Spring til indhold

Grundig intro til samt anmeldelse af
Ørsted (kun for erhvervskunder)

Ørsted screenshot
0
3.6/5
Miljøvenlighed
5/5
Kundeservice
4/5
Ry blandt forbrugerne
3/5
Medlemsfordele
2/5
Pris:
4/5

Priser
(uden afgifter, moms osv.)

Vest for storebælt

Ukendt

Øst for storebælt

Ukendt

Binding: Ukendt. | Abonnement: 20 kr./md.

Vær opmærksom på, at der optræder affiliate-links på siden.

Uddybende intro til og anmeldelse af Ørsted

Inden vi påbegynder introduktionen af Ørsted, ønsker vi endnu en gang at bemærke, at dette elselskab udelukkende appellerer til erhvervskunder. Er du privatkunde på jagt efter et nyt elselskab, er Ørsted derfor ikke nogen mulighed for dig. 

Kort intro

Du har stensikkert hørt om Ørsted før. Ørsted er nemlig en af landets største virksomheder samt en virksomhed med mange års historie bag sig.

Virksomheden er opkaldt efter fysikeren H.C. Ørsted, der for mere end 200 år siden opdagede elektromagnetismen. Noget, der har lagt grundstenene til den moderne produktion af el, hvilket er kernen i Ørsted.

De første kapitler af Ørsteds historie blev skrevet i 1973, da oliekrisen ramte Danmark. Krisen førte til et ønske hos den danske stat om at blive mindre afhængig af olie fra Mellemøsten samt at stoppe med at bruge olie og naturgas fra Nordsøen. Foranlediget af disse ønsker blev selskabet Dansk Olie & Naturgas (A/S) – bedre kendt som DONG – stiftet. 

I 2017 solgte DONG olie- og gasforretningen fra med henblik på udelukkende at fokusere på grøn energi. I samme ombæring skiftede DONG navn til Ørsted, da man hos DONG/Ørsted vurderede, at navnet Ørsted var mere sigende for en virksomhed med en grøn profil.

Fordele

Ekstremt grøn profil

Kæmpestort brand

En virksomhed med mange års erfaring

Ulemper

Ikke muligt at blive privatkunde

Omdømmet på Trustpilot kunne være bedre

Er du sikker på, at Ørsted er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Er du sikker på, at Ørsted er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

Hæderlig kundeservice-afdeling

Ørsted yder en hæderlig indsats på kundeservice-fronten, så hvis du møder udfordringer som enten potentiel eller nuværende kunde, er vi sikre på, at Ørsteds kundeservice-personale nok skal tage hånd om disse udfordringer.

Hvis du støder på udfordringer relateret til Ørsteds service(s), har du tre muligheder for at søge assistance hos Ørsted. 

Den ene mulighed er, at du kan give kundeservice-afdelingen et kald i det tidsrum, hvor telefonlinjerne holdes åbne, hvilket er 6-7 timer dagligt alle hverdage.

Den anden mulighed er, at du kan udfylde en formular på Ørsteds hjemmeside, hvorefter du inden for ganske kort tid vil blive ringet af op af en af Ørsteds medarbejdere, som vil kunne assistere dig med at løse den udfordring, du måtte have.

Den tredje mulighed er, at du via Ørsteds hjemmeside kan indhente den information, du har brug for, for at løse den udfordring, du måtte have.

Ørsteds kundeservice-afdeling har nemlig været proaktiv og kreeret en fin FAQ-sektion, hvor de hyppigst stillede spørgsmål relateret til Ørsteds services besvares. Derudover har nogle af Ørsteds dygtige folk også skrevet en lang, udførlig guide om, hvordan elregningen skal forstås og læses. 

Ingen eksklusive medlemsfordele

En række elselskaber byder på eksklusive medlemsfordele, såsom muligheden for at få billige forsikringer eller en masse spændende rabatter. Ørsted er desværre ikke et af disse selskaber. 

De medlemsfordele, som dette selskab byder på, er, at du som kunde får lov at bidrage til at styrke den grønne omstilling, og at du både kan vælge mellem variabel og fast pris – eller et mix af disse to.

Trustpilot-ryet kunne være bedre

I skrivende stund har Ørsted modtaget over 2850 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 3,1, hvilket svarer til ‘middel’. 

Denne score er et udtryk for, at der både findes en del, der er begejstrede for Ørsted, samt en del, der mener, at virksomheden kunne gøre tingene endnu bedre.

I de kommende afsnit dykker vi ned i, hvad Ørsted henholdsvis roses og kritiseres for af Trustpilot-anmelderne.

Hvad roses Ørsted for?

Isolerer man de mest positivt stemte Trustpilot-anmeldelser, vil man se, at den ros, der er gennemgående i disse, i høj grad tager afsæt i kunders gode oplevelser med kundeservice.

Flere Trustpilot-anmeldere beretter nemlig om, at de hurtigt har fået den hjælp, de skulle bruge, og at de kundeservice-folk, der har hjulpet dem, har været både vidende, behagelige og høflige.  

Hvad kritiseres Ørsted for?

Det var den sjove del…

Nu til den mindre sjove del, hvor vi opsummerer, hvilke kritikpunkter der er gennemgående i de negativt stemte anmeldelser. 

En stor del af de kritiske anmeldelser er skrevet af mennesker, der mener, at Ørsted ikke har sat foden hårdt nok ned over for Rusland, og at Ørsted har støttet Putin, i og med at selskabet ikke stoppede med at importere russisk gas øjeblikket, da krigen brød ud.

Derudover er der nogle få, der retter kritik mod Ørsted, fordi der er spammails i omløb, hvor Ørsted øjensynligt er afsender.

Denne kritik mener vi dog på ingen måde er fair, da Ørsted ikke officielt er afsender på disse spammails. I stedet misbruges Ørsteds gode navn af svindlere, der håber, at de – ved at bruge et tillidsvækkende brandnavn som afsender – kan lokke godtroende mennesker til at trykke på links, de ikke skal trykke på.

Bedre elselskaber end Ørsted

4.1/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 29 kr./md.

Populært valg
Testvinder
4.1/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 16,25 kr./md.

Billigst på sigt
3.6/5

Binding: Ingen
Abonnement: 0 kr./md.

Kort opsummering

Ørsted er et kæmpestort brand og en virksomhed, som langt de fleste danskere har kendskab til i mindre eller større grad.

Som elselskab leverer Ørsted på et relativt fornuftigt niveau. Dog synes vi, at det er en skam, at de udelukkende udbyder deres strømprodukter til erhvervskunder. 

Hvis du er på jagt efter en el-leverandør, der kan levere strøm til dine erhvervsbygninger, er Ørsted dog ikke noget tosset valg. 

Deres elpriser er nemlig fornuftige, kundeservice-afdelingen rigtig fin, og du kommer til at supportere en virksomhed, der knokler for at accelerere den grønne omstilling. 

Ovenstående har i mange år bidraget til at skabe et rigtig fint ry for Ørsted og fremstillet virksomheden som yderst human. 

Dette ry led dog et knæk i forbindelse med krigen i Ukraine, da Ørsted ikke stoppede med at importere russisk gas i samme øjeblik, som krigen brød ud. 

Et valg, der har fået konsekvenser for Ørsteds omdømme på eksempelvis Trustpilot, hvor langt størstedelen af de negativt stemte anmeldelser er skrevet grundet frustration over og manglende forståelse for Ørsteds beslutning i den penible situation.

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på [email protected], så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)