Spring til indhold

Anmeldelse af Velkommen

Da ‘Velkommen’ blev skabt i 2016, var virksomhedens fokus faktisk ikke på at levere strøm. Dengang udbød Velkommen nemlig kun mobil- og bredbåndsløsninger. 

Dette ændrede sig dog i 2019, hvor også strømaftaler blev en del af de produkter, der indtog Velkommens digitale hylder. Med andre ord betyder det, at Velkommen i dag har mere end fem års erfaring som strømselskab.

Hvordan Velkommen præsterer som netop et strømselskab, kan du blive klogere på i det resterende af anmeldelsen, hvor vi blandt andet kaster lys over Velkommens indsats inden for områder som kundeservice, pris, miljøvenlighed og medlemsfordele.

Velkommen screenshot

Samlet bedømmelse

2.7

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Miljøvenlighed

4.0

Har udelukkende grønne elaftaler på hylderne, hvilket vi naturligvis bifalder.

Til gengæld bifalder vi ikke, at det er dyrt at støtte den grønne omstilling via Velkommen, da elselskabets strømaftaler – hvilket du kan læse mere om lidt længere nede – er yderst dyre.

Kundeservice

2.0

Får meget kritik på Trustpilot, hvor rigtig mange fortæller, at de har svært ved at komme igennem til kundeservice-personalet. Derudover beskrives kundeservice-personalet af flere som værende ubehageligt og udueligt. 

På papiret er åbningstiderne for kundeservice-support dog ganske attraktive. Kundeservice-afdelingen kan nemlig træffes i følgende tidsrum: 

  • Mandag-torsdag; 09:00-17:00
  • Fredag: 09:00 – 16:00.

Tilmed er det værd at bemærke, at visse Trustpilot-anmeldere også beretter om gode oplevelser med kundeservice-personalet.

Ry blandt forbrugerne

2.0

I skrivende stund har Velkommen modtaget over 7870 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 2,0, hvilket svarer til ‘under middel’. 

Derfor tøver vi ikke med at konkludere, at Velkommens omdømme blandt nuværende og tidligere forbrugere ikke er synderligt godt. 

Medlemsfordele

4.5

Byder på ekstraordinære medlemsfordele via noget, der kaldes KlubVelkommen.

Bliver du medlem af denne klub, får du blandt andet adgang til et utal af attraktive rabatter.

Derudover er det værd at bemærke, at Velkommen ofte udbyder konkurrencer med spændende og attraktive præmier.

Pris

2.5

Vilkårene for Velkommens billigste elaftale lyder således:

  • Her-og-nu-prisen på elbørsen + 4 øre pr. kWh i spottillæg + 15 øre pr. kWh i certificeringstillæg
  • Abonnement: 0 kr./md.
  • Betalingsservicegebyr: 9,75 kr. pr. kvartal
  • Alle de faste omkostninger (elafgift, transportudgifter osv.) som er ens hos alle elselskaber.

Ovenstående bevirker, at Velkommen befinder sig i det brede midterfelt, når det kommer til parameteret ‘pris’. 

Da Velkommen opererer uden nogen abonnement-sats, er elselskabet relativt økonomisk attraktivt for dem med et lavt elforbrug, mens elselskabet ikke er synderligt økonomisk attraktivt for dem med et højt elforbrug grundet det relativt højt tillæg til spotprisen.

Pålidelighed

1.0

Dumpede TÆNKs store test af elselskaber i 2024 og har været fedtet ind i adskillige negative sager i medierne.

Derudover trækker det ned, at Velkommen ejes af Thomas Søgaard-Andersen, der har været involveret i adskillige uheldige sager i medierne.

Sidst, men ikke mindst trækker det ned, at Velkommen tidligere har opereret med skjulte tillæg og gebyrer.

Fornuftige alternativer til Velkommen

Skarp pris

4.6

/5

4.6/5

Spottillæg: 4 øre pr. kWh
Abonnement: 0 kr./md.

Godt ry

3.9

/5

3.9/5

Spottillæg: 5 øre pr. kWh
Abonnement: 29 kr./md.

Populært valg

4.2

/5

4.2/5

Spottillæg: 13 øre pr. kWh
Abonnement: 0 kr./md.

