Anmeldelse af Modstrøm
Modstrøm, der blev stiftet i 2006, har efterhånden udviklet sig til at blive en mastodont på det danske elmarked.
En påstand, der kan dokumenteres af, at elselskabet i dag har mere end 100.000 kunder (november 2024).
Udover el har Modstrøm adskillige andre produkter samt ydelser i porteføljen. Produkter samt ydelser, der mere eller mindre alle hører under den overordnede paraplybetegnelse ‘energi’.
En række konkrete eksempler på produkter/ydelser, du kan købe via Modstrøm – foruden strømaftaler – er ladebokse, solceller samt isolering.
Hos Eltjek24.dk har vi dog fokus på el og elselskaber, og derfor kredser vores anmeldelse af Modstrøm da også mestendels om, hvordan denne virksomhed præsterer som eludbyder.

Miljøvenlighed
4.0
Ingen af de strømaftaler, som Modstrøm har på hylderne, kan siges at være deciderede grønne strømaftaler, og med tanke herpå er det naturligvis ret imponerende, at Modstrøm har opnået 4 ud af 5 stjerner i forhold til parameteret ‘miljøvenlighed’.
Men det har Modstrøm af flere årsager.
En af disse er, at Modstrøm aktivt arbejder på at mindske danskernes samlede energiforbrug, hvilket blandt andet sker ved, at Modstrøm tilbyder deres kunder et gratis energitjek.
Derudover skyldes den høje karakter, at Modstrøm yder en stor indsats for, at flere får opsat solceller.
Kundeservice
4.0
Kundeservice-personalet får en del ros på Trustpilot og beskrives af flere som høfligt, vidende og hjælpsomt.
Der skydes dog også med skarpt mod dette personale i nogle få negativt stemte anmeldelser, hvilket trækker en smule ned i vores bedømmelse.
Til gengæld trækker det lidt op, at afdelingen kan træffes i relativt brede tidsrum samtlige hverdage – nærmere bestemt følgende:
- Mandag-torsdag: 09:00-16:00
- Fredag: 09:00-14:00.
Ry blandt forbrugerne
4.0
I skrivende stund har Modstrøm modtaget over 13.420 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 3,9 ud af 5, hvilket svarer til ‘god’.
Dermed er det vist ikke helt forkert at konkludere, at størstedelen af Modstrøms kunder er fint tilfredse med den service, som Modstrøm yder.
Dette til trods for – hvilket vi kommer ind på senere – at Modstrøm ikke er et synderligt pålideligt elselskab. I hvert fald ikke i vores øjne.
Medlemsfordele
3.0
Modstrøm byder på en række interessante medlemsfordele, hvor de – i vores øjne – allermest interessante af slagsen er:
- Mulighed for et gratis energibesøg
- Mulighed for en solcelleproduktionsaftale.
Solcelleproduktionsaftalen er naturligvis kun en mulighed for dem, der har solceller.
Pris
4.0
Vi har – sammen med en række få andre – fået mulighed for at promovere og henvise til elaftalen ‘NemEl’, som er Modstrøms absolut billigste elaftale.
En aftale, hvor vilkårene lyder således:
- Her-og-nu-prisen på elbørsen + 5 øre pr. kWh i spottillæg
- Abonnement: 10 kr./md.
- Alle de faste omkostninger (elafgift, transportudgifter osv.) som er ens hos alle elselskaber.
Ovenstående vilkår er yderst attraktive og gør ‘NemEl’ til en af de billigste elaftaler på markedet overhovedet, hvilket naturligvis trækker op i vores bedømmelse af Modstrøm i forhold til ‘pris’.
Til gengæld trækker det ned, at de andre elaftaler, som Modstrøm udbyder, er blandt de dyreste elaftaler på markedet.
Vær derfor opmærksom på, at du får tilmeldt dig elaftalen ‘NemEl’, hvis du vælger Modstrøm som dit kommende elselskab og ønsker en billig elaftale. Du finder elaftalen ved at klikke på ‘Besøg udbyder’-knappen lidt længere nede.
Pålidelighed
1.5
Sammen med 19 kolleger dumpede Modstrøm TÆNKs store test af elselskaber i 2024, og generelt har elselskabet desværre været fedtet ind i rigtig mange negative sager i medierne.
Sager om blandt andet vildledende prisoplysninger samt manglende tilbagebetalinger af en række kunders tilgodehavender.
Har derudover tidligere ændret priser på elaftaler uden kunders aktive accept.
Uddybende anmeldelse af
Modstrøm
I løbet af vores uddybende anmeldelse af Modstrøm dykker vi yderligere ned i, hvordan dette elselskab præsterer inden for en række af de områder, vi allerede har berørt.
Vi nuancerer blandt andet, hvordan Modstrøm slipper fra deres indsats på kundeservicefronten, og hvorfor vi ikke anser Modstrøm som et synderligt pålideligt elselskab.
Fordele
- Tilbyder rådgivning inden for energioptimering
- Elselskabets billigste elaftale er yderst attraktiv
- Fine medlemsfordele
- Oplagt til folk med solceller
- God pris
Ulemper
- Benytter lumske metoder til at maksimere profitten
- Har været involveret i uheldig sag med Forsyningstilsynet
- Elselskabets dyreste elaftaler er ikke økonomisk attraktive
Rigtig fin kundeservice-indsats
På Trustpilot får Modstrøms kundeservice-indsats en del ros. Adskillige Trustpilot-anmeldere beretter nemlig om, at de har fået præcis den hjælp, som de havde brug for, og generelt set beskrives kundeservice-personalet som værende hjælpsomt, serviceminded og høfligt.
Vi kommer dog ikke udenom, at kundeservice-personalet også er et tema i en række negativt stemte anmeldelser, der er skrevet af folk, som ikke har synderligt meget flatterende at sige om kundeservice-indsatsen.
Den generelle stemning omkring service-indsatsen er dog god på Modstrøms Trustpilot-side.
Fornuftige åbningstider
Når vi vurderer et elselskabs indsats på kundeservice-fronten, kigger vi ikke blot på, hvad adskillige førstehåndskilder beretter om denne indsats. Vi undersøger også tilgængeligheden af kundeservice-personalet, og på dette område godkender vi også Modstrøms indsats.
Kundeservice-personalet kan nemlig træffes telefonisk samtlige hverdage i relativt brede tidsrum. Helt specifikt følgende:
- Mandag-torsdag: 09:00-16:00
- Fredag: 09:00-14:00.
Omfattende FAQ-sektion
Det er dog slet ikke sikkert, at det er nødvendigt for dig at ringe til Modstrøms kundeservice for at få svar på dine spørgsmål. På kundeservice-siden finder du nemlig en stor FAQ-sektion, hvor du kan finde fyldestgørende svar på de hyppigst stillede spørgsmål relateret til Modstrøm og Modstrøms produkter.
Det er et imponerende arbejde, som Modstrøm har udført, og det vil vi naturligvis gerne rose elselskabet for.

