Spring til indhold

Grundig intro til samt anmeldelse af
Vindstød

Vindstød screenshot
0
3.2/5
Miljøvenlighed
5/5
Kundeservice
2/5
Ry blandt forbrugerne
4/5
Medlemsfordele
1/5
Pris:
4/5

Priser

Vest for storebælt

1,65 kr./kWh

Øst for storebælt

2,20 kr./kWh

Binding: Ingen. | Abonnement: 0 kr./md.

Vær opmærksom på, at der optræder affiliate-links på siden.

Uddybende intro til og anmeldelse af Vindstød

Vindstød er et elselskab med en lidt anden tilgang end mange af konkurrenterne. Noget af det, der gør Vindstød til et ganske særligt elselskab, er, at Vindstød har investeret rigtig meget tid og rigtig mange penge i at udvikle et nyskabende, cloud-baseret IT-system, der muliggør, at Vindstød kan kan drive deres elselskab markant anderledes end mange af konkurrenterne.

En af de helt store plusser ved Vindstøds veludviklede IT-system er, at langt de fleste administrative processer og energiberegninger automatisk udføres af systemet.

Med andre ord har Vindstød automatiseret stort set alle de processer, det for elselskabet har været muligt at automatisere, hvilket har bevirket, at Vindstød i dag kan drives af relativt få medarbejdere. 

Få medarbejdere betyder lave lønomkostninger, og de lave lønomkostninger hos Vindstød muliggør, at elselskabet kan byde deres kunder på nogle af landets skarpeste strømpriser.

Strøm fra danske vindmøller

Som kunde hos Vindstød får du ikke blot strøm til en fornuftig pris. 

Strømmen, du får, er tilmed grøn, da den stammer fra danske vindmøller. Med andre ord er Vindstød altså et yderst klimabevidst strømvalg.

Fordele

Godt ry på Trustpilot

Fokus på grøn energi

Rigtig fine priser

Få gebyrer

Ulemper

Ingen medlemsfordele udover det sædvanlige

Der kunne med fordel dedikeres flere ressourcer til kundeservice

Er du sikker på, at Vindstød er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Er du sikker på, at Vindstød er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Plads til forbedring på kundeservice-fronten

I skrivende stund er det ikke muligt at ringe til Vindstøds kundeservice-afdeling, hvilket ikke ligefrem er et kendetegn, som vi bifalder. 

På Vindstøds hjemmeside forklarer selskabet, at de har været nødt til at lukke ned for telefonerne grundet travlhed. 

Efter sigende skulle rigtig mange have været blevet fristet af Vindstøds skarpe priser og derfor valgt at skifte til elselskabet, hvilket har krævet så mange medarbejderressourcer, at Vindstød har valgt at lukke kundeservice-telefonerne for en periode. Det er ikke, fordi vi på ingen måde forstår Vindstøds bevæggrunde, men vi må dog konstatere, at det er et svaghedstegn for et elselskab, hvis dette qua sin adfærd og sine beslutninger indikerer, at det ikke har været parat til vækst.

Ovenstående betyder ikke, at du for tiden ikke kan kontakte Vindstøds kundeservice med spørgsmål. I stedet for at gribe knoglen og give dem et kald skal du dog sende dem en mail.

At sende en mail er i vores øjne et ok alternativ til et opkald, men vi må dog sige, at det bekymrer os lidt, at svartiden på mails som regel er 2-4 dage hos Vindstød. 

2-4 dage er nemlig rigtig lang tid at vente, hvis man står med en presserende udfordring, man ønsker løst her og nu.

Hæderlig FAQ-sektion

Det kan sagtens være, at det slet ikke er nødvendigt for dig at kontakte kundeservice for at få besvaret de spørgsmål, du måtte have. 

Dette skyldes, at Vindstød har lavet en rigtig fin FAQ-sektion, hvor de hyppigst stillede spørgsmål besvares i et letforståeligt sprog. 

En række af de spørgsmål, du via denne sektion kan finde svar på, er:

  • Hvor kan jeg se mine regninger?
  • Skal jeg have ny elmåler, hvis jeg skifter til Vindstød?
  • Hvor lang tid tager det at skifte?

