Anmeldelse af
Ørsted
(kun for erhvervskunder)
- Kun erhvervkunder
- Meget grøn profil
- Et stort brand
Priser
(uden afgifter, moms osv.)
Vest for Storebælt
Ukendt
Øst for Storebælt
Ukendt
Binding: Ukendt. | Abonnement: 20 kr./md.
Abonnement: 29 kr./md.
Binding: Ukendt.
Uddybende intro til og anmeldelse af Ørsted
Inden vi påbegynder introduktionen af Ørsted, ønsker vi endnu en gang at bemærke, at dette elselskab udelukkende appellerer til erhvervskunder. Er du privatkunde på jagt efter et nyt elselskab, er Ørsted derfor ikke nogen mulighed for dig.
Kort intro
Du har stensikkert hørt om Ørsted før. Ørsted er nemlig en af landets største virksomheder samt en virksomhed med mange års historie bag sig.
Virksomheden er opkaldt efter fysikeren H.C. Ørsted, der for mere end 200 år siden opdagede elektromagnetismen. Noget, der har lagt grundstenene til den moderne produktion af el, hvilket er kernen i Ørsted.
De første kapitler af Ørsteds historie blev skrevet i 1973, da oliekrisen ramte Danmark. Krisen førte til et ønske hos den danske stat om at blive mindre afhængig af olie fra Mellemøsten samt at stoppe med at bruge olie og naturgas fra Nordsøen. Foranlediget af disse ønsker blev selskabet Dansk Olie & Naturgas (A/S) – bedre kendt som DONG – stiftet.
I 2017 solgte DONG olie- og gasforretningen fra med henblik på udelukkende at fokusere på grøn energi. I samme ombæring skiftede DONG navn til Ørsted, da man hos DONG/Ørsted vurderede, at navnet Ørsted var mere sigende for en virksomhed med en grøn profil.
Fordele
Ekstremt grøn profil
Kæmpestort brand
En virksomhed med mange års erfaring
Ulemper
Ikke muligt at blive privatkunde
Omdømmet på Trustpilot kunne være bedre
Er du sikker på, at Ørsted er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:
Er du sikker på, at Ørsted er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:
Hæderlig kundeservice-afdeling
Ørsted yder en hæderlig indsats på kundeservice-fronten, så hvis du møder udfordringer som enten potentiel eller nuværende kunde, er vi sikre på, at Ørsteds kundeservice-personale nok skal tage hånd om disse udfordringer.
Hvis du støder på udfordringer relateret til Ørsteds service(s), har du tre muligheder for at søge assistance hos Ørsted.
Den ene mulighed er, at du kan give kundeservice-afdelingen et kald i det tidsrum, hvor telefonlinjerne holdes åbne, hvilket er 6-7 timer dagligt alle hverdage.
Den anden mulighed er, at du kan udfylde en formular på Ørsteds hjemmeside, hvorefter du inden for ganske kort tid vil blive ringet af op af en af Ørsteds medarbejdere, som vil kunne assistere dig med at løse den udfordring, du måtte have.
Den tredje mulighed er, at du via Ørsteds hjemmeside kan indhente den information, du har brug for, for at løse den udfordring, du måtte have.
Ørsteds kundeservice-afdeling har nemlig været proaktiv og kreeret en fin FAQ-sektion, hvor de hyppigst stillede spørgsmål relateret til Ørsteds services besvares. Derudover har nogle af Ørsteds dygtige folk også skrevet en lang, udførlig guide om, hvordan elregningen skal forstås og læses.
Ingen eksklusive medlemsfordele
En række elselskaber byder på eksklusive medlemsfordele, såsom muligheden for at få billige forsikringer eller en masse spændende rabatter. Ørsted er desværre ikke et af disse selskaber.
De medlemsfordele, som dette selskab byder på, er, at du som kunde får lov at bidrage til at styrke den grønne omstilling, og at du både kan vælge mellem variabel og fast pris – eller et mix af disse to.
Trustpilot-ryet kunne være bedre
I skrivende stund har Ørsted modtaget over 2850 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 3,1, hvilket svarer til ‘middel’.
Denne score er et udtryk for, at der både findes en del, der er begejstrede for Ørsted, samt en del, der mener, at virksomheden kunne gøre tingene endnu bedre.
I de kommende afsnit dykker vi ned i, hvad Ørsted henholdsvis roses og kritiseres for af Trustpilot-anmelderne.
Hvad roses Ørsted for?
Isolerer man de mest positivt stemte Trustpilot-anmeldelser, vil man se, at den ros, der er gennemgående i disse, i høj grad tager afsæt i kunders gode oplevelser med kundeservice.
Flere Trustpilot-anmeldere beretter nemlig om, at de hurtigt har fået den hjælp, de skulle bruge, og at de kundeservice-folk, der har hjulpet dem, har været både vidende, behagelige og høflige.
Hvad kritiseres Ørsted for?
Det var den sjove del…
Nu til den mindre sjove del, hvor vi opsummerer, hvilke kritikpunkter der er gennemgående i de negativt stemte anmeldelser.
En stor del af de kritiske anmeldelser er skrevet af mennesker, der mener, at Ørsted ikke har sat foden hårdt nok ned over for Rusland, og at Ørsted har støttet Putin, i og med at selskabet ikke stoppede med at importere russisk gas øjeblikket, da krigen brød ud.
Derudover er der nogle få, der retter kritik mod Ørsted, fordi der er spammails i omløb, hvor Ørsted øjensynligt er afsender.
Denne kritik mener vi dog på ingen måde er fair, da Ørsted ikke officielt er afsender på disse spammails. I stedet misbruges Ørsteds gode navn af svindlere, der håber, at de – ved at bruge et tillidsvækkende brandnavn som afsender – kan lokke godtroende mennesker til at trykke på links, de ikke skal trykke på.
Kort opsummering
Ørsted er et kæmpestort brand og en virksomhed, som langt de fleste danskere har kendskab til i mindre eller større grad.
Som elselskab leverer Ørsted på et relativt fornuftigt niveau. Dog synes vi, at det er en skam, at de udelukkende udbyder deres strømprodukter til erhvervskunder.
Hvis du er på jagt efter en el-leverandør, der kan levere strøm til dine erhvervsbygninger, er Ørsted dog ikke noget tosset valg.
Deres elpriser er nemlig fornuftige, kundeservice-afdelingen rigtig fin, og du kommer til at supportere en virksomhed, der knokler for at accelerere den grønne omstilling.
Ovenstående har i mange år bidraget til at skabe et rigtig fint ry for Ørsted og fremstillet virksomheden som yderst human.
Dette ry led dog et knæk i forbindelse med krigen i Ukraine, da Ørsted ikke stoppede med at importere russisk gas i samme øjeblik, som krigen brød ud.
Et valg, der har fået konsekvenser for Ørsteds omdømme på eksempelvis Trustpilot, hvor langt størstedelen af de negativt stemte anmeldelser er skrevet grundet frustration over og manglende forståelse for Ørsteds beslutning i den penible situation.