Spring til indhold

Anmeldelse af OK

Du har formentlig hørt om OK før. OK er nemlig et kæmpestort brand med rigtig mange år på bagen. Faktisk mere end 100 af slagsen, hvis forløberne til OK medtages i regnestykket.

Det OK, som du kender i dag, har dog ikke 100 år på bagen. 

Selve OK-selskabet blev nemlig først stiftet den 1. januar i 1978, da syv energiselskaber fusionerede. Blandt disse selskaber var blandt andet Dansk Andels Kulforretning, Sydjydsk Andels Olie samt Aalborg Kul- og Olieimport.

OK udbyder en række forskellige produkter, men i anmeldelsen her vil vi mestendels fokusere på OK’s indsats som elleverandør.

OK el

Samlet bedømmelse

4.2

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Miljøvenlighed

3.0

Vælger du en af OK’s billigste elaftaler, er der ingen garanti for grøn strøm.

OK har dog grønne strømprodukter på hylderne, men disse er ret dyre og dermed ikke synderligt attraktive.

Kundeservice

5.0

Kundeservice-afdelingen får en del ros på OK’s Trustpilot-side. Derudover blev OK i en EPSI-rapport fra 2023 og 2024 kåret som det elselskab med de mest tilfredse kunder. Noget, som man kun opnår, hvis man leverer en sublim indsats, når det kommer til kundeservice.

Derudover er det værd at bemærke, at OK’s kundeservice-afdeling kan træffes døgnet rundt via telefon.

Ry blandt forbrugerne

4.5

I skrivende stund har OK modtaget over 28.470 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 4,3, hvilket svarer til ‘fremragende’. 

Dermed er det vist ikke helt forkert at konkludere, at størstedelen af OK’s kunder er meget tilfredse med OK’s produkter og den service, som OK yder.

Medlemsfordele

4.0

Byder på mange interessante medlemsfordele, hvoraf de mest bemærkelsesværdige er følgende:

  • Fast årlig Coop-bonus
  • Mulighed for at følge dit forbrug online
  • Ingen skjulte gebyrer.

Pris

4.0

For dem med et forbrug på under 3800 kWh årligt lyder vilkårene for OK’s billigste elaftale således:

  • Her-og-nu-prisen på elbørsen + 13,2 øre pr. kWh i spottillæg
  • Abonnement: 0 kr./md.

For dem med et forbrug, der ligger højere end dette, lyder vilkårene for den billigste elaftale hos OK således:

  • Her-og-nu-prisen på elbørsen + 4 øre pr. kWh i spottillæg
  • Abonnement: 29 kr./md.

Dette betyder, at OK’s elaftaler ligger i den billige ende i det store midterfelt. Med andre ord findes der altså en række eludbydere, der er billigere end OK, men også rigtig mange, der er dyrere.

Pålidelighed

4.5

Slap ganske fint igennem TÆNKs store test af elselskaber i 2024, er overvejende gennemsigtige, når det kommer til priser og gebyrer, og derudover har elselskabet ikke været fedtet ind i nogen negative sager i medierne i adskillige år.

Ligeledes er OK et stort, velkendt brand, hvortil der knytter sig en masse troværdighed.

Uddybende anmeldelse af

OK

I løbet af vores uddybende anmeldelse af OK dykker vi endnu dybere ned i, hvordan dette elselskab præsterer inden for en række af de områder, vi allerede har berørt. Vi nuancerer blandt andet, hvordan OK slipper fra deres indsats på kundeserviceområdet, hvordan omdømmet er blandt forbrugerne, og hvilke medlemsfordele OK byder på. 

Fordele

Ulemper

Rigtig fin indsats på kundeservice-området

Der findes en række forskellige referencer, der vidner om, at OK yder en sublim indsats på kundeservice-fronten. En af disse referencer er EPSI-rapporten fra 2024, hvor OK blev kåret som det elselskab med de mest tilfredse kunder. Noget, som man kun opnår, hvis man leverer en fornuftig indsats, når det kommer til kundeservice. I øvrigt er det også værd at bemærke, at OK også løb med denne kåring i 2023.

En anden kilde, der afslører, at OK leverer en rigtig fin indsats på kundeservice-fronten, er Trustpilot. Besøger du Trustpilot, vil du nemlig finde adskillige positivt stemte anmeldelser, der er skrevet af folk, der har haft gode oplevelser med OK’s kundeservice-personale og personale generelt.

Du vil dog også finde nogle få negativt stemte, og isolerer du disse, vil du opdage, at flere brokker sig over, at det i perioder tager lidt lang tid at komme igennem til OK’s kundepersonale.

Telefonlinjerne er døgnåbne

Ønsker du at komme i kontakt med OK, kan dette ske på flere forskellige måder. Du kan benytte en kontaktformular, sende OK en mail eller give OK et kald. 

Denne alsidighed i måden, hvorpå OK kan kontaktes, begejstrer os naturligvis, og det begejstrer os ligeledes, at OK’s telefonlinjer er åbne 24 timer i døgnet.

Rigtig meget nyttig information på hjemmesiden

OK skal have ros for at have produceret og udgivet en masse informative artikler relateret til el. 

