Spring til indhold

Anmeldelse af
Ø/strøm

Vores vurdering

0
3/5
Kundeservice
2.5/5
Miljøvenlighed
4/5
Ry blandt forbrugerne
3/5
Medlemsfordele
2/5
Pris
3/5

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Priser

Ukendt

Binding: Ukendt. | Abonnement: 12,5 kr./md.

Vær opmærksom på, at der optræder affiliate-links på siden.

Uddybende intro til og anmeldelse af Ø/strøm

Ø/strøm er et lokalt energiselskab på Langeland, der er sat i verden med henblik på at forsyne Langeland, Strynø og Siø med strøm. Derfor kan du også kun købe strøm hos dem, hvis du enten er bosat, har sommerhus eller driver virksomhed på en af disse øer. 

Selvom Ø/strøm er et elselskab med en lokal profil, så tilbyder de faktisk ret mange muligheder trods deres størrelse. Modsat andre lokale elselskaber, der typisk har ét eller måske to forskellige el-produkter, så tilbyder Ø/strøm intet mindre end fem produkter.

Grøn el fra lokal vindmølle

Ø/strøm er et datterselskab af Fonden Langelands Elforsyning, der ejer en 3 MW vindmølle placeret lidt uden for Lejbølle på Nordlangeland. Vindmøllen producerer typisk omkring 9.500.000 kWh om året, hvilket svarer til ca. 13 % af Langelands elforbrug. 

Vindmøllens elproduktion bliver solgt, men de har dog beholdt rettighederne til de grønne certifikater. Med deres abonnement GrønEL certificeres dit elkøb derfor som 100 % grøn el fra vindmøllen på Langeland.

GrønbilEL – grøn strøm til din ladeboks

Er du kunde hos Ø/strøm, og kører du elbil, så kan du købe en ladeboks gennem Ø/strøm og lade din bil op med lokalproduceret grøn strøm. 

Med en ladeboks fra Ø/strøm har du mulighed for at tilmelde dig deres abonnement GrønbilEL, som følger spotprisen på elmarkedet. 

På den måde vil det som regel være billigere at bruge strøm om natten, og da elbiler typisk lader op om natten, vil dette derfor være en oplagt løsning til ladebokse.

Vælg mellem spotpris eller fast pris

Hos Ø/strøm kan du vælge mellem at få din strøm til spotpris eller fast pris. Med deres produkt SpotEL får du en pris, der varierer afhængig af efterspørgslen på el, og det er en fordel for kunder, der i høj grad vil kunne time deres strømforbrug efter, hvornår efterspørgslen – og dermed også prisen – er lavest.

Med produktet KvartalsEL får du derimod en fastlåst pris, som bestemmes et kvartal ad gangen. På den måde ved du, hvor meget du betaler for din strøm, uanset hvornår du bruger den.

Fordele

Grøn strøm fra lokal vindenergi

Tilbyder aftale med variabel pris, der følger spotprisen på elmarkedet

Tilbyder aftale med fast pris, hvor prisen fastsættes hvert kvartal

Mulighed for ladeboks med lokalproduceret grøn strøm til elbil

Ulemper

Ingen medlemsfordele

Begrænsede åbningstider for kundeservice

Er du sikker på, at Ø/strøm er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Er du sikker på, at Ø/strøm er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Udmærket kundeservice-afdeling

På Ø/strøms kundeservice-side kan du blive lidt klogere på et par emner – f.eks. hvad du gør ved strømmangel, og hvad du bør vide, hvis du overvejer at installere en varmepumpe. Men udover det er der ikke særligt meget hjælp at hente.

Til gengæld har du i modsætning til mange andre energiselskaber mulighed for at møde fysisk op og tage en snak med en kundeservice-medarbejder på Spodsbjergvej 141 i Rudkøbing. Du bør dog være opmærksom på kontorets åbningstider, der, som vist nedenfor, er lidt begrænsede. 

