Spring til indhold

Eltjek24.dk indeholder reklamelinks. Læs mere

Anmeldelse af
Vestforsyning

Vores vurdering

0
3.1/5
Miljøvenlighed
3.5/5
Kundeservice
3/5
Ry blandt forbrugerne
3/5
Medlemsfordele
3/5
Pris
3.5/5

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Priser

Grøn baggrund til anmeldelser

Prisestimaterne refererer til eludbyderens billigste
strømprodukt ved et årligt forbrug på 4000 kWh.

Vest for Storebælt

2,10

kr./kWh.

Øst for Storebælt

2,38

kr./kWh.

Binding: Ingen. | Abonnement: 10 kr./md.

Abonnement: 10 kr./md.
Binding: Ingen.

Vær opmærksom på, at der optræder affiliate-links på siden.

Uddybende intro til og anmeldelse af Vestforsyning

Vestforsyning er en multiforsyning, der leverer el til Holstebro kommune og omegn. Foruden at stå for el i området så råder Vestforsyning over fem vandværker i Nibsbjerg, Frøjk, Sandagergård, Vinderup og Mogenstrup og forsyner 80% af kommunen med rent drikkevand.

Derudover leverer Vestforsyning også varme til området og er desuden en af Danmarks ti største fjernvarmeforsyninger.

Flere produkter med variabel pris

Som kunde hos Vestforsyning har du mulighed for at vælge mellem fire el-produkter: SPOT, PLUS, grønSPOT og grønPLUS. Produkterne er tilpasset til kunder, der enten bruger over eller under 4.800 kWh om året. 

Samtlige produkter har variable priser, hvilket vil sige priser, der følger indkøbsprisen på elmarkedet time for time, og derfor er det altså ikke muligt at få en elaftale med fast pris hos Vestforsyning.

SPOT er både tiltænkt privat- og erhvervskunder, der bruger under 4.800 kWh om året. Tillægget til den rene strømpris er på 5 øre pr. kWh ved dette produkt.

PLUS er tiltænkt privatkunder med et årligt forbrug på mellem 4.800-20.000 kWh om året, og tillægget til den rene strømpris er på 2,5 øre pr. kWh ved dette produkt.

Mulighed for at vælge grøn strøm

Uanset om du foretrækker SPOT eller PLUS, så har du ved begge produkter mulighed for selv at vælge, om din elaftale skal støtte den grønne omstilling. Udover SPOT og PLUS tilbyder Vestforsyning nemlig også produkterne grønSPOT og grønPLUS, hvor din strøm bliver produceret af vedvarende energikilder – primært vindmøller.

Ulempen ved disse produkter er, at tillægget er lidt højere end ved grundprodukterne. 

Tillægget pr. kWh er 10 øre, hvis du vælger grønSPOT, mens du slipper med et tillæg på 7,5 øre pr. kWh, hvis du vælger grønPLUS. GrønPLUS kan dog kun vælges, såfremt du bruger mere end 4.800 kWh årligt.

Masser af tips og tricks

Vestforsyning har en ret omfattende hjemmeside med information, vejledning, tips og tricks. 

Som sagt er Vestforsyning en multiforsyning, og derfor giver det naturligvis mening, at man på hjemmesiden kan læse lidt om deres forskellige arbejdsområder. Men selv hvis du ikke er kunde hos Vestforsyning – og heller ikke vælger at blive det senere – så kan det anbefales at tage et kig på deres side med energiråd.

Her finder du nemlig blandt andet gode råd, tjeklister og andre indsigter i, hvordan du kan gøre dine el-, vand- og varmeforbrug billigere og bedre for miljøet.

Fordele

Flere produkter med variabel pris at vælge mellem

Mulighed for at købe grøn strøm

Mulighed for at samle el, vand og fjernvarme ét sted

God rådgivning og vejledning på hjemmesiden

Fordele at hente i True Energy-appen for kunder med elbil

Ulemper

Ikke mulighed for elaftale med fast pris

Få medlemsfordele

Er du sikker på, at Vestforsyning er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Er du sikker på, at Vestforsyning er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Udmærket kundeservice-afdeling

Vestforsyning har efter alt at dømme en udmærket kundeservice-afdeling, som kan kontaktes mandag til torsdag fra kl. 8.00 til 15.45 og fredag fra kl. 8.00 – 12.00. 