Ingen særlige medlemsfordele

Hos nogle elselskaber forkæles kunderne med medlemsfordele udover det sædvanlige. 

Det være sig blandt andet spændende rabatter til en masse forskellige butikker eller billige forsikringer.

Hos Vindstød byder man desværre ikke på nogen medlemsfordele i stil med ovenstående. 

Her er der i stedet 100 % fokus på at levere grøn strøm til lave priser.

Et fornuftigt ry blandt forbrugerne

I skrivende stund har Vindstød modtaget over 3700 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 4,2, hvilket svarer til ‘god’. 

Dermed er det vist ikke helt forkert at antyde, at langt størstedelen af Vindstøds kunder er rigtig tilfredse med den service, som Vindstød yder.

I de næste afsnit dykker vi ned i, hvad Vindstød roses for af de positivt stemte Trustpilot-anmeldere, samt hvad elselskabet skoses for af de negative af slagsen.

Hvad roses Vindstød for?

Isolerer man de mest positivt stemte Trustpilot-anmeldelser, vil man se, at den ros, der er gennemgående, i høj grad omhandler den indsats, som Vindstøds kundeservice-afdelingen udfører. 

Flere Trustpilot-anmeldere påpeger, at Vindstøds kundeservice besvarer spørgsmål både hurtigt, fyldestgørende og på en måde, så spørgeren ikke længere er i tvivl om noget.

At læse disse anmeldelser gør os rigtig glade, da vi jo tidligere i vores anmeldelse kritiserede Vindstød en smule for ikke at dedikere nok ressourcer til kundeservice-feltet. 

Anmeldelserne indikerer heldigvis, at Vindstød – til trods for at de p.t. har lukket for telefonlinjerne – evner at rådgive deres kunder på et tilfredsstillende niveau. 

Foruden kundeservice-afdelingens indsats får Vindstød ros for deres priser. Mange Trustpilot-anmeldere giver taknemmeligt udtryk for at have sparet en del på deres elregninger, efter de har skiftet til Vindstød. 

Hvad kritiseres Vindstød for?

Ikke alle anmeldelser på Vindstøds Trustpilot er desværre positive. I skrivende stund er 17 % af samtlige anmeldelser nemlig yderst negative, og hvis vi isolerer disse, kan vi se, at de kritikpunkter, der er gennemgående, vedrører den nedprioriterede kundeservice-afdeling, som vi også skød med skarpt efter. 

En række Trustpilot-anmeldere er – med god grund – trætte af, at det er vanskeligt at trænge igennem til Vindstøds kundeservice-afdeling.

Derudover påstår nogle Trustpilot-anmeldere, at de er blevet meldt ind i Vindstød uden at have givet deres samtykke til dette, og at de nu finder det meget besværligt at afmelde sig elselskabet. 

Bedre elselskaber end Vindstød

4.1/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 29 kr./md.

Populært valg
Testvinder
4.1/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 16,25 kr./md.

Billigst på sigt
3.6/5

Binding: Ingen
Abonnement: 0 kr./md.

Kort opsummering

Der er plusser og minusser ved Vindstød. 

Hvis vi starter med plusserne, må vi sige, at det er en ubetinget god ting, at Vindstød udbyder strøm til så skarpe priser som tilfældet er, og at de byder på aftaler uden hverken bindingsperiode eller ekstraudgift til noget abonnement.

Derudover er det også rigtig godt, at Vindstød har fokus på klimaet og udelukkende servicere deres kunder med grøn strøm produceret fra bæredygtige energikilder.

Som sagt er der dog også en række minusser ved Vindstød. 

Et af de større er, at Vindstød ikke bruger tilstrækkeligt med ressourcer på kundeservice-delen, hvilket i skrivende stund har ført til, at telefonerne er lukkede, og at det udelukkende er muligt at henvende sig via mail, og hvis man gør dette, skal man desværre forvente en relativt lang svartid.

Derudover trækker det heller ikke op i vores bedømmelse, at Vindstød ikke byder på nogen medlemsfordele udover det sædvanlige.

Overordnet set er Vindstød dog ikke noget dårligt valg som elselskab, hvis du er på jagt efter et selskab, der leverer grøn strøm til nogle af landets skarpeste priser.

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på [email protected], så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)