Fine medlemsfordele
Modstrøm byder på en række interessante medlemsfordele, hvor de – i vores øjne – allermest interessante af slagsen er:
- Mulighed for et gratis energibesøg
- Mulighed for en solcelleproduktionsaftale.
Er du sikker på, at Modstrøm er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:
Et fint ry blandt forbrugerne
I skrivende stund har Modstrøm modtaget over 13.420 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 3,9 ud af 5, hvilket svarer til ‘god’.
Dermed er det vist ikke helt forkert at konkludere, at størstedelen af Modstrøms kunder er fint tilfredse med den service, som Modstrøm yder.
Dette til trods for – som vi tidligere kort har bemærket – at Modstrøm ikke er et synderligt pålideligt elselskab. I hvert fald ikke i vores øjne.
I de kommende afsnit dykker vi ned, hvad Modstrøm roses for af de glade kunder, og hvad Modstrøm kritiseres for af de knapt så glade af slagsen.

Hvad roses Modstrøm for?
Isolerer man de mest positivt stemte Trustpilot-anmeldelser, vil man se, at den ros, der er gennemgående, i høj grad omhandler Modstrøms kundeservice-medarbejdere, der beskrives som både høflige, hjælpsomme og vidende.
Derudover påpeger flere Trustpilot-brugere også, at medarbejderne er vakse, og at Modstrøm generelt set er hurtige til at levere de løsninger, som kunderne bestiller eller efterspørger.
Ydermere roses Modstrøm af en del for at levere en meget brugbar energivejledning.