Derudover har du også mulighed for at møde fysisk op på Nupark 50, Holstebro, hvor Vestforsynings kundeservice tager imod personlig henvendelser mandag til torsdag fra kl. 9.00 til 15.00 og fredag fra kl. 9.00 til 12.00.

Skulle du have brug for hjælp uden for åbningstiderne, evt. ved afbrydelser af el, vand eller varme, så har du mulighed for at ringe til kundeservice-telefonen og blive viderestillet til en akutvagt. 

Er dit problem ikke akut, så har du selvfølgelig også mulighed for at skrive en mail til kundeservice-afdelingen, hvor du dog først skal forvente svar inden for 1-3 hverdage.

Det er dog slet ikke sikkert, at du nødvendigvis behøver at komme i kontakt med en af Vestforsynings kundeservice-medarbejdere for at få svar på dine spørgsmål. Hjemmesidens forskellige undersider er nemlig udstyret med FAQ-sektioner, hvor du kan finde svar på de oftest stillede spørgsmål, uanset om det gælder el, vand, varme, spildevand eller vind.

Derudover er der naturligvis også en FAQ-sektion på kundeservice-siden, hvor du kan finde hjælp til at besvare følgende spørgsmål:

Få medlemsfordele

Vestforsyning er en multiforsyning, der udover at tilbyde el også kan stå for vand og fjernvarme til din adresse, hvis du bor i Holstebro kommune. Men bortset fra dette så er der ikke nogle særlige medlemsfordele som rabatordninger eller andre økonomiske goder ved at få sin el fra Vestforsyning.

Rent praktisk kan det have sine fordele at samle alle sine regninger hos én udbyder, men der er ikke nogen specifik rabat ved at samle dine udgifter til el, varme og vand hos Vestforsyning. Dog er det værd at nævne, at du som ejer af en elbil har mulighed for at oplade den med strøm fra Vestforsyning, og at du som kunde hos dem får visse fordele i True Energy-appen.

True Energy er en Smart Charge-app, der taler sammen med din ladeboks eller elbil. Appen bruges til at planlægge din optankning, samtidig med at den også giver dig mulighed for at følge med i dit strømforbrug. På den måde får du et bedre overblik over din opladningshistorik og kan let se, hvor meget du har sparet ved at tanke på visse tidspunkter frem for andre – både penge og CO2.

Du har mulighed for at få opladning til din elbil gennem en elaftale hos Vestforsyning. 

Det koster 11,25 kr. inklusiv moms pr. måned (janaur 2023-tal), som opkræves automatisk via din elregning, men derudover er de øvrige funktioner i True Energy-appen gratis for kunder hos Vestforsyning. 

Et udefinerbart ry blandt forbrugerne

Modsat andre lokale elselskaber har Vestforsyning faktisk en Trustpilot-profil, men til gengæld har Vestforsyning så få anmeldelser, at den samlede vurdering ikke bør have nogen særlig indflydelse på dit valg af elselskab.

I skrivende stund har Vestforsyning blot modtaget to anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 2,9, hvilket svarer til ‘middel’. 

Dermed er det ikke muligt at konkludere noget særligt ud fra Vestforsynings kunders anmeldelser, udover at intet nyt selvfølgelig også kan tolkes som godt nyt.

I det kommende afsnit dykker vi ned i, hvad forbrugerne – altså de ganske få, der har ytret deres mening på Trustpilot – har at sige om deres oplevelse som kunder hos Vestforsyning.

Hvad kritiseres Vestforsyning for?

De to Trustpilot-anmeldelser af Vestforsyning er skrevet af utilfredse forbrugere, der begge har valgt kun at give en enkelt stjerne, hvilket som bekendt er den dårligste karakter, der kan gives på Trustpilot.

