Spring til indhold

Anmeldelse af Nettopower

Hos Nettopower, der blev stiftet i 2012, opererer man efter devisen: Keep it simple. 

Nettopower udbyder nemlig blot ét elprodukt – nemlig el med variabel pris, og det er ikke noget tilfælde, at Nettopower netop har valgt at udbyde et produkt af denne type. 

Valget er nemlig taget med afsæt i et utal af uafhængige undersøgelser, der alle peger på, at el med variabel pris altid vil være den billigste el-løsning på langt sigt, og lige netop ‘billig’ er en af de ting, som Nettopower – ifølge dem selv – bestræber sig på at være.

For nogle år siden lykkedes denne mission ganske fint, men det gør den ikke rigtigt længere. I dag kan Nettopower nemlig ikke siges at være blandt de billigste udbydere. 

Og hvis du spørger os, er det ikke kun prisen, som Nettopower bør arbejde på at forbedre. Hvilke indsatsområder Nettopower ellers bør arbejde med, kan du blive klogere på i resten af anmeldelsen.

Samlet bedømmelse

2.3

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Miljøvenlighed

3.0

Ingen ekstraordinær indsats med involvering i forskellige grønne projekter eller deslige. Tilbyder dog alle kunder muligheden for at få grøn strøm mod et gebyr på 19 kroner månedligt. 

Kundeservice

2.0

Byder egentligt på fornuftige åbningstider, men desværre melder adskillige Trustpilot-anmeldere om uhørt lange ventetider på at komme igennem til kundservice-personalet. 

Selve personalets kompetenceniveau både roses og skoses på Trustpilot.

Ry blandt forbrugerne

2.0

I skrivende stund har Nettopower modtaget over 1600 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 2,0, hvilket svarer til ‘under middel’. 

Medlemsfordele

2.0

Nettopower byder ikke på nogen medlemsfordele ud over det sædvanlige.

Det eneste, der minder lidt om en særlig medlemsfordel, er, at man for 19 kroner månedligt kan støtte den grønne omstilling.

Pris

3.5

Vilkårene for Nettopowers billigste elaftale lyder således:

  • Her-og-nu-prisen på elbørsen + 12,5 øre pr. kWh i spottillæg
  • Abonnement: 0 kr./md.
  • Alle de faste omkostninger (elafgift, transportudgifter osv.) som er ens hos alle elselskaber.

Dette placerer Nettopower prismæssigt et sted midt i feltet i forhold til andre elleverandører.

Pålidelighed

1.5

Nettopower ejes af Thomas Søgaard-Andersen, der har været involveret i adskillige uheldige sager i medierne.

Derudover trækker det ned, at Nettopower dumpede i TÆNKs test af elselskaber i 2024, at elselskabet har ry for at være sløve til at tilbagebetale tilgodehavender fra aconto-opkrævninger, og at elselskabet i perioder har haft skjulte gebyrer. 

I forhold til udfordringerne med tilbagebetalinger af tilgodehavender var disse udfordringer så udtalte, at flere frustrerede ekskunder kreerede en Facebook-gruppe, hvor medlemmerne dels satte ord på deres frustrationer over Nettopower (og Velkommen), men hvor de også udvekslede erfaringer omkring, hvordan man kunne presse Nettopower (og Velkommen) til at betale det, de skyldte. 

Samlet set trækker det en smule op, at Nettopower i dag har udviklet sig til at stort og velkendt brand.

Få anbefalet 3 elselskaber

Svar på få spørgsmål og få en personlig anbefaling.

1.

Vælg hvad der er vigtigt for dig

2.

Vi finder det bedste og billigste match

3.

Skift nemt og gratis

Uddybende anmeldelse af

Nettopower

I de følgende afsnit kigger vi blandt andet nærmere på indsatsen på kundeservice-fronten, hvilke medlemsfordele Nettopower byder på, hvordan omdømmet er blandt forbrugerne, og hvorfor vi ikke mener, at Nettopower er den mest pålidelige eludbyder. 

Fordele

Ulemper

Fornuftige alternativer til Nettopower

Skarp pris

4.6

/5

4.6/5

Spottillæg: 4 øre pr. kWh
Abonnement: 0 kr./md.

Spar 200 kr. på 1. regning

3.7

/5

3.9/5

Spottillæg: 8,8 øre pr. kWh
Abonnement: 25 kr./md.

Populær

4.2

/5

4.2/5

Spottillæg: 13 øre pr. kWh
Abonnement: 0 kr./md.

God kundeservice

3.8

/5

3.8/5

Spottillæg: 10,5 øre pr. kWh
Abonnement: 19 kr./md.

Plads til forbedring på kundeservice-fronten

Hos Nettopower vil man gerne have, at kunderne tænker ‘lave priser’ og ‘god kundeservice’, når de hører brand-navnet.

I vores øjne er Nettopower dog et pænt stykke fra et nå dette mål. 

