Spring til indhold

Anmeldelse af SEF Energi

SEF Energi, der tidligere hed Sydfyns Elforsyning, er et energiselskab med base på Sydfyn. 

Energiselskabet har et udtalt mål om et levere grønne løsninger, der modvirker alvorlige klimaforandringer, og i det resterende af anmeldelsen her kigger vi nærmere på, hvorvidt SEF Energi lever op til egne lovprisninger på dette område.

Derudover kigger vi på, hvordan elselskabet præsterer, når det kommer til parametre som ‘pris’, ‘kundeservice’, ‘medlemsfordele’ og ‘pålidelighed’.

Samlet bedømmelse

3.8

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Miljøvenlighed

4.0

Som bemærket tidligere har SEF Energi et udtalt mål om at levere grønne løsninger, der modvirker klimaforandringer, og heldigvis er der langt henad vejen ikke blot tale om salgsgas fra SEF Energis side; der ses nemlig også en del eksempler på handling bag ordene. 

Nogle af de initiativer, der i forbindelse med ovenstående er værd at bemærke, er, at SEF Energi har tilføjet ladebokse og solceller til produktporteføljen. Ligeledes er det værd at bemærke, at SEF Energi udbyder varmepumper, en varmeløsning, der anses som værende blandt de mest klimavenlige og bæredygtige af slagsen. 

Derudover bør det bemærkes, at SEF-koncernen har en omfattende bæredygtighedspolitik med ambitiøse grønne målsætninger, og at SEF-koncernen involverer sig aktivt i flere bæredygtige projekter, der enten tilgodeser biodiversiteten eller klimaet.

Alt det, der er beskrevet i de ovenstående afsnit, trækker naturligvis op i vores bedømmelse af SEF Energis indsats på klimafronten. 

Dog er der også et enkelt forhold, der trækker lidt ned, og det er, at SEF Energis elaftaler som udgangspunkt ikke er grønne.

Til gengæld trækker det en smule op, at man – uanset hvilken elaftale man vælger – kan tilvælge grøn strøm for et beskedent ekstra beløb pr. kWh. 

Kundeservice

4.5

På SEF Energis Trustpilot får kundeservice-indsatsen en masse ros, og kundeservice-personalet beskrives generelt set som værende venligt, høfligt, behageligt og forstående.

Derudover bemærker adskillige Trustpilot-anmeldere, at det dels er hurtigt at komme igennem til en kundeservice-medarbejder, men også at problemer som regel bliver løst tjept. 

Når det kommer til tilgængeligheden af SEF Energis kundeservice-afdeling, er der heller ikke meget at klage over. 

Denne afdeling kan nemlig kontaktes telefonisk samtlige hverdage i relativt brede tidsrum – nærmere bestemt følgende: 

  • Mandag-onsdag: 08:30-15:30
  • Torsdag: 08:30-17:00
  • Fredag: 08:30-13.00.

Ry blandt forbrugerne

4.5

I skrivende stund har SEF Energi modtaget mere end 50 anmeldelser på Trustpilot og opnået en samlet karakter på 4,5, hvilket svarer til ‘fremragende’. 

Dermed er det vist ikke helt forkert at konkludere, at størstedelen af SEF Energis kunder er meget tilfredse med SEF Energis produkter samt elselskabets serviceniveau. 

Medlemsfordele

2.5

SEF Energi byder desværre ikke på nogen ekstraordinære medlemsfordele. 

Dette betyder dog ikke, at SEF Energi ikke byder på nogen interessante medlemsfordele overhovedet. Det betyder blot, at de medlemsfordele, som elselskabet byder på, næsten alle knytter sig til kerneproduktet på den ene eller anden måde.

For overskuelighedens skyld har vi herunder samlet de – i vores øjne – mest interessante medlemsfordele, som SEF Energi byder på:

  • Mulighed for månedlig betaling 
  • Fornuftige kundeservice-vilkår
  • Mulighed for at støtte din lokale klub/forening økonomisk, uden at det koster dig ekstra. 

Pris

3.0

Vilkårene for SEF Energis billigste elaftale lyder således:

  • Her-og-nu-prisen på elbørsen + 10,5 øre pr. kWh i spottillæg
  • Abonnement: 19 kr./md.
  • Alle de faste omkostninger (elafgift, transportudgifter osv.) som er ens hos alle elselskaber.