Hvad kritiseres Modstrøm for?
Modstrøm får en del ros på Trustpilot, men for – i skrivende stund – 20 % af samtlige anmeldelser gælder det, at disse er meget kritiske.
Isolerer man de omtalte 20 %, kan man se, at et kritikpunkt, der ofte går igen, er prisen på strømmen. Mange mener, at den er for høj, og at elregningerne fra Modstrøm er lidt svære at afkode.
Ydermere beklager en række sig over, at de føler sig vildledt af den sælger, der har lokket dem til at skifte til Modstrøm. De påstår, at de blev lovet en billigere og bedre aftale end den, de endte med at få.
Modstrøm-sælgerne er generelt genstand for en del kritik, da flere negativt stemte Trustpilot-brugere kalder dem for anmassende og irriterende. Ligeledes beklager flere tidligere Modstrøm-kunder sig over, at Modstrøm-ansatte ringer i tide og utide med henblik på at lokke de tidligere kunder tilbage i folden.
Sidst, men ikke mindst er der en række negativt stemte anmeldere, som hævder, at Modstrøm hænger i bremsen, når de skal tilbagebetale et eventuelt overskydende beløb fra en aconto-indbetaling.


Vi anser Modstrøm som et upålideligt elselskab
Som du måske bed mærke i tidligere i anmeldelsen, opnår ikke Modstrøm en synderligt højt karakter, når det kommer til ‘pålidelighed’, og dette er der flere forskellige årsager til.
Dels skyldes det, at Modstrøm – som bemærket tidligere – dumpede TÆNKs store test af elselskaber i 2024, men derudover skyldes det i høj grad, at Modstrøm har været fedtet ind i uhørt mange negative sager de seneste år i medierne, og at vi ved flere lejligheder har fået mails fra forbrugere, der har berettet om lumsk og moralsk fordærvet adfærd fra Modstrøms side.
Ovenstående udfolder vi i løbet af de kommende afsnit.
Uheldig sag i 2023
Betalingen hos Modstrøm fungerer således, at du som kunde betaler forud. Har du en variabel aftale, vil det beløb, du bedes betale være et estimat for, hvor meget Modstrøm forventer, du skal betale i den periode, som betalingen dækker, og det er netop disse aconto-betalinger, der danner grundlaget for lovbruddet.
Også fedtet ind i negativ sag i 2024
Vurderingen tager særligt afsæt i en hændelse i 2022, hvor Modstrøm ændrede prisen på nogle elaftaler uden kundernes aktive accept.
Vi har fået flere henvendelser fra frustrerede ekskunder
I løbet af den tid, hvor Eltjek24.dk har eksisteret, har vi fået flere henvendelser fra utilfredse Modstrøm-kunder og eks-kunder.
Eksempelvis fik vi på et tidspunkt en henvendelse fra en tidligere Modstrøm-kunde, der fortalte, at han – da han havde afmeldt sig Modstrøm – modtog opgørelsesinformationer, hvor det med småt var angivet, at hvis han havde en elspareaftale – hvilket han havde – så skulle han selv opsige denne skriftligt, hvis ikke Modstrøm fortsat skulle have lov til at opkræve penge for aftalen. Med andre ord vil den aftale ikke blive opsagt af det elselskab, som han havde skiftet til, hvilket ellers plejer at være kutyme, når der skiftes elselskab.
Nu opdagede han det heldigvis og fik sig afmeldt skriftligt, men havde han ikke set, at vilkårene var, som de var, var han kommet til at betale 239 kroner månedligt til Modstrøm for en ydelse, som han ikke havde fået noget som helst ud af.
Ovenstående er et godt eksempel på, at Modstrøm gang på gang prøver at presse citronen, og at de – via diverse lumske tricks – forsøger at øge bundlinjen så meget som muligt uden den store hensynstagen til hverken kunder eller eks-kunder.
Vores råd er derfor, at du – uanset om du til- eller afmelder dig Modstrøm – sørger for at læse alt, der måtte være skrevet med småt, så du ikke bliver snydt på den ene eller anden måde.
Hvis du har en beretning om Modstrøm i samme kategori som ovenstående, du ønsker at dele med os, så send hellere end gerne en mail til info@eltjek24.dk.
Kort opsummering
Det er enormt ærgerligt, at Modstrøms moral ikke er højere, end den er, og at elselskabet ikke er mere pålideligt, end det nu engang er, for Modstrøm leverer egentligt på et rigtig fint niveau inden for stort set alle andre parametre end ‘pålidelighed’.
Eksempelvis er der ikke meget at klage over, når det kommer til indsatsen på kundeservice-fronten, elselskabets grønne fokus samt prisen på den billigste elaftale, som elselskabet udbyder.
Om du vælger at tro på, at Modstrøm i fremtiden vælger at opføre sig mere hæderligt end i fortiden, lader vi være helt op til dig. Hvor om alting er, vil vi slutteligt nøjes med at konstatere, at hvis Modstrøm fremover holder sig på dydens smalle sti, har vi at gøre med et rigtig, rigtig fint elselskab.