Spring til indhold

Anmeldelse af NRGi

NRGi er et klimabevidst elselskab, der er ejet af mere end 225.000 forskellige andelshavere. I et bredt perspektiv strækker NRGis historie sig langt tilbage, da en række af de enheder, som NRGi består af, begyndte at levere strøm til et utal danskere for rigtig mange år siden. 

Selve NRGi blev dog først oprettet i 2000 i forbindelse med en fusion mellem følgende elselskaber: Aarhus kommunale Værkers Elforsyning, Grenaa kommunale Elforsyning og Ebeltoft kommunale Elforsyning.

Om NRGi er et attraktivt elselskab for dig, kan du blive klogere på i det resterende af anmeldelsen, hvor du finder information om alt fra kundeservice-indsatsen og priserne til forbrugeromdømmet og graden af pålidelighed.

NRGi screenshot

Samlet bedømmelse

3.9

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Miljøvenlighed

4.5

Investerer millioner i grønne projekter og byder på flere strømpakker med muligt tilvalg om at støtte klimaet. 

Har i øvrigt et erklæret mål om at bidrage til en renere planet, og som du kan se, er der heldigvis handling bag ordene i NRGis tilfælde. 

Kundeservice

5.0

Leverer kundeservice på et uhørt højt niveau, hvilket et utal af positivt stemte Trustpilot-anmeldelser i den grad vidner om.

Leverer også på et rigtig fint niveau, hvad angår tilgængelighed. 

Ry blandt forbrugerne

5.0

I skrivende stund har NRGi modtaget over 6950 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 4,8, hvilket svarer til ‘fremragende’. 

Med afsæt heri kan man vist godt konkludere, at langt størstedelen af NRGis kunder er mere end tilfredse med den service, NRGi yder.

Medlemsfordele

2.5

NRGi byder ikke på nogen medlemsfordele udover det sædvanlige. De mest interessante medlemsfordele er, at du som NRGi-kunde altid har mulighed for at få grøn strøm, og at du har adgang til en ekstraordinært god kundeservice-afdeling.

Pris

3.5

Vilkårene for NRGis billigste elaftale lyder således:

  • Her-og-nu-prisen på elbørsen + 5,19 øre pr. kWh i spottillæg
  • Abonnement: 29 kr./md.

Dette bevirker, at NRGi prismæssigt ligger sig et sted midt i feltet. Med andre ord er NRGi altså hverken blandt de billigste eller dyreste eludbydere.

Pålidelighed

3.0

Har et overvejende godt omdømme blandt kollegerne i branchen og klarede sig nogenlunde igennem TÆNKs store test af elselskaber i 2024. Generelt set er NRGi også gennemsigtige omkring deres priser og vilkår, hvilket også trækker op i vores bedømmelse.

For år tilbage har elselskabet dog været fedtet ind forskellige uheldige sager i medierne. Blandt andet en sag i 2023, hvor elselskabet blev irettesat for ikke at leve op til sine grønne løfter.

Uddybende anmeldelse af

NRGi

I de følgende afsnit dykker vi dybere ned i NRGis indsats på kundeserviceområdet, hvilke medlemsfordele elselskabet byder på, hvordan forbrugeromdømmet er, og hvordan det står til med pålideligheden for elselskabet.

Fordele

Ulemper

Fokus på bæredygtighed

Hos NRGi har man stort fokus på bæredygtighed, hvilket blandt andet kommer til udtryk ved, at et af NRGis erklærede hovedmål er at arbejde for en renere planet.

Derfor kan du naturligvis vælge at få leveret grøn strøm, hvis du vælger NRGi som din kommende el-leverandør. Som udgangspunkt får du dog ikke en grøn strømløsning, hvis du vælger den billigste elaftale fra NRGi. Ønsker du at støtte klimaet via denne aftale, er dette naturligvis muligt. Prisen herfor vil være 2,25 øre pr. kWh.

