Spring til indhold

Anmeldelse af Modstrøm

Modstrøm er – jævnfør deres eget udsagn – Danmarks førende uafhængige klimavenlige elselskab.

Elselskabet har et erklæret mål om, at den grønne omstilling skal kunne betale sig.

Dette mål forsøger de blandt andet at forløse ved at gøre det nemt, fordelagtigt og økonomisk bæredygtigt at skifte til en klimavenlig el-løsning som deres.

I forhold til yderligere indsatser i den henseende er det værd at bemærke, at det er af stor vigtighed for Modstrøm at bidrage til danskernes erkendelse af, at grøn energiomstilling ikke blot handler om at erhverve sig strøm fra grønne energikilder, men også om aktivt at foretage energiforbedringer i hjemmet. Det være sig eksempelvis at skifte til LED-pærer, digitale termostater, varmepumper, solcelleanlæg og lignende, hvis man ikke allerede har gjort dette.

I den henseende er det centralt at notere sig, at Modstrøm har et utal af energivejledere på holdet. Er du kunde hos Modstrøm, kan du bede en af disse energivejledere om at foretage et energitjek af din bolig, hvilket formentlig vil føre til, at du får en oversigt over de mest oplagte og effektive måder, hvorpå du kan energioptimere din bolig. Foretager du disse optimeringer, vil dette formentlig føre, at din bolig samlet set bliver mere værd, at dit strømforbrug mindskes, og at indeklimaet i din bolig forbedres. 

modstrøm screenshot
Modstrøm 300x150

Vest for Storebælt:

2,22

kr./kWh

Øst for Storebælt:

2,65

kr./kWh

Binding: Ingen
Abonnement: 10 kr./md.

Vores vurdering

3.8

/5

Miljøvenlighed
3/5
Kundeservice
3.75/5
Ry blandt forbrugerne
4/5
Medlemsfordele
4/5
Pris
4/5

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Fordele

Ulemper

Uheldig sag i 2023

I 2023 fik Modstrøm kritik af Forsyningstilsynet, der vurderede, at elselskabet havde brudt loven i forhold til manglende overførsler af tilgodehavender til en række kunder, der havde skiftet elselskab.

Betalingen hos Modstrøm fungerer således, at du som kunde betaler forud. Har du en variabel aftale, vil det beløb, du bedes betale være et estimat for, hvor meget Modstrøm forventer, du skal betale i den periode, som betalingen dækker, og det er netop disse acontobetalinger, der danner grundlaget for lovbruddet.

Desværre ikke den eneste uheldige sag, Modstrøm har været blandet ind i

I september 2024 vurderede Forbrugerombudsmanden, at Modstrøm har overtrådt markedsføringsloven, aftaleloven, forbrugeraftaleloven og elleveringsbekendtgørelsen. 

Vurderingen tager særligt afsæt i en hændelse i 2022, hvor Modstrøm ændrede prisen på nogle elaftaler uden kundernes aktive accept. Derudover kritiseres Modstrøm også for adskillige andre forhold, hvilket du kan læse nærmere om her, såfremt du ønsker dette. 

Modstrøm har generelt ry for at benytte lumske metoder for at maksimere profitten

I løbet af den tid, hvor Eltjek24.dk har eksisteret, har vi fået flere henvendelser fra utilfredse Modstrøm-kunder og eks-kunder. 

Eksempelvis fik vi på et tidspunkt en henvendelse fra en tidligere Modstrøm-kunde, der fortalte, at han – da han havde afmeldt sig Modstrøm – modtog opgørelsesinformationer, hvor det med småt var angivet, at hvis han havde en elspareaftale – hvilket han havde – så skulle han selv opsige denne skriftligt, hvis ikke Modstrøm fortsat skulle have lov til at opkræve penge for aftalen. Med andre ord vil den aftale ikke blive opsagt af det elselskab, som han havde skiftet til, hvilket ellers plejer at være kutyme, når der skiftes elselskab.

Nu fangede han det heldigvis og fik sig afmeldt skriftligt, men havde han ikke opdaget, at vilkårene var, som de var, var han kommet til at betale 239 kroner månedligt til Modstrøm for en ydelse, som han ikke havde fået noget som helst ud af.

Ovenstående er et godt eksempel på, at Modstrøm gang på gang prøver at presse citronen, og at de – via diverse lumske tricks – forsøger at øge bundlinjen så meget som muligt uden den store hensynstagen til hverken kunder eller eks-kunder. 

Vores råd er derfor, at du – uanset om du til- eller afmelder dig Modstrøm – sørger for at læse alt, der måtte være skrevet med småt, så du ikke bliver snydt på den ene eller anden måde.

Hvis du har en beretning om Modstrøm i samme kategori som ovenstående, du ønsker at dele med os, så send hellere end gerne en mail til info@eltjek24.dk.

Er du sikker på, at Modstrøm er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

De billigste elselskaber

De bedste elselskaber

Grønne elselskaber

Rigtig fin kundeservice-afdeling

Modstrøm har ry for at have en både kompetent og serviceminded kundeservice-afdeling, som du vil kunne træffe alle hverdage via telefon eller mail, sæt du måtte have spørgsmål til Modstrøms service eller ydelser.

Det er dog slet ikke sikkert, at det er nødvendigt for dig at ringe til Modstrøms kundeservice for at få svar på dine spørgsmål. På kundeservice-siden finder du nemlig en stor FAQ-sektion, hvis du scroller lidt ned. 

