Spring til indhold

Anmeldelse af AURA

AURA er et andelsejet energiselskab, der er lokalt forankret i det østjyske. Selskabet har mere end 100 års erfaring med at opbygge og levere kritisk infrastruktur til et utal af kunder.

I vores anmeldelse vil vi primært fokusere på AURAs indsats som eludbyder, men virkeligheden er faktisk, at AURA er meget mere end blot et elselskab

Skulle du have lyst, vil du nemlig også kunne få blandt andet internet samt TV og streaming via AURA.

Aura el screenshot

Samlet bedømmelse

3.8

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Miljøvenlighed

4.0

Det trækker naturligvis ned i vores bedømmelse, at ingen af AURAs strømaftaler som udgangspunkt er grønne.

Til gengæld trækker det op, at AURA tilbyder alle deres kunder at tilvælge grøn strøm for et beskedent ekstra beløb. 

Derudover trækker det op, at AURA støtter og involverer sig i adskillige grønne projekter.

Kundeservice

4.5

Kundeservice-indsatsen får rigtig meget ros på AURAs Trustpilot-side, og der er ej heller meget at klage over, hvad angår tilgængeligheden.

AURAs kundeservice-afdeling kan nemlig træffes telefonisk samtlige hverdage i relativt brede tidsrum – helt bestemt følgende:

  • Mandag-torsdag: 08:00-16:00
  • Fredag 08:00-15:00.

Sidst, men ikke mindst skal AURA – i forhold til parameteret ‘kundeservice’ -roses for at have kreeret en rigtig fin FAQ-sektion på hjemmesiden.

Ry blandt forbrugerne

4.5

I skrivende stund har AURA modtaget mere end 4550 anmeldelser på Trustpilot og opnået en samlet karakter på 4,6, hvilket svarer til ‘fremragende’. 

En så flot samlet karakter er der ikke mange af konkurrenterne, som kan bryste sig af at have, og vi ser den som et klart vidnesbyrd om, at langt de fleste AURA-kunder er meget tilfredse med den service, AURA yder, og de produkter, som AURA leverer.

Medlemsfordele

3.0

Byder på en række interessante medlemsfordele, som alle på den ene eller anden måde knytter sig til kerneproduktet. 

De mest interessante af slagsen er i vores øjne:

  • Mulighed for betaling efter forbrug
  • Gratis oprettelse
  • Mulighed for at købe en billig ladeboks
  • Mulighed for at få personlig og kompetent rådgivning
  • Mulighed for at skabe et godt overblik over sit elforbrug.

Pris

3.0

Vilkårene for AURAs billigste elaftale (FlexEl) lyder således:

  • Her-og-nu-prisen på elbørsen + 10 øre pr. kWh i spottillæg
  • Abonnement: 21 kr./md.

Dette gør, at AURA prismæssigt ligger sig et sted midt i feltet. Med andre ord er der altså en del elselskaber, der udbyder billigere elaftaler end AURA, men der er sandelig også en del elselskaber, der udbyder dyrere. 

Pålidelighed

4.0

Slap nogenlunde fint igennem TÆNKs store test af elselskaber i 2024 og har ikke været fedtet ind i nogen negative sager i medierne i adskillige år.

Det trækker dog lidt, at spottillægget på 10 øre pr. kWh, hvis man vælger FlexEl, ikke fremgår på produktsiden.

Fornuftige alternativer til AURA

Skarp pris
3.6/5

3.6

/5

Binding: Ingen
Abonnement: 0 kr./md.

Godt ry
3.9/5

3.9

/5

Binding: Ingen
Abonnement: 29 kr./md.

Populært valg
4/5

4.2

/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 0 kr./md.

Stort brand
3.4/5

3.4

/5

Binding: Ingen
Abonnement: 10 kr./md.

Uddybende anmeldelse af

AURA

I løbet af vores uddybende anmeldelse af AURA dykker vi endnu dybere ned i en række af de forhold, vi allerede har berørt ganske kort. 

