Spring til indhold

Anmeldelse af
Vindstød

Vindstød screenshot

Vores vurdering

0
2.6/5
Miljøvenlighed
4/5
Kundeservice
1/5
Ry blandt forbrugerne
3.5/5
Medlemsfordele
0.5/5
Pris
3/5

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Priser

Prisestimaterne refererer til eludbyderens billigste
strømprodukt ved et årligt forbrug på 4000 kWh.

Vest for Storebælt

2,17

kr./kWh.

Øst for Storebælt

2,70

kr./kWh.

Binding: Ingen. | Abonnement: 0 kr./md.

Abonnement: 0 kr./md.
Binding: Ingen.

Vær opmærksom på, at der optræder affiliate-links på siden.

Uddybende intro til og anmeldelse af Vindstød

Vindstød er et elselskab med en lidt anden tilgang end mange af konkurrenterne. Noget af det, der gør Vindstød til et ganske særligt elselskab, er, at Vindstød har investeret rigtig meget tid og rigtig mange penge i at udvikle et nyskabende, cloud-baseret IT-system, der muliggør, at Vindstød kan kan drive deres elselskab markant anderledes end mange af konkurrenterne.

En af de helt store plusser ved Vindstøds veludviklede IT-system er, at langt de fleste administrative processer og energiberegninger automatisk udføres af systemet.

Med andre ord har Vindstød automatiseret stort set alle de processer, det for elselskabet har været muligt at automatisere, hvilket har bevirket, at Vindstød i dag kan drives af relativt få medarbejdere. 

Få medarbejdere betyder lave lønomkostninger, og de lave lønomkostninger hos Vindstød muliggør, at elselskabet kan byde deres kunder på nogle af landets skarpeste strømpriser.

Ekstremt billig strøm – i hvert fald i begyndelsen…

I skrivende stund udbyder Vindstød to forskellige strømpakker. En strømpakke for de kunder, der ønsker en fast pris, og en strømpakke for de kunder, der ønsker en variabel pris. 

Sådan lød vilkårene for Vindstøds strømpakker i december 2023

Særligt strømpakken, hvor prisen er variabel, er interessant, da denne byder på ekstremt attraktive økonomiske vilkår, som stort set ingen andre elselskaber kan matche.

Vælger du denne strømpakke, vil der ikke være nogen abonnement-sats du skal tage hensyn til.

Din kWh-pris vil være stort set den samme som her-og-nu-prisen på elbørsen, da spottillægget blot er på beskedne 0,00625 kr. pr. kWh.

Det lyder jo næsten for godt til at være sandt, og der er desværre også en hage ved tilbuddet… 

Det viser sig nemlig, at de attraktive vilkår ikke varer ved for evigt. 

Tilmelder du dig Vindstød, bliver du på et tidspunkt flyttet over på en anden strømaftale, hvor vilkårene – mildt sagt – ikke er synderligt attraktive. Helt konkret lyder vilkårene for den strømaftale, som Vindstød på et tidspunkt flytter dig over på, sæt du tilmelder dig elselskabet, således:

  • Abonnement-sats: 29 kr. pr. md.
  • Spottillæg: 39 øre pr. kWh.

Ovenstående praksis afdækkede og kritiserede TÆNK i 2023, hvor Vindstød i den grad fik på puklen for ikke at være tilstrækkeligt gennemsigtige omkring prisstigningen.

Fordele

Fokus på grøn energi

Rigtig fine priser (dog ikke for evigt)

Få gebyrer

Ulemper

Ingen medlemsfordele udover det sædvanlige

Der kunne med fordel dedikeres flere ressourcer til kundeservice

Efter noget tid flyttes du som Vindstød-kunde fra en billig til en dyr strømaftale

Er du sikker på, at Vindstød er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Er du sikker på, at Vindstød er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Plads til forbedring på kundeservice-fronten

I skrivende stund er det ikke muligt at ringe til Vindstøds kundeservice-afdeling, hvilket ikke ligefrem er et kendetegn, som vi bifalder. 

På Vindstøds hjemmeside forklarer selskabet, at de har været nødt til at lukke ned for telefonerne grundet travlhed. 

Efter sigende skulle rigtig mange have været blevet fristet af Vindstøds skarpe priser og derfor valgt at skifte til elselskabet, hvilket har krævet så mange medarbejderressourcer, at Vindstød har valgt at lukke kundeservice-telefonerne for en periode. Det er ikke, fordi vi på ingen måde forstår Vindstøds bevæggrunde, men vi må dog konstatere, at det er et svaghedstegn for et elselskab, hvis dette qua sin adfærd og sine beslutninger indikerer, at det ikke har været parat til vækst.

Ovenstående betyder ikke, at du for tiden ikke kan kontakte Vindstøds kundeservice med spørgsmål. I stedet for at gribe knoglen og give dem et kald skal du dog sende dem en mail.

At sende en mail er i vores øjne et ok alternativ til et opkald, men vi må dog sige, at det bekymrer os lidt, at svartiden på mails som regel er 9 dage hos Vindstød. 

9 dage er nemlig rigtig lang tid at vente, hvis man står med en presserende udfordring, man ønsker løst her og nu.

Hæderlig FAQ-sektion

Det kan sagtens være, at det slet ikke er nødvendigt for dig at kontakte kundeservice for at få besvaret de spørgsmål, du måtte have. 

