Spring til indhold

Anmeldelse af Jysk Energi

Jysk Energi er et elselskab med en lang historie. Selskabets rødder kan nemlig dateres helt tilbage til 1923. 

Siden dengang har selskabet været på forbrugernes hænder, hvilket betyder, at ejerskabet er fordelt mellem rigtig mange andelshavere. 

Disse har formået at skabe en rigtig stærk energikoncern beliggende i det vestlige Danmark. 

Hvordan denne stærke energikoncern præsterer, når det kommer blandt andet miljøvenlighed, pris, omdømme blandt forbrugerne og pålidelig, kan du blive klogere på i det resterende af anmeldelsen.

Samlet bedømmelse

4.0

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Miljøvenlighed

3.5

Det trækker naturligvis ned i vores bedømmelse, at Jysk Energis billigste elprodukter ikke er grønne. 

Dog trækker det op, at Jysk Energi giver alle deres kunder mulighed for at tilvælge grøn strøm mod et tillæg på 7,5 øre pr. kWh. 

Derudover trækker det op, at Jysk Energi har et fint strømprodukt målrettet solcelleejere, hvor solcelleejerne kan tjene penge på den strøm, de ikke selv får brugt. 

Kundeservice

4.5

Leverer en strålende indsats på kundeservice-fronten, hvilket kommer tydeligt til udtryk på Trustpilot, hvor en anseelig mængde af de positivt stemte anmeldelser netop beskæftiger sig med kundeservice-indsatsen.

Generelt set beskrives Jysk Energis kundeservice-personale som høfligt, vidende og serviceminded.

Flere bemærker i øvrigt, at Jysk Energi er hurtige til at besvare kundeservice-henvendelser, hvilket en del af kollegerne kunne lære lidt af.

Når det kommer til tilgængeligheden af Jysk Energis kundeservice-afdeling, er der ej heller noget at klage over. Denne afdeling kan nemlig træffes telefonisk samtlige hverdage i brede tidsrum – helt bestemt følgende: 

  • Mandag og torsdag: 09:00-20:00
  • Tirsdag, onsdag og fredag: 09:00-15:00.

Ry blandt forbrugerne

4.5

I skrivende stund (december 2024) har Jysk Energi modtaget 890 anmeldelser på Trustpilot og opnået en samlet karakter på 4,6, hvilket svarer til ‘fremragende’. 

Dermed er det vist ikke helt forkert at konkludere, at langt størstedelen af Jysk Energis kunder er meget tilfredse med den service, som elselskabet yder.

Medlemsfordele

3.0

Byder ikke på nogen ekstraordinære medlemsfordele.

Byder dog på en række fine medlemsfordele, som alle på den ene eller anden måde knytter sig til kerneproduktet. 

De mest interessante af slagsen er i vores øjne:

  • Mulighed for henvisningsbonus, når du skaffer nye kunder til Jysk Energi
  • Gode kundeservice-vilkår
  • Mulighed for at tilvælge grøn strøm
  • Mulighed for at vælge mellem fast eller variabel-pris
  • Gode vilkår for solcelle-ejere.

Pris

3.5

Vilkårene for Jysk Energis billigste elaftale (Variabel Strøm) lyder således:

  • Her-og-nu-prisen på elbørsen + 0 øre pr. kWh i spottillæg
  • Abonnement: 39 kr./md.
  • 7,5 kr. i betalingsgebyr pr. betaling via Betalingsservice
  • Alle de faste omkostninger (elafgift, transportudgifter osv.) som er ens hos alle elselskaber.

Dette gør, at Jysk Energi er blandt de dyrere eludbydere for dem, der har et lille forbrug (2000 kWh årligt), mens eludbyderen – grundet fraværet af spottillægget – er blandt de billigeste eludbydere for dem med et højt forbrug (+6.000 kWh årligt).

Med andre ord betyder dette, at Jysk Energi formentlig er et fortræffeligt valg for dig, hvis du er enten elbilejer eller indehaver af en varmepumpe og på jagt efter et prisvenligt elselskab. 