Dette gør, at SEF Energi prismæssigt tilhører det store midterfelt. Med andre ord er der altså en del elselskaber, der er billigere end SEF Energi, men der findes så sandelig også en række elselskaber, som er dyrere.

Pålidelighed

4.0

Slap nogenlunde fornuftigt igennem TÆNKs store test af elselskaber i 2024, hvor 20 af kollegerne dumpede. 

Derudover er det værd at bemærke, at SEF Energi ved flere lejligheder har klaret sig godt i analysebureauet EPSIs undersøgelser af, hvilke elselskaber der har de mest tilfredse kunder. 

Ydermere taler det for SEF Energis pålidelighed, at dette elselskab ikke har været involveret i nogen negative sager i medierne i adskillige år.

Når SEF Energi – trods ovenstående – ikke opnår en endnu bedre karakter i forhold til parameteret ‘pålidelighed’, så skyldes det særligt to forhold.

Det ene er, at selvom SEF Energi bestod TÆNKs store test af elselskaber i 2024, så kommer vi ikke udenom, at der var en del elselskaber, som opnåede endnu bedre bedømmelser, end SEF Energi gjorde. 

Det andet forhold vedrører, at SEF Energi – i vores øjne – ikke er tydelige nok i deres kommunikation omkring omfanget af deres spottillæg-sats. 

Fornuftige alternativer til SEF Energi

Skarp pris

4.6

/5

4.6/5

Spottillæg: 4 øre pr. kWh
Abonnement: 0 kr./md.

Godt ry

3.9

/5

3.9/5

Spottillæg: 5 øre pr. kWh
Abonnement: 29 kr./md.

Populært valg

4.2

/5

4.2/5

Spottillæg: 13 øre pr. kWh
Abonnement: 0 kr./md.

Stort brand

3.4

/5

3.4/5

Spottillæg: 5 øre pr. kWh
Abonnement: 10 kr./md.

Uddybende anmeldelse af

SEF Energi

I løbet af vores uddybende anmeldelse af SEF Energi dykker vi endnu dybere ned i, hvordan dette elselskab præsterer inden for en række af de områder, vi allerede har berørt. 

Vi nuancerer blandt andet, hvordan SEF Energi slipper fra deres indsats på kundeserviceområdet, hvordan omdømmet er blandt forbrugerne, og hvilke medlemsfordele elselskabet byder på. 

Fordele

Ulemper

Fin kundeservice-indsats

I skrivende stund (marts 2025) har SEF Energi opnået en samlet karakter på 4,5 ud af 5 stjerner på Trustpilot, og denne flotte karakter skyldes i høj grad, at SEF Energi leverer en rigtig fornuftig indsats på kundeservice-fronten. 

En påstand, der kan dokumenteres af det faktum, at en overvægt af de positivt stemte anmeldelser, man finder på SEF Energis Trustpilot, er skrevet af folk, der har haft rigtig gode oplevelser med kundeservice-personalet. Et personale, der langt henad vejen beskrives som værende høfligt, kvikt, hjælpsomt og venligt. 

Intet at klage over, når det kommer til tilgængeligheden

Når vi vurderer, i hvilket omfang et elselskab kan siges at levere kundeservice på et højt niveau, orienterer vi os ikke blot omkring, hvad adskillige førstehåndskilder beretter om kundeservice-indsatsen; vi kigger også på tilgængeligheden af kundeservice-afdelingen.

Med andre ord betyder det, at vi undersøger, på hvilke måder en kundeservice-afdeling kan kontaktes og i hvilke tidsrum. 

Når det kommer til netop tilgængeligheden for SEF Energis kundeservice-afdeling, er der ikke meget at klage over. 

Denne kundeservice-afdeling kan nemlig både kontaktes via mail og telefon. Ønsker du telefonisk rådgivning, er åbningstiderne ganske brede; disse lyder nemlig som følger:

  • Mandag-onsdag: 08:30-15:30
  • Torsdag: 08:30-17:00
  • Fredag: 08:30-13.00.