Dette skyldes, at Vindstød har lavet en rigtig fin FAQ-sektion, hvor de hyppigst stillede spørgsmål besvares i et letforståeligt sprog. 

En række af de spørgsmål, du via denne sektion kan finde svar på, er:

  • Hvor kan jeg se mine regninger?
  • Skal jeg have ny elmåler, hvis jeg skifter til Vindstød?
  • Hvor lang tid tager det at skifte?

Ingen særlige medlemsfordele

Hos nogle elselskaber forkæles kunderne med medlemsfordele udover det sædvanlige. 

Det være sig blandt andet spændende rabatter til en masse forskellige butikker eller billige forsikringer.

Hos Vindstød byder man desværre ikke på nogen medlemsfordele i stil med ovenstående. 

Her er der i stedet 100 % fokus på at levere grøn strøm til lave priser.

Middelmådigt omdømme på Trustpilot

I skrivende stund har Vindstød modtaget over 4200 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 3,4, hvilket svarer til ‘middel’. 

I de næste afsnit dykker vi ned i, hvad Vindstød roses for af de positivt stemte Trustpilot-anmeldere, samt hvad elselskabet skoses for af de negative af slagsen.

Hvad roses Vindstød for?

Isolerer man de mest positivt stemte Trustpilot-anmeldelser, vil man se, at den ros, der er gennemgående, i høj grad omhandler den indsats, som Vindstøds kundeservice-afdelingen udfører. 

Flere Trustpilot-anmeldere påpeger, at Vindstøds kundeservice besvarer spørgsmål både hurtigt, fyldestgørende og på en måde, så spørgeren ikke længere er i tvivl om noget.

At læse disse anmeldelser gør os rigtig glade, da vi jo tidligere i vores anmeldelse kritiserede Vindstød en smule for ikke at dedikere nok ressourcer til kundeservice-feltet. 

Anmeldelserne indikerer heldigvis, at Vindstød – til trods for at de p.t. har lukket for telefonlinjerne – evner at rådgive deres kunder på et tilfredsstillende niveau. 

Foruden kundeservice-afdelingens indsats får Vindstød ros for deres priser. Mange Trustpilot-anmeldere giver taknemmeligt udtryk for at have sparet en del på deres elregninger, efter de har skiftet til Vindstød. 

Hvad kritiseres Vindstød for?

Ikke alle anmeldelser på Vindstøds Trustpilot er desværre positive. I skrivende stund er 20 % af samtlige anmeldelser nemlig yderst negative, og hvis vi isolerer disse, kan vi se, at de kritikpunkter, der er gennemgående, vedrører kundeservice-indsatsen. 

En række Trustpilot-anmeldere er – med god grund – trætte af, at det er vanskeligt at trænge igennem til Vindstøds kundeservice-afdeling.

Derudover påstår nogle Trustpilot-anmeldere, at de er blevet meldt ind i Vindstød uden at have givet deres samtykke til dette, og at de nu finder det meget besværligt at afmelde sig elselskabet. 

Ydermere er der også en række Trustpilot-anmeldere, der decideret kalder Vindstød som et fuskerfirma, der hævder, at priserne hos dem er lavere end dem, de reelt set byder kunderne på.

Fornuftige alternativer til Vindstød

4.1/5

Binding: Ingen.
Abonnement: 0 kr./md.

Klimavenlig
Populær
3.8/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 0 kr./md.

Godt ry
3.9/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 29 kr./md.

Kort opsummering

Der er plusser og minusser ved Vindstød. 

Hvis vi starter med plusserne, må vi sige, at det er en ubetinget god ting, at Vindstød udbyder strøm til så skarpe priser som tilfældet er, og at de byder på aftaler uden hverken bindingsperiode eller noget abonnementsgebyr.

Derudover er det også rigtig godt, at Vindstød har fokus på klimaet.

Som sagt er der dog også en række minusser ved Vindstød. 

Det ubetingede største minus er, at Vindstød på et tidspunkt flytter dig over på en rigtig dyr elaftale, sæt du tilmelder dig elselskabet. 

Et andet stort vækstpunkt er, at Vindstød ikke bruger tilstrækkeligt med ressourcer på kundeservice-delen, hvilket i skrivende stund har ført til, at telefonerne er lukkede, og at det udelukkende er muligt at henvende sig via mail, og hvis man gør dette, skal man desværre forvente en relativt lang svartid.

Derudover trækker det heller ikke op i vores bedømmelse, at Vindstød ikke byder på nogen medlemsfordele ud over det sædvanlige. Ligeledes trækker det også en smule ned, at Trustpilot-scoren ikke er bedre, end den er, og det er da mildt sagt bekymrende, at visse Trustpilot-anmeldere kalder Vindstød for et fuskerfirma. 

Vindstød logo
2.6/5

2,6/5

Vindstød logo
2.6/5

2,6/5

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes er det værd at bemærke, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det også værd at nævne, at en række af de elselskaber, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Det er ingen hemmelighed, at vi forsøger at etablere kommercielle aftaler med så mange elselskaber samt ladeløsningsudbydere som muligt.

På nuværende tidspunkt har vi kommercielle aftaler med følgende elselskaber samt ladeløsningsudbydere: NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.