Pålidelighed

5.0

Slap fint igennem TÆNKs store test af elselskaber i 2024 og har ikke været fedtet ind i nogen negative sager i medierne i adskillige år.

Derudover er Jysk Energi ganske transparente, når det kommer til at kommunikere abonnement-satser, eventuelle spottillæg samt gebyrer. 

Sidst, men ikke mindst er det værd at bemærke, at Jysk Energi har et godt ry blandt kollegerne i branchen.

Fornuftige alternativer til Jysk Energi

Skarp pris

4.6

/5

4.6/5

Spottillæg: 4 øre pr. kWh
Abonnement: 0 kr./md.

Godt ry

3.9

/5

3.9/5

Spottillæg: 5 øre pr. kWh
Abonnement: 29 kr./md.

Populær

4.2

/5

4.2/5

Spottillæg: 13 øre pr. kWh
Abonnement: 0 kr./md.

Stort brand

3.4

/5

3.4/5

Spottillæg: 5 øre pr. kWh
Abonnement: 10 kr./md.

Uddybende anmeldelse af

Jysk Energi

I løbet af vores uddybende anmeldelse af Jysk Energi dykker vi endnu dybere ned i en række af de forhold, vi allerede har berørt ganske kort. 

Dette betyder, at du blandt andet kan lære endnu mere om Jysk Energis kundeservice-indsats, grad af pålidelighed samt omdømme blandt forbrugerne i løbet af de kommende afsnit. 

Fordele

Ulemper

Vælg mellem variabel og fast pris

Hos Jysk Energi finder du både en strømpakke med variabel pris og en strømpakke med fast pris. 

Hvis du er typen, der forsøger at tilrettelægge din strømforbrug efter, hvornår markedsprisen er lavest, bør du naturligvis vælge strømpakken med variabel pris, mens fast pris-strømpakken er det oplagte valg for dig, der sover bedst om natten, når du kender din kWh-pris. En pris, der dog ikke er mere fast, end at den justeres fire gange årligt. 

På nuværende tidspunkt lyder vilkårene for strømpakken med variabel pris således:

  • Intet spottillæg 
  • 39 kroner månedligt i abonnement
  • 7,5 kr. pr. betaling via Betalingsservice. 

Disse vilkår er nogenlunde fornuftige. Særligt hvis dit forbrug er meget højt, er Jysk Energi blandt de billigere el-leverandører på markedet. Er dit forbrug derimod ikke synderligt højt, findes der en del elselskaber med strømpakker, der i et økonomisk perspektiv er endnu mere attraktive end Jysk Energis.

Hvis du ønsker, at din strøm skal være klimavenlig, kan dette lade sig gøre for et klimatillæg på 7,5 øre pr. kWh. Med andre ord betyder dette altså, at Jysk Energis billigste strømprodukt ikke kan siges at være i den grønne afdeling.

Byder også på strømpakke for solcelleejere

Hos Jysk Energi følger man med udviklingen, og derfor har man også tilføjet et strømprodukt til produktporteføljen, der er målrettet ejere af solceller. 

Har du monteret solceller på dit hus, vil du med dette produkt kunne tjene penge på den strøm, du ikke selv bruger. 

Er du sikker på, at Jysk Energi er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

De billigste elselskaber

De bedste elselskaber

Grønne elselskaber

Ikke meget at udsætte på kundeservice-indsatsen

Der er ikke meget at udsætte på Jysk Energis kundeservice-indsats. Dette fremgår klart og tydeligt, hvis man besøger Jysk Energis Trustpilot-side, hvor kundeservice-afdelingen er et tema i en anseelig mængde af de positivt stemte anmeldelser. 

Generelt set beskrives kundeservice-personalet som venligt, vidende, høfligt og hjælpsomt. Derudover er der flere, der med glæde bemærker, at kundeservice-personalet er vakse, hvilket med andre ord betyder, at dette personale svarer hurtigt på mails, ligesom der sjældent er særligt meget ventetid på at komme telefonisk igennem til en ledig medarbejder.

