Den samlede karakter, du finder ved hvert elselskab, vil altid være et gennemsnit af fem individuelle karakterer, der gives med afsæt i, hvor godt vi mener, et elselskab præsterer inden for de ovennævnte parametre.
I det følgende vil vi kort gennemgå de fem parametre og skitsere, hvilke forhold vi lægger særligt meget vægt på for hver af disse i vores karaktergivning.
Miljøvenlighed
Her kigger vi først og fremmest på, hvorvidt et elselskab leverer grøn strøm. Derudover trækker det naturligvis op i vores bedømmelse, hvis et elselskab har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være en ordning om, at et elselskab garanterer, at de planter x antal miljøvenlige træer for hver ny kunde, de får.
Kundeservice
Når vi skal vurdere, hvor godt et elselskab præsterer inden for parameteret ‘kundeservice’, kigger vi på lidt forskellige forhold. Dels kigger vi på åbningstiderne. Er tidsrummene brede, trækker dette naturligvis op, mens det modsatte gør sig gældende, hvis tidsrummene er snævre og korte.
Derudover kigger vi på, om kundeservice-afdelingen får hug eller roses på diverse anmeldelsesplatforme, heriblandt Trustpilot.
Ligeledes trækker det op, hvis et elselskab har kreeret en god FAQ-sektion, hvor du som forbruger kan finde fyldestgørende, gode svar på de mest oplagte spørgsmål relateret til elselskabet.
Ry blandt forbrugerne
Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi i høj grad på elselskabets Trustpilot-side. Er anmeldelserne derinde overvejende negative eller positive?
Derudover kigger vi på, om elselskabet har haft nogle ærgerlige og uheldige sager i medierne.
Medlemsfordele
Skal et elselskab belønnes med en høj karakter i forhold til parameteret ‘medlemsfordele’, skal elselskabet byde på fordele udover det sædvanlige. Med andre ord er det altså ikke nok, at et elselskab byder på grøn strøm og fornuftige priser, hvis de skal imponere os i forhold til dette parameter.
Pris
Det giver næsten sig selv, hvad der er centralt for at score en god karakter i forhold til parameteret ‘pris’.
Byder elselskabet på økonomisk gunstige forhold, får elselskabet en fin karakter, mens en høj abonnement-sats samt strømtillægssats vil resultere i det modsatte.
Sommetider medtænker vi flere forhold. Det kan eksempelvis være, at et elselskab byder på ekstremt attraktive medlemsfordele. I så fald er vi tilbøjelige til at give en fornuftig karakter inden for parameteret ‘pris’, selvom elselskabets strømpriser måtte være ret høje, da vi vurderer, hvad man som forbruger samlet set får for sine penge.