Spring til indhold

Anmeldelse af
Norlys

Norlys screnshot ny
0
3.8/5
Miljøvenlighed
4/5
Kundeservice
3.74/5
Ry blandt forbrugerne
4/5
Medlemsfordele
4.5/5
Pris
2.5/5

Priser

Vest for Storebælt

2,28

kr./kWh.

Øst for Storebælt

2,71

kr./kWh.

Binding: Ingen. | Abonnement: 29 kr./md.

Abonnement: 29 kr./md.
Binding: 6 mdr. 

Vær opmærksom på, at der optræder affiliate-links på siden.

Uddybende intro til og anmeldelse af
Norlys

Over 1 million adresser forsynes i dag med el fra Norlys, hvilket gør Norlys til Danmarks største elselskab. 

Norlys er dog meget mere end blot et elselskab. Foruden el består Norlys’ produktportefølje nemlig også af internet, TV, telefoni, gas og energioptimering. Værd at bemærke i den forbindelse er det, at Norlys ejer Stofa, hvorigennem de faciliterer en stor del af internet- og TV-aftalerne. 

I skrivende stund har Norlys omkring 1,7 millioner kundeforhold og 3.000 medarbejdere. 

Når man forsyner så mange danske husstande med strøm, TV og internet, som Norlys gør, er det vigtigt med en bred tilstedeværelse, hvilket må siges at være et kendetegn, der beskriver Norlys ganske godt. 

Norlys har nemlig afdelinger i blandt andet Silkeborg, Aarhus, Esbjerg, Aalborg og København.

Da vi hos Eltjek24.dk har fokus på elselskaber og strøm, vil vi i vores anmeldelse af Norlys overvejende fokusere på deres indsats som elselskab. Med andre ord kommer vi altså ikke til at lægge særligt meget vægt på deres gøren og laden som eksempelvis internet-leverandør. 

Tre abonnementsmodeller

Norlys opererer med tre forskellige abonnementsmodeller – nemlig Flex-El, Kombi-El og Pulje-El. 

Flex-El opererer med en dynamisk pris, der styres af de daglige elpriser, mens Pulje-El opererer med en fast pris, der låses hvert kvartal. Kombi-El er lidt mere kompleks, da denne model opererer med en kombination af faste og variable priser. Nærmere bestemt vil halvdelen af dit elforbrug være til en fast kWh-pris, mens den resterende halvdel vil være til en variabel kWh-pris med denne model. Via knappen herunder kan du læse endnu mere om Kombi-El, sæt du ønsker dette.

Fælles for alle tre modeller er, at der ikke vil være nogen binding på dit eventuelle abonnement, hvorfor du vil kunne opsige dette fra den ene dag til den anden, sæt du måtte være utilfreds med et eller andet.

Fordele

Flot ry på Trustpilot

Ingen binding

Fine medlemsfordele

Tilbyder også blandt andet TV, internet og gas

Ulemper

Nogle af konkurrenterne gør endnu mere for klimaet

Der findes konkurrenter, der er endnu billigere

Rigtig fin kundeservice-afdeling

Både eksisterende og potentielle kunder har mulighed for at kontakte Norlys’ kundeservice-afdeling hver eneste hverdag. Kontakten kan foretages enten over telefon eller via mail. 

Norlys har kreeret et fint lille skema, hvorpå du kan se, i hvilke tidsrum det som regel er lettest at trænge igennem til kundeservice. 

Dette skema er ret godt tænkt og faktisk ikke noget, som vi – af en eller anden mystisk grund – har set hos særligt mange konkurrenter, hvilket er lidt underligt, da skemaet ikke kræver nogen stor indsats at kreere, men bringer ret stor værdi for dem, der har brug for at kontakte kundeservice.

Hvis du har spørgsmål til Norlys eller en udfordring med en af deres ydelser, er det langt fra sikkert, at det vil være nødvendigt for dig at kontakte kundeservice for at få den hjælp, du har brug for. 

Dette skyldes, at Norlys på deres hjemmeside har kreeret en FAQ-sektion, hvor du kan finde svare på de hyppigst stillede spørgsmål. 

I denne sektion kan du blandt andet finde svar på, hvordan du får udbetalt dit tilgodehavende, samt hvordan du flytter din nuværende elaftale til en ny adresse, i tilfælde at du skal flytte.

Fine medlemsfordele

Et medlemskab hos Norlys byder på en række interessante fordele. Herunder har vi i punktform samlet de – i vores øjne – største af slagsen:

  • Mulighed for at få 15 % på dine forsikringer hos Topdanmark
  • Adgang til appen tjoose, der byder på en masse spændende rabatter til både restauranter, forlystelsesparker, butikker og webshops
  • Personlig rådgivning.

Et nogenlunde ry blandt forbrugerne

I skrivende stund har Norlys modtaget over 8350 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 3,8, hvilket svarer til ‘god’. 

Karaktergennemsnittet har tidligere været endnu højere, men i forbindelse med energikrisen var det tydeligt, at Norlys havde svært ved at følge med i forhold til det stigende antal kundehenvendelser, hvilket influerede negativt på elselskabets samlede Trustpilot-score, da mange forbrugere – som konsekvens af at de ikke følte, at Norlys ydede en tilpas god service – kvitterede med en negativt stemt anmeldelse.

I de kommende afsnit dykker vi ned i, hvad Norlys henholdsvis roses og kritiseres for på Trustpilot. 

Hvad roses Norlys for?

Noget, som rigtig mange Trustpilot-brugere roser Norlys for, er selskabets kundeservice-afdeling. Mange giver udtryk for, at de har fået al den hjælp, de havde brug for, og at der er blevet taget hurtigt hånd om de problemer, de nu engang havde.

En række ord, der hyppigt bliver brugt til at beskrive Norlys’ medarbejdere, er ‘høflige’, ‘imødekommende’, ‘kompetente’ og ‘venlige’.  

Hvad kritiseres Norlys for?

Isolerer man de negativt stemte Trustpilot-anmeldelser, kan man se, at en række af de kritikpunkter, der er gennemgående, vedrører prisniveauet og antallet af gebyrer, som, flere mener, er uretfærdigt højt. Derudover brokker rigtig mange sig over, at Norlys’ personale hænger i bremsen i forhold til at eksekvere på opgaver. 

Ligeledes bemærker mange, at de har haft rigtig svært ved at komme igennem til Norlys. Rigtig mange af de anmeldelser, hvor disse kritikpunkter er nævnt, er skrevet i den periode, hvor energikrisen var på sit højeste og presset på elselskaberne markant højere end normalt – og også højere end de fleste elselskaber var i stand til at håndtere, hvilket Norlys’ Trustpilot-side er et fint eksempel på.

Kort opsummering

Norlys er i dag et af Danmarks største elselskaber. At det er lykkedes Norlys at blive så store, som tilfældet er, skyldes uden tvivl, at selskabet gør rigtig mange ting rigtigt. 

Deres elpriser er nogenlunde konkurrencedygtige, kundeservice-afdelingen har et rigtig fint ry, og derudover sørger elselskabet for at byde på en række interessante medlemsfordele. 

Hos Eltjek24.dk har vi – ligesom forbrugerne – ikke meget dårligt at sige om Norlys som elselskab. 

Hvis vi skal finde en smule malurt i bægeret, er det, at Norlys’ faste priser ofte er ret høje, samt at der findes konkurrenter, der gør endnu mere for klimaet end Norlys.

Norlys logo
3.8/5

3,8/5

Norlys logo
3.8/5

3,8/5

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)