Spring til indhold

Anmeldelse af Ø/Strøm

Ø/Strøm har historiske aner langt tilbage i tiden. Ø/Strøm udspringer nemlig af Langelands Elforsyning, der blev stiftet i 1969, og som siden da har skiftet navn adskillige gange og er blevet splittet i flere selskaber. 

Vi kommer ikke til at dykke mere ned i Ø/Strøms historie i det resterende af anmeldelsen. 

Til gengæld kommer vi til at redegøre for, hvordan elselskabet leverer inden for følgende parametre: miljøvenlighed, kundeservice, ry blandt forbrugerne, medlemsfordele, pris og pålidelighed. 

Samlet bedømmelse

3.1

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Miljøvenlighed

3.0

Ø/Strøms billigste elaftale er desværre ikke grøn, hvilket naturligvis trækker lidt ned i vores bedømmelse. 

Til gengæld trækker det op, at Ø/Strøm byder på en grøn elaftale, som blot er marginalt dyrere end den billigste af slagsen. 

Ligeledes trækker det op, at Ø/Strøm udbyder ladeløsninger og dermed bidrager til at accelerere den grønne omstilling.

Kundeservice

3.0

Ø/Strøm er et meget lille elselskab, og det har blandt andet den konsekvens, at elselskabet endnu ikke har modtaget en eneste anmeldelse på Trustpilot, hvilket er en skam.

Som regel bruger vi nemlig Trustpilot som et centralt referencepunkt, når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer varen på kundeservice-området eller ej. 

Dog kan man hævde, at intet nyt kan anses som godt nyt, da vi mennesker er mest tilbøjelige til at ytre os uopfordret, når vi er utilfredse, og det er da altså i skrivende stund (juni 2025) ingen – hverken nuværende eller tidligere Ø/Strøm-kunder – der har valgt at gøre. 

Når vi vurderer et elselskabs indsats på kundeservice-fronten, nøjes vi ikke blot med at orientere os i, hvad adskillige førstehåndskilder beretter om denne indsats. Vi undersøger også tilgængeligheden af kundeservice-afdelingen og vurderer, om denne er på et tilfredsstillende niveau.

Med det menes, at vi kigger på, hvornår og på hvilke måder kundeservice-afdelingen kan træffes.

I Ø/Strøms tilfælde kan kundeservice-afdelingen træffes telefonisk samtlige hverdage i nogenlunde brede tidsrum, hvilket er godkendt. Nærmere bestemt er tidsrummene:

  • Mandag-torsdag: 09:00-15:30
  • Fredag: 09:00-12:00.

Ønsker du ikke telefonisk rådgivning, er det naturligvis også muligt for dig at sende en mail. De gange, vi har forsøgt dette, har vi fået svar ganske hurtigt. 

Ry blandt forbrugerne

3.0

I skrivende stund (juni 2025) har Ø/Strøm ikke fået en eneste anmeldelse på Trustpilot, og da Trustpilot plejer at være vores primære kilde, når vi vurderer et elselskabs ry blandt forbrugerne, er vi her lidt udfordrede i forhold til karaktergivningen.

Ligeledes fordi vi ikke er stødt på andre synderligt brugbare kilder, der kan fortælle os noget om forbrugeromdømmet. Vi kan dog konstatere, at Ø/Strøm har fået én anmeldelse på deres Google My Business-profil, og at denne er positiv.

Dette kombineret med, at elselskabet trods alt ikke har modtaget nogen negative anmeldelser på Trustpilot gør, at vi ender på en middelgod karakter. 

Medlemsfordele

2.0

Ø/Strøm byder desværre på ikke nogen synderligt interessante medlemsfordele. De mest bemærkelsesværdige er følgende:

  • Gratis oprettelse
  • Ingen binding
  • Mulighed for månedlig betaling
  • Mulighed for grøn strøm.

