Spring til indhold

Eltjek24.dk indeholder reklamelinks. Læs mere

Anmeldelse af
Energi+

Energi+ screenshot

Vores vurdering

0
3.7/5
Miljøvenlighed
5/5
Kundeservice
4/5
Ry blandt forbrugerne
4.5/5
Medlemsfordele
2/5
Pris
3/5

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Priser

Grøn baggrund til anmeldelser

Prisestimaterne refererer til eludbyderens billigste
strømprodukt ved et årligt forbrug på 4000 kWh.

Vest for Storebælt

2,15

kr./kWh.

Øst for Storebælt

2,43

kr./kWh.

Binding: 6 mdr. | Abonnement: 0 kr./md.

Abonnement: 0 kr./md.
Binding: 6 mdr. 

Vær opmærksom på, at der optræder affiliate-links på siden.

Uddybende intro til og anmeldelse af Energi+

Energi+ er et yderst grønt elselskab, der tidligere gik under navnet ‘Grow Energy’. 

Via Energi+ kan du både få leveret gas og strøm. Uanset om du vælger det ene eller andet – eller begge dele – kan du være sikker på, at den strøm eller gas, du får leveret, vil være CO2-kompenseret med Energi+ som din samarbejdspartner.

Kun klimavenlige produkter

Hos langt de fleste eludbydere kan du både vælge imellem klimavenlige og knapt så klimavenlige strømprodukter, men sådan forholder det sig ikke hos Energi+. 

Godt nok byder elselskabet på flere forskellige strømpakker, men et fællestræk hos disse er, at de alle må siges at være yderst klimavenlige. 

På om os-siden konstaterer Energi+ da også, at de aldrig nogensinde kommer til at sælge et produkt, som ikke vil være CO2-kompenseret.

To produkter

På nuværende tidspunkt byder Energi+ på to forskellige strømpakker kaldet henholdsvis Strøm+ og Strøm+ 49. 

Sådan lød priser og vilkår i oktober 2023

Hvis du vælger Strøm+, lyder din vilkår således:

  • Binding i 6 måneder
  • 33,34 kroner i certificerings- og servicebidrag
  • 0 kroner i oprettelse
  • 0 kroner i abonnement 
  • 1 øre pr. kWh i spottillæg.

Når de 12 måneder er gået, stiger spottillægget til 10 øre pr. kWh, mens de resterende forhold forbliver intakte. 

Inden vi dykker ned i vilkårene for Strøm+ 49, vil vi gerne lige rose Strøm+-pakken. Først og fremmest varmer det vores grønne hjerter, at der er tale om en yderst klimavenlig strømpakke.

Dernæst muntres vores jyske sparsommelige sind af de økonomiske vilkår, der må siges at være ganske gunstige. Særligt i de 12 første måneder er vilkårene favorable. F

For Strøm+ 49 lyder vilkårene således:

  • Intet spottillæg
  • 33,34 kroner i Certificerings- og servicebidrag
  • 0 kroner i oprettelse
  • 49 kroner/md. i abonnement

Denne pakke er særligt attraktiv for dig, der har et yderst højt strømforbrug (+6000 kWh årligt). 

Abonnement-satsen er nemlig – sammenlignet med andre udbydere – i den høje ende, hvorfor dit forbrug skal være jævnt højt, hvis denne pakke skal være økonomisk attraktiv. 

Med et højt strømforbrug vil pakken til gengæld også være rigtig fornuftig set i et økonomisk perspektiv.

Fordele

Dejlig grøn profil

Nemt og overskueligt

Gratis oprettelse

Vildt introtilbud

Ulemper

Bindingsperiode på 6 mdr

Super fin kundeservice-indsats

Hvis det er vigtigt for dig, at dit kommende elselskab blandt andet kendetegnes ved at have en god kundeservice-afdeling, så er der endnu et godt argument for at vælge Energi+. 

På Trustpilot får Energi+’s kundeservice-afdeling nemlig mange rosende gloser med på vejen. 

Kundeservice-personalet beskrives blandt andet som yderst hjælpsomme, vidende, tålmodige og vakse. 

Fornuftige åbningstider

Energi+’s kundeservice-afdeling kan træffes samtlige hverdage i tidsrummet 9-15, hvilket er ganske fornuftigt sammenlignet med andre elselskaber.