Fornuftige åbningstider

Når vi vurderer et elselskabs ageren i forhold til parameteret ‘kundeservice’, orienterer vi os ikke blot omkring, hvad adskillige førstehåndskilder beretter om denne indsats. 

Vi vurderer også graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen. Med andre ord betyder det, at vi undersøger, i hvilke tidsrum og på hvilke måder kundeservice-afdelingen kan træffes, og når det kommer til netop tilgængelighed, leverer Jysk Energis kundeservice-afdeling heldigvis i den grad også varen.

Denne afdeling kan nemlig træffes telefonisk i brede tidsrum samtlige hverdage – nærmere bestemt følgende:

  • Mandag og torsdag: 09:00-20:00
  • Tirsdag, onsdag og fredag: 09:00-15:00.

Ønsker du ikke vejledning via et telefonisk opkald, men derimod via mail, kan dette naturligvis også lade sig gøre.

Inden vi bevæger os videre i teksten og flytter fokus fra kundeservice-indsatsen, vil vi afslutningsvist rose Jysk Energi for den proaktive kundeservice-indsats, som elselskabet har udført ved at skabe den fine FAQ-sektion, som du finder via hovedmenuen. 

I denne sektion besvares de hyppigst stillede spørgsmål inden for blandt andet følgende emner: Forbrug, pris, grøn strøm og elbil.

Sådan ser et udsnit af de emner, som Jysk Energi har besvaret spørgsmål omkring via FAQ-sektionen, ud (December 2024)

Ingen ekstraordinære medlemsfordele

Nogle elselskaber byder på medlemsfordele udover det sædvanlige. Det være sig blandt andet rabatter til en masse butikker, billige forsikringer samt rabatter til diverse forlystelsesparker.

Hos Jysk Energi forkæles kunderne desværre ikke med nogen ekstraordinære medlemsfordele. 

Dette betyder dog ikke, at Jysk Energi ikke lokker med nogen medlemsfordele overhovedet, for det gør elselskabet. Fordelene er bare ikke i kategorien ekstraordinære, men derimod nogle, der relaterer sig til kerneproduktet.

Herunder følger en oversigt over de – i vores øjne – største medlemsfordele, Jysk Energi byder på:

  • Mulighed for henvisningsbonus, når du skaffer nye kunder til Jysk Energi
  • Gode kundeservice-vilkår
  • Mulighed for at tilvælge grøn strøm
  • Mulighed for at vælge mellem fast eller variabel-pris
  • Gode vilkår for solcelle-ejere.

Rigtig godt ry på Trustpilot

I skrivende stund (december 2024) har Jysk Energi modtaget 890 anmeldelser på Trustpilot og opnået en samlet karakter på 4,6, hvilket svarer til ‘fremragende’. 

Dermed er det vist ikke helt forkert at konkludere, at langt størstedelen af Jysk Energis kunder er meget tilfredse med den service, som elselskabet yder.

I de kommende afsnit dykker vi ned i, hvad Trustpilot-anmelderne henholdsvis roser og kritiserer Jysk Energi for.

Hvad roses Jysk Energi for?

Jysk Energi roses af rigtig mange Trustpilot-anmeldere for elselskabets serviceniveau, og flere anmeldere betegner en række kundeservice-folk som høflige, behagelige og meget kompetente.

Derudover bemærker en række anmeldere, at ventetiden på at komme igennem til kundeservice er dejligt kort. Noget, der på ingen måde er givet hos et elselskab. Vi har nemlig set rigtig mange brokke sig over for lange ventetider i forhold til at trænge igennem til kundeservice hos en række af konkurrenterne. Derudover roses Jysk Energi også af flere for at være et overskueligt elselskab.

Hvad kritiseres Jysk Energi for?

Når man har en så flot samlet Trustpilot-karakter, som Jysk Energi har, skyldes det naturligvis, at langt størstedelen af anmeldelserne er yderst positive. Derfor skal den kritik, vi fremhæver i de næste afsnit, tages med et gran salt. Denne er nemlig blot et udtryk for ganske få menneskers mening.