Fin FAQ-sektion

Det er dog langt fra sikkert, at det bliver nødvendigt for dig at kontakte kundeservice for at få svar på eventuelle spørgsmål, hvilket skyldes, at SEF Energi har brugt en del ressourcer på at kreere informativt indhold til deres hjemmeside. En indsats, som vi vil karakterisere som ‘proaktiv kundeservice’.

Eksempler på det indhold, der beskrives ovenfor, kunne være en artikel om, hvad du skal gøre i tilfælde af flytning, eller hvordan du skal læse og forstå din regning. 

Foruden ovenstående er SEF Energis fine FAQ-sektion værd at fremhæve. Via denne kan du nemlig finde letforståelige svar på de hyppigst stillede spørgsmål, der relaterer sig til el.

Her ses et udsnit af de spørgsmål, du kan finde svar på via SEF Energis FAQ-sektion (marts 2025)

Er du sikker på, at SEF Energi er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

De billigste elselskaber

De bedste elselskaber

Grønne elselskaber

Ingen eksklusive medlemsfordele

Der findes en række elselskaber, der byder på eksklusive medlemsfordele for kunderne. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabatter til en række fede butikker, rabat på entrepriserne hos en række danske forlystelsesparker samt muligheden for at deltage i en række eksklusive konkurrencer med fede præmier.

Desværre er SEF Energi ikke et af disse elselskaber. Her begrænser medlemsfordelene sig nemlig til nogle, der knytter sig til kerneproduktet.

For overskuelighedens skyld har vi herunder samlet de – i vores øjne – mest interessante af slagsen:

  • Mulighed for månedlig betaling 
  • Fornuftige kundeservice-vilkår
  • Mulighed for at støtte din lokale klub/forening økonomisk, uden at det koster dig ekstra. 

Et fornuftigt ry blandt forbrugerne

I skrivende stund har SEF Energi modtaget over 50 anmeldelser på Trustpilot og opnået en samlet karakter på 4,5, hvilket svarer til ‘fremragende’. 

I de kommende afsnit kigger vi nærmere på, hvad SEF Energi henholdsvis roses og kritiseres for af anmelderne på Trustpilot.

Hvad roses SEF Energi for?

De positivt stemte Trustpilot-anmeldere roser særligt SEF Energi for elselskabets kundeservice-indsats. Flere anmeldere betegner personalet som værende både høfligt, vidende, nærværende og let at få fat på.

Hvad kritiseres SEF Energi for?

På nuværende tidspunkt (marts 2025) har SEF Energi blot modtaget to for alvor negativt stemte anmeldelser. Derfor skal den kritik, som SEF Energi får på Trustpilot, umiddelbart tages med et gran salt. 

Denne kritik vedrører, at SEF Energis sælgere er lidt for friske, og at SEF Energi – ifølge en enkelt Trustpilot-anmelder – sender kontrakten til strømaftalen meget sent i forløbet.

Et ganske pålideligt elselskab

Der er desværre en tendens til, at elselskabsbranchen tiltrækker lyssky, depraverede typer, der øjner hurtige penge, og som skider højt og flot på moral, etik og forbrugernes bedste i bestræbelserne på at nå, hvad de øjner og ønsker sig.

Af den grund vurderer vi altid pålidelighedsgraden for de elselskaber, vi anmelder, så vi forhåbentligt kan bidrage til, at så få som muligt ender hos slynglerne.

Når det kommer til SEF Energi, er manglende pålidelighed ikke en bekymring, du skal have. Dette elselskab er nemlig – i vores øjne – overvejende pålideligt, og dette af adskillige årsager.

Dels skyldes det, at SEF Energi – modsat 20 af kollegerne – bestod TÆNKs store test af elselskaber i 2024

Derudover skyldes det, at SEF Energi – modsat adskillige konkurrenter – ikke har været involveret i nogen negative sager i medierne i adskillige år. 

Ydermere trækker det også op i forhold til pålidelighedsspørgsmålet, at SEF Energi ved flere lejligheder har klaret sig rigtig godt i de undersøgelser, hvor analysebureauet EPSI har kastet lys over, hvilke elselskaber der har de mest tilfredse kunder

Træerne vokser dog ikke helt ind i himlen for SEF Energi, når det kommer til pålidelighedsparameteret. 