På nuværende tidspunkt får kundeservice-indsatsen nemlig en del stryg på Trustpilot, hvor særligt udfordringer med overhovedet at komme igennem til kundeservice-personalet og lange ventetider er omdrejningspunkter i en del anmeldelser. 

Værd at bemærke er det dog, at der med jævne mellemrum skrives positivt stemte anmeldelser, hvor kundeservice-personalet roses, så det er altså ikke samtlige nuværende og tidligere kunder, der foragter Nettopowers kundeservice-indsats. 

Åbningstiderne er egentligt fornuftige nok i sig selv

Som tingene er lige nu, er Nettopowers åbningstider for telefonisk kundeservice som følger:

  • Mandag-tirsdag: 09:00-17:00
  • Fredag: 09:00-16:00.

I sig selv er disse åbningstiderne bestemt godkendte. Vi kommer dog ikke udenom, at det ikke hjælper synderligt meget med brede, attraktive åbningstider, hvis der evigt og altid er lange ventetider på at komme igennem til en kundeservice-medarbejder, og dette er altså ofte tilfældet hos Nettopower jævnfør adskillige Trustpilot-anmeldere. 

Fin FAQ-sektion

Har du et spørgsmål, der relaterer sig til Nettopower, er det dog ikke sikkert, at du er nødsaget til at døje med lange ventetider for at få svar. 

Det forholder sig nemlig sådan, at du på kundeservice-siden finder en fin FAQ-sektion, hvor de hyppigst stillede spørgsmål besvares i et letforståeligt sprog.

Sådan ser FAQ-sektionen hos Nettopower ud (november 2024).

Byder ikke på nogen ekstraordinære medlemsfordele

Som tingene er lige nu, byder Nettopower ikke på nogen medlemsfordele ud over det sædvanlige.  

Det eneste, der minder lidt om en særlig medlemsfordel, er, at du for 19 kroner hver måned kan støtte den grønne omstilling, men det er faktisk også det eneste tilbud, der dufter en smule af medlemsfordele hos Nettopower, og så er det ovenikøbet en fordel, der koster penge.

Er du sikker på, at Nettopower er det rette elselskab for dig?

…hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

De billigste elselskaber

De bedste elselskaber

Grønne elselskaber

Får massive tæsk på Trustpilot

I skrivende stund har Nettopower modtaget over 1600 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 2,0, hvilket svarer til ‘under middel. 

Dermed kan det vist godt konkluderes, at mange nuværende og tidligere Nettopower-kunder ikke er særligt imponerede over Nettopower. 

I de kommende afsnit kigger vi nærmere på, hvad Nettopower henholdsvis roses og kritiseres for.

Hvad roses Nettopower for?

Isolerer man de mest positivt stemte anmeldelser, vil man se, at den ros, der er gennemgående, i høj grad tager afsæt i gode oplevelser med Nettopower-medarbejdere. 

Flere forskellige medarbejdere beskrives som forstående, kompetente og servicemindede. Derudover melder en række positivt stemte anmeldere om forståelige regninger og ingen underlige gebyrer.

Hvad kritiseres Nettopower for?

Isolerer man de negativt stemte anmeldelser, kan man se, at den kritik, der hyppigst bemærkes, vedrører uforståeligt høje kWh-priser, uhørt høje aconto-opkrævninger samt manglende tilbagebetalinger af tilgodehavender i forbindelse med for høje aconto-opkrævninger.

Derudover giver en række Trustpilot-anmeldere udtryk for, at de har haft svært ved at trænge igennem til Nettopowers kundeservice i forhold til at få løst presserende udfordringer. 

Ikke noget synderligt pålideligt elselskab

Nettopower slår sig op at være et elselskab, der vægter gennemsigtighed højt, og som ikke opererer med skjulte gebyrer, hvilket jo på papiret lyder ganske attraktivt. 

Desværre lever Nettopower ikke altid op til den høje moral, som ellers er indlejret i elselskabets kommunikation om egen ageren. 

Eksempelvis er det ikke sandt, når Nettopower hævder at være et elselskab uden skjulte gebyrer. I perioder har Nettopower nemlig opereret med et netadministrationsabonnement på 18 kroner månedligt. Et gebyr, som i øvrigt har været godt gemt på hjemmesiden i de perioder, hvor gebyret har været aktuelt.  

Et netadministrationsabonnement er ikke obligatorisk til et elselskab, og derfor kan tilføjelsen af et sådant gebyr udelukkende betragtes som en kreativ måde, hvorpå Nettopower kan øge værdien af deres kunder, uden at disse kunder får en merværdi ud af deres medlemskab hos Nettopower.

Lige for tiden (juni 2025) opererer Nettopower dog uden skjulte gebyrer – så vidt vi kan se i hvert fald – men det ville ikke overraske os, hvis de på et tidspunkt forsøger sig med sådanne igen.

Dumpede i TÆNKs test i 2024

Da TÆNK i 2024 udførte en stor test af elaftaler, var Nettopower et af de 20 elselskaber, der dumpede. Den primære grund til, at Nettopower dumpede, var det netop omtalte netadministrationsabonnement,.

