Spring til indhold

Eltjek24.dk indeholder reklamelinks. Læs mere

Anmeldelse af
Jysk Energi

Jysk Energi Screenshot

Vores vurdering

0
3.8/5
Miljøvenlighed
4/5
Kundeservice
5/5
Ry blandt forbrugerne
4.5/5
Medlemsfordele
2/5
Pris
3.5/5

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Priser

Grøn baggrund til anmeldelser

Prisestimaterne refererer til eludbyderens billigste
strømprodukt ved et årligt forbrug på 4000 kWh.

Vest for Storebælt

2,05

kr./kWh.

Øst for Storebælt

2,33

kr./kWh.

Binding: Ingen. | Abonnement: 39 kr./md.

Abonnement: 39 kr./md.
Binding: Ingen. 

Vær opmærksom på, at der optræder affiliate-links på siden.

Uddybende intro til og anmeldelse af Jysk Energi

Jysk Energi logo 300x150

Jysk Energi er et elselskab med en lang historie. Selskabets rødder kan nemlig dateres helt tilbage til 1923. 

Siden dengang har selskabet været på forbrugernes hænder, hvilket betyder, at ejerskabet er fordelt mellem rigtig mange andelshavere. Disse har formået at skabe en rigtig stærk energikoncern beliggende i det vestlige Danmark. En energikoncern, der har spillet en markant rolle i forhold til udviklingen af samfundet. 

Mere end blot strøm

Da Jysk Energi blev stiftet, var selskabet 100 % en energivirksomhed. Sådan er det ikke længere. I dag er ‘bredbånd’ nemlig også blevet en del af produktporteføljen. 

Hos Eltjek24.dk har vi dog fokus på strøm, hvorfor vi i vores anmeldelse af Jysk Energi primært vil fokusere på selskabets formåen som el-leverandør.

Vælg mellem variabel og fast pris

Hos Jysk Energi finder du både en strømpakke med variabel pris og en strømpakke med fast pris. 

Hvis du er typen, der forsøger at tilrettelægge din strømforbrug efter, hvornår markedsprisen er lavest, bør du naturligvis vælge strømpakken med variabel pris, mens fast pris-strømpakken er det oplagte valg for dig, der sover bedst om natten med kenskab til din kWh-pris. En pris, der dog ikke er mere fast, end at den justeres fire gange årligt. 

På nuværende tidspunkt lyder vilkårene for strømpakken med variabel pris således:

  • Intet spottillæg 
  • 39 kroner månedligt i abonnement. 

Disse vilkår er nogenlunde fornuftige. Særligt hvis dit forbrug er meget højt, er Jysk Energi blandt de billigste el-leverandører på markedet. Er dit forbrug derimod ikke synderligt højt, findes der en del elselskaber med strømpakker, der i et økonomisk perspektiv er endnu mere attraktive end Jysk Energis.

Hvis du ønsker, at din strøm skal være klimavenlig, kan dette lade sig gøre for et klimatillæg på 7,5 øre pr. kWh. Med andre ord betyder dette altså, at Jysk Energis billigste strømprodukt ikke kan siges at være i den grønne afdeling.

Fordele

Ekstremt flot ry på Trustpilot

Simpelt og overskueligt

Fornuftige priser for dem med et højt forbrug

Få gavekort ved at henvise andre til Jysk Energi

Ulemper

Er dit forbrug lavt, findes der en del billigere elselskaber

Byder ikke på nogen ekstraordinære medlemsfordele

Er du sikker på, at Jysk Energi er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Er du sikker på, at Jysk Energi er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Ikke meget at udsætte på kundeservice-indsatsen

Der er ikke meget at udsætte på Jysk Energis kundeservice-indsats. Har du udfordringer eller spørgsmål, vil du kunne kontakte Jysk Energi via mail eller telefon.

Kundeservicelinjerne er åbne i otte timer de fleste hverdage, hvilket man ingen måde kan klage over.

Derudover kan man ej heller klage over det proaktive kundeservice-arbejde, som Jysk Energi har udført i form af deres fine FAQ-sektion, som du finder, hvis du scroller lidt ned på kundeservice-siden. 

I denne sektion besvares de hyppigst stillede spørgsmål inden for blandt andet følgende emner: Forbrug, pris, grøn strøm og elbil.

Langt de fleste elselskaber har kreeret en FAQ-sektion, men det er de færreste, der har kreeret en, der er lige så imponerende og udtømmende som Jysk Energis. Derfor kvitterer vi med et: Super godt arbejde, Jysk Energi!