Her kan du finde svar på de hyppigst stillede spørgsmål inden for blandt andet følgende kategorier:

Fine medlemsfordele

Hvis du tilmelder dig den strømpakke, som Modstrøm kalder for ‘Klima’, får du – for et fast månedligt beløb på 29 kroner – en del medlemsfordele med i pakken. De – i vores øjne – mest interessante af slagsen er følgende:

  • Rabat ved køb i Modstrøms webshop
  • Online energitjek
  • Adgang til energiberegning/energirapport
  • Rabat på energitjek
  • Rente- og gebyrfrie lån til energiprojekter.

Vær dog opmærksom på, at det ikke er den elaftale, som vi henviser dig til, hvis du klikker på et af vores links. Vi har nemlig valgt at henvise til Modstrøms billigste elaftale i stedet for. En elaftale, der desværre ikke byder på supermange medlemsfordele.

Et mellemgodt ry blandt forbrugerne

I skrivende stund har Modstrøm modtaget over 12.450 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 3,9 ud af 5, hvilket svarer til ‘god’.

Dermed er det vist ikke helt forkert at konkludere, at størstedelen af Modstrøms kunder er fint tilfredse med den service, som Modstrøm yder. Dette til trods for – som vi tidligere har bemærket – at Modstrøm af og til benytter luskede tricks med henblik på at øge bundlinjen. 

I de kommende afsnit dykker vi ned, hvad Modstrøm roses for af de glade kunder, og hvad Modstrøm kritiseres for af de knapt så glade af slagsen.

Hvad roses Modstrøm for?

Isolerer man de mest positivt stemte Trustpilot-anmeldelser, vil man se, at den ros, der er gennemgående, i høj grad omhandler Modstrøms kundeservice-medarbejdere, der beskrives som både høflige, hjælpsomme og vidende. 

Derudover påpeger flere Trustpilot-brugere også, at medarbejderne er vakse, og at Modstrøm generelt set er hurtige til at levere de løsninger, som kunderne bestiller eller efterspørger.

Ydermere roses Modstrøm af en del for at levere en meget brugbar energivejledning.  

Modstrøm anmeldelse 1

Hvad kritiseres Modstrøm for?

Modstrøm får en del ros på Trustpilot, men for – i skrivende stund – 20 % af samtlige anmeldelser gælder det, at disse er meget kritiske. 

Isolerer man de omtalte 20 %, kan man se, at et kritikpunkt, der ofte går igen, er prisen på strømmen. Mange mener, at den er for høj, og at elregningen er lidt svær at afkode. Flere mener, at denne er fyldt med uforståelige gebyrer. 

Ydermere beklager en række sig over, at de føler sig vildledt af den sælger, der har lokket dem til at skifte til Modstrøm. De påstår, at de blev lovet en billigere og bedre aftale end den, de endte med at få.

Modstrøm-sælgerne er generelt genstand for en del kritik, da flere negativt stemte Trustpilot-brugere kalder dem for anmassende og irriterende. Ligeledes beklager flere tidligere Modstrøm-kunder sig over, at Modstrøm-ansatte i tide og utide med henblik på at lokke de tidligere kunder tilbage i folden.

Sidst, men ikke mindst er der en række negativt stemte anmeldere, som hævder, at Modstrøm hænger i bremsen, når de skal tilbagebetale et eventuelt overskydende beløb fra en aconto-indbetaling. 

Hos Modstrøm forholder det sig sådan, at man som kunde betaler fremad i tiden baseret på på et pris- og forbrugsestimat foretaget af Modstrøm. 

Med denne fremgangsmåde er der en risiko for, at man som forbruger betaler mere, end ens strøm-forbrug reelt set ender med at koste. Det beløb, man betaler for meget, har man naturligvis krav på at få retur, men efter sigende er Modstrøm ret så sløve i forhold til at få foretaget disse tilbagebetalinger.

Ovenstående kritik bør tages yderst alvorligt, da det ikke blot er tidligere Modstrøm-kunder der rettet netop denne kritik af Modstrøm, men også Forsyningstilsynet. 

Kort opsummering

Modstrøm har iværksat flere forskellige initiativer, der har til formål at accelerere den grønne omstilling, og dette er naturligvis noget, som vi hylder. Dog ærgrer det os lidt, at Modstrøm ikke køber grønne certifikater, da dette vil have gjort elselskabet endnu grønnere, end det reelt set er.

Overordnet set er der både en del gode og dårlige ting at sige om Modstrøm. Et par af de gode ting er, at elselskabet har ry for at levere en rigtig fornuftig kundeservice-indsats, og at elselskabet potentielt set byder på en del interessante medlemsfordele. Hvorvidt du får glæde af disse, afhænger dog af, hvilken strømpakke du vælger.

Træerne gror dog ikke helt ind i himlen for Modstrøm. Med rette kan elselskabet nemlig kritiseres på en række områder, blandt andet i forhold til sommetider at benytte luskede tricks med henblik på at øge bundlinjen. Derudover bifalder vi heller ikke, at nogle af Modstrøms sælgere tilsyneladende er meget anmassende, og at de sommetider lover lidt mere, end de kan holde.

Modstrøm 300x150
3.8/5

3.8

/5

Modstrøm 300x150
3.8/5

3.8

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.


Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms).

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, SEF Energi, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, GNP Energy, Budget Energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.