Spring til indhold

Anmeldelse af
Velkommen Strøm

Velkommen screenshot
0
3.9/5
Miljøvenlighed
4/5
Kundeservice
3.74/5
Ry blandt forbrugerne
3/5
Medlemsfordele
5/5
Pris
3.5/5

Priser

Vest for Storebælt

2,37

kr./kWh.

Øst for Storebælt

2,80

kr./kWh.

Binding: 6 mdr. | Abonnement: 0 kr./md.

Abonnement: 0 kr./md.
Binding: 6 mdr. 

Vær opmærksom på, at der optræder affiliate-links på siden.

Uddybende intro til og anmeldelse af
Velkommen Strøm

Da ‘Velkommen’ blev skabt i 2016, var virksomhedens fokus ikke på at levere grøn strøm. Dengang udbød Velkommen nemlig kun mobil- og bredbåndsløsninger. 

Dette ændrede sig dog i 2019, hvor også grøn strøm blev en del af de produkter, der indtog Velkommens digitale hylder. Hvis du er i tvivl om, hvad begrebet ‘grøn strøm’ dækker over i denne sammenhæng, kan vi fortælle, at der er tale om strøm fra bæredygtige kilder, for eksempel vindmøller.

Siden 2019, hvor grøn strøm blev en del af produktudvalget, er det kun gået en vej for Velkommen, og det er fremad, hvilket kan eksemplificeres ved, at de i 2022 rundede hele 70.000 glade kunder fordelt over hele Danmark. 

Et af de områder, hvor indenfor Velkommen udmærker sig, er i forhold til produktporteføljes størrelse og mangfoldighed. Hos Velkommen har de nemlig samlet alt inden for strøm ét sted, hvilket betyder, at Velkommen både udbyder grøn strøm, varmepumper, private ladestandere og naturgas.

Ydermere vil du også kunne finde attraktive mobilløsninger samt et bredt udvalg af forsikringer hos Velkommen; vi kommer dog primært til at have fokus på den del af Velkommens forretning, der fokuserer på strøm, i denne anmeldelse.

Forbrugeren i fokus

Hos Velkommen er forbrugeren i fokus, og derfor gør folkene bag Velkommen, hvad de kan for at assistere og hjælpe eksisterende samt potentielle kunder. 

Dette kommer blandt andet til udtryk ved, at du på samtlige hverdage kan få personlig rådgivning via enten telefon eller mail. I skrivende stund er kundeservice-afdelingens åbningstider 09:00-17:00 mandag-fredag, hvilket man vist ikke kan tillade sig at klage over.

Fordele

Fokus på grøn energi

Mange løsninger samlet ét sted

Byder på et utal af medlemsfordele.

Ulemper

Ikke den billigste løsning på markedet

Rigtig fin kundeservice-afdeling

Som tidligere bemærket har Velkommen rigtig meget fokus at levere rådgivning på et højt niveau for dels eksisterende, men i den grad også potentielle kunder.

Måden, hvorpå Velkommen forsøger at forløse dette mål, er blandt andet ved at lade kundeservice-linjerne være åbne alle hverdage i otte timer. 

Derudover er det i samme sammenhæng værd at bemærke, at Velkommen har kreeret en slags FAQ-platform, hvor man kan finde løsninger på de hyppigst forkomne problemstillinger, som eksisterende og potentielle Velkommen-kunder har/har haft.

Via denne platform kan du blandt andet få indsigt i svarene for følgende spørgsmål:

  • Hvor kan jeg følge med i mit forbrug?
  • Hvad vil min el koste i måneden?
  • Hvorfor skal jeg betale PSO-afgift?

Mange medlemsfordele

Hvis du bliver kunde hos Velkommen, bliver du en del af KlubVelkommen, hvilket er yderst attraktivt. 

Medlemmerne i denne klub får nemlig adgang til eksklusive rabataftaler samt mulighed for at deltage i en masse spændende konkurrencer med vilde, vilde præmier. 

Rabataftalerne skifter, så der hele tiden kommer nye rabatter til. Det er dog ikke atypisk, at et medlemskab i KlubVelkommen byder på rabatter til en række af landets mest populære forlystelsesparker, rejseselskaber samt hotelkæder. 

Hvis du kunne tænke dig at se, hvilke rabatter KlubVelkommens medlemmer p.t. har adgang til, skal du klikke på knappen herunder.

