Spring til indhold

Anmeldelse af Kärnfull Energi

Kärnfull Energi er et svensk, kernekraftbaseret energiselskab, hvis mål er at levere stabil elforsyning, bevare naturen og minimere samfundets CO2-udslip. Deres blanding af grøn og stabil el beror på, at 100 % af deres strøm kommer fra atomkraft. Modsat andre grønne energikilder er kernekraft nemlig en meget stabil kilde til el, der ikke påvirkes af vind og vejr, og som derfor ikke behøver supplement.

I vores anmeldelse af Kärnfull Energi kan du blive klogere på, hvordan dette elselskab præsterer inden for blandt andet følgende parametre: Pris, miljøvenlighed, kundeservice og pålidelighed.

Samlet bedømmelse

3.8

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Miljøvenlighed

5.0

Tilbyder som det eneste danske elselskab elaftaler med 100 % atomkraft og arbejder for mere urørt natur og på at minimere CO2-udslippet. 

Deltager i internationale pro-atom samarbejder og bidrager med støttekroner til forskning inden for atomkraft og grøn energi.

Kundeservice

5.0

Kundeservice-indsatsen får rigtig meget ros på Trustpilot, og personalet beskrives af flere som værende imødekommende, kompetent og vidende. 

Når det kommer til tilgængeligheden af kundeservice-personalet, er der heller ikke noget at klage over. Dette kan nemlig træffes telefonisk samtlige hverdage i tidsrummet 09:00-17:00.

Ry blandt forbrugerne

5.0

I skrivende stund har Kärnfull Energi modtaget lidt over 140 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 4,9, hvilket svarer til ‘fremragende’. 

På nuværende tidspunkt (november 2024) har Kärnfull Energi ikke fået en eneste dårlig anmeldelse. Den dårligste anmeldelse, som elselskabet har fået, er nemlig en 4-stjernersanmeldelse.

Medlemsfordele

2.5

Ingen særlige medlemsfordele udover at du som Kärnfull Energi-kunde bidrager til at accelerere den grønne omstilling. 

Pris

2.0

Vilkårene for Kärnfull Energis billigste elaftale lyder således:

  • Her-og-nu-prisen på elbørsen + 7,42 øre pr. kWh i spottillæg
  • Abonnement: 39 kr./md.
  • 8 kr. i gebyr pr. betaling, når du benytter Betalingsservice
  • Alle de faste omkostninger (elafgift, transportudgifter osv.) som er ens hos alle elselskaber.

Dette betyder, at Kärnfull Energi er et af de dyrere elselskaber, og særligt for dem med et lille elforbrug må Kärnfull Energi siges at være en meget uattraktiv eludbyder i et økonomisk perspektiv.

Pålidelighed

3.5

Dumpede trods alt ikke TÆNKs store test af elselskaber i 2024, men fik dog en smule kritik, blandt andet for at have fået en påtale af Forsyningstilsynet i 2021 grundet manglende indberetning af data til Elpris.dk. 

Udover ovenstående sag har Kärnfull Energi ikke været fedtet ind i negative sager i medierne, og generelt set er elselskabet relativt gennemsigtigt, når det kommer til oplysninger om spottillæg, abonnement-satser og gebyrer.

Fornuftige alternativer til Kärnfull Energi

Skarp pris

4.6

/5

4.6/5

Spottillæg: 4 øre pr. kWh
Abonnement: 0 kr./md.

Godt ry

3.9

/5

3.9/5

Spottillæg: 5 øre pr. kWh
Abonnement: 29 kr./md.

Populært valg

4.2

/5

4.2/5

Spottillæg: 13 øre pr. kWh
Abonnement: 0 kr./md.

Stort brand

3.4

/5

3.4/5

Spottillæg: 5 øre pr. kWh
Abonnement: 10 kr./md.

Uddybende anmeldelse af

Kärnfull Energi

I løbet af vores uddybende anmeldelse af Kärnfull Energi dykker vi endnu dybere ned i og nuancerer, hvordan dette elselskab præsterer inden for en række af de føromtalte områder. 

Vi kommer blandt andet ind på, hvordan Kärnfull Energi støtter innovation på kernekraftområdet, og hvad elselskabet særligt ofte roses for på Trustpilot.

Fordele

Ulemper

Støtter innovation på kernekraftområdet

Kärnfull Energi er 100 % kernekraft – dels når det handler om den strøm, de leverer, men også hvad angår elselskabets identitet. 