Pris

3.5

Vilkårene for Ø/Strøms billigste elaftale lyder således:

  • Her-og-nu-prisen på elbørsen + 12,5 øre pr. kWh i spottillæg
  • Abonnement: 12,5 kr./md.
  • Alle de faste omkostninger (elafgift, transportudgifter osv.) som er ens hos alle elselskaber.

Dermed placerer Ø/Strøm sig et sted midt i feltet, når det kommer til pris. 

Med andre ord findes der altså en række elselskaber, der er billigere end Ø/Strøm, men så sandelig også en del, som er dyrere.

Pålidelighed

4.0

I vores øjne er Ø/Strøm et ganske pålideligt elselskab.

En række af de forhold, der taler for dette statement, er, at Ø/Strøm – modsat 20 kolleger – bestod TÆNKs store test af elselskaber i 2024, og at oplysninger om spottillæg og abonnement-sats er lette at finde på Ø/Strøms hjemmeside.

Det trækker til gengæld lidt ned, at oplysninger om betalingsgebyrer er gemt en smule af vejen. 

Derudover trækker det op, at Ø/Strøm ikke har været fedtet ind i nogen negative sager i medierne.

Det er dog værd at bemærke, at Ø/Strøm var en smule fedtet ind i en sag i 2024, fordi et andet elselskab ringede og hævdede, at de havde et samarbejde med Ø/Strøm. Noget, der dog var direkte løgn, og som Ø/Strøm ikke kan stilles til ansvar for.

Få anbefalet 3 elselskaber

Svar på få spørgsmål og få en personlig anbefaling.

1.

Vælg hvad der er vigtigt for dig

2.

Vi finder det bedste og billigste match

3.

Skift nemt og gratis

Uddybende anmeldelse af

Ø/Strøm

I løbet af vores uddybende anmeldelse af Ø/strøm dykker vi endnu dybere ned i, hvordan dette elselskab præsterer, når det kommer til kundeservice, ry blandt forbrugerne, medlemsfordele og pålidelighed.

Fordele

Ulemper

Fornuftige alternativer til Ø/strøm

Skarp pris

4.6

/5

4.6/5

Spottillæg: 4 øre pr. kWh
Abonnement: 0 kr./md.

Spar 200 kr. på 1. regning

3.7

/5

3.9/5

Spottillæg: 8,8 øre pr. kWh
Abonnement: 25 kr./md.

Populær

4.2

/5

4.2/5

Spottillæg: 13 øre pr. kWh
Abonnement: 0 kr./md.

God kundeservice

3.8

/5

3.8/5

Spottillæg: 10,5 øre pr. kWh
Abonnement: 19 kr./md.

Kundeservice-indsatsen er et forholdsvist ubeskrevet blad

I skrivende stund (juni 2025) har Ø/Strøm ikke modtaget en eneste anmeldelse på Trustpilot. Det er lidt en skam, da Trustpilot plejer at være et vores centrale referencepunkter, når vi vurderer et elselskabs indsats på kundeservice-fronten.

Man kan dog argumentere for, at intet nyt er godt nyt, da vi mennesker er mest tilbøjelige til at ytre vores mening offentligt, når vi føles os uretfærdigt behandlet, og dette er der altså ikke nogen, der endnu har valgt at gøre angående Ø/Strøm. 

Fornuftige åbningstider

Mens vi desværre ikke har kunnet finde nogen brugbare førstehåndsudsagn angående kvaliteten af Ø/Strøms kundeservice-indsats, har det ikke været noget problem at finde informationer om tilgængeligheden af kundeservice-afdelingen. Noget, som også fylder en del i vores bedømmelse af et elselskabs indsats på kundeservice-fronten.

Når det kommer til netop tilgængelighed, leverer Ø/Strøms kundeservice-afdeling på et hæderligt niveau. Denne afdeling kan nemlig kontaktes telefonisk samtlige hverdage i relativt brede tidsrum – nærmere bestemt følgende: 

  • Mandag-torsdag: 09:00-15:30
  • Fredag: 09:00-12:00.