NRGis hovedmål om at arbejde for en renere planet kommer også til udtryk ved, at NRGi hvert år støtter en række grønne projekter med et utal af millioner. Det være sig blandt andet projekter, der involverer opsætning af vindmøller og solcelleanlæg. Er du nysgerrig på disse projekter, kan du finde mere info herom via dette link.

Rigtig fin kundeservice-afdeling

Selv hævder NRGi, at de har branchen bedste kundeservice, hvilket må siges at være et ret så offensivt statement. Om elselskabet decideret har branchens bedste kundeservice, ved vi ikke, om vi vil hævde. 

Dog anerkender vi hjertens gerne, at NRGi leverer kundeservice på et ekstraordinært højt niveau, hvilket også kommer særligt tydeligt til udtryk på Trustpilot, hvor rigtig mange positivt stemte anmeldelser tager afsæt i gode oplevelser med kundeservice-personalet. Et personale, der af langt de fleste beskrives som værende hjælpsomt, høfligt, vidende og yderst kompetent.

Fornuftige åbningstider

Når vi vurderer et elselskabs indsats på kundeservice-fronten orienterer vi os ikke blot om, hvad adskillige førstehåndskilder beretter om kundeservice-indsatsen. Vi kigger også på, i hvilket omfang kundeservice-afdelingen kan siges at være tilgængelig, og også her leverer NRGi på et rigtig fornemt niveau.

Dette elselskabs kundeservice-afdeling kan nemlig kontaktes telefonisk samtlige hverdage i tidsrummet 08:00-16:00.

Brede åbningstider er dog ikke synderligt meget værd, hvis adskillige nuværende og tidligere kunder beretter om lange ventetider for at komme igennem til kundeservice-personalet, men dette er heldigvis ikke tilfældet hos NRGi. Tværtimod beretter adskillige Trustpilot-anmeldere om hurtige svar og korte ventetider. 

Hvis du har et spørgsmål til NRGi uden for 08:00-16:00, kan det sagtens være, at du kan få besvaret dette. På NRGis hjemmeside kan du nemlig chatte med en kundeservice-bot døgnet rundt. 

Ikke mange medlemsfordele

NRGi excellerer inden for stort set alle de parametre, vi bedømmer elselskaber med afsæt i. Dog er der et enkelt parameter, hvor vi mener, at der er plads til forbedring, og det er i forhold til medlemsfordele. På det område byder NRGi nemlig ikke på noget særligt. 

For nogle vil medlemsfordele som muligheden for at få grøn strøm samt adgang til en rigtig dygtig kundeservice-afdeling dog være mere end tilstrækkeligt, mens andre vil jagte et elselskab med medlemsfordele udover det sædvanlige, såsom fribilletter til sportsarrangementer, rabatter i en række populære butikker og muligheden for at deltage i en række spændende konkurrencer med vilde, vilde præmier. 

Noget, som NRGi desværre ikke forkæler deres medlemmer med – i hvert fald ikke på nuværende tidspunkt. 

Er du sikker på, at NRGi er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

De billigste elselskaber

De bedste elselskaber

Grønne elselskaber

Et ekstremt flot ry blandt forbrugerne

I skrivende stund har NRGi modtaget over 6950 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 4,8, hvilket svarer til ‘fremragende’. 

Med afsæt heri kan man vist godt konkludere, at langt størstedelen af NRGis kunder er mere end tilfredse med den service, som NRGi yder. 

I de kommende afsnit kigger vi nærmere på, hvilke punkter der er gennemgående i de positivt stemt anmeldelser, samt hvilke kritikpunkter der er gennemgående i de negativt stemte anmeldelser.

Hvad roses NRGi for?

Mere end 4/5 af de Trustpilot-brugere, der har anmeldt NRGi, har kvitteret med 5 ud af 5 stjerner, hvilket må siges at være rigtig, rigtig flot. 

Isolerer man de positive anmeldelser, ser man, at det i høj grad er NRGis kundeservice-folk, der er afgørende for den fine samlede bedømmelse. Kundeservice-medarbejderne roses nemlig af rigtig mange Trustpilot-anmeldere og betegnes som både høflige, hjælpsomme, kompetente og behagelige. 