Nogle få forhold trækker nemlig i den sammenhæng lidt ned i vores vurdering. Et af disse er, at SEF Energi – i vores øjne – med fordel kunne have været endnu tydeligere i sin kommunikation omkring størrelsen på spottillæg og deslige. Derudover er det også værd at bemærke, at SEF Energi ikke bestod TÆNKs test af elselskaber med bravur, men derimod med en middelmådig bedømmelse.

SEF Energi FAQ

I indeværende måned lyder prisvilkårene for SEF Energis billigste elaftale således (vest-priser): 

*Abonnement19 kr. pr. md.
*Estimeret pris pr. kWh2,50 kr.
Systemabonnement18,96 kr. pr. md.
Variabler til beregning af estimeret pris pr. kWh
– *Spottillæg0,105 kr. pr. kWh
– Ren strømpris 0,914 kr. pr. kWh
– Transport 0,27 kr. pr. kWh
– Transmissionsnettarif 0,07625 kr. pr. kWh
– Systemtarif0,0925 kr. pr. kWh
– Elafgift0,90 kr. pr. kWh
Eventuelle betalingsgebyrer
– Betalingsservice6 kr. pr. betaling

SEF Energi ejes af virksomheden SEF A/S, der ejes af FONDEN SYDFYNS ELFORSYNING.

SEF Energi er hverken et dyrt eller billigt elselskab. Prismæssigt tilhører elselskabet nemlig det store midterfelt.

SEF Energi er – i vores øjne – et fornuftigt, pålideligt elselskab, der særligt leverer varen, hvad angår kundeservice og forbrugeromdømme. Der knytter sig dog også en række vækstpunkter til elselskabet.

Eksempelvis kunne elselskabets elaftaler godt være endnu mere konkurrencedygtige i forhold til pris, ligesom elselskabet med fordel kunne oppe sig i forhold til de medlemsfordele, som det byder på.

Kort opsummering

SEF Energi er et elselskab med mange år på bagen og en overvejende grøn profil. Elselskabets kundeservice-afdeling leverer varen, ligesom priserne er nogenlunde fornuftige. Dog vil du sagtens kunne finde elselskaber, der byder på endnu mere konkurrencedygtige priser, end SEF Energi gør.

Omdømmet på Trustpilot er rigtig fint, og elselskabet får særligt ros for kundeservice-indsatsen. Blandt kritikerne forlyder det dog, at SEF Energi sommetider allierer sig med lidt for friske telefonsælgere.

Nu vi er ved de få kritikpunkter, vi har af elselskabet, er det nødvendigt også at fremhæve medlemsfordelene. På dette område leverer SEF Energi nemlig ikke noget udover det sædvanlige.

Når alt kommer til alt, er SEF Energi dog et ganske hæderligt elselskab, og vi er ganske sikre på, at du næppe fortryder dit valg, hvis du peger på SEF Energi som din kommende el-leverandør. Særligt ikke fordi SEF Energi også er et overvejende pålideligt elselskab.

Sef energi logo
3.8/5

3.8

/5

Sef energi logo
3.8/5

3.8

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Vi har udviklet en avanceret prisberegner

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider. 

I vores avancerede beregningsmodel tages der højde for alt fra abonnement-sats, elafgift og transportudgifter til spottillæg, eventuelle betalingsgebyrer samt eventuelle særegne gebyrer for de enkelte elselskaber. Med andre ord medregnes samtlige variabler, der udgør den samlede elpris, altså.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med Elpris.dk’s bud på gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område. 

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer af deres strømaftalers prisforhold.

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden gang imellem glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi regner med en eller flere forkerte variabler, når vi udregner prisestimater for et elselskab, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

 

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, SEF Energi, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, GNP Energy, Budget Energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med Elpris.dk’s bud på gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser, deres spottillæg-satser pr. kWh og/eller andre variable satser.

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi regner med en forkert abonnement-sats, en forkert strømtillægssats eller mangler en variabel i forhold til udregningen af prisestimaterne for et givent elselskab, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej. 

Vores beregningsmodel

Alt fra abonnement-sats, elafgift og transportudgifter til spottillæg, eventuelle betalingsgebyrer samt eventuelle særegne gebyrer for de enkelte elselskaber har vi inkorporeret i den avancerede beregningsmodel, som vi udviklet med henblik på at vise dig så præcise prisestimater som overhovedet muligt.