Er du typen, der foretrækker vejledning over tekst frem for via telefonen, kan dette naturligvis også lade sig gøre. I så fald skal du blot sende Ø/Strøm en mail. Dette har vi gjort et par gange, og hver gang har vi fået hurtigt svar. 

Ingen synderligt interessante medlemsfordele

Der findes elselskaber, der lokker med ekstraordinære medlemsfordele, eksempelvis adgang til attraktive rabataftaler.

Desværre er Ø/Strøm ikke et af disse elselskaber.

De få medlemsfordele, som Ø/Strøm byder på, relaterer sig nemlig alle til kerneproduktet på den ene eller anden måde. For overskuelighedens skyld har vi herunder samlet de mest interessante i vores øjne:

  • Gratis oprettelse
  • Ingen binding
  • Mulighed for månedlig betaling
  • Mulighed for grøn strøm.

Er du sikker på, at Ø/Strøm er det rette elselskab for dig?

…hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

De billigste elselskaber

De bedste elselskaber

Grønne elselskaber

Et overvejende pålideligt elselskab 

I løbet af de seneste år har elselskabsnichen fået et rigtig dårligt ry. Dette hænger sammen med, at adskillige umoralske typer har søgt mod denne branche, fordi de har øjnet lette penge, og i bestræbelserne efter at profitmaksimere har de hverken skelet til det etiske kompas eller forbrugernes bedste.

Netop derfor er ‘pålidelighed’ blevet et meget vigtigt kriterium for os, når vi bedømmer elselskaber. Ved at belyse hvorvidt et elselskab er pålideligt eller ej, håber vi, at vi kan bidrage til at så få som muligt ender hos et af de brodne kar.

Det store spørgsmål er så…

Er Ø/Strøm et af de brodne kar?

Nej, det synes vi på ingen måde, at Ø/Strøm er. Tværtimod anser vi Ø/Strøm for at være et overvejende pålideligt elselskab, og dette af flere grunde.

Dels skyldes det, at Ø/Strøm– modsat 20 kolleger – bestod TÆNKs store test af elselskaber i 2024. Derudover skyldes det, at Ø/Strøm tydeligt oplyser om spottillæg, abonnement-sats og eventuelle grønne tillæg.

Ligeledes skyldes det, at Ø/Strøm ikke har været fedtet ind i nogen negative sager i medierne. 

I den sammenhæng er det dog centralt at bemærke, at Ø/Strøm var en smule fedtet ind i en sag i 2024, fordi et andet elselskab ringede og hævdede, at de havde et samarbejde med Ø/Strøm. Noget, der var direkte løgn, og som Ø/Strøm ikke kan stilles til ansvar for.

Her ses et uddrag af en artikel fra Faa.dk, hvor Ø/Strøms direktør italesætter den sag, vi netop har omtalt.

Træerne gror dog ikke helt ind i himlen for Ø/Strøm, hvad angår pålidelighed.

Det trækker nemlig lidt ned, at betalingsgebyrerne er en smule gemt væk på hjemmesiden, ligesom vi ej heller kommer udenom, at der som regel knytter sig mere troværdighed til store, veletablerede brands end små, og det kan vist ikke diskuteres, at Ø/Strøm – på nuværende tidspunkt – tilhører sidstnævnte kategori. 

Ø/Strøm FAQ

I indeværende måned lyder prisvilkårene for Ø/Strøms billigste elaftale således (vest-priser): 

*Abonnement12,5 kr. pr. md.
*Estimeret pris pr. kWh2,08 kr.
Systemabonnement18,96 kr. pr. md.
Variabler til beregning af estimeret pris pr. kWh
– *Spottillæg0,125 kr. pr. kWh
– Ren strømpris 0,549 kr. pr. kWh
– Transport 0,34 kr. pr. kWh
– Transmissionsnettarif 0,07625 kr. pr. kWh
– Systemtarif0,0925 kr. pr. kWh
– Elafgift0,90 kr. pr. kWh
Eventuelle betalingsgebyrer
– *Regning via mail0 kr. pr. betaling
– *Betalingsservice5,82 kr. pr. betaling
– *Indbetalingskort31,25 kr. pr. betaling

Ø/Strøm er et datterselskab af Fonden Langelands Elforsyning.