Hvorom alting er, så vedrører den gennemgående kritik i de mest negativt stemte anmeldelser, skjulte gebyrer og udfordringer i forhold til udmeldelse. Nogle få brokker sig nemlig over en række efteropkrævninger efter udmeldelse, som de ikke helt forstår. I hvert fald forstår de ikke, at efteropkrævningerne er så høje, som tilfældet er.

Derudover er der nogle ganske få, der skyder med skarpt mod kundeservice-personalet, som de kalder for arrogante og nedladende. Som sagt skal du næppe lægge alverden i den kritik. Slet ikke med tanke på, hvor meget ros kundeservice-afdelingen ellers får på Trustpilot. 

Et yderst pålideligt elselskab

Desværre har elselskabsbranchen en tendens til at tiltrække moralsk fordærvede typer, der øjner muligheden for at lave hurtige penge, og som i denne proces hverken skeler til etik, moral, eller hvad der er bedst for forbrugeren.

Derfor vurderer vi også altid pålideligheden for de elselskaber, vi anmelder, og i den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet, vi anmelder, har været fedtet ind i nogen negative sager, og om elselskabet generelt set kan siges at være transparent i sin kommunikation omkring priser, gebyrer og deslige, og vi kan – efter at have haft Jysk Energi under lup – glædeligt konstatere, at vi her har at gøre med et yderst pålideligt elselskab.

En konklusion, vi er nået frem til af flere årsager. Dels skyldes det, at Jysk Energi slap fornuftigt igennem TÆNKs store test af elselskaber i 2024

Derudover skyldes det, at Jysk Energi ikke har været indblandet i nogen negative sager i medierne i adskillige år. Ydermere skyldes det, at Jysk Energi er ganske gennemsigtige, når det kommer til at kommunikere priser og gebyrer. 

Sidst, men ikke mindst er det værd at bemærke, at Jysk Energi har et godt omdømme blandt kollegerne i branchen.

Kort opsummering

Langt henad vejen er vi ganske begejstrede for Jysk Energi, hvilket blandt andet skyldes, at elselskabet yder en rigtig fornuftig indsats på kundeservice-fronten, og at elselskabet er herligt pålideligt.

Ovenstående er essentielt for et godt elselskab og sandsynligvis også afgørende for, at Jysk Energis omdømme på Trustpilot er så godt, som tilfældet er.

Hvis vi skal kritisere Jysk Energi for nogle småting, så er det, at nogle af konkurrenterne byder på endnu skarpere priser, end Jysk Energi gør, og at en række konkurrenter lokker med endnu mere interessante medlemsfordele, end Jysk Energi gør. 

Hvis eksklusive medlemsfordele ikke prioriteres synderligt højt i din bog, er Jysk Energi dog et fortræffeligt valg af elselskab.

Jysk Energi logo 300x150
4/5

4.0

/5

Jysk Energi logo 300x150
4/5

4.0

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Vi har udviklet en avanceret prisberegner

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider. 

I vores avancerede beregningsmodel tages der højde for alt fra abonnement-sats, elafgift og transportudgifter til spottillæg, eventuelle betalingsgebyrer samt eventuelle særegne gebyrer for de enkelte elselskaber. Med andre ord medregnes samtlige variabler, der udgør den samlede elpris, altså.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med Elpris.dk’s bud på gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område. 

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer af deres strømaftalers prisforhold.

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden gang imellem glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi regner med en eller flere forkerte variabler, når vi udregner prisestimater for et elselskab, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

 

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, SEF Energi, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, GNP Energy, Budget Energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med Elpris.dk’s bud på gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser, deres spottillæg-satser pr. kWh og/eller andre variable satser.

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi regner med en forkert abonnement-sats, en forkert strømtillægssats eller mangler en variabel i forhold til udregningen af prisestimaterne for et givent elselskab, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej. 

Vores beregningsmodel

Alt fra abonnement-sats, elafgift og transportudgifter til spottillæg, eventuelle betalingsgebyrer samt eventuelle særegne gebyrer for de enkelte elselskaber har vi inkorporeret i den avancerede beregningsmodel, som vi udviklet med henblik på at vise dig så præcise prisestimater som overhovedet muligt.