  • Mandag – torsdag: 9.00 – 15.30
  • Fredag: 9.00 – 12.00
  • Weekend: lukket.

Har du ikke mulighed for at møde op på kontoret, så er det selvfølgelig også muligt enten at sende en e-mail til adressen post@o-strom.dk eller give Ø/strøm et kald på tlf. 62 51 10 55. 

Bemærk dog, at folk, der ringer efter kontorets åbningstider, bliver henvist til vagttelefonen.

Lokale medlemsfordele

Med Ø/strøm får du et lokalt forankret elselskab, der udelukkende leverer strøm til kunder på Langeland, Strynø og Siø, og som ikke har planer om nogen form for udvidelser eller større forretningsambitioner.

Frem for smarte reklamekampagner og anmassende sælgere har Ø/strøm udelukkende fokus på at levere pålidelig strøm til fornuftige priser samt at udbyde gennemsigtige og overskuelige el-abonnementer, der giver mening for beboerne på Langeland, Strynø og Siø. 

Fordelen ved Ø/strøm er, at de ikke forsøger at gøre el-aftaler mere komplicerede, end de behøver at være – tværtimod. De spiller i den grad med åbne kort, og er du f.eks. interesseret i at læse vedtægterne for Ø/strøm eller bestyrelsens forretningsorden, så kan du via et par klik få direkte adgang til alt, du måtte have brug for at vide om Ø/strøm.

Fornuftige alternativer til Ø/strøm

4.1/5

Binding: Ingen.
Abonnement: 0 kr./md.

Klimavenlig
Populær
3.8/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 0 kr./md.

Godt ry
3.9/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 29 kr./md.

 Kort opsummering

Ø/strøm er et lokalt energiselskab, der udelukkende leverer strøm til beboere, sommerhusejere og virksomhedsejere på Langeland, Strynø og Siø. På trods af elselskabets indsnævrede profil rent geografisk, så tilbyder dette faktisk rigtig mange gode og relevante produkter. 

Andre af de mindre kendte elselskaber har typisk kun ét eller måske et par abonnementer at vælge imellem, men hos Ø/strøm får du derimod hele fem produkter at vælge imellem.

På Nordlangeland står en vindmølle, som producerer 9.500.000 kWh om året – svarende til 13 % af Langelands årlige elforbrug. Ø/strøm er et datterselskab af den fond, der ejer vindmøllen, og derfor kan du med et GrønEL-abonnement certificere 100 % af dit elkøb som grøn energi fra vindmøllen.

Kører du enten elbil eller plugin-hybridbil, så har du med deres GrønbilEL-aftale mulighed for at få installeret en ladeboks, som forsyner din bil med strøm fra den lokalproducerede vindenergi. Ladeboksen følger elmarkedets spotpris, hvilket vil sige, at prisen på din strøm varierer time for time afhængig af efterspørgslen på strøm, og at det derfor som regel vil være billigere at lade din bil op om natten frem for om dagen.

Med Ø/strøms andre produkter har du selv mulighed for at vælge mellem variabel eller fast pris. 

Ø/strøm har ikke nogen profil på Trustpilot, og derfor findes der ikke noget direkte indblik i deres kunders tilfredshed. Deres hjemmeside har heller ikke den mest detaljerede kundeservice-side, og deres FAQ-sektion nøjes med at vejlede omkring, hvad du gør, hvis dit hus mangler strøm, og hvordan du installerer en varmepumpe.

Deres åbningstider for kundeservice er også rimelig sparsomme, og har du derfor brug for at få andre spørgsmål besvaret end de få på hjemmesiden, så er du sandsynligvis nødt til at finde tid til at kontakte dem, mens du selv er på arbejde. Dette er klart et vækstpunkt og et område, hvor Ø/strøm må se sig slået af hovedparten af deres konkurrenter.

Østrøm logo
3/5

3,0/5

Østrøm logo
3/5

3,0/5

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.


Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms).

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, SEF Energi, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, GNP Energy, Budget Energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.