Dog vil det desværre ikke overraske os, hvis du finder det lidt udfordrende at navigere rundt på OK’s hjemmeside og finde de artikler, hvori den information, du søger, måtte befinde sig.

Dette skyldes i høj grad, at OK er en stor spiller, der udbyder mange forskellige produkter, og at alle disse produkter udbydes og beskrives på samme hjemmeside. Med andre ord betyder dette, at OK’s hjemmeside ikke blot byder på information om OK’s el-ydelser, men også information om bilvask, varmepumper og meget, meget andet. 

OK har gjort et hæderligt forsøg på at gøre deres hjemmeside så brugervenlig og overskuelig som muligt, men det er klart, at det – for dem, der udelukkende er interesseret i OK som elleverandør – ville have været væsentlig lettere at navigere rundt på siden, hvis denne ikke indeholdt informationer om alt muligt andet end el. 

Hvis du holder tungen lige i munden, vil du dog – som tidligere påpeget – opdage, at du på OK’s side kan finde en masse velskrevne artikler relateret til el. 

Flere af disse artikler tager afsæt i hyppigt stillede spørgsmål omkring el, hvorfor det er sandsynligt, at du vil kunne finde svar på dine spørgsmål relateret til el, sæt du måtte have sådanne. Hvis ikke, kan du – som bemærket tidligere – altid give OK’s kundeservice et kald.

Et par fine medlemsfordele

Vælger du OK som din kommende elleverandør, kan du se frem til en række fine medlemsfordele. Vi har samlet de bedste herunder i punktform:

  • Fast årlig Coop-bonus
  • Mulighed for at følge dit forbrug online
  • Ingen skjulte gebyrer.

Et rigtig flot ry blandt forbrugerne

I skrivende stund har OK modtaget over 28.470 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 4,3, hvilket svarer til ‘fremragende’. 

Dermed er det vist ikke helt forkert at konkludere, at størstedelen af OK’s kunder er meget tilfredse med OK’s produkter og den service, som OK yder.

I de kommende afsnit dykker vi ned, hvad OK henholdsvis roses og kritiseres for. 

Inden da vil vi dog lige pointere, at OK’s Trustpilot-side afspejler OK’s indsats som helhed og ikke blot som elleverandør. Med andre ord betyder det, at det ikke blot er OK’s elkunder, der byder ind på Trustpilot, men også OK’s brændstofkunder, varmepumpekunder og så videre.

Hvad roses OK for?

Isolerer man de mest positivt stemte Trustpilot-anmeldelser, vil man se, at den ros, der er gennemgående, i høj grad omhandler, at OK leverer nogle rigtig fine ydelser. 

Flere bemærker desuden, at de anser OK som en gennemsigtig samarbejdspartner, og at dette er noget, de værdsætter.

Derudover får OK’s kundeservice-personale og personale generelt også en del ros med på vejen og beskrives overvejende set som værende kompetente, høflige og servicemindede. 

Hvad kritiseres OK for?

Der er ingen tvivl om, at langt størstedelen af anmeldelserne på OK’s Trustpilot er positive. Dog er der et par brokkerøve ind imellem, og hvis vi isolerer disse, kan vi se, at de kritikpunkter, der fremhæves oftest, omhandler skjulte gebyrer, og at nogle kunder ikke har modtaget, hvad de har bestilt, og at OK i disse situationer – i hvert fald ifølge disse kunder – har været for sløve i forhold til at løse de udfordringer, som den manglende levering har medført. 

Ligeledes er der nogle få, der brokker sig over, at de har brugt lang tid på at komme igennem til kundeservice, og at det er svært at komme ud af aftaler med OK.

Overvejende pålideligt elselskab

Desværre findes der en del brodne kar i elselskabsnichen, men heldigvis er OK ikke et af disse i vores øjne. Faktisk anser vi OK som et overvejende pålideligt elselskab, hvilket naturligvis har flere årsager.

Dels skyldes det, at OK er ganske gennemsigtige i forhold til at oplyse gebyrer, spottillæg og lignende. Derudover skyldes det, at OK slap ganske nådigt igennem TÆNKs store test af elselskaber i 2024.

Sidst, men ikke mindst skyldes det, at OK er rigtig stort brand, og at dette ikke har været fedtet ind i nogen negative sager relateret til strøm i adskillige år.

Kort opsummering

Langt henad vejen præsterer OK rigtig flot som elleverandør. Priserne er fornuftige, kundeservice-afdelingen gør et godt stykke arbejde, og omdømmet blandt forbrugerne er rigtig, rigtig godt. Derudover er OK også et overvejende pålideligt elselskab.

Hvis vi skal finde en smule malurt i bægeret, så er det, at der findes en række elselskaber, der gør endnu mere for den grønne omstilling, end OK gør.

Hvor om alting er, så mener vi, at OK er et fortrinligt elselskab, hvilket de fleste forbrugere tilsyneladende er enige med os i. I hvert fald blev OK i 2023 og 2024 kåret som det mest populære elselskab blandt forbrugerne i EPSIs årlige rapport, der kaster lys over kundetilfredsheden i energibranchen.

OK 300x150 logo
4.2/5

4.2

OK 300x150 logo
4.2/5

4.2

/5

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.


Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms).

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, SEF Energi, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, GNP Energy, Budget Energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)