Du kan naturligvis både komme i kontakt med kundeservice-personalet via telefon og over mail.

Stor og udtømmende FAQ-sektion

Skulle du have et spørgsmål angående Energi+ eller en udfordring relateret til elselskabet eller dit strømforbrug generelt, er det dog langt fra sikkert, at det vil være nødvendigt for dig at kontakte Energi+’s kundeservice-afdeling for at finde en løsning.

Sagen er nemlig den, at du på Energi+’s hjemmeside finder en stor, udtømmende og overskuelig FAQ-sektion, hvor de hyppigst stillede spørgsmål besvares i et letforståeligt sprog.

I denne sektion kan du blandt andet finde svar på følgende spørgsmål: 

  • Hvordan fungerer CO2-kompensation hos Energi+?
  • Hvad sker der med min nuværende elaftale, hvis jeg skifter til Energi+?
  • Hvad sker der, hvis jeg glemmer at give besked om min flytning?

Ingen ekstraordinære medlemsfordele

Nogle elselskaber byder på ekstraordinære medlemsfordele, eksempelvis i form af gratis billetter til sportsarrangementer eller særlige rabataftaler til x antal forretninger. 

Hvis du er på jagt efter et elselskab, der byder på sådanne fordele, er Energi+ desværre ikke det oplagte valg for dig.

Energi+ byder nemlig ikke på nogen medlemsfordele udover det sædvanlige. Det, der minder mest om ekstraordinære medlemsfordele hos Energi+, er følgende:

  • Ekstremt skarpe priser
  • Et solidt bidrag til den grønne omstilling. 

Rigtig flot ry på Trustpilot

I skrivende stund har Energi+ – tidligere kendt som Grow Energy – modtaget 2.082 og præsteret en samlet score på 4,4, hvilket svarer til ‘fremragende’. 

Dermed er det vist ikke helt forkert at konkludere, at størstedelen af Energi+’s kunder er meget tilfredse med den indsats, som Energi+ yder.

I de kommende afsnit dykker vi ned, hvad Energi+ roses for af de glade kunder, og hvad elselskabet kritiseres for af de knapt så glade af slagsen.

Grow Energy blev i oktober 2023 til Energi+

Hvad roses Energi+ for?

Isolerer man de mest positivt stemte Trustpilot-anmeldelser, vil man se, at den ros, der er gennemgående, i høj grad omhandler Energi+’s indsats på kundeservice-området samt på klima-området og derudover elselskabets prisniveau.

Som vi tidligere har været inde på, får rigtig mange kundeservice-ansatte fine ord med på vejen, og overordnet set beskrives kundeservice-personalet som værende både hjælpsomt, tålmodigt, skarpt, vakst og vidende.

Hvad kritiseres Energi+ for?

Selvom hovedparten af Trustpilot-anmeldelserne af Energi+ er positive, så finder man også nogle negative anmeldelser ind imellem.

Isolerer man de mest negative anmeldelser, erfarer man, at et gennemgående kritikpunkt er, at Energi+ – i hvert fald ifølge de negativt stemte Trustpilot-anmeldere – lover mere, end de kan holde. 

Flere hævder blandt andet, at de er blevet opkrævet oprettelsesgebyrer efter at have fået fortalt, at oprettelsen var gratis. Derudover melder en række Trustpilot-anmeldere også om lidt for aggressive og sultne telefonsælgere.  

I den forbindelse er det værd at bemærke, at flere hævder, at elselskabet ikke accepterer Robinson-listen.

Kort opsummering

Hvis du er på jagt efter et grønt elselskab, der leverer strøm til ganske fornuftige priser, og som samtidigt byder på gode kundeservice-forhold, er Energi+ et rigtig, rigtig godt valg. 

Langt henad vejen gør Energi+ nemlig det meste rigtigt. 

Træerne vokser dog ikke helt ind i himlen, og det gør de ikke, fordi Energi+ ikke byder på nogen ekstraordinære medlemsfordele.

Ligeledes trækker det naturligvis lidt ned i vores samlede bedømmelse af elselskabet, at dette – af flere Trustpilot-anmeldere – anklages for at bryde aftaler samt have lidt for aggressive og uærlige sælgere.

3.7/5

3,7/5

3.7/5

3,7/5

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.


Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms).

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.