Spring til indhold

Anmeldelse af Vindstød

Vindstød er et elselskab med en lidt anden tilgang end mange af konkurrenterne. Noget af det, der gør Vindstød til et ganske særligt elselskab, er, at Vindstød har investeret rigtig meget tid og rigtig mange penge i at udvikle et nyskabende, cloud-baseret IT-system, der muliggør, at Vindstød kan kan drive deres elselskab markant anderledes end mange af konkurrenterne.

En af de helt store plusser ved Vindstøds veludviklede IT-system er, at langt de fleste administrative processer og energiberegninger automatisk udføres af systemet.

Med andre ord har Vindstød automatiseret stort set alle de processer, det for elselskabet har været muligt at automatisere, hvilket har bevirket, at Vindstød i dag kan drives af relativt få medarbejdere. 

Få medarbejdere betyder lave lønomkostninger, og de lave lønomkostninger hos Vindstød muliggør, at elselskabet kan byde deres kunder på nogle af landets skarpeste strømpriser.

Vindstød screenshot
Vindstød logo

Vest for Storebælt:

2,17

kr./kWh

Øst for Storebælt:

2,60

kr./kWh

Binding: Ingen
Abonnement: 0 kr./md.

Vores vurdering

2.6

/5

Miljøvenlighed
4/5
Kundeservice
1/5
Ry blandt forbrugerne
3.5/5
Medlemsfordele
0.5/5
Pris
3/5

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Fordele

Ulemper

Er du sikker på, at Vindstød er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

De billigste elselskaber

De bedste elselskaber

Grønne elselskaber

Ekstremt billig strøm – i hvert fald i begyndelsen…

I skrivende stund udbyder Vindstød to forskellige strømpakker. En strømpakke for de kunder, der ønsker en fast pris, og en strømpakke for de kunder, der ønsker en variabel pris. 

Sådan lød vilkårene for Vindstøds strømpakker i december 2023

Særligt strømpakken, hvor prisen er variabel, er interessant, da denne byder på ekstremt attraktive økonomiske vilkår, som stort set ingen andre elselskaber kan matche.

Vælger du denne strømpakke, vil der ikke være nogen abonnement-sats du skal tage hensyn til.

Din kWh-pris vil være stort set den samme som her-og-nu-prisen på elbørsen, da spottillægget blot er på beskedne 0,00625 kr. pr. kWh.

Det lyder jo næsten for godt til at være sandt, og der er desværre også en hage ved tilbuddet… 

Det viser sig nemlig, at de attraktive vilkår ikke varer ved for evigt. 

Tilmelder du dig Vindstød, bliver du på et tidspunkt flyttet over på en anden strømaftale, hvor vilkårene – mildt sagt – ikke er synderligt attraktive. Helt konkret lyder vilkårene for den strømaftale, som Vindstød på et tidspunkt flytter dig over på, sæt du tilmelder dig elselskabet, således:

  • Abonnement-sats: 29 kr. pr. md.
  • Spottillæg: 39 øre pr. kWh.

Ovenstående praksis afdækkede og kritiserede TÆNK i 2023, hvor Vindstød i den grad fik på puklen for ikke at være tilstrækkeligt gennemsigtige omkring prisstigningen.

Fornuftige alternativer til Vindstød

Skarp pris
3.6/5

3.6

/5

Binding: Ingen
Abonnement: 0 kr./md.

Godt ry
4.1/5

4.1

/5

Binding: Ingen
Abonnement: 29 kr./md.

Populært valg
4/5

4.0

/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 0 kr./md.

Stort brand
3.8/5

3.8

/5

Binding: Ingen
Abonnement: 10 kr./md.

Plads til forbedring på kundeservice-fronten

I skrivende stund er det ikke muligt at ringe til Vindstøds kundeservice-afdeling, hvilket ikke ligefrem er et kendetegn, som vi bifalder. 

På Vindstøds hjemmeside forklarer selskabet, at de har været nødt til at lukke ned for telefonerne grundet travlhed. 

Efter sigende skulle rigtig mange have været blevet fristet af Vindstøds skarpe priser og derfor valgt at skifte til elselskabet, hvilket har krævet så mange medarbejderressourcer, at Vindstød har valgt at lukke kundeservice-telefonerne for en periode. Det er ikke, fordi vi på ingen måde forstår Vindstøds bevæggrunde, men vi må dog konstatere, at det er et svaghedstegn for et elselskab, hvis dette qua sin adfærd og sine beslutninger indikerer, at det ikke har været parat til vækst.

Ovenstående betyder ikke, at du for tiden ikke kan kontakte Vindstøds kundeservice med spørgsmål. I stedet for at gribe knoglen og give dem et kald skal du dog sende dem en mail.

At sende en mail er i vores øjne et ok alternativ til et opkald, men vi må dog sige, at det bekymrer os lidt, at svartiden på mails som regel er 9 dage hos Vindstød. 

9 dage er nemlig rigtig lang tid at vente, hvis man står med en presserende udfordring, man ønsker løst her og nu.

Hæderlig FAQ-sektion

Det kan sagtens være, at det slet ikke er nødvendigt for dig at kontakte kundeservice for at få besvaret de spørgsmål, du måtte have. 

Dette skyldes, at Vindstød har lavet en rigtig fin FAQ-sektion, hvor de hyppigst stillede spørgsmål besvares i et letforståeligt sprog. 

En række af de spørgsmål, du via denne sektion kan finde svar på, er:

  • Hvor kan jeg se mine regninger?
  • Skal jeg have ny elmåler, hvis jeg skifter til Vindstød?
  • Hvor lang tid tager det at skifte?

Ingen særlige medlemsfordele

Hos nogle elselskaber forkæles kunderne med medlemsfordele udover det sædvanlige. 