Hvad kritiseres NRGi for?

Selvom langt de fleste anmeldelser på Trustpilot består af lovprisninger af NRGi, finder man også en række negative røster, der sender bredsider afsted mod elselskabet.

Isolerer man samtlige negativt stemte anmeldelser, ser man, at et af de kritikpunkter, der går igen, vedrører tilmelding uden samtykke. Flere påstår, at de – ofte i forbindelse med indflytning i en ny lejlighed – er blevet tilmeldt som kunder hos NRGi uden at have givet samtykke til dette. 

Derudover får kundeservice på puklen af nogle få sure Trustpilot-anmeldere, der ikke har oplevet samme grad af kompetenceniveau og høflighed, som de mange positivt stemte Trustpilot-brugere giver udtryk for, at de har. 

Ydermere er en del af de negativt stemte anmeldelser skrevet efter enkeltstående forløb, der ikke er gået som forventet. Det kan være, at en person ikke har fået adgang til strøm den dag, som vedkommende ellers var blevet lovet, eller at opsættelse af en ladeløsningsboks er blevet forsinket.

Ganske pålideligt elselskab

Elselskabsbranchen har overordnet set fået et dårligt ry, fordi en række elselskaber har ageret tvivlsomt på en lang række områder. Heldigvis er det ikke alle elselskaber, hvis moral – mildt sagt – kan siges at være anløben. Spørgsmålet er så, hvilken gruppe af elselskaber NRGi tilhører?

Umiddelbart er vores vurdering, at NRGi er et overvejende pålideligt elselskab. En påstand, vi naturligvis ønsker at bakke op med forskellige referencer.

En af disse referencer er TÆNKs store test af elselskaber i 2024, hvor NRGi ikke var blandt de 20 elselskaber, der dumpede testen. Derudover har NRGi et overvejende godt ry blandt kollegerne i branchen.

Indblandet i nogle få uheldige sager

Selvom vi langt henad vejen mener, at NRGi bør anses som et relativt pålideligt elselskab, kommer vi ikke udenom, at også dette elselskab har været i medierne flere gange i forbindelse med mindre heldige sager, blandt andet i 2023, hvor Forbrugerombudsmanden irettesatte NRGi for – på daværende tidspunkt – ikke at leve op til deres grønne løfter

Derudover fik NRGi i 2022 kritik for at have overtrådt forbrugeraftaleloven og vildledt boligkøbere, der havde fået presset et nyt elselskab ned over hovedet.

Kort opsummering

NRGi er et yderst populært elselskab, hvilket vi udmærket godt forstår her hos Eltjek24.dk. Som du kan se, har vi nemlig ikke meget at udsætte på NRGis indsats. 

Vi bifalder, at de arbejder ihærdigt på at skabe en renere planet, og derudover trækker det naturligvis heller ikke ned, at de scorer 4,8 stjerner ud af 5 på Trustpilot.

Dog er alt sammen ikke fryd og gammen. Der er nemlig særligt ét enkelt parameter, hvor indenfor NRGi i den grad kan forbedre sig – og det er i forhold til medlemsgoder. Lige nu byder de nemlig ikke på nogen bemærkelsesværdige fordele for deres medlemmer. 

Derudover kommer vi ej heller udenom, at NRGi har været indblandet i en række uheldige sager i medierne, som skader deres grad af pålidelighed; dog anser vi stadigvæk elselskabet for at være overvejende pålideligt, hvilket blandt andet skyldes, at elselskabet har et fint omdømme blandt de fleste af deres kolleger, og at elselskabet slap nogenlunde nådigt igennem TÆNKs seneste store test af elselskaber.

NRGi logo
3.9/5

3.9

NRGi logo
3.9/5

3.9

/5

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.


Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms).

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, SEF Energi, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, GNP Energy, Budget Energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)