Spring til indhold

Eltjek24.dk indeholder reklamelinks. Læs mere

Anmeldelse af
NRGi

NRGi screenshot

Vores vurdering

0
4.1/5
Miljøvenlighed
4.5/5
Kundeservice
5/5
Ry blandt forbrugerne
5/5
Medlemsfordele
2.5/5
Pris
3.5/5

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Priser

Grøn baggrund til anmeldelser

Prisestimaterne refererer til eludbyderens billigste
strømprodukt ved et årligt forbrug på 4000 kWh.

Vest for Storebælt

2,10

kr./kWh.

Øst for Storebælt

2,38

kr./kWh.

Binding: Ingen. | Abonnement: 29 kr./md.

Abonnement: 29 kr./md.
Binding: Ingen.

Vær opmærksom på, at der optræder affiliate-links på siden.

Uddybende intro til og anmeldelse af
NRGi

NRGi er et klimabevidst elselskab, der er ejet af mere end 225.000 forskellige andelshavere. I et bredt perspektiv strækker NRGi’s historie sig langt tilbage, da en række af de enheder, som NRGi består af, begyndte at levere strøm til en række danskere for rigtig mange år siden. 

Selve NRGi blev dog først oprettet i 2000 i forbindelse med en fusion mellem følgende elselskaber: ARKE, Aarhus kommunale Værkers Elforsyning, Grenaa kommunale Elforsyning og Ebeltoft kommunale Elforsyning.

Fokus på bæredygtighed

Hos NRGi har man stort fokus på bæredygtighed, hvilket kan dokumenteres af, at et af NRGi’s erklærede hovedmål er at arbejde for en renere planet. Derfor kan du naturligvis vælge at få leveret grøn strøm, hvis du vælger NRGi som din kommende el-leverandør. 

Foruden at levere grøn strøm fra bæredygtige løsninger kommer NRGi’s hovedmål om at arbejde for en renere planet til udtryk ved, at NRGi hvert år støtter en række grønne projekter med et utal af millioner.

Foruden ovenstående mål er en række andre hovedfokuspunkter hos NRGi at arbejde for et mere velfungerende samfund, hvor mennesker både lykkes i arbejdsmæssige og private sammenhænge.

Fordele

Flot ry på Trustpilot

Stort brand

Arbejder aktivt for at skabe en renere planet

Ulemper

Ikke rigtig nogen særlige medlemsfordele

Rigtig fin kundeservice-afdeling

NRGi har en rigtig fin kundeservice-afdeling, der sidder klar til at hjælpe eksisterende og potentielle kunder i et tidsinterval, der strækker sig hele ti timer hver eneste hverdag. 

Dels vil du kunne få rådgivning via telefon hos NRGi, men foretrækker du at få dine spørgsmål besvaret via mail, kan dette naturligvis også lade sig gøre.

Det er dog langt fra sikkert, at du behøver at kontakte NRGi for at få svar på dine spørgsmål, hvilket skyldes, at du på elselskabets hjemmeside finder svar på hyppigt stillede spørgsmål. Det være sig blandt andet svar på følgende spørgsmål:

  • Hvad er en kWh?
  • Hvor kommer strømmen fra?

Dog må vi konstatere, at NRGi ikke har en decideret FAQ-side, og at de ej heller er helt lige så dygtige til at besvare lige så mange FAQ-spørgsmål på hjemmesiden som flere af konkurrenterne. 

Heldigvis er dette ikke noget problem, da deres kundeservice-folk jo som sagt sidder klar til at besvare dine spørgsmål og løse dine problemer i et bredt tidsrum hver eneste hverdag.

Ikke mange medlemsfordele

NRGi excellerer inden for stort set alle de parametre, vi bedømmer elselskaber ud fra. Dog er der et enkelt parameter, hvor vi mener, at der er plads til forbedring, og det er i forhold til medlemsfordele. Her byder NRGi nemlig ikke på noget særligt. 

