Spring til indhold
Elbil, der lader
Hjem » Hvilke forskellige ladeløsninger findes der?

Hvilke forskellige ladeløsninger findes der?

Når det kommer til opladning af elbiler, er der flere forskellige muligheder, og i artiklen får du et overblik over de mest populære ladeløsningsmuligheder. Vi kigger på kendetegnene for disse samt deres fordele og ulemper.

På nuværende tidspunkt vil vi vurdere, at der er fire ladeløsningsmuligheder, som enhver elbilejer bør kende til og ikke mindste forholde sig til – nærmere bestemt følgende:

  • Ladeboks med serviceaftale
  • Ladeboks uden serviceaftale
  • Abonnementsløsning
  • Offentlige ladestandere.

Da udviklingen inden for elbil-området går yderst hurtigt, er det på ingen måde utænkeligt, at der kommer endnu flere ladeløsningsmuligheder til i løbet af de næste år, men for nu er det vores vurdering, at det er tilstrækkeligt, hvis du kender til og forholder dig til de ovenstående fire.

I de kommende afsnit vil vi gå i dybden med, hvad der kendetegner de forskellige ladeløsningsmuligheder og fremhæve fordele samt ulemper for hver af disse. 

Ladeboks med serviceaftale

Flere og flere elbilejere vælger at investere i en ladeboks til privaten.

Stort set alle husejere vil uden problemer kunne få opsat en ladeboks i eller nær hjemmet, mens også nogle af dem – desværre ikke alle – der bor i lejlighed vil kunne få opsat en ladeboks, der hvor de bor. 

Er du i tvivl om, hvorvidt dine boligforhold muliggør, at du kan få opsat en privat ladestander i eller nær dit hjem, så tjek vores komplette guide til installation af ladebokse, hvori vi redegør for, hvilke krav du skal opfylde, og hvad du ellers bør være opmærksom på i henhold til opsætning af en privat ladeboks.

Opfylder du de gældende regler på området, og ønsker du samtidigt at få opsat en ladeboks i dit hjem, har du to muligheder: Du kan enten købe eller leje ladeboksen. 

Uanset om du køber eller lejer en ladeboks, skal du tage stilling til, hvorvidt du ønsker en serviceaftale til din ladeboks eller ej. 

Hvad indebærer en serviceaftale?

Hvad indebærer en service-aftale?

Hvis du indgår en serviceaftale med den ladeboks-udbyder, du nu engang vælger, forpligtes du til at betale et månedligt beløb. Typisk ligger serviceaftale-satsen på mellem 49 og 100 kroner. 

For dette beløb sikres du, at din udbyder sørger for at servicere og løbende vedligeholde den ladeboks, som du enten har købt eller lejet. 

En yderligere fordel ved at tilmelde sig en serviceaftale er, at en sådan aftale muliggør, at du kan få afgiftsrefusion for en del af den strøm, du bruger i privaten. Helt konkret vil du kunne få afgiftsrefusion for den strøm, du bruger på at oplade din elbil derhjemme. 

Vær dog opmærksom på, hvis du bor i en bolig med enten elvarme eller solceller, vil muligheden for at få afgiftsrefusion bortfalde.

Måske synes du, at det med afgiftsrefusion lyder komplekst og som et umuligt regnestykke, men ingen grund til bekymring herom! 

Har du en serviceaftale, vil monitoreringen af dit elforbrug med relation til opladning af din elbil nemlig være helt automatiseret, og din udbyder vil – uden du skal bruge tid på noget som helst – løbende overføre de penge, du har krav på i henhold til reglerne for afgiftsrefusion. 

Fordele

Løbende servicering

Oplad din bil, når strømmen er billigst

Mulighed for afgiftsrefusion

Altid mulighed for at lade din bil, når du hjemme

Ulemper

Løbende månedlig udgift

Ladeboks uden serviceaftale

Ønsker du at erhverve en ladeboks uden at tilknytte en serviceaftale til denne, kan dette naturligvis også lade sig gøre. 

Vælger du at gøre dette, vil du dog skulle betale ved kasse et, hvis og når din ladeboks skal serviceres eller vedligeholdes af en professionel tekniker.

Ligeledes vil du ej heller have mulighed for at få afgiftsrefusion for den strøm, du bruger til opladning af din elbil. 

Hvem bør vælge denne løsning?

At fravælge serviceaftalen til sin ladeboks er mest oplagt for dem, der har et lille kørselsbehov.

Ligeledes kan det være oplagt for dem, der har solceller eller en varmepumpe i hjemmet, da de enten allerede får en afgiftsreduktion eller ikke har mulighed for at få en sådan. 

Sørg for at vælge et billigt elselskab

Uanset om du vælger en ladeboks med eller uden serviceaftale, skal du betale dit elselskab penge for den strøm, du bruger til opladning af din elbil. Og naturligvis også for den strøm, du generelt bruger i privaten.

Derfor giver det rigtig god mening for dig at skifte til et elselskab, der byder på favorable forhold for elbilejere. 

I Danmark har vi et frit elvalg, hvilket betyder, at enhver kan skifte frit til det elselskab, vedkommende ønsker.

Fordele

Du slipper for en månedlig udgift

Oplad din bil, når strømmen er billigst

Du har altid mulighed for at lade din elbil, når du er hjemme

Ulemper

Ikke mulighed for afgiftsrefusion

Ingen løbende servicering inkluderet

Abonnementsløsning

Med en abonnementsløsning vil din pris være nogenlunde fast hver måned, og du vil kunne lade både ude og hjemme – såfremt du altså får opsat en ladeboks i eller nær dit hjem. 

