Spring til indhold

Anmeldelse af Greenbow

Greenbow er først og fremmest en ladeløsningsudbyder og dernæst et elselskab.

I anmeldelsen her kommer vi dog mestendels til at kredse om, hvordan Greenbow præsterer som elselskab, og dette med afsæt i følgende parametre: miljøvenlighed, kundeservice, forbrugeromdømme, medlemsfordele, pris og pålidelighed.

Samlet bedømmelse

3.4

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Miljøvenlighed

3.0

Som udgangspunkt følger der ikke nogen garantier om grøn strøm med, hvis du vælger Greenbows billigste elaftale. 

Ønsker du sådanne garantier, kan grøn strøm dog tilkøbes for 11 øre pr. kWh, hvilket er en smule dyrt sammenlignet med, hvad den slags koster hos andre elselskaber.

At Greenbows elaftaler som udgangspunkt ikke er grønne, og at prisen for at være sikret grøn strøm med Greenbow som sit elselskab er høj trækker naturligvis ned i vores bedømmelse af elselskabets indsats på klimafronten.

Til gengæld trækker det op, at Greenbow har udviklet sig til at blive en relativt stor og etableret ladeløsningsudbyder. Dette betyder nemlig, at Greenbow har gjort – og fortsat gør – en del for at accelerere den grønne omstilling.

Kundeservice

4.5

På nuværende tidspunkt (maj 2025) har Greenbow opnået en enormt flot samlet karakter på Trustpilot, og dette er i høj grad lykkedes, fordi Greenbow som regel leverer varen inden for kundeservice-området.

Adskillige af de positivt stemte Trustpilot-anmeldelser er nemlig skrevet af Greenbow-kunder, der har haft rigtig gode oplevelser med Greenbows kundeservice-personale. Et personale, der generelt set beskrives som værende vidende, imødekommende, servicemindet og hjælpsomt. 

Når det kommer til tilgængeligheden af Greenbows kundeservice-afdeling, er der heller ikke noget at klage over. Det er nemlig muligt at træffe en kundeservice-medarbejder alle dage.

I weekenderne dog kun via chat, mens det i hverdagene også kan lade sig gøre telefonisk. 

Ry blandt forbrugerne

4.5

I skrivende stund har Greenbow modtaget mere end 665 anmeldelser på Trustpilot og opnået en samlet karakter på 4,5, hvilket svarer til ‘fremragende’. 

Dermed er det vist ikke helt forkert at konkludere, at størstedelen af Greenbows kunder i den grad er tilfredse med den service, som Greenbow yder, og de produkter, som Greenbow udbyder.

Medlemsfordele

1.0

Greenbow byder desværre ikke på nogen synderligt interessante medlemsfordele. 

De mest bemærkelsesværdige er følgende:

  • Fornuftige kundeservice-vilkår
  • 0 kr. i abonnement.

Pris

3.5

Vilkårene for Greenbows billigste elaftale lyder således:

  • Her-og-nu-prisen på elbørsen
  • Abonnement: 39 kr./md.
  • Betalingsgebyr: 5 kr. pr. betaling ved betalinger via Betalingsservice.
  • Alle de faste omkostninger (elafgift, transportudgifter osv.) som er ens hos alle elselskaber.

Dette betyder, at Greenbow er et forholdsvist økonomisk attraktivt elselskab for dem med et relativt højt elforbrug. 

Dette giver rigtig god mening i forhold til Greenbows primære målgruppe, som er elbilejere. Netop dette segment har nemlig som regel et højt elforbrug.

Pålidelighed

4.0

Greenbow er i vores øjne et ganske pålideligt elselskab, og det skyldes blandt andet, at Greenbow – modsat 20 kolleger – bestod TÆNKs store test af elselskaber i 2024.

Derudover skyldes det, at Greenbow – igen modsat adskillige kolleger – ikke har været involveret i nogen negative sager i medierne.

Det taler også for Greenbows pålidelighedsgrad, at oplysninger om abonnement-sats og spottillæg er lette at finde på hjemmesiden. 

Få anbefalet 3 elselskaber

Svar på få spørgsmål og få en personlig anbefaling.

1.

Vælg hvad der er vigtigt for dig

2.

Vi finder det bedste og billigste match

3.

Skift nemt og gratis

Uddybende anmeldelse af

Greenbow

I løbet af vores uddybende anmeldelse af Greenbow dykker vi endnu dybere ned i en række af de forhold, vi allerede har redegjort kort for. 

Med andre ord betyder det, at du i de kommende afsnit kan lære endnu mere om Greenbows indsats på kundeservice-fronten, elselskabets forbrugeromdømme og meget, meget mere.

Fordele

Ulemper

Fornuftige alternativer til Greenbow

Skarp pris

4.6

/5

4.6/5

Spottillæg: 4 øre pr. kWh
Abonnement: 0 kr./md.