Dette betyder, at du blandt andet kan lære endnu mere om AURAs kundeservice-indsats, grad af pålidelig samt omdømme blandt forbrugerne i løbet af de kommende afsnit. 

Fordele

Ulemper

Støtter lokalt

Netop fordi AURA er andelsejet og -styret, har energiselskabet en udtalt ambition om at bidrage aktivt til at udvikle de lokalsamfund, hvor andelsejerne befinder sig. 

En måde, hvorpå denne ambition kommer til udtryk, er ved, at AURA støtter lokale foreninger, klubber, arrangementer og lignende.

Grøn dagsorden

AURA ønsker at bidrage til den grønne omstilling, hvilket kommer til udtryk på flere forskellige måder. Dels kommer det til udtryk ved, at mange af de projekter, som AURA støtter med donationer, har et grønt islæt. 

Derudover kommer det til udtryk ved, at alle AURAs kunder kan tilvælge grøn strøm for et beskedent ekstrabeløb.

Er du sikker på, at AURA er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

De billigste elselskaber

De bedste elselskaber

Grønne elselskaber

Rigtig god indsats på kundeservice-fronten

Man skal ikke bruge mange minutter på AURAs Trustpilot, før man bliver bevidst om, at AURA virkelig leverer varen, hvad angår kundeservice.

Mange af de talrige positivt stemte Trustpilot-anmeldelser, man finder på AURAs Trustpilot-side, er nemlig skrevet af folk, der har haft gode oplevelser med kundeservice-personalet. Et personale, der af langt de fleste beskrives som værende hjælpsomt, vidende, høfligt og serviceminded.

Flere bemærker ligeledes, at det ikke tager særligt lang tid at komme igennem til AURAs kundeservice. Noget, som ellers er et kritikpunkt hos flere af AURAs konkurrenter.

Fine åbningstider

Når vi vurderer et elselskabs indsats på kundeservice-fronten, nøjes vi ikke blot med at orientere os om, hvad adskillige førstehåndskilder beretter om indsatsen. Vi kigger også på graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen. 

Med andre ord undersøger vi, i hvilke tidsrum kundeservice-afdelingen kan træffes og på hvilke måder, og hvad angår tilgængelighed, er der heldigvis heller ikke noget at klage over vedrørende AURA.

AURAs kundeservice-afdeling kan nemlig kontaktes via telefon samtlige hverdage i tidsrummet 08:00-16:00 på nær om fredagen, hvor afdelingen tillader sig at holde lidt tidlig weekend, og derfor lukkes telefonlinjerne klokken 15:00 denne dag.

Ønsker du ikke at få vejledning via telefon, kan du naturligvis også sende en mail til AURAs kundeservice-folk. 

Stor sektion med viden

Det er dog langt fra sikkert, at det er nødvendigt for dig at kontakte kundeservice for at få svar på de spørgsmål, som du måtte have, hvilket skyldes, at AURA har kreeret en rigtig fin informationssektion, hvor de hyppigst stillede spørgsmål besvares. 

Herunder finder du et billede, der viser et udsnit af de spørgsmål, du vil kunne finde svar på i denne sektion.

Her ses et lille udsnit af alle de forskellige spørgsmål, du kan finde svar på via AURAs informationssektion (november 2024).

En række fine relevante medlemsfordele

Der findes en række elselskaber, som byder på eksklusive medlemsfordele, og vi må desværre konstatere, at AURA ikke er et af disse elselskaber. 

Dog byder AURA på en række produkt-relevante medlemsfordele, og vi har samlet de – i vores øjne – mest interessante herunder i punktform:

  • Mulighed for betaling efter forbrug
  • Gratis oprettelse
  • Mulighed for at købe en billig ladeboks
  • Mulighed for at få personlig og kompetent rådgivning
  • Mulighed for at skabe et godt overblik over sit elforbrug.

Et forrygende ry på Trustpilot

I skrivende stund har AURA modtaget mere end 4550 anmeldelser på Trustpilot og opnået en samlet karakter på 4,6, hvilket svarer til ‘fremragende’. 