Når vi skriver, at prisen vil være nogenlunde fast, skyldes det, at du med en abonnementsløsning stadigvæk vil skulle betale dit elselskab for den strøm, du bruger privat, og at det firma, der står for din abonnementsløsning, vil give dig en tilbagebetalingssats. 

Med andre ord betyder det, at du af det firma, der varetager din abonnementsløsning, får udbetalt et beløb for den strøm, du køber hos dit elselskab i forbindelse med opladning af din elbil. 

Tilbagebetalingssatsen vil være en gennemsnitspris på strømprisen mellem klokken 23.00-06.00 i den foregående måned, og da det ikke er sikkert, at du har opladet din bil i netop disse timer, og at det firma, der varetager din abonnementsløsning, byder på de helt samme strømpriser som dit elselskab, kan der være en diskrepans mellem det beløb, du betaler dit elselskab for den strøm, du bruger til opladning af din elbil, og så det beløb, du får udbetalt af det firma, der varetager din abonnementsløsning.

Blandt andet grundet ovenstående giver det rigtig god mening for dig at vælge et billigt elselskab. 

Gør du dette, kan du nemlig være ret så sikker på – i hvert fald hvis du primært lader i nattetimerne – at den pris, du betaler for strømmen til dit elselskab næppe kommer til at være højere end tilbagebetalingssatsen fra din abonnementsudbyder.

Hvem er løsningen oplagt for?

En abonnementsløsning er det oplagte valg for dig, der har et stort kørselsbehov, og som følge heraf hyppigt har behov for at lade, når du er på farten.

Med en abonnementsløsning vil du nemlig typisk kunne lade ubegrænset på de offentlige standere, som din abonnementsudbyder stiller til rådighed. 

Vælger du en af de større og mere etablerede udbydere – såsom EON eller Clever – vil du kunne lade ubegrænset rigtig mange steder over det meste af landet. 

Fordele

Meget fleksibel løsning

Lad både ude og hjemme

Ulemper

Dyr løsning, hvis kørselsbehovet ikke er stort

Offentlige ladestandere

Offentligt tilgængelige ladere

I Danmark er der mere end 6.500 (tal fra marts 2023) offentligt tilgængelige ladestandere, og siden 2018 har lovgivningen dikteret, at du som elbilejer har tilladelse til at benytte samtlige af disse – også selvom du ikke måtte være abonnement hos den udbyder, hvis ladestander du ønsker at benytte.

Hvordan du skal betale for den strøm, du bruger, når du lader hos en offentligt tilgængelig ladestander, vil være forskelligt fra operatør til operatør. Som regel vil betalingen foregå via en app, en SMS eller en ladebrik.

Hvor meget du skal betale for at lade ved en offentligt tilgængelig ladestander er betinget af flere forskellige forhold. Blandt andet kan prisen påvirkes af, hvilken type lader du benytter. Som regel er en lynlader dyrere at benytte end en normallader eksempelvis. 

Derudover vil du også opleve prisforskelle de forskellige udbydere imellem, lige såvel som du naturligvis vil erfare, at du betaler mindre for at lade hos en udbyder, hvis du har et abonnement hos denne, sammenlignet med hvis du ikke er abonnement hos selvsamme udbyder.

Få et overblik over ladestandere i Danmark

Herunder følger et kort over Danmark, hvorpå offentligt tilgængelige ladestandere er plottet ind. 

Fordele

Fin tilgængelighed over hele landet

Ganske billigt, hvis du er abonnement hos en udbyder

Mange udbydere har nogle yderst hurtige og effektive ladere

Ulemper

Dyrere at lade ude end via sin private ladeboks

Du risikerer at skulle vente på at få adgang til en fri stander

Nogle elselskaber appellerer i højere grad til elbilejerne end andre

Glad mand i elbil

Der findes en række elselskaber, der byder på særligt attraktive forhold for elbilejere, og da du – som vi tidligere har været inde på – har et frit elvalg, kan du frit vælge det elselskab, der passer dig bedst.

På nuværende tidspunkt er de to elselskaber, der – i vores øjne – byder på de bedste forhold for elbilejere følgende:

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Vi har udviklet en avanceret prisberegner

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider. 

I vores avancerede beregningsmodel tages der højde for alt fra abonnement-sats, elafgift og transportudgifter til spottillæg, eventuelle betalingsgebyrer samt eventuelle særegne gebyrer for de enkelte elselskaber. Med andre ord medregnes samtlige variabler, der udgør den samlede elpris, altså.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med Elpris.dk’s bud på gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område. 

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer af deres strømaftalers prisforhold.

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden gang imellem glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi regner med en eller flere forkerte variabler, når vi udregner prisestimater for et elselskab, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

 

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, SEF Energi, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, GNP Energy, Budget Energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med Elpris.dk’s bud på gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser, deres spottillæg-satser pr. kWh og/eller andre variable satser.

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi regner med en forkert abonnement-sats, en forkert strømtillægssats eller mangler en variabel i forhold til udregningen af prisestimaterne for et givent elselskab, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej. 

Vores beregningsmodel

Alt fra abonnement-sats, elafgift og transportudgifter til spottillæg, eventuelle betalingsgebyrer samt eventuelle særegne gebyrer for de enkelte elselskaber har vi inkorporeret i den avancerede beregningsmodel, som vi udviklet med henblik på at vise dig så præcise prisestimater som overhovedet muligt.