Spar 200 kr. på 1. regning

3.7

/5

3.9/5

Spottillæg: 8,8 øre pr. kWh
Abonnement: 25 kr./md.

Populær

4.2

/5

4.2/5

Spottillæg: 13 øre pr. kWh
Abonnement: 0 kr./md.

God kundeservice

3.8

/5

3.8/5

Spottillæg: 10,5 øre pr. kWh
Abonnement: 19 kr./md.

Leverer fint på kundeservice-fronten

Man skal ikke bruge mange minutter på Greenbows Trustpilot-side, før man bliver bevidst om, at vi har at gøre med et elselskab, der prioriterer god kundeservice rigtig højt.

En anseelig mængde af de mest positivt stemte Trustpilot-anmeldelser er nemlig skrevet af Greenbow-kunder, der har haft rigtig gode oplevelser med Greenbows kundeservice-personale.

Og generelt set beskrives dette personale som værende hjælpsomt, høfligt, vidende og kvikt. 

Intet at klage over hvad angår tilgængelighed

Greenbows kundeservice-afdeling kan kontaktes samtlige dage – også i weekenden og på helligdage. Derfor tøver vi ikke med at konkludere, at tilgængeligheden ikke fejler noget.

Det er dog værd at notere sig, at kundeservice-personalet ikke kan kontaktes telefonisk i weekenderne og på helligdage, men udelukkende via chat.

Ønsker du telefonisk rådgivning, kan du dog få det samtlige hverdage i relativt brede tidsrum – nærmere bestemt følgende:

  • 09:00-12:00 og 13:00-16:00.

Ikke nogen synderligt interessante medlemsfordele

Der er desværre ikke de vilde medlemsfordele at hente hos Greenbow. 

Det, der dufter mest af medlemsfordele, er, at du har mulighed for at slippe for at betale noget i spottillæg, og at Greenbow – overordnet set – byder på yderst simple og overskuelige løsninger. 

Er du på jagt efter et elselskab, der byder på ekstraordinære medlemsfordele, er Greenbow derfor ikke noget synderligt oplagt valg. Her bør du i stedet overveje enten Gasel eller b.energy

Er du sikker på, at Greenbow er det rette elselskab for dig?

…hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

De billigste elselskaber

De bedste elselskaber

Grønne elselskaber

Rigtig fint ry på Trustpilot

I skrivende stund har Greenbow modtaget mere end 660 anmeldelser på Trustpilot og opnået en samlet karakter på Trustpilot på 4,5 ud af 5 stjerner, hvilket svarer til ‘fremragende’.

I det kommende afsnit dykker vi ned, hvad Greenbow konkret roses for af de glade kunder, der har anmeldt elselskabet på Trustpilot. Derefter kigger vi på, hvad Greenbow kritiseres for af de knapt så glade kunder. 

Hvad roses Greenbow for?

Isolerer man de mest positivt stemte Trustpilot-anmeldelser, vil man se, at den ros, der er gennemgående, i høj grad omhandler den indsats, som Greenbows kundeservice-ansatte og ladeboks-montører leverer.

Flere beskriver kundeservice-personalet som værende både tålmodigt, hjælpsomt og meget løsningsorienteret. 

Ligeledes bemærker flere Trustpilot-anmeldere, at Greenbow er ekstremt hurtige, når det kommer til at eksekvere på diverse opgaver.

Hvad kritiseres Greenbow for?

Når man opnår en så flot samlet karakter, som Greenbow gør, er dette naturligvis et udtryk for, at langt størstedelen af de anmeldelser, som Greenbow har fået, har været positive.

Dog kommer vi ikke udenom, at Greenbow fra tid til anden modtager en negativ stemt Trustpilot-anmeldelse, og hvis vi isolerer de mest kritiske af slagsen, kan vi se, at en anseelig mængde af dem er skrevet af folk, der mener, at Greenbow ikke har levet op de aftaler, Greenbow har indgået..

Derudover er der nogle, der beskylder Greenbow for at være et yderst dyrt elselskab, ligesom en række Trustpilot-anmeldere kritiserer Greenbow for at foretage unødvendigt høje aconto-opkrævninger. 

Ganske pålideligt elselskab

Elselskabsbranchen har det desværre med fra tid til anden at tiltrække moralsk fordærvede slyngler, der øjner muligheden for at lave hurtige penge.

Derfor har vi i vores anmeldelser altid fokus på, hvor pålideligt og hæderligt et elselskab er, og heldigvis er Greenbow ikke et af de elselskaber, der bør give anledning til dybe panderynker.

Greenbow er nemlig overordnet set et ganske pålideligt elselskab. Og dette er der naturligvis flere årsager til. 

Dels skyldes det, at Greenbow – modsat 20 kolleger – bestod TÆNKs store test af elselskaber i 2024. 

Derudover skyldes det, at Greenbow er overvejende gennemsigtige, når det kommer til at kommunikere priser, spottillæg og abonnement-satser. 

