Spring til indhold

Eltjek24.dk indeholder reklamelinks. Læs mere

Anmeldelse af
SEF Energi

SEF energi screenshot

Vores vurdering

0
3.5/5
Miljøvenlighed
4.5/5
Kundeservice
4/5
Ry blandt forbrugerne
4/5
Medlemsfordele
2/5
Pris
3/5

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Priser

Grøn baggrund til anmeldelser

Prisestimaterne refererer til eludbyderens billigste
strømprodukt ved et årligt forbrug på 4000 kWh.

Vest for Storebælt

2,16

kr./kWh.

Øst for Storebælt

2,44

kr./kWh.

Binding: Ingen. | Abonnement: 19 kr./md.

Abonnement: 19 kr./md.
Binding: Ingen.

Vær opmærksom på, at der optræder affiliate-links på siden.

Uddybende intro til og anmeldelse af SEF Energi

SEF Energi er et elselskab med en dejligt grøn profil, hvorfor du kan vide dig sikker på at få strøm, der stammer fra bæredygtige energikilder, hvis du peger på SEF Energi som dit næste elselskab.

SEF Energi må siges at være et erfarent elselskab, da virksomheden har rødder, der går helt tilbage til 1906. Netop derfor kan du da også godt tillade dig at forvente, at alle børnesygdomme hører en svunden tid til for SEF Energi, og at der hos dette elselskab er styr på processerne.

En del af SEF-koncernen

SEF Energi er en del af SEF-koncernen, som er en koncern, der – foruden el – udbyder blandt andet internet, TV samt varmepumper.

Hos Eltjek24.dk er vi dog passionerede omkring strøm, hvorfor vi i den resterende del af anmeldelsen udelukkende vil fokusere på SEF Energi og dette selskabs indsats som el-leverandør.

Flere forskellige pakker at vælge imellem

I skrivende stund kan du vælge mellem fire forskellige strømpakker hos SEF Energi. Pakkerne bærer følgende navne:

  • El fleksVIND
  • El DyrenesEnergi
  • El SupportEnergi
  • El Standard Vind.

Uanset hvilken pakke du vælger, vil den strøm, du får, være blevet produceret via vindenergi. 

Den centrale forskel mellem de yderst sammenlignelige pakker, der bærer navnene El FleksVIND og El Standard Vind, er prissætningen. 

For El FleksVIND gælder det, at strømprisen er variabel, hvilket vil sige, at denne følger her-og-nu-prisen på elbørsen, mens El Standard Vind opererer med en fast pris pr. kWh, der ændres hvert kvartal.

De mest nævneværdige træk ved El DyrenesEnergi og ElSupportEnergi er, at du via disse pakker har mulighed for at støtte enten lokale foreninger eller Dyrenes Beskyttelse.

Fordele

Fornuftigt ry på Trustpilot

Fokus på grøn energi

Mulighed for at støtte Dyrenes Beskyttelse

Mulighed for at støtte det lokale foreningsliv

Ulemper

Ikke den laveste pris på markedet

Er du sikker på, at SEF Energi er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Er du sikker på, at SEF Energi er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Fin kundeservice-indsats

Hvis du får brug for vejledning af dygtige fagfolk angående SEF Energis services, har du mulighed for at ringe til SEF Energis kundeservice-afdeling eller sende samme afdeling en mail.

Åbningstiderne varierer lidt fra dag til dag, men typisk åbner kundeservice-linjerne klokken 08:30 og lukkes igen omkring 15:30. Værd dog opmærksom på, at linjerne lukker en anelse tidligere om fredagen.

Det er dog langt fra sikkert, at det bliver nødvendigt for dig at kontakte kundeservice for at få svar på eventuelle spørgsmål, hvilket skyldes, at SEF Energi har brugt en del ressourcer på at kreere informativt indhold til hjemmesiden. En indsats, som vi vil kategorisere som ‘prokativ kundeservice’.

Eksempler på det indhold, der beskrives ovenfor, kunne være en artikel om, hvad du skal gøre i tilfælde af flytning, eller hvordan du skal læse og forstå din regning. 

Foruden ovenstående er der deres fine FAQ-sektion værd at fremhæve.

Ingen eksklusive medlemsfordele

Der findes en række elselskaber, der byder på eksklusive medlemsfordele for kunderne. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabatter til en række fede butikker, rabat på entreprisen hos en række danske forlystelsesparker samt muligheden for at deltage i en række eksklusive konkurrencer med fede præmier.

Desværre er SEF Energi ikke et af disse elselskaber. 

Her begrænser medlemsfordelene sig nemlig til noget relevant i forhold til el. 

I vores øjne er de største medlemsfordele hos SEF Energi, at du:

  • Tager vare på miljøet ved udelukkende at få strøm fra bæredygtige energikilder
  • Har mulighed for at få rådgivning af et kompetent kundeservice-personale
  • Bliver en del af et elselskab, der har mange års erfaring.

Et fornuftigt ry blandt forbrugerne

I skrivende stund har SEF A/S modtaget over 30 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 3,9, hvilket svarer til ‘god’. 

Antallet af anmeldelser kan ikke siges at være prangende, men den gennemsnitlige score må i den grad siges at være godkendt.

I de kommende afsnit kigger vi nærmere på, hvad SEF Energi henholdsvis roses og kritiseres for af anmelderne på Trustpilot.

Hvad roses SEF Energi for?

De positivt stemte Trustpilot-anmeldere roser særligt SEF Energi for elselskabets kundeservice-indsats. Flere anmeldere betegner personalet som værende både høfligt, vidende, nærværende og let at få fat på.

Derudover er der nogle få Trustpilot-anmeldere, der udtrykker tilfredshed med SEF Energis priser. 

Hvad kritiseres SEF Energi for?

De negativt stemte Trustpilot-anmeldere kritiserer primært SEF Energi for at forlange, at man som kunde betaler depositum på tidspunkter, hvor dette ikke er fair og i en størrelsesordning, der ej heller er fair. Ligeledes er der flere, der hævder, at de har haft svært ved at få deres depositumspenge retur. 

Ligeledes er et kritikpunkt, at det kan være lidt vanskeligt at få udbetalt tilgodehavender fra SEF Energi. 

Fornuftige alternativer til SEF Energi

4.1/5

Binding: Ingen.
Abonnement: 0 kr./md.

Klimavenlig
Populær
3.8/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 0 kr./md.

Godt ry
3.9/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 29 kr./md.

Kort opsummering

SEF Energi er et elselskab med mange år på bagen og en dejligt grøn profil. Elselskabets kundeservice-afdeling leverer varen, ligesom at priserne er nogenlunde fornuftige. Dog vil du sagtens kunne finde elselskaber, der byder på endnu mere konkurrencedygtige priser, end SEF Energi gør. 

Omdømmet på Trustpilot er rigtig fint, og elselskabet får særligt ros for kundeservice-indsatsen. Blandt kritikerne forlyder det dog, at SEF Energi lidt for ofte beder om for store depositumsbeløb, der – ifølge nogle få utilfredse Trustpilot-anmeldere – kan være svære at få tilbage.

Nu vi er ved de få kritikpunkter, vi har af elselskabet, er det nødvendigt også at fremhæve medlemsfordelene. På dette område leverer SEF Energi nemlig ikke noget udover det sædvanlige.

Når alt kommer til alt, er SEF Energi dog et ganske hæderligt elselskab, og vi er ganske sikre på, at du næppe fortryder noget, hvis du peger på netop dette elselskab som din kommende el-leverandør. 

Sef energi logo
3.5/5

3,5/5

Sef energi logo
3.5/5

3,5/5

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.


Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms).

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.