Spring til indhold

Eltjek24.dk indeholder reklamelinks. Læs mere

Anmeldelse af
Norlys

Norlys screnshot ny

Vores vurdering

0
3.8/5
Miljøvenlighed
4/5
Kundeservice
3.74/5
Ry blandt forbrugerne
4/5
Medlemsfordele
4.5/5
Pris
2.5/5

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Priser

Grøn baggrund til anmeldelser

Prisestimaterne refererer til eludbyderens billigste
strømprodukt ved et årligt forbrug på 4000 kWh.

Vest for Storebælt

2,14

kr./kWh.

Øst for Storebælt

2,42

kr./kWh.

Binding: Ingen. | Abonnement: 29 kr./md.

Abonnement: 29 kr./md.
Binding: Ingen. 

Vær opmærksom på, at der optræder affiliate-links på siden.

Uddybende intro til og anmeldelse af
Norlys

Over 1 million adresser forsynes i dag med el fra Norlys, hvilket gør Norlys til et af Danmarks største elselskaber. 

Norlys er dog meget mere end blot et elselskab. Foruden el består Norlys’ produktportefølje nemlig også af internet, TV, telefoni, gas og energioptimering. 

I skrivende stund har Norlys omkring 1,7 millioner kundeforhold og 3.000 medarbejdere. 

Når man forsyner så mange danske husstande med strøm, TV og internet, som Norlys gør, er det vigtigt med en bred tilstedeværelse, hvilket må siges at være et kendetegn, der beskriver Norlys ganske godt. 

Norlys har nemlig afdelinger i blandt andet Silkeborg, Aarhus, Esbjerg, Aalborg og København.

Da vi hos Eltjek24.dk har fokus på elselskaber og strøm, vil vi i vores anmeldelse af Norlys overvejende fokusere på deres indsats som elselskab. Med andre ord kommer vi altså ikke til at lægge særligt meget vægt på deres gøren og laden som eksempelvis internet-leverandør. 

To abonnementsmodeller

Norlys opererer med to forskellige abonnementsmodeller – nemlig Flex-El og Pulje-El. 

Flex-El opererer med en dynamisk pris, der styres af de daglige elpriser, mens Pulje-El opererer med en fast pris, der låses hvert kvartal. 

Som regel er Flex-El den billigste løsning, men der kan dog ske ting i verdenen, der påvirker her-og-nu-prisen på el i et sådant omfang, at Pulje-El-løsningen – i hvert fald for en stund – vil være den billigste. Dette så vi eksempelvis i forbindelse med krigen i Ukraine, hvor elpriserne ramte et uhørt højt niveau på elbørsen.

Fordele

Flot ry på Trustpilot

Ingen binding

Fine medlemsfordele

Tilbyder også blandt andet TV, internet og gas

Ulemper

Nogle af konkurrenterne gør endnu mere for klimaet

Der findes konkurrenter, der er endnu billigere

Rigtig fin kundeservice-afdeling

Både eksisterende og potentielle kunder har mulighed for at kontakte Norlys’ kundeservice-afdeling hver eneste hverdag. Kontakten kan foretages enten over telefon eller via mail. 

Norlys har kreeret et fint lille skema, hvorpå du kan se, i hvilke tidsrum det som regel er lettest at trænge igennem til kundeservice. 

Dette skema er ret godt tænkt og faktisk ikke noget, som vi – af en eller anden mystisk grund – har set hos særligt mange konkurrenter, hvilket er lidt underligt, da skemaet ikke kræver nogen stor indsats at kreere, men bringer ret stor værdi for dem, der har brug for at kontakte kundeservice.

Hvis du har spørgsmål til Norlys eller en udfordring med en af deres ydelser, er det langt fra sikkert, at det vil være nødvendigt for dig at kontakte kundeservice for at få den hjælp, du har brug for. 

Dette skyldes, at Norlys på deres hjemmeside har kreeret en FAQ-sektion, hvor du kan finde svare på de hyppigst stillede spørgsmål. 

I denne sektion kan du blandt andet finde svar på, hvordan du får udbetalt dit tilgodehavende, samt hvordan du flytter din nuværende elaftale til en ny adresse, i tilfælde at du skal flytte.

Fine medlemsfordele

Et medlemskab hos Norlys byder på en række interessante fordele. Herunder har vi i punktform samlet de – i vores øjne – største af slagsen:

  • Mulighed for at få 15 % på dine forsikringer hos Topdanmark
  • Adgang til appen tjoose, der byder på en masse spændende rabatter til både restauranter, forlystelsesparker, butikker og webshops
  • Personlig rådgivning.

Et nogenlunde ry blandt forbrugerne

I skrivende stund har Norlys modtaget over 8350 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 3,8, hvilket svarer til ‘god’. 

Karaktergennemsnittet har tidligere været endnu højere, men i forbindelse med energikrisen var det tydeligt, at Norlys havde svært ved at følge med i forhold til det stigende antal kundehenvendelser, hvilket influerede negativt på elselskabets samlede Trustpilot-score, da mange forbrugere – som konsekvens af at de ikke følte, at Norlys ydede en tilpas god service – kvitterede med en negativt stemt anmeldelse.

I de kommende afsnit dykker vi ned i, hvad Norlys henholdsvis roses og kritiseres for på Trustpilot. 

Hvad roses Norlys for?

Noget, som rigtig mange Trustpilot-brugere roser Norlys for, er selskabets kundeservice-afdeling. Mange giver udtryk for, at de har fået al den hjælp, de havde brug for, og at der er blevet taget hurtigt hånd om de problemer, de nu engang havde.

En række ord, der hyppigt bliver brugt til at beskrive Norlys’ medarbejdere, er ‘høflige’, ‘imødekommende’, ‘kompetente’ og ‘venlige’.  

Hvad kritiseres Norlys for?

Isolerer man de negativt stemte Trustpilot-anmeldelser, kan man se, at en række af de kritikpunkter, der er gennemgående, vedrører prisniveauet og antallet af gebyrer, som, flere mener, er uretfærdigt højt. Derudover brokker rigtig mange sig over, at Norlys’ personale hænger i bremsen i forhold til at eksekvere på opgaver. 

Ligeledes bemærker mange, at de har haft rigtig svært ved at komme igennem til Norlys. Rigtig mange af de anmeldelser, hvor disse kritikpunkter er nævnt, er skrevet i den periode, hvor energikrisen var på sit højeste og presset på elselskaberne markant højere end normalt – og også højere end de fleste elselskaber var i stand til at håndtere, hvilket Norlys’ Trustpilot-side er et fint eksempel på.

Kort opsummering

Norlys er i dag et af Danmarks største elselskaber. At det er lykkedes Norlys at blive så store, som tilfældet er, skyldes uden tvivl, at selskabet gør rigtig mange ting rigtigt. 

Deres elpriser er nogenlunde konkurrencedygtige, kundeservice-afdelingen har et rigtig fint ry, og derudover sørger elselskabet for at byde på en række interessante medlemsfordele. 

Hos Eltjek24.dk har vi – ligesom forbrugerne – ikke meget dårligt at sige om Norlys som elselskab. 

Hvis vi skal finde en smule malurt i bægeret, er det, at Norlys’ faste priser ofte er ret høje, samt at der findes konkurrenter, der gør endnu mere for klimaet end Norlys.

Norlys logo
3.8/5

3,8/5

Norlys logo
3.8/5

3,8/5

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.


Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms).

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.