Stort brand

3.4

/5

3.4/5

Spottillæg: 5 øre pr. kWh
Abonnement: 10 kr./md.

Uddybende anmeldelse af

Velkommen

I de følgende afsnit dykker vi dybere ned i Velkommens indsats inden for en række af de områder, vi allerede har belyst overfladisk i det foregående. Med andre ord betyder det, at du i det følgende kan lære endnu mere om Velkommens kundeservice-indsats, grad af pålidelighed, medlemsfordele samt omdømme blandt forbrugerne.

Fordele

Ulemper

Plads til forbedring på kundeservice-fronten

Selv siger Velkommen, at de gør alt, hvad de kan for at give deres kunder al den hjælp og tid, som kunderne har brug for. Desværre indikerer stemningen på Velkommens Trustpilot, at Velkommen ikke helt lever op til dette løfte.

Fra Velkommens hjemmeside (november 2024). Desværre tyder stemningen på Trustpilot på, at Velkommen ikke helt leverer kundeservice på det niveau, de ellers stræber efter at levere kundeservice på.

I hvert fald er kundeservice-indsatsen genstand for meget kritik, og langt størstedelen af kritikken går på, at det er meget svært at komme igennem til kundeservice-personalet. Derudover beskrives kundeservice-personalet af flere med meget lidt flatterende gloser. Eksempelvis er der flere, der betegner kundeservice-ansatte som ubehagelige og uduelige.

Når ovenstående er tilfældet, trækker det naturligvis ikke synderligt meget op i vores bedømmelse af kundeservice-indsatsen, at Velkommen ellers på papiret byder på fornuftige åbningstider. 

Som tingene er nu, kan kundeservice nemlig træffes telefonisk i brede tidsrum på samtlige hverdage. Helt præcist lyder åbningstiderne som følger:

  • Mandag-torsdag; 09:00-17:00
  • Fredag: 09:00 – 16:00.

Mange medlemsfordele

Mens vi ikke havde synderligt meget ros til overs for Velkommens indsats på kundeservice-fronten, forholder det sig ganske anderledes, når det kommer til medlemsfordele.

Hvis du bliver kunde hos Velkommen, bliver du nemlig en del af KlubVelkommen, og et sådant medlemskab er yderst attraktivt. 

Medlemmerne i denne klub får nemlig adgang til eksklusive rabataftaler samt mulighed for at deltage i en masse spændende konkurrencer med vilde, vilde præmier. 

Rabataftalerne skifter, så der hele tiden kommer nye rabatter til. Det er dog ikke atypisk, at et medlemskab i KlubVelkommen byder på rabatter til en række af landets mest populære forlystelsesparker, rejseselskaber samt hotelkæder. 

Hvis du kunne tænke dig at se, hvilke rabatter KlubVelkommens medlemmer p.t. har adgang til, skal du klikke på knappen herunder.

Er du sikker på, at Velkommen er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

De billigste elselskaber

De bedste elselskaber

Grønne elselskaber

Decideret dårligt ry på Trustpilot

I skrivende stund har Velkommen modtaget over 7870 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 2,0, hvilket svarer til ‘under middel’. 

Derfor tøver vi ikke med at konkludere, at Velkommens omdømme blandt nuværende og tidligere forbrugere ikke er synderligt godt. 

I de kommende afsnit kigger vi nærmere på, hvad de glade Trustpilot-anmeldere roser Velkommen for, samt hvad de negative af slagsen kritiserer Velkommen for.

Hvad roses Velkommen for?

Isolerer man de mest positivt stemte anmeldelser, vil man se, at den ros, der er gennemgående, i høj grad omhandler kundeservice-personalet, der af flere positivt stemte Trustpilot-anmeldere beskrives som venligt, kompetent og humørfyldt.

Ydermere roses Velkommen af nogle få for deres priser, samt hvor let processen omkring at skifte til dem er.

Hvad kritiseres Velkommen for?

Nå… Nu til den mindre sjove del…

Hvis vi isolerer de mest kritiske røster på Velkommens Trustpilot-side, ser vi, at et kritikpunkt, der går igen hos Trustpilot-anmelderne, er, at nogle af disse har oplevet at betale en højere pris, end de følte, de blev garanteret af Velkommens sælgere. 