En så flot samlet karakter er der ikke mange af konkurrenterne, som kan bryste sig af at have, og vi ser den som et klart vidnesbyrd om, at langt de fleste AURA-kunder er meget tilfredse med den service, AURA yder, og de produkter, som AURA leverer.

I de kommende afsnit dykker vi ned i, hvad AURA roses for af de positivt stemte anmeldere, og hvad energiselskabet kritiseres for af de negativt stemte anmeldere.

Hvad roses AURA for?

Isolerer man de mest positivt stemte Trustpilot-anmeldelser, vil man se, at den ros, der er gennemgående, i høj grad omhandler kundeservice-afdelingens indsats.

Mange Trustpilot-anmeldere beskriver AURAs kundeservice-folk som både hjælpsomme, vidende, lyttende og forstående. 

Ligeledes er det tydeligt, at AURAs kundeservice-folk ikke ligger på den lade side. Problemer bliver løst hurtigt og effektivt. 

Hvad kritiseres AURA for?

Selvom langt de fleste anmeldelser på AURAs Trustpilot-side emmer af positivitet, er der dog en række negative af slagsen imellem de mange positive. 

Isoleres de negative, kan man se, at de kritikpunkter, der er gennemgående, vedrører udfordringer i forhold til udmeldelse og uforudsete gebyrer. 

Derudover er der også nogle enkelte Trustpilot-anmeldere, der brokker sig over at have haft svært ved at trænge igennem til kundeservice. 

Et overvejende pålideligt elselskab

Med rette har elselskabsbranchen fået et mindre godt ry de seneste år, da en række elselskaber har været – og stadigvæk er – lidt for snedige, luskede og uetiske, når de har arbejdet – og fortsat arbejder – på at øge bundlinjen. 

Netop derfor vurderer vi også altid graden af pålidelighed for de elselskaber, vi anmelder, og heldigvis mener vi ikke, at AURA tilhører gruppen af brodne kar, der indiskutabelt sikkert findes i elselskabsbranchen.

Tværtimod anser vi AURA som et ganske pålideligt elselskab, og dette af flere årsager. Dels skyldes det, at AURA slap fornuftigt igennem TÆNKs store test af elselskaber i 2024

Derudover skyldes det, at AURA ikke har været involveret i nogen negative sager i medierne i adskillige år, samt at AURA overordnet set har et fint ry blandt kollegerne i branchen.

Det trækker dog lidt ned i vores bedømmelse af AURAs pålidelighed, at spottillægssatsen for strømaftalen ‘FlexEl’ ikke fremgår nogen steder på AURAs landingsside med elprodukter. 

Kort opsummering

AURA leverer varen på rigtig mange områder. Eksempelvis er AURA både et relativt klimabevidst og pålideligt elselskab, hvilket vi rigtig godt kan lide her hos Eltjek24.dk.

Derudover fortjener AURAs kundeservice-afdeling væsentlig mere ros end ris, da denne afdeling gør et rigtig godt stykke arbejde, hvilket kommer til udtryk på Trustpilot, hvor afdelingen får rigtig mange pæne ord med på vejen. 

Når det kommer til medlemsfordele, præsterer AURA på et godkendt niveau, men ikke meget mere end det. Derfor må AURA da også se sig overgået af en række konkurrenter inden for dette område.

Et andet område, hvor indenfor AURA må se sig overgået af flere konkurrenter, er i forhold til strømpriserne

AURAs priser er på ingen måde latterligt høje, men vi må dog konstatere, at en række elselskaber byder på endnu skarpere priser, end AURA gør.

Hvor om alting er, mener vi, at AURA yder en rigtig hæderlig indsats som elselskab, og vi tvivler på, at du vil fortryde noget som helst, sæt du giver AURA chancen som din næste leverandør af strøm.

Aura logo 300x150
3.8/5

3.8

/5

Aura logo 300x150
3.8/5

3.8

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.


Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms).

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, SEF Energi, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, GNP Energy, Budget Energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)