De bakker stærkt op om internationale pro-atom samarbejder, og så har de også opfundet en model, som producerer innovationsstøtte pr. kWh. For at beslutte hvem der skal modtage deres økonomiske støtte, rådfører Kärnfull Energi sig hos et panel, der bl.a. består af eksperter, forskere og iværksættere.

Kärnfull Energis rådgivende panel består bl.a. af professorerne Christian Ekberg og Klara Insulander Björk, forfatter Steven Pinker, energi-entreprenørerne Eric Ingersoll og Caroline Cochran samt energiekspert Kirsty Gogan.

Kärnfull Next

Et andet initiativ, som Kärnfull Energi har sat i verden, er deres projektudviklingsvirksomhed Kärnfull Next. Her samarbejder de med GE Hitachi om at nytænke fossilfri elproduktion ved at udvikle atomenergi på mindre skala, som skal være med til at øge atomenergiens fleksibilitet og dermed fremme den grønne omstilling til et CO2-frit samfund.

Gennem deres samarbejde har de bl.a. opfundet deres små energifaciliteter kaldet Versatile Energy Hubs, der leverer grøn energi ved hjælp af små modulære reaktorer og elektrolyse.

Er du sikker på, at Kärnfull Energi er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

De billigste elselskaber

De bedste elselskaber

Grønne elselskaber

Intet dårligt at sige om deres kundeservice-afdeling

Ser man på Kärnfull Energis profil på Trustpilot, så er den utvetydige dom fra deres kunder, at kundeservice-afdelingen gør et fremragende job. 

I skrivende stund (november 2024) har Kärnfull Energi nemlig ikke fået en eneste negativt stemt anmeldelse, hvilket må siges at være ret imponerende for et elselskab, der ramte markedet i 2021. Til gengæld har elselskabet fået utallige positive anmeldelser, der tager afsæt i gode oplevelser med kundeservice-personalet. 

Skilter ikke med åbningstiderne

Når vi skal vurdere, i hvilket omfang et elselskab kan siges at yde kundeservice på et højt niveau, kigger vi ikke blot på, hvad adskillige førstehåndskilder ytrer om indsatsten. Vi kigger også på graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen. Med andre ord kigger vi altså på, hvordan kundeservice kan træffes og i hvilke tidsrum. 

Og på det område savner vi lidt information på Kärnfull Energis hjemmeside. 

Via denne hjemmeside kan vi godt nok få indsigt i, at kundeservice-afdelingen kan træffes via både mail og telefon, men det fremgår ikke, i hvilke tidsrum telefonlinjerne har åbne. 

Via andre kilder end Kärnfull Energis egen hjemmeside har vi dog fundet frem til, at kundeservice-afdelingen kan træffes samtlige hverdage i tidsrummet 09:00-17:00, hvilket man på ingen måde kan klage over.

Fin FAQ-sektion

Det er dog slet ikke sikkert, at det er nødvendigt for dig at ringe til Kärnfull Energis kundeservice for at få svar på dine spørgsmål. På “Om”-siden kan du nemlig finde en stor FAQ-sektion i bunden med de oftest stillede spørgsmål som vist herunder. 

Klikker du på et spørgsmål, vil der dukke et ret så grundigt svar op.

Ingen medlemsfordele udover innovationsstøtte

Med en aftale hos Kärnfull Energi følger der ingen attraktive medlemsfordele med i handlen. Er du på udkig efter forskellige rabatter og bonusser, så er Kärnfull Energi derfor næppe noget for dig. 

For dem handler det i stedet om at forsyne Danmarks elnet med kernekraft fra Sverige, så vi kan nedbringe afhængigheden af fossile brændstoffer.

Er du selv fortaler for mere og bedre kernekraft, så giver det selvfølgelig god mening at få din strøm fra et elselskab, der både leverer 100 % kernekraft og støtter op om at udvikle og popularisere teknologien. 

Et fremragende ry blandt forbrugerne

I skrivende stund har Kärnfull Energi modtaget lidt over 140 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 4,9, hvilket svarer til ‘fremragende’. 

På nuværende tidspunkt (november 2024) har Kärnfull Energi ikke fået en eneste dårlig anmeldelse. Den dårligste anmeldelse, som elselskabet har fået, er en 4-stjernersanmeldelse.

I de kommende afsnit dykker vi ned i, hvad Kärnfull Energi roses for af de glade kunder.

