Spring til indhold
Hjem » Guide til at skifte elselskab

Guide til at skifte elselskab

Der kan være mange penge at spare på din elregning, hvis du vælger at skifte elselskab. En undersøgelse fra 2021 har vist, at du kan forvente en besparelse på helt op til 2.290 kr. ved at skifte. I denne artikel fortæller vi dig mere om, hvordan du gør.

Siden 2003 har du som forbruger selv kunne vælge, hvilket elselskab som skal stå for at levere strøm til din bolig. Det frie valg af elselskab er en god ting for os forbrugere, fordi det har skabt hård konkurrence imellem de mange elselskaber, hvilket blandt andet resulterer i lavere priser og bedre vilkår for kunderne.

For de fleste kan der være penge at spare ved at skifte elselskab. Det er dog vores erfaring, at mange simpelthen ikke får det gjort, fordi man har en forestilling om, at det er både dyrt og besværligt at skifte elselskab – det er dog langt fra tilfældet. 

I denne artikel guider vi dig til, hvordan du nemt og helt gratis skifter elselskab.

Så meget kan du spare ved at skifte elselskab

Det er helt gratis at skifte elselskab, og papirarbejdet klares selskaberne imellem. 

Størstedelen af dine udgifter til el går til afgifter, PSO og moms – disse udgifter er nøjagtigt de samme, uanset hvor du får din strøm fra. De penge, du kan spare ved at skifte elselskab, er ved prisen på et eventuelt månedligt abonnement og prisen på selve strømmen. 

En undersøgelse foretaget af Forsyningstilsynet i 2021 viser blandt andet, at en gennemsnitlig forbruger i et parcelhus kunne forvente at spare mellem 270 og 980 kr. om året ved at skifte elselskab i 2020.

Opvarmes parcelhuset med elvarme er besparelsen på mellem 360 og 2.290 kr.

Folk i lejlighed kunne forvente en besparelse på mellem 170 og 510 kr.

Skal jeg skifte elselskab?

Siden du er havnet her på siden, formoder vi, at du som minimum overvejer at udskifte dit nuværende elselskab – det virker som en fornuftig beslutning!

Ved at skifte elselskab kan du typisk spare penge, ligesom du også kan få bedre vilkår i din elaftale. Vælger du et grønt elprodukt, kan du tilmed bidrage til et positivt aftryk på klimaet. 

Vi anbefaler stort set altid vores besøgende på siden, uanset hvor de er kunde, at de holder sig opdateret på de aktuelle elpriser. Derfor har vi gjort det nemt at sammenligne priser og vilkår på vores smarte sammenligningsplatform.

Sådan skifter du elselskab

Det er helt simpelt at skifte elselskab – faktisk kræver det sjældent mere end din underskrift at flytte fra et selskab til et andet. 

Selvom processen er simpel og overskuelig, vil vi alligevel sørge for at guide dig igennem den her.

Trin 1:
Tjek dit nuværende forbrug

Hvis du skal kunne lave meningsfulde beregninger på eventuelle besparelser ved at skifte elselskab, er det nødvendigt at kende til dit årlige elforbrug.

Dette kan du gøre ved at tjekke gamle elregninger eller aflæse din elmåler.

Trin 2:
Få styr på din nuværende elaftale

For at kunne skifte til en bedre elaftale, skal du naturligvis vide, hvordan din nuværende aftale ser ud. Vi anbefaler derfor, at du får styr på både priser og betingelser hos dit nuværende elselskab.

Tjek hvad du i øjeblikekt giver for en kWh og find ud af, om du betaler et fast abonnement til dit elselskab, og hvor meget du i så fald betaler.

Trin 3:
Sammenlign priser på elselskaber

Når du har styr på trin 1 og trin 2, hhv. dit forbrug og din nuværende elaftale, er du næsten klar til at regne på eventuelle besparelser ved et skifte.

Den sidste variabel, du mangler, er dog priserne hos andre elselskaber, og disse kan du finde på vores overskuelige elpris-sammenligner ved at trykke på knappen nedenfor.

Trin 4:
Underskriv din nye elaftale

Efter at have sammenlignet priser hos os, er du forhåbentlig klar til at underskrive en aftale med dit nye elselskab. Det kræver typisk ikke andet af dig, end at du udfylder dine oplysninger i en kontaktformular hos udbyderen, hvorefter elselskabet klarer resten for dig.

Du skal altså ikke bekymre dig om at opsige din nuværende aftale, for den del klarer dit nye selskab for dig.

Trin 5:
Nyd dine ekstra penge

Når din nye elaftale er på plads, skal du faktisk ikke gøre andet end at fortsætte tilværelsen som hidtil – dog med den ekstra bonus, at du nu vil have flere penge til rådighed i det daglige.

Kan det betale sig at skifte elselskab?

Baseret på Forsyningstilsynets undersøgelse af priserne på elmarkedet i 2021 er svaret for de fleste et rungende: JA!

Med en besparelse på minimum 170 kr. og helt op til 2.290 kr. om året, kan der ikke være tvivl om, at der i hvert fald er en økonomisk fordel ved at skifte elselskab. 

Der skal dog også medregnes tidsforbrug, da det kræver en indsats at finde de elselskaber, som giver lige præcis dig den største besparelse.

Disse ting skal du være opmærksom på, inden du skifter elselskab

Indtil nu har vi med stor sandsynlighed givet dig indtrykket af, at det er ganske nemt og ubesværligt at skifte elselskab – det er naturligvis med vilje og desuden også sandt.

Når det er sagt, findes der enkelte faldgruber, som du bør være opmærksom på, inden du skifter elselskab. Har du ikke styr på ‘det med småt’, kan det vise sig, at besparelsen på din nye elaftale bliver mindre, hvis den da ikke endda forsvinder helt.

Inden du skifter, skal du derfor tjekke følgende hos det nye elselskab:

Er der introduktionstilbud til nye kunder?

Der er hård konkurrence om kunderne hos elselskaberne, og derfor gør de naturligvis meget for at lokke nye folk til. En af metoderne, selskaberne benytter, er introduktionstilbud.

Dette kan eksempelvis være en skarpere kWh-pris i en periode, eller gratis abonnement i en rum tid. 

Det vigtige at være opmærksom på her er, at en eventuel besparelse også er tilstede efter introduktionstilbuddet ophører. Alternativt kan du, medmindre du er underlagt en bindingsperiode, vælge at skifte til et tredje selskab efterfølgende.

Er der bindingsperiode?

Når et elselskab frister med et skarpt introduktionstilbud til nye kunder, skal du ofte forvente en bindsingsperiode. I denne periode vil du ikke have mulighed for at skifte leverandør, selvom du i enkelte tilfælde kan købe dig fri fra bindingsperioden.

Har du styr på betingelserne?

Der kan være skrevet ting med småt i din elaftale, som ender med at gøre, at du i sidste ende ikke får sparet penge ved at skifte. Du bør især være opmærksom på eventuelle gebyrer, mulighed for prisændringer og at betingelserne for både bindsingsperiode og introduktionstilbud fremgår klart og tydeligt.

Undersøg i øvrigt om den nye elaftale er med variabel eller fast elpris. Vil du vide mere om forskellen på de to prismodeller, kan du læse vores guide til variabel eller fast elpris her.

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.


Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms).

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, SEF Energi, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, GNP Energy, Budget Energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)