Det være sig blandt andet spændende rabatter til en masse forskellige butikker eller billige forsikringer.

Hos Vindstød byder man desværre ikke på nogen medlemsfordele i stil med ovenstående. 

Her er der i stedet 100 % fokus på at levere grøn strøm til lave priser.

Endnu et vækstpunkt…

Hos Eltjek24.dk appellerer vi altid til forbrugerne om at kontakte os, hvis de har inputs angående et elselskabs indsats – både på godt og ondt – eller hvis de generelt har ideer til, hvordan vi kan forbedre vores platform. 

Årsagen til ovenstående er, at vi mener, at forbrugernes indsigt kan hjælpe os med at beskrive elselskabernes ageren endnu mere nuanceret og præcist, end vi evner på egen hånd, hvor vores begrænsede mandskab bevirker, at vi ikke kan være kunder hos samtlige elselskaber og teste disse dybdegående.

Og lidt forbrugerindsigt har vi faktisk fået relateret til Vindstød… 

Her er vi nemlig – af en af vores søde besøgende – blevet gjort opmærksomme på, at Vindstød opererer med et meget stort vindue mellem deres aconto-opkrævninger og selve opgørelsen af og afregningen for kundens egentlige forbrug. 

Helt konkret er vinduet så stort, at det ikke er unormalt at have to aconto-betalinger ude at svømme som Vindstød-kunde, hvilket naturligvis ikke er optimalt. 

Middelmådigt omdømme på Trustpilot

I skrivende stund har Vindstød modtaget over 4200 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 3,4, hvilket svarer til ‘middel’. 

I de næste afsnit dykker vi ned i, hvad Vindstød roses for af de positivt stemte Trustpilot-anmeldere, samt hvad elselskabet skoses for af de negative af slagsen.

Hvad roses Vindstød for?

Isolerer man de mest positivt stemte Trustpilot-anmeldelser, vil man se, at den ros, der er gennemgående, i høj grad omhandler den indsats, som Vindstøds kundeservice-afdelingen udfører. 

Flere Trustpilot-anmeldere påpeger, at Vindstøds kundeservice besvarer spørgsmål både hurtigt, fyldestgørende og på en måde, så spørgeren ikke længere er i tvivl om noget.

At læse disse anmeldelser gør os rigtig glade, da vi jo tidligere i vores anmeldelse kritiserede Vindstød en smule for ikke at dedikere nok ressourcer til kundeservice-feltet. 

Anmeldelserne indikerer heldigvis, at Vindstød – til trods for at de p.t. har lukket for telefonlinjerne – evner at rådgive deres kunder på et tilfredsstillende niveau. 

Foruden kundeservice-afdelingens indsats får Vindstød ros for deres priser. Mange Trustpilot-anmeldere giver taknemmeligt udtryk for at have sparet en del på deres elregninger, efter de har skiftet til Vindstød. 

Hvad kritiseres Vindstød for?

Ikke alle anmeldelser på Vindstøds Trustpilot er desværre positive. I skrivende stund er 20 % af samtlige anmeldelser nemlig yderst negative, og hvis vi isolerer disse, kan vi se, at de kritikpunkter, der er gennemgående, vedrører kundeservice-indsatsen. 

En række Trustpilot-anmeldere er – med god grund – trætte af, at det er vanskeligt at trænge igennem til Vindstøds kundeservice-afdeling.

Derudover påstår nogle Trustpilot-anmeldere, at de er blevet meldt ind i Vindstød uden at have givet deres samtykke til dette, og at de nu finder det meget besværligt at afmelde sig elselskabet. 

Ydermere er der også en række Trustpilot-anmeldere, der decideret kalder Vindstød som et fuskerfirma, der hævder, at priserne hos dem er lavere end dem, de reelt set byder kunderne på.

Fornuftige alternativer til Vindstød

Skarp pris
3.6/5

3.6

/5

Binding: Ingen
Abonnement: 0 kr./md.

Godt ry
4.1/5

4.1

/5

Binding: Ingen
Abonnement: 29 kr./md.

Populært valg
4/5

4.0

/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 0 kr./md.

Stort brand
3.8/5

3.8

/5

Binding: Ingen
Abonnement: 10 kr./md.

Kort opsummering

Der er plusser og minusser ved Vindstød. 

Hvis vi starter med plusserne, må vi sige, at det er en ubetinget god ting, at Vindstød udbyder strøm til så skarpe priser som tilfældet er, og at de byder på aftaler uden hverken bindingsperiode eller noget abonnementsgebyr.

Derudover er det også rigtig godt, at Vindstød har fokus på klimaet.

Som sagt er der dog også en række minusser ved Vindstød. 

Det ubetingede største minus er, at Vindstød på et tidspunkt flytter dig over på en rigtig dyr elaftale, sæt du tilmelder dig elselskabet. 

Et andet stort vækstpunkt er, at Vindstød ikke bruger tilstrækkeligt med ressourcer på kundeservice-delen, hvilket i skrivende stund har ført til, at telefonerne er lukkede, og at det udelukkende er muligt at henvende sig via mail, og hvis man gør dette, skal man desværre forvente en relativt lang svartid.

Derudover trækker det heller ikke op i vores bedømmelse, at Vindstød ikke byder på nogen medlemsfordele ud over det sædvanlige. Ligeledes trækker det også en smule ned, at Trustpilot-scoren ikke er bedre, end den er, og det er da mildt sagt bekymrende, at visse Trustpilot-anmeldere kalder Vindstød for et fuskerfirma. 

Vindstød logo
2.6/5

2.6

Vindstød logo
2.6/5

2.6

/5

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.


Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms).

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, SEF Energi, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, GNP Energy, Budget Energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.