Spring til indhold

Eltjek24.dk indeholder reklamelinks. Læs mere

Anmeldelse af
Greenbow

Greenbow screenshot

Vores vurdering

0
3.4/5
Miljøvenlighed
3/5
Kundeservice
4/5
Ry blandt forbrugerne
4.5/5
Medlemsfordele
2/5
Pris
3/5

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Priser

Grøn baggrund til anmeldelser

Prisestimaterne refererer til eludbyderens billigste
strømprodukt ved et årligt forbrug på 4000 kWh.

Vest for Storebælt

2,06

kr./kWh.

Øst for Storebælt

2,34

kr./kWh.

Binding: Ingen. | Abonnement: 39 kr./md.

Abonnement: 39 kr./md.
Binding: Ingen.

Vær opmærksom på, at der optræder affiliate-links på siden.

Uddybende intro til og anmeldelse af Greenbow

Greenbow logo

Greenbow er et relativt nyt elselskab. På elselskabets dåbsattest står der nemlig 2022, hvorfor langt de fleste af Greenbows konkurrenter har væsentlig flere års erfaring, end Greenbow har.

Heldigvis behøver ‘nyt’ ikke at betyde ‘dårligt’, hvilket Greenbow er et godt eksempel på. 

Som elselskab til den almene forbruger leverer Greenbow nemlig på et hæderligt niveau, mens elselskabet leverer på et ekstraordinært højt niveau til de forbrugere, som ejer en elbil.

Attraktiv pakke til elbilejere

Greenbow er på relativt kort tid blevet en ganske populær leverandør af ladebokse til private, og hvis du ejer en elbil, synes vi i den grad også, at du bør overveje Greenbow som dit næste elselskab – særligt hvis du samtidigt er på udkig efter en ladeløsning til privaten

Bestiller du en ladeløsning via Greenbow, samtidig med at du peger på dem som dit næste elselskab, vil du blive begunstiget af strømpriser så lave,  at stort set ingen andre elselskaber vil kunne matche disse.

Sagen er nemlig den, at du slipper for både strømtillæg og at skulle betale noget som helst i elselskabs-abonnement ved ovenstående løsning.

Til gengæld skal du betale 99 kroner pr. måned i ladeabonnement, såfremt du køber din kommende ladeboks via Greenbow. Nøjes du med at låne ladeboksen, vil ladeabonnement-satsen være 198 kroner pr. måned. 

Hvad med dem, der hverken ønsker at købe eller leje en ladeboks?

Selvom du ikke er elbilejer, kan du sagtens vælge Greenbow som dit næste elselskab. I så fald vil aftalens vilkår dog ikke være helt så økonomisk gunstige, som hvis du var elbilejer.

Som almen kunde hos Greenbow vil der nemlig være en abonnement-sats på 39 kroner månedligt, hvilket er i den høje ende. Til gengæld vil der ikke været nogen strømtillægssats pr. kWh at forholde sig til. Som kunde hos Greenbow får du nemlig altid din strøm til indkøbspris, hvis du vælger den billigste strømpakke.

Dog vil der være en række uundgåelige udgifter, du ikke kommer udenom.  Udgifter, som enhver strømforbruger i Danmark vil hænge på uanset valg af elselskab og strømpakke. Det være sig blandt andet transportudgifter samt elafgift. 

Mulighed for at tilkøbe grøn strøm

Hvis du vælger den billigste strømpakke hos Greenbow, er der ingen garanti for, at den strøm, du køber, vil være grøn. 

Du kan dog – hvis dette er af stor vigtighed for dig – vælge en klimavenlig strømpakke hos Greenbow og på den måde bidrage til den grønne omstilling. 

Denne pakke er dog en anelse dyrere end den billigste. Din abonnement-sats vil være den samme – altså 39 kroner pr. måned – men derudover vil der også være et strømtillæg på 14 øre pr. kWh, hvis du vælger den klimavenlige strømpakke frem for den billigste strømpakke. 