Generelt er prisniveauet et kritikpunkt, der går igen hos en række af de negativt stemt anmeldere. 

Ydermere er der en del, der beretter om dårlige oplevelser med kundeservice-personalet, ligesom der også er anseelig mængde, der brokker sig over høje aconto-opkrævninger.

Nogle enkelte er i øvrigt så frustrerede over Velkommen, at de kalder elselskabet for et decideret svindelfirma.

Velkommen er – i vores øjne – et upålideligt elselskab

Der findes en del elselskaber, der agerer decideret uhæderligt og på grænsen af det tilladte, og Velkommen er desværre et af disse brodne kar, hvilket adskillige forhold og historier afslører.

Et af disse forhold er, at Velkommen i 2024 dumpede i TÆNKs store test af elselskaber, hvilket blandt andet skyldtes, at Velkommen dengang opererede med skjulte gebyrer. 

Et andet forhold, der ikke ligefrem styrker graden af pålidelighed for Velkommen, er elselskabets ejerforhold. 

Velkommen er nemlig ejet af Thomas Søgaard-Andersen, som også ejer elselskaberne Nettopower og b.energy, og hvis du googler ‘Thomas Søgaard-Andersen’, vil du erfare, at han har været fedtet ind i adskillige uheldige sager i medierne.

Var med i Operation X i 2023

I 2023 havde Velkommen en rigtig, rigtig kedelig sag, som heller ikke ligefrem gavner elselskabets grad af pålidelighed, da elselskabet fik kritik i tv-programmet Operation X. 

Her kom det blandt andet frem, at Velkommens telefonsælger-partnere tidligere har været lige lovligt friske, når de skulle rekruttere nye kunder til elselskabet, og at adskillige telefonsælgere i rekrutteringsprocessen har løjet om både Velkommens priser og konkurrenternes. 

Kort opsummering

Velkommen er et elselskab, der udelukkende udbyder grønne elprodukter, hvilket vi kun kan bifalde. Derudover kan vi også bifalde, at Velkommen byder på yderst attraktive medlemsfordele, da du som Velkommen-kunde bliver en del af KlubVelkommen, hvilket blandt andet indbefatter, at du får adgang til en hulens masse attraktive rabatter.

Ved ovenstående stopper vores begejstring for Velkommen dog desværre, da vi ikke mener, at elselskabet præsterer særligt godt inden for nogen af de resterende parametre, vi bedømmer elselskaber med afsæt i, og særligt når det kommer til ‘priser’ og ‘pålidelighed’, er der – i vores øjne – noget at arbejde med for Velkommen. 

Velkommen logo 300x150
2.7/5

2.7

Velkommen logo 300x150
2.7/5

2.7

/5

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Vi har udviklet en avanceret prisberegner

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider. 

I vores avancerede beregningsmodel tages der højde for alt fra abonnement-sats, elafgift og transportudgifter til spottillæg, eventuelle betalingsgebyrer samt eventuelle særegne gebyrer for de enkelte elselskaber. Med andre ord medregnes samtlige variabler, der udgør den samlede elpris, altså.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med Elpris.dk’s bud på gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område. 

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer af deres strømaftalers prisforhold.

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden gang imellem glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi regner med en eller flere forkerte variabler, når vi udregner prisestimater for et elselskab, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

 

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, SEF Energi, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, GNP Energy, Budget Energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med Elpris.dk’s bud på gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser, deres spottillæg-satser pr. kWh og/eller andre variable satser.

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi regner med en forkert abonnement-sats, en forkert strømtillægssats eller mangler en variabel i forhold til udregningen af prisestimaterne for et givent elselskab, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej. 

Vores beregningsmodel

Alt fra abonnement-sats, elafgift og transportudgifter til spottillæg, eventuelle betalingsgebyrer samt eventuelle særegne gebyrer for de enkelte elselskaber har vi inkorporeret i den avancerede beregningsmodel, som vi udviklet med henblik på at vise dig så præcise prisestimater som overhovedet muligt.