Hvad roses Kärnfull Energi for?

Fælles for mange af de kunder, der har givet Kärnfull Energi topkarakter, er, at de har oplevet en fornem service. 

Mange udtrykker, at de føler sig rigtig godt behandlet af medarbejderne i Kärnfull Energis kundeservice-afdeling, og mange kunder roser medarbejdernes hjælpsomhed samt personlige og nærværende tilgang.

Flere af kunderne giver derudover udtryk for, at hjemmesidens FAQ-sektion giver gode og tilfredsstillende svar.

En del af kunderne skriver, at de er skiftet fra et andet elselskab, der ikke levede op til deres forventninger – hverken i forhold til elaftale eller kundeservice, og i den sammenhæng virker de glade og tilfredse med at være skiftet til Kärnfull Energi.

Sidst, men ikke mindst roses Kärnfull Energi af flere forbrugere for den store grønne indsats, som elselskabet yder.

Et overvejende pålideligt elselskab

Det er ingen hemmelighed, at der findes en række elselskaber, som er, hvad vi vil kalde for ‘nogle vaskeægte slyngler’. Elselskaber, der opererer på grænsen af det tilladte, og som bevidst vildleder forbrugerne for egen vindings skyld.

Heldigvis er Kärnfull Energi ikke et af disse elselskaber. Faktisk anser vi Kärnfull Energi som et overvejende pålideligt elselskab, og dette af flere årsager.

Dels skyldes det, at Kärnfull Energi ikke har været fedtet ind i nogen negative sager i medierne med undtagelse af en enkelt sag i 2021, hvor elselskabet fik en påtale af Forsyningstilsynet for ikke at have indberettet prisdata i tide til Elpris.dk.

Derudover skyldes det, at Kärnfull Energi ikke var blandt de 20 elselskaber, som dumpede TÆNKs store test af elselskaber i 2024.

Sidst, men ikke mindst skyldes det, at Kärnfull Energi er overvejende gennemsigtige, når det kommer til at oplyse om spottillæg, abonnement-sats og gebyrer. 

Kort opsummering

Kärnfull Energi er et elselskab, der udelukkende tilbyder strøm fra kernekraft, og i det hele taget er der tale om en virksomhed med en kæmpestor passion for kernekraft.

Med en elaftale hos Kärnfull Energi får du ingen attraktive medlemsfordele i form af rabatter og bonusser, men til gengæld går en lille procentdel af din regning direkte til innovation og forskning i kernekraft.

Kärnfull Energi støtter ikke bare andre, der søger at fremme kernekraft i samfundet – de spiller også selv en aktiv rolle. I søstervirksomheden Kärnfull Next forsøger de nemlig at øge atomenergiens potentiale ved at udvikle alternative energikilder til privat brug.

Har du ikke selv en større passion for kernekraft samt et ønske om at fremme forskning på området, så er det stadig værd at overveje Kärnfull Energi som dit nye elselskab udelukkende på baggrund af elselskabets kundeservice-indsats. Denne er nemlig i særklasse.

Kärnfull energi logo
3.8/5

3.8

/5

Kärnfull energi logo
3.8/5

3.8

/5

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Vi har udviklet en avanceret prisberegner

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider. 

I vores avancerede beregningsmodel tages der højde for alt fra abonnement-sats, elafgift og transportudgifter til spottillæg, eventuelle betalingsgebyrer samt eventuelle særegne gebyrer for de enkelte elselskaber. Med andre ord medregnes samtlige variabler, der udgør den samlede elpris, altså.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med Elpris.dk’s bud på gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område. 

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer af deres strømaftalers prisforhold.

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden gang imellem glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi regner med en eller flere forkerte variabler, når vi udregner prisestimater for et elselskab, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

 

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, SEF Energi, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, GNP Energy, Budget Energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med Elpris.dk’s bud på gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser, deres spottillæg-satser pr. kWh og/eller andre variable satser.

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi regner med en forkert abonnement-sats, en forkert strømtillægssats eller mangler en variabel i forhold til udregningen af prisestimaterne for et givent elselskab, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej. 

Vores beregningsmodel

Alt fra abonnement-sats, elafgift og transportudgifter til spottillæg, eventuelle betalingsgebyrer samt eventuelle særegne gebyrer for de enkelte elselskaber har vi inkorporeret i den avancerede beregningsmodel, som vi udviklet med henblik på at vise dig så præcise prisestimater som overhovedet muligt.