Fordele

Attraktiv model for elbilejere

0 kroner i strømtillæg ved den billigste strømpakke

Flot ry på Trustpilot

Mulighed for at bidrage til den grønne omstilling

Ulemper

Lidt høj abonnement-sats

Ikke super mange medlemsfordele

Leverer fint på kundeservice-fronten

Hvis du ønsker at komme i kontakt med Greenbows kundeservice-afdeling, vil denne afdeling kunne træffes samtlige hverdage i tidsrummet 09:00-16:00, hvilket må siges at være hæderligt.

Du kan både ringe og skrive til afdelingen.

Det er dog langt fra sikkert, at det er nødvendigt for dig at kontakte afdelingen for at få svar på de spørgsmål, du måtte have, da Greenbow byder på en fornuftig FAQ-sektion, hvor de hyppigst stillede spørgsmål besvares i et letforståeligt sprog.

Herunder kan du se et eksempel på, hvilke emner relateret til temaet ‘el-aftale’, der afdækkes i FAQ-sektionen.

Fordele for elbilejere

Som almen strømforbruger er der ikke de vilde medlemsfordele at hente hos Greenbow. Det, der dufter mest af medlemsfordele, er, at du har mulighed for at slippe for at betale noget som helst i strømtillæg, at du har mulighed for at bidrage til den grønne omstilling, og at Greenbow – overodnet set – byder på yderst simple og overskuelige løsninger. 

Er du derimod elbilejer, er der en del medlemsfordele at hente via Greenbow.

En af disse fordele er, at du kan slippe for abonnement-satsen på 39 kroner månedligt. En anden fordel er, at du får adgang til +300.000 ladere i hele Europa. Derudover er en fordel, at dit ladeabonnement har en service- og refusionsaftale inkluderet i sig.

Rigtig fint ry på Trustpilot

I skrivende stund har Greenbow modtaget over 30 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 4,7, hvilket svarer til ‘fremragende’.

Antallet er anmeldelser er i skrivende stund desværre ikke tårnhøjt. Til gengæld er alle hidtidige anmeldelser yderst positive, hvilket alt andet lige må siges at være et godt tegn. 

I det kommende afsnit dykker vi ned, hvad Greenbow konkret roses for af de glade kunder, der har anmeldt elselskabet på Trustpilot

Hvad roses Greenbow for?

Isolerer man de mest positivt stemte Trustpilot-anmeldelser, vil man se, at den ros, der er gennemgående, i høj grad omhandler den indsats, som Greenbows kundeservice-ansatte og ladeboks-montører leverer.

Flere beskriver kundeservice-personalet som værende både tålmodige, hjælpsomme og meget løsningsorienterede. 

Ligeledes bemærker flere Trustpilot-anmeldere, at Greenbow er ekstremt hurtige, når det kommer til at eksekvere på diverse opgaver.

Kort opsummering

Som elbilejer er Greenbow et rigtig, rigtig fornuftigt valg af elselskab, og langt henad vejen profilerer Greenbow sig dog også som værende et elselskab for elbilejere.

Som tidligere bemærket kan du dog også sagtens tilmelde dig Greenbow, selvom du ikke måtte eje en elbil, og også for den type kunder leverer Greenbow på et hæderligt niveau.

Eksempelvis er der nemlig hverken en finger at sætte på kundeservice-indsatsen eller gennemsigtigheden. 

Dog kunne Greenbows virksomhedsprofil godt have været endnu grønnere, hvis du spørger os. Derudover må Greenbow også se sig slået på parameteret ‘pris’ af en række af de billigste elselskaber på markedet. Når det er sagt, så findes der bestemt også elselskaber, der er dyrere end Greenbow. 

Som du kan fornemme, er der altså både noget, der taler for, og nogle få ting, der taler imod Greenbow. Er du elbilejer, synes vi dog, at det er en no-brainer, for så er plusserne ved Greenbow altså markant flere og mere tungtvejende end minusserne.

Greenbow logo 300x150
3.3/5

3,3/5

Greenbow logo 300x150
3.3/5

3,3/5

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.


Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms).

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.