For nogle vil medlemsfordele som stabil grøn strøm og en rigtig dygtig kundeservice-afdeling dog være mere end tilstrækkeligt, mens andre vil jagte et elselskab med medlemsfordele udover det sædvanlige, såsom fribilletter til sportsarrangementer, rabatter i en række populære butikker og muligheden for at deltage i en række spændende konkurrencer med vilde, vilde præmier. 

Noget, som NRGi desværre ikke forkæler deres medlemmer med – i hvert fald ikke på nuværende tidspunkt. 

Et ekstremt flot ry blandt forbrugerne

I skrivende stund har NRGi modtaget over 3200 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 4,8, hvilket svarer til ‘fremragende’. 

Med afsæt heri kan man vist godt konkludere, at langt størstedelen af NRGi’s medlemmer er mere end tilfredse med den service, NRGi yder. 

I de kommende afsnit kigger vi nærmere på, hvilke punkter der er gennemgående i de positivt stemt anmeldelser, samt hvilke kritikpunkter der er gennemgående i de negativt stemte anmeldelser.

Hvad roses NRGi for?

Mere end 4/5 af de Trustpilot-brugere, der har anmeldt NRGi, har kvitteret med 5 ud af 5 stjerner, hvilket må siges at være rigtig, rigtig flot. 

Isolerer man de positive anmeldelser, ser man, at det i høj grad er NRGi’s kundeservice-folk, der er afgørende for den fine samlede bedømmelse. Kundeservice-medarbejderne roses nemlig af rigtig mange Trustpilot-anmeldere og betegnes som både høflige, hjælpsomme, kompetente og behagelige. 

Derudover er der en række anmeldelser, hvor NRGi’s el-priser roses. På nuværende tidspunkt er der da heller ikke mange andre el-selskaber, der kan matche NRGi på pris.

Hvad kritiseres NRGi for?

Selvom langt de fleste anmeldelser på Trustpilot består af lovprisninger af NRGi, finder man også en række negative røster, der sender bredsider afsted mod NRGi.

Isolerer man samtlige negativt stemte anmeldelser, ser man, at et af de kritikpunkter, der går igen, vedrører tilmelding uden samtykke. Flere påstår, at de – i forbindelse med indflytning i en ny lejlighed – er blevet tilmeldt som kunder hos NRGi uden at have givet samtykke til dette. 

Derudover får kundeservice på puklen af en række af de sure Trustpilot-anmeldere, der ikke har oplevet samme grad af kompetenceniveau og høflighed, som de mange positivt stemte Trustpilot-brugere gav udtryk for, at de havde oplevet. 

Kort opsummering

NRGi er et yderst populært elselskab, hvilket vi udmærket godt forstår her hos Eltjek24.dk. Som du kan se, har vi nemlig ikke meget at udsætte på NRGi’s indsats. NRGi hører derfor til iblandt de absolut bedste elselskaber.

Vi bifalder, at deres strøm – som regel – kommer fra bæredygtige energikilder, og at de arbejder så ihærdigt på at skabe en renere planet. Derudover trækker det naturligvis heller ikke ned, at de scorer 4,8 stjerner ud af 5 på Trustpilot.

Dog er alt sammen ikke fryd og gammen. Der er nemlig et enkelt parameter, hvor indenfor NRGi i den grad kan forbedre sig – og det er i forhold til medlemsgoder. Lige nu byder de nemlig ikke på nogen bemærkelsesværdige fordele for deres medlemmer.

Hvis du ikke prioriterer eksklusive medlemsgoder skyhøjt, er NRGi dog et fremragende valg. 

Med NRGi som din el-leverandør er du nemlig sikret grøn, stabil strøm til skarpe priser, og hvis du på noget tidspunkt skulle få spørgsmål angående dit elforbrug eller lignende, vil du let kunne få besvaret disse via NRGi’s kundeservice-afdeling, der overdynges med ros på Trustpilot.

NRGi logo
4.1/5

4,1/5

NRGi logo
4.1/5

4,1/5

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.


Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms).

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.