Der er ingen bindingsperiode på Ø/Strøms elaftaler.

I vores øjne er Ø/Strøm et middelmådigt elselskab, hvilket vores karakter (3,1/5) også afspejler. Elselskabet leverer på et fornuftigt niveau, når parametrene er ‘pålidelighed’ og ‘pris’, mens der er plads til forbedring, når vi taler ‘medlemsfordele’. 

 Kort opsummering

Ø/Strøm er et mindre elselskab beliggende i Rudkøbing, som primært leverer el til kunder i lokalområdet. Selvom du ikke bor i eller i nærheden af Rudkøbing, kan du dog sagtens pege på Ø/Strøm som dit kommende elselskab – spørgsmålet er så, om du skal gøre det?

Umiddelbart er vores vurdering, at der findes adskillige konkurrenter, der gør det endnu bedre end Ø/Strøm. Dog er Ø/Strøm et fint valg for dig, der leder efter et overvejende pålideligt elselskab, der byder på priser, som ikke er helt hen i vejret. 

På jagt efter et nyt elselskab?

Sammenlign +20 elselskaber og find det bedste og billigste

OBS: Anbefalingerne, vi giver, er tre af de +15 elselskaber, vi samarbejder kommercielt med. Med andre ord tæller puljen, hvorfra vi finder anbefalinger, altså ikke samtlige elselskaber på markedet.

Angiv dine vigtigste ønsker og kriterier til et kommende elselskab
(vælg gerne flere)

Form

Skal vi sende dine anbefalinger til dig på mail?

Styled Text

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Vi har udviklet en avanceret prisberegner

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider. 

I vores avancerede beregningsmodel tages der højde for alt fra abonnement-sats, elafgift og transportudgifter til spottillæg, eventuelle betalingsgebyrer samt eventuelle særegne gebyrer for de enkelte elselskaber. Med andre ord medregnes samtlige variabler, der udgør den samlede elpris, altså.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med Elpris.dk’s bud på gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område. 

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer af deres strømaftalers prisforhold.

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden gang imellem glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi regner med en eller flere forkerte variabler, når vi udregner prisestimater for et elselskab, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

 

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

Selvom vi har kommercielle interesserer, er det af stor vigtighed for os, at dette ikke kommer til at stå i vejen for, at vi kan rådgive vores besøgende på et højt niveau. Skal vores forretningsmodel være bæredygtig på den lange bane, anser vi det nemlig for alfa og omega, at vi er og forbliver et pålideligt vejledningsorgan, som bringer værdi for forbrugeren.

For at øge chancen for at kommercielle interesser ikke kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt har vi iværksat en række initiativer.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, SEF Energi, Modstrøm, OK, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, Jysk Energi, b.energy, Energidrift, Greenbow, DCC Energi, go’energi, Cheap Energy, LOOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med Elpris.dk’s bud på gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser, deres spottillæg-satser pr. kWh og/eller andre variable satser.

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi regner med en forkert abonnement-sats, en forkert strømtillægssats eller mangler en variabel i forhold til udregningen af prisestimaterne for et givent elselskab, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej. 

Vores beregningsmodel

Alt fra abonnement-sats, elafgift og transportudgifter til spottillæg, eventuelle betalingsgebyrer samt eventuelle særegne gebyrer for de enkelte elselskaber har vi inkorporeret i den avancerede beregningsmodel, som vi udviklet med henblik på at vise dig så præcise prisestimater som overhovedet muligt.