Ingen ekstraordinære medlemsfordele

Nogle elselskaber byder på medlemsfordele udover det sædvanlige. Det være sig blandt andet rabatter til en masse butikker, billige forsikringer samt rabatter til diverse forlystelsesparker.

Hos Jysk Energi forkæles kunderne desværre ikke med nogen ekstraordinære medlemsfordele. 

Dette betyder dog ikke, at Jysk Energi ikke lokker med nogen medlemsfordele overhovedet, for det gør elselskabet. Fordelene er bare ikke i kategorien ekstraordinære. 

Herunder følger en oversigt over de – i vores øjne – største medlemsfordele, Jysk Energi byder på:

  • Mulighed for grøn strøm
  • Mulighed for at vælge mellem fast og variabel pris
  • Adgang til en yderst kompetent kundeservice-afdeling.

Foruden ovenstående er der yderligere et forhold, der er værd at fremhæve, når vi taler medlemsfordele, og at det er, at Jysk Energi opererer med en henvisningsbonus-model. 

Dette betyder, at du kan opnå en belønning, hvis du evner at lokke venner eller bekendte til at skifte til Jysk Energi. Via knappen herunder kan du læse nærmere om, hvad belønningen er lige nu, og hvordan henvisningen skal foregå for, at du sikrer dig ret til belønningen.

Voldsomt flot ry på Trustpilot

I skrivende stund har Jysk Energi modtaget over 540 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 4,7, hvilket svarer til ‘fremragende’. 

Dermed er det vist ikke helt forkert at konkludere, at langt størstedelen af Jysk Energis kunder er meget tilfredse med den service, som elselskabet yder.

I de kommende afsnit dykker vi ned i, hvad Trustpilot-anmelderne henholdsvis roser og kritiserer Jysk Energi for.

Hvad roses Jysk Energi for?

Jysk Energi roses af rigtig mange Trustpilot-anmeldere for elselskabets serviceniveau, og flere anmeldere betegner en række kundeservice-folk som høflige, behagelige og meget kompetente.

Derudover bemærker en række anmeldere, at ventetiden på at komme igennem til kundeservice er dejligt kort. Noget, der på ingen måde er givet hos et elselskab. Vi har nemlig set rigtig mange brokke sig over for lange ventetider i forhold til at trænge igennem til kundeservice hos en række af konkurrenterne.

Hvad kritiseres Jysk Energi for?

Når man har en så flot samlet Trustpilot-score, som Jysk Energi har, skyldes det naturligvis, at langt størstedelen af anmeldelserne er yderst positive. Derfor skal den kritik, vi fremhæver i de næste afsnit tages med et gran salt. Denne er nemlig blot et udtryk for ganske få menneskers mening.

Hvorom alting er, så vedrører den gennemgående kritik i de mest negativt stemte anmeldelser, høje gebyrer og udfordringer i forhold til udmeldelse. Nogle få brokker sig nemlig over en række efteropkrævninger efter udmeldelse, som de ikke helt forstår. I hvert fald forstår de ikke, at efteropkrævningerne er så høje, som tilfældet er.

Derudover er der nogle ganske få, der skyder med skarpt mod kundeservice-personalet, som de kalder for arrogante og nedladende. Som sagt skal du næppe lægge alverden i den kritik. Slet ikke med tanke på, hvor meget ros kundeservice-afdelingen ellers får på Trustpilot. 

Fornuftige alternativer til Jysk Energi

4.1/5

Binding: Ingen.
Abonnement: 0 kr./md.

Klimavenlig
Populær
3.8/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 0 kr./md.

Godt ry
3.9/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 29 kr./md.

Kort opsummering

Langt henad vejen er vi ganske begejstrede for Jysk Energi, hvilket blandt andet skyldes, at elselskabet har en nogelunde grøn profil, udbyder nogle fine strømpakker samt har en rigtig fin kundeservice-afdeling.

Ovenstående er essentielt for et godt elselskab og sandsynligvis også afgørende for, at Jysk Energis omdømme på Trustpilot er så godt, som tilfældet er.

Hvis vi skal kritisere Jysk Energi for noget som helst, så er det, at nogle af konkurrenterne byder på endnu skarpere priser til forbrugere med et lavt strømforbrug, og at en række konkurrenter lokker med endnu mere interessante medlemsfordele, end Jysk Energi gør. 

Hvis eksklusive medlemsfordele ikke prioriteres synderligt højt i din bog, er Jysk Energi dog et fortræffeligt valg af elselskab.

Jysk Energi logo 300x150
3.8/5

3,8/5

Jysk Energi logo 300x150
3.8/5

3,8/5

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.


Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms).

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.