Spring til indhold
Hvor lang tid tager det at oplade en elbil?
Hjem » Hvor lang tid tager det at oplade en elbil?

Hvor lang tid tager det at oplade en elbil?

I artiklen her zoomer vi ind på, hvor lang tid det tager at oplade en elbil. Noget, der desværre ikke kan gives et entydigt svar på, da flere faktorer spiller ind.

Hvor lang tid det tager at oplade en elbil afhænger af en række forskellige faktorer, herunder bilens batteristørrelse, hvilken ladeløsning der benyttes, samt hvilket ladeudstyr som elbilen har indbygget i sig.

Og lad os bare allerede nu afsløre, at særligt typen af ladeløsning, der benyttes til opladning, kan have enormt stor betydning for ladetiden, der kan variere fra omkring 10 minutter til 30 timer.

Den langsomste ladeløsning er en nødlader, mens den – i hvert fald på nuværende tidspunkt – hurtigste ladeløsning er en lynlader.

Med en nødlader vil du kunne oplade din bil på mellem 10 og 30 timer, mens du med en lynlader vil kunne klare 80 % af opladningen på under ti minutter.

I det følgende vil vi gennemgå de forskellige ladeløsningstyper, som markedet p.t. byder på. Undervejs vil vi naturligvis komme ind på ladehastigheden for de forskellige løsninger.

Nødladere

Nødladere

Benytter du en nødlader – den, som mange elbil-entusiaster også kalder for en mormorlader – til opladning af din elbil, kan du godt sætte en stor kande kaffe over, for du vil have en del tid, der skal slås ihjel, før din elbil vil være køreklar og fuldt opladet. 

Nærmere bestemt er ladetiden mellem 10 og 30 timer for langt de fleste elbiler ved brug af nødlader, hvis batteriet skal fyldes 80-100 %.

Blandt andet grundet en uhørt lang ladetid anbefales det, at du så vidt muligt undgår at bruge din nødlader. 

En yderligere årsag hertil er, at opladning via en nødlader ikke er synderligt sikker. 

En nødlader kobles nemlig til en almindelig stikkontakt, og der er desværre ingen garanti for, at en almindelig stikkontakt vil kunne klare den omfattende ladeopgave, som det er at oplade en elbil.

Helt konkret er der en risiko for, at stikkontakten overopheder og i værste tilfælde går i brand, hvis du benytter en nødlader for lang tid ad gangen. 

Netop derfor bør du ikke have din nødlader sat til i mere end to timer ad gangen, og den bør ligeledes kun bruges i situationer, hvor du absolut ingen alternativer har, og hvor du samtidigt er dybt afhængig af at få strøm på din bil.

Ladebokse til private

Mange elbilejere får monteret en ladeboks på hjemmeadressen, så de får mulighed for at lade sikkert og relativt effektivt, når de har lyst. 

Langt de fleste ladebokse, der opsættes hos private, har en effekt på mellem 5 og 22 kW. Som regel vil man via en ladeboks med en effekt på mellem 5 og 22 kW kunne oplade sin elbil 100 % på under ti timer.

Ti timer er dog stadigvæk rigtig lang tid, og netop derfor vælger rigtig mange at oplade deres elbil i løbet af natten. 

Et yderligere godt argument herfor er desuden, at strømmen som regel er billigst i nattetimerne. 

Hurtigladere

Vi forstår godt, hvis du ikke har været synderligt imponeret af ladehastigheden for de to ladeløsninger, vi indtil videre har givet dig grundige introduktioner til. 

Heldigvis findes der – som vi kort har været inde på i begyndelsen af artiklen – en række ladeløsninger, som kan oplade elbiler i et væsentlig højere tempo end nødladere og de traditionelle ladebokse til private.

En af disse ladeløsninger er den såkaldte hurtiglader. En type lader, som du finder en del af langs vejnettet. 

De fleste hurtigladere har en effektivitet på omkring 50 kW, hvilket betyder, at du ved hjælp af en sådan lader formentlig vil kunne oplade din elbil til omkring 80 % på under 45 minutter.

Selvom 45 minutter overgår, hvor lang tid du ville skulle bruge på fylde brændstof på en benzin- eller dieselbil, så begynder ladetiden da for alvor at ligne noget med hurtigladerne, ikke? 

Hvis ladehastigheden for en hurtiglader ikke er høj nok for dig, vil det formentlig glæde dig at høre, at der også findes lynladere, og at disse kan oplade elbiler endnu hurtigere, end hurtigladerne kan.

Lynladere

I skrivende stund har de kraftigste lynladere en effekt på omkring 350 kW, hvilket vil sige, at de kraftigste modeller i denne kategori er seks-syv gange kraftigere end de fleste hurtigladere. 

Som tingene er lige nu, betyder det, at du med en lynlader formentlig vil kunne oplade din elbil til 80 % på mindre end ti minutter

Den største ulempe ved lynladerne er, at det ikke er samtlige elbiler, der har det nødvendige indbyggede ladeudstyr i sig til at kunne benytte disse.

Udviklingen fortsætter, og det går stærkt

Der er allerede sket rigtig meget, hvad angår ladehastighed for elbiler, og der ingen tvivl om, at der kommer til at ske endnu mere på det område i fremtiden. Ligeledes er der sket rigtig meget, hvad angår tilgængeligheden af ladeløsninger.

i 2021 var der i Danmark 200 kraftige ladere med relativt høj ladehastighed fordelt over det meste af landet, og forventningen er, at der allerede i 2025 vil være mere end 1000 endnu kraftigere og vildere ladeløsninger fordelt langs motorvejsnettet i Danmark.

Derfor bør bekymringer om langsom opladning samt manglende tilgængelighed af ladeløsninger ikke være et argument, der afholder dig fra at købe en elbil. 

Allerede nu er forholdene på området nemlig rigtig hæderlig, og både tilgængeligheden af ladeløsninger og ladehastigheden kommer til at øges markant i løbet af de næste år.

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)