Ligeledes taler det for Greenbows pålidelighedsgrad, at elselskabet ikke har været involveret i nogen negative sager medierne, samtidigt med at elselskabet får rigtig meget ros af forbrugerne på Trustpilot. 

Greenbow FAQ

I indeværende måned lyder prisvilkårene for Greenbows billigste elaftale således (vest-priser): 

*Abonnement39 kr. pr. md.
*Estimeret pris pr. kWh1,96 kr.
Systemabonnement18,96 kr. pr. md.
Variabler til beregning af estimeret pris pr. kWh
– *Spottillæg0 kr. pr. kWh
– Ren strømpris 0,549 kr. pr. kWh
– Transport 0,34 kr. pr. kWh
– Transmissionsnettarif 0,07625 kr. pr. kWh
– Systemtarif0,0925 kr. pr. kWh
– Elafgift0,90 kr. pr. kWh
Eventuelle betalingsgebyrer
– *Betalingsservice5 kr. pr. betaling
– *Indbetalingskort49 kr. pr. betaling

Greenbow ejes af tre forskellige selskaber – nærmere bestemt følgende:

  • Bluezone Holding ApS
  • Jysk Energi Invest A/S
  • Power Founders ApS.

Det er Jysk Energi Invest A/S, der p.t. (maj 2025) har den største ejerandel.

Greenbow er – i vores øjne – et fornuftigt elselskab, der særligt leverer varen, når det kommer til kundeservice og forbrugeromdømme.

Det er dog ikke nogen hemmelighed, at et vækstpunkt for Greenbow er medlemsfordele, ligesom det også er et faktum, at Greenbow kører med en prisstruktur, der gør, at elselskabet ikke er synderligt attraktivt for dem med et lille elforbrug.

Til gengæld er elselskabet ganske økonomisk attraktivt for dem med et stort elforbrug.

Kort opsummering

I vores øjne er Greenbow et nogenlunde elselskab; særligt når det kommer til kundeservice-indsatsen og forbrugeromdømmet leverer Greenbow varen. 

Til gengæld er der i den grad plads til forbedring, når parameteret hedder ‘medlemsfordele’. 

I et økonomisk perspektiv er Greenbow et fornuftigt valg for dem med et stort elforbrug. Desværre er elselskabet ikke noget synderligt økonomisk attraktivt elselskab for dem med et lille elforbrug, hvilket hænger sammen med, at Greenbow opererer med en relativt høj abonnement-sats.

På jagt efter et nyt elselskab?

Sammenlign +20 elselskaber og find det bedste og billigste

OBS: Anbefalingerne, vi giver, er tre af de +15 elselskaber, vi samarbejder kommercielt med. Med andre ord tæller puljen, hvorfra vi finder anbefalinger, altså ikke samtlige elselskaber på markedet.

Angiv dine vigtigste ønsker og kriterier til et kommende elselskab
(vælg gerne flere)

Form

Skal vi sende dine anbefalinger til dig på mail?

Styled Text

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Vi har udviklet en avanceret prisberegner

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider. 

I vores avancerede beregningsmodel tages der højde for alt fra abonnement-sats, elafgift og transportudgifter til spottillæg, eventuelle betalingsgebyrer samt eventuelle særegne gebyrer for de enkelte elselskaber. Med andre ord medregnes samtlige variabler, der udgør den samlede elpris, altså.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med Elpris.dk’s bud på gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område. 

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer af deres strømaftalers prisforhold.

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden gang imellem glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi regner med en eller flere forkerte variabler, når vi udregner prisestimater for et elselskab, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

 

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

Selvom vi har kommercielle interesserer, er det af stor vigtighed for os, at dette ikke kommer til at stå i vejen for, at vi kan rådgive vores besøgende på et højt niveau. Skal vores forretningsmodel være bæredygtig på den lange bane, anser vi det nemlig for alfa og omega, at vi er og forbliver et pålideligt vejledningsorgan, som bringer værdi for forbrugeren.

For at øge chancen for at kommercielle interesser ikke kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt har vi iværksat en række initiativer.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, SEF Energi, Modstrøm, OK, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, Jysk Energi, b.energy, Energidrift, Greenbow, DCC Energi, go’energi, Cheap Energy, LOOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med Elpris.dk’s bud på gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser, deres spottillæg-satser pr. kWh og/eller andre variable satser.

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi regner med en forkert abonnement-sats, en forkert strømtillægssats eller mangler en variabel i forhold til udregningen af prisestimaterne for et givent elselskab, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej. 

Vores beregningsmodel

Alt fra abonnement-sats, elafgift og transportudgifter til spottillæg, eventuelle betalingsgebyrer samt eventuelle særegne gebyrer for de enkelte elselskaber har vi inkorporeret i den avancerede beregningsmodel, som vi udviklet med henblik på at vise dig så præcise prisestimater som overhovedet muligt.