Ejes af person med blakket ry

Nettopower ejes af Thomas Søgaard-Andersen, som også ejer elselskaberne Velkommen og b.energy, og særligt Velkommen har flere gange ageret yderst kritisabelt.

Hvis du googler ‘Thomas Søgaard-Andersen’, vil du ydermere blive præsenteret for en del uheldige sager, hvor virksomheder, han enten er eller har været en del af, spiller en hovedrolle. 

Udtalte udfordringer med tilbagebetalinger af tilgodehavender

Nettopower opererer med aconto-betalinger, hvilket betyder, at man som kunde betaler forud for sit forbrug. Ad adskillige omgange er Nettopower blevet beskyldt for at opkræve for høje aconto-opkrævninger, hvilket er kritisabelt.

Endnu mere kritisabelt er det dog, at Nettopower af adskillige ekskunder beskyldes for at være ekstremt sløve i forhold til at tilbagebetale tilgodehavender i forbindelse med de for høje aconto-opkrævninger. 

Udfordringer heromkring var i 2025 så udtalte, at adskillige ekskunder samledes i en Facebook-gruppe, hvor de desperat delte erfaringer om Nettopower. Ligeledes delte de tips og tricks med hinanden i forhold til at få udbetalt ens tilgodehavende.

Her ses et eksempel på et opslag i den omtalte Facebook-gruppe, hvor en ekskunde udtrykker frustration over, at hun endnu ikke har fået udbetalt de penge, Nettopower skylder hende.
Her ses et eksempel på en kommentar, hvor en Facebook-bruger forsøger med et velmenende tip til, hvordan man kan få sit tilgodehavende fra Nettopower udbetalt.

Kort opsummering

Nettopower er et elselskab, der opererer efter devisen: Keep it simple, og det kan vi egentlig rigtig godt lide. 

Men her stopper vores begejstring også mere eller mindre. I vores øjne er der nemlig adskillige vækstpunkter for Nettopower.

Først og fremmest vidner adskillige negativt stemte Trustpilot-anmeldelser om, at indsatsen på kundeservice-området kunne være bedre. 

Derudover er der i den grad også noget arbejde på, når det kommer til omdømmet blandt forbrugerne, lige såvel som vi mener, at Nettopower generelt set har nogle udfordringer i forhold til pålidelighed.

Vi kommer dog ikke udenom, at Nettopower efterhånden er et rigtig stort brand, og at de prismæssigt da ej heller er blandt de dyreste.

Nettopower logo
2.3/5

2.3

/5

Nettopower logo
2.3/5

2.3

OBS: Anbefalingerne, vi giver, er tre af de +15 elselskaber, vi samarbejder kommercielt med. Med andre ord tæller puljen, hvorfra vi finder anbefalinger, altså ikke samtlige elselskaber på markedet.

Angiv dine vigtigste ønsker og kriterier til et kommende elselskab
(vælg gerne flere)

Form

Skal vi sende dine anbefalinger til dig på mail?

Styled Text

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Vi har udviklet en avanceret prisberegner

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider. 

I vores avancerede beregningsmodel tages der højde for alt fra abonnement-sats, elafgift og transportudgifter til spottillæg, eventuelle betalingsgebyrer samt eventuelle særegne gebyrer for de enkelte elselskaber. Med andre ord medregnes samtlige variabler, der udgør den samlede elpris, altså.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med Elpris.dk’s bud på gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område. 

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer af deres strømaftalers prisforhold.

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden gang imellem glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi regner med en eller flere forkerte variabler, når vi udregner prisestimater for et elselskab, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

 

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

Selvom vi har kommercielle interesserer, er det af stor vigtighed for os, at dette ikke kommer til at stå i vejen for, at vi kan rådgive vores besøgende på et højt niveau. Skal vores forretningsmodel være bæredygtig på den lange bane, anser vi det nemlig for alfa og omega, at vi er og forbliver et pålideligt vejledningsorgan, som bringer værdi for forbrugeren.

For at øge chancen for at kommercielle interesser ikke kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt har vi iværksat en række initiativer.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, SEF Energi, Modstrøm, OK, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, Jysk Energi, b.energy, Energidrift, Greenbow, DCC Energi, go’energi, Cheap Energy, LOOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med Elpris.dk’s bud på gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser, deres spottillæg-satser pr. kWh og/eller andre variable satser.

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi regner med en forkert abonnement-sats, en forkert strømtillægssats eller mangler en variabel i forhold til udregningen af prisestimaterne for et givent elselskab, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej. 

Vores beregningsmodel

Alt fra abonnement-sats, elafgift og transportudgifter til spottillæg, eventuelle betalingsgebyrer samt eventuelle særegne gebyrer for de enkelte elselskaber har vi inkorporeret i den avancerede beregningsmodel, som vi udviklet med henblik på at vise dig så præcise prisestimater som overhovedet muligt.