Den første anmeldelse er fra maj 2020 og handler om en klage over Vestforsynings kundeservice. Klagen kommer fra en mangeårig kunde, der blev bedt om at skifte fra PBS til kortbetaling, hvis vedkommende ønskede at undgå gebyr på fremtidige regninger. 

Ifølge kunden blev dette ordnet i god tid, men ifølge Vestforsyning var det aldrig blevet ændret, og derfor endte Vestforsyning – ifølge forbrugeren – med at true med inkasso samt gebyr på 200 kr.

Alt i alt tyder sagen mest af alt på en slags misforståelse, og kunden fik også sin vilje i sidste ende og slap for at betale gebyr. Dog var kunden meget utilfreds med tonen hos kundeservice-medarbejderne og ikke mindst grundigt forvirret over, at hendes bank og Vestforsyning lod til at have to forskellige opfattelser af virkeligheden.

Den anden anmeldelse stammer fra september 2021 og er meget kort. Kunden har tilsyneladende en længerevarende utilfredshed med Vestforsyning grundet en opfattelse af, at de har en grådig tilgang. De skulle blandt andet have en tilbøjelighed til at sende rykkere ud blot for at tjene på rykkergebyret.

Det er naturligvis endnu en gang vigtigt for os at pointere, at selvom begge anmeldelser var negative, så er to anmeldelser ikke tilstrækkeligt til at sige noget generelt om Vestforsynings kundeservice-afdelingen i vores optik. 

Derudover er det også være at bemærke, at begge anmeldelser er af ældre dato, og selv hvis klagerne har været reelle nok, så har Vestforsyning haft rig mulighed for i mellemtiden at finde en løsning på problemet.

Fornuftige alternativer til Vestforsyning

4.1/5

Binding: Ingen.
Abonnement: 0 kr./md.

Klimavenlig
Populær
3.8/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 0 kr./md.

Godt ry
3.9/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 29 kr./md.

Kort opsummering

Vestforsyning leverer el, vand og varme til Holstebro kommune og omegn. Som el-udbyder byder Vestforsyning på fire forskellige produkter: SPOT, PLUS, grønSPOT og grønPLUS. 

El-produkterne gør det muligt for forbrugeren selv at vælge, hvorvidt vedkommende ønsker at støtte grøn energi via sit elforbrug, eller om vedkommende i stedet foretrækker en billigere pris pr. kWh.

Hos Vestforsyning kan man med andre ord spare penge ved at vælge sort frem for grønt, og brænder du for vedvarende energi og bæredygtige løsninger, så er det muligt at finde andre elselskaber, der prioriterer den grønne omstilling højere.

Alle produkterne er med variable priser, som alle følger spotprisen på elmarkedet. Forskellen på produkterne skal findes i det tillæg, der lægges oven i spotprisen. Er du derfor på udkig efter en elaftale med fast pris, må du se dig om efter et andet elselskab.

Vestforsyning har en grundig hjemmeside, som tilbyder en god service med masser af information samt tips og tricks til, hvordan du kan optimere dit forbrug og skære kroner fra el-, vand- og varmeregningerne.

En af fordelene ved at have Vestforsyning som el-udbyder er, at man som ejer af en elbil både kan oplade sin bil med strøm fra Vestforsyning og samtidig få fuld adgang til Smart Charge-appen True Energy. 

Vestforsyning har umiddelbart en fin kundeservice-afdeling, men grundet deres lave antal anmeldelser på Trustpilot har det været svært for os at danne et nuanceret indblik i kvaliteten af den kundeoplevelse, som Vestforsyning byder de fleste af deres kunder på. 

Til gengæld har vi kunnet konstatere, at hjemmesiden byder på masser af FAQ-sektioner til dem, der ønsker at løse problemerne på egen hånd, hvilket er super fedt!

Vestforsyning logo
3.1/5

3,1/5

Vestforsyning logo
3.1/5

3,1/5

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.


Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms).

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.