0 kr./md.

Godt ry
3.9/5

3.9

/5

Binding: Ingen
Abonnement: 29 kr./md.

Populært valg
4/5

4.2

/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 0 kr./md.

Stort brand
3.4/5

3.4

/5

Binding: Ingen
Abonnement: 10 kr./md.

Kort opsummering

Energidrift er et grønt energiselskab, der blev etableret i starten af 2022, og som forsøger at give sine kunder den billigst mulige aftale ved løbende at holde prisen konkurrencedygtig i forhold til markedet. Elselskabets holdning er den, at grøn strøm mere eller mindre sælger sig selv, og på den måde fremstår Energidrift som en lidt alternativ leverandør af grøn strøm.

Ved andre grønne elselskaber følger der ofte en lettere politisk vision med, hvor man enten prioriterer at investere i grønne initiativer eller f.eks. planter et træ for hver nyoprettet kunde. 

Hos Energidrift er der ikke nogen videre forklaring på, hvorfor de har valgt at sælge klimavenlig strøm – måske fordi det ganske enkelt er en god forretning. 

Frem for at lægge vægt på den grønne strøm så søger Energidrift at gøre deres produkt attraktivt ved hjælp af deres kundeservice. 

Ser man på deres Trustpilot-status, så tegner der sig da også et billede af, at der er noget om snakken. De modtager rigtig mange rosende ord fra nye kunder, der netop er skiftet fra et større elselskab for at få en mere overskuelig regning og bedre kundeservice.

Med Energidrifts korte levetid så er det selvfølgelig svært at sige, om træerne bliver ved med at vokse ind i himlen, eller om de kommer til at møde lidt modgang, i takt med at de vokser sig større og får flere kunder i butikken. Men alt i alt virker Energidrift som et troværdigt, grønt elselskab, der oprigtigt arbejder for at give dig en lav pris og kundeservice på højt niveau.

Energidrift logo
3.5/5

3.5

Energidrift logo
3.5/5

3.5

/5

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.


Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms).

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, SEF Energi, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, GNP Energy, Budget Energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.