Et nogenlunde ry på Trustpilot

I skrivende stund har Velkommen modtaget over 6200 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 3,2, hvilket svarer til ‘middel’. 

Denne score er et udtryk for, at en del kunder er yderst begejstrede for Velkommen, og at en del kunder har haft en mindre god oplevelse med virksomheden. 

I de kommende afsnit kigger vi nærmere på, hvad de glade Trustpilot-anmeldere roser Velkommen for, samt hvad de negative af slagsen kritiserer Velkommen for.

Hvad roses Velkommen for?

Isolerer man de mest positivt stemte anmeldelser, vil man se, at den ros, der er gennemgående, i høj grad omhandler kundeservice-personalet, der beskrives som venligt, kompetent og humørfyldt.

Ydermere roses Velkommen af nogle få for deres elpriser, samt hvor let processen omkring at skifte til dem er. 

Hvad kritiseres Velkommen for?

Nå… Nu til den mindre sjove del…

Hvis vi isolerer de mest kritiske røster på Velkommens Trustpilot-side, ser vi, at et kritikpunkt, der går igen hos Trustpilot-anmelderne, er, at nogle af disse har oplevet at betale en højere pris, end de følte, de blev garanteret af Velkommens sælgere. 

Generelt er prisniveauet et kritikpunkt, der går igen hos mange negativt stemt anmeldere. 

Ydermere er der nogle enkelte anmeldere, der beklager sig over, at de har haft svært ved at afmelde sig Velkommens service.

Sidst, men ikke mindst er der nogle Trustpilot-anmeldere, der er så frustrerede over Velkommen, at de kalder elselskabet for et decideret svindelfirma.

Kedelig sag i 2023

I 2023 havde Velkommen en rigtig, rigtig kedelig sag, da elselskabet fik tur i tv-programmet Operation X. 

Her kom det frem, at Velkommens telefonsælger-partnere var lige lovligt friske, når de skulle rekruttere nye kunder til elselskabet, og at adskillige telefonsælgere i rekrutteringsprocessen løj om både Velkommens priser og konkurrenternes. 

Dette er naturligvis på ingen måde ok, og hvis du har set udsendelsen forstår vi godt, hvis du nærer mistillid til Velkommen. Dog vil vi gerne slå et slag for, at vi i vores prisestimater regner med de rette variabler. 

I den forbindelse er det dog værd at bemærke, at elselskaberne sommetider justerer deres strømtillægs-satser samt abonnementspriser, og at vi naturligvis først er i stand til at justere vores prisestimater til, så snart vi bliver opmærksomme på, at der er sket et skift. 

Hvis du har en formodning om, at vores prisestimater for Velkommen ikke er retvisende, er du derfor meget velkommen til at skrive til os på info@eltjek24.dk, så eftertjekker vi, hvorvidt de variabler, der indgår i vores regnemodel, harmonerer med Velkommens nuværende strømtillægs-sats og abonnementspris.

Kort opsummering

Grøn strøm har blot været en del af Velkommens produktportefølje siden 2019. Med tanke derpå er det ret så imponerende, at Velkommen i 2022 leverede strøm til mere end 70.000 medlemmer.

Denne flotte vækst i antallet af medlemmer er ikke kommet af sig selv, men skyldes ganske enkelt, at Velkommen gør rigtig mange ting rigtig godt.

Et af de forhold, som Velkommen bør roses for, er deres fine kundeservice-afdeling, der får en masse rosende ord med på vejen på Trustpilot. 

Derudover leverer Velkommen markant bedre end mange af alternativerne, når det kommer til medlemsgoder; her byder Velkommen nemlig på en masse attraktive tilbud, for eksempel fine rabatter.

Der findes dog også en række områder, hvor indenfor Velkommen godt kunne oppe sig. Et af disse områder er prisen, for Velkommen er ikke den billigste løsning på markedet. 

Ydermere antydes det på Trustpilot, at Velkommen bør blive bedre til at kommunikere priser og gebyrer til potentielle kunder. En række Trustpilot-anmeldere giver i hvert fald udtryk for, at de føler sig vildledt af Velkommen, når det kommer til priserne.

Velkommen logo 300x150
3.9/5

3,9/5

Velkommen logo 300x150
3.9/5

3,9/5

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)