Anmeldelse af b.energy
b.energy er en klimavenlig el-udbyder, der – foruden el – også udbyder ladestandere og bredbånd. På nuværende tidspunkt har b.energy mere end 11.000 kunder, og selv siger de, at de ønsker at skabe den bedst tænkelige kundeoplevelse på elmarkedet.
Om de lykkes med det, og hvordan elselskabet helt præcist leverer, når det kommer til blandt andet ‘pris’, ‘forbrugeromdømme’, ‘pålidelighed’ og andre forhold, vi anser som centrale og vigtige for et elselskab, kan du blive klogere på i anmeldelsen her.
Miljøvenlighed
4.5
Indkøber nordiske grønne certifikater, der svarer til den mængde strøm, som deres kunder bruger. Derudover plantes der et træ for hver ny kunde, som elselskabet får.
Kundeservice
4.0
Kundeservice-indsatsen får en del ros på Trustpilot. Tilgængeligheden er også fornuftig for kundeservice-afdelingen, som kan kontaktes via telefon, mail samt en chat i ganske brede tidsrum samtlige hverdage.
Ry blandt forbrugerne
4.0
I skrivende stund har b.energy modtaget over 10.300 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 3,9, hvilket svarer til ‘god’.
Dette antyder kraftigt, at størstedelen af b.energys kunder er fint tilfredse med den service, som b.energys medarbejdere leverer, samt de produkter, som b.energy udbyder.
Medlemsfordele
4.0
Byder på flere interessante medlemsfordele, hvor den mest spektakulære vedrører, at du som b.energy-kunde får adgang til et stort rabatunivers med mere end 2.800 rabatter.
Derudover er det værd at bemærke, at du som b.energy-kunde får adgang til en smart app, hvor du kan følge dit forbrug og finde gode sparetips.
Pris
4.0
På nuværende tidspunkt lyder vilkårene for b.energys billigste strømpakke (b.family+) således:
- 0 kr./md. i abonnement
- 0 kr. i oprettelsesgebyrer
- Indkøbspris + 7,5 øre/kWh i spottillæg
Disse vilkår gør b.energys billigste strømpakke til en af de mest økonomisk attraktive for langt de fleste.
Når b.energy – trods ovenstående – ikke opnår en endnu bedre karakter i forhold til ‘pris’, hænger det sammen med, at en række af b.energys andre strømprodukter er blandt de dyreste på markedet.
Pålidelighed
2.0
b.energy ejes af Thomas Søgaard-Andersen, der har været involveret i adskillige uheldige sager i medierne.
Derudover trækker det ned, at b.energy dumpede i TÆNKs store test af elselskaber i 2024, og at elselskabet tidligere har fået kritik for ikke altid at få betalt tilgodehavender fra overskydende aconto-indbetalinger til kunder, der er skiftet til et andet elselskab.
Uddybende anmeldelse af
b.energy
I de følgende afsnit dykker vi yderligere ned i b.energys indsats på kundeservice-området, elselskabets grad af pålidelighed, hvilke medlemsfordele b.energy byder på samt deres forbrugeromdømme.
Fordele
- Godt ry på Trustpilot
- Udbyder meget billig elaftale
- Interessante medlemsfordele
- Grøn profil
Ulemper
- Klager fra tidligere kunder over for høje regninger og problemer med at få penge tilbage
- Dumpede TÆNKs test i 2024
Yder en indsats for at forbedre klimaet
b.energy har et erklæret mål om at levere klimavenlige og bæredygtige løsninger, sådan så vi alle sammen kan gå en bekymringsfri fremtid i møde, og heldigvis er der handling bag ordene fra b.energy.
Eksempelvis kommer elselskabets ønske om at bidrage til den grønne omstilling til udtryk ved, at dette indkøber nordiske grønne certifikater tilsvarende den mængde strøm, som deres kunder bruger.
Ydermere kommer ønsket til udtryk ved, at b.energy planter et træ, hver gang de får en ny kunde.
Er du sikker på, at b.energy er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:
Fin kundeservice-indsats
Som bemærket tidligere har b.energy et erklæret mål om at levere den bedst tænkelige kundeoplevelse på elmarkedet, og hvis dette skal lykkes for b.energy, skal der blandt andet leveres kundeservice på et ekstraordinært højt niveau.
Gør b.energy så dette? Tjae…
Elselskabet leverer i hvert fald kundeservice på et fornuftigt niveau, hvilket kommer til udtryk på b.energys Trustpilot-side, hvor mange af de positivt stemte anmeldelser er skrevet med afsæt i gode kundeservice-oplevelser.
Dog mener vi ikke, at b.energys Trustpilot-side antyder, at elselskabets kundeservice-indsats er på et decideret ekstraordinært højt niveau, da der er lidt hår i suppen. Blandt de mange lovprisende anmeldelser findes der nemlig også en anseelig mængde negativt stemte anmeldelser, hvor kundeservice-personalet skoses.
Fornuftige åbningstider
Når vi vurderer et elselskabs indsats på kundeservice-området, kigger vi først og fremmest på, hvad adskillige førstehåndskilder beretter om denne indsats, men derudover undersøger og vurderer vi også graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.
Med andre ord betyder det, at vi kigger på, i hvilke tidsrum kundeservice-afdelingen kan træffes og hvordan, og her leverer b.energy heldigvis også på et fint niveau.
Deres kundeservice-afdeling kan nemlig træffes telefonisk samtlige hverdage i nogenlunde brede tidsrum – nærmere bestemt følgende:
- Mandag-torsdag: 08:30-16:00
- Fredag:09:00-15:00.
Foretrækker du skriftlig kontakt med b.energy, så kan dette naturligvis også lade sig gøre – enten via mail eller chat.
Særligt en medlemsfordel må siges at være decideret ekstraordinær
Som b.energy-kunde får du adgang til en række forskellige medlemsfordele. Nogle af disse må betegnes som ganske ordinære, mens andre – og særligt én – må betragtes som decideret/deciderede ekstraordinær(e).
Den særligt spektakulære medlemsfordel vedrører, at du som b.energy-kunde får adgang til et rabatunivers med mere end 2.800 rabatter
En anden fordel ved at lave en el-aftale hos b.energy er, at b.energy planter et træ for hver ny kunde, de får.
Derudover er det værd at bemærke, at du som b.energy-kunde får adgang til en app, der dels giver dig et solidt overblik over dit elforbrug, men hvor du også kan finde gode tips til at mindske dit strømforbrug.
Godt ry blandt forbrugerne
I skrivende stund har b.energy modtaget over 10.300 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 3,9, hvilket svarer til ‘god’.
Dette antyder kraftigt, at størstedelen af b.energys kunder er fint tilfredse med den service, som b.energys medarbejdere leverer, samt de produkter, som b.energy udbyder.
I de kommende afsnit dykker vi ned i, hvad b.energy roses for af de glade kunder, og hvad b.energy kritiseres for af de knapt så glade af slagsen.
Hvad roses b.energy for?
Isolerer man de mest positivt stemte Trustpilot-anmeldelser, vil man se, at den gennemgående ros i høj grad omhandler b.energys kundeservice-medarbejdere. De beskrives som venlige, imødekommende og vakse.
Derudover påpeger flere Trustpilot-brugere også, at medarbejdernes effektivitet ikke går ud over kvaliteten.
Niveauet for b.energys kundeservice skinner også igennem ved, at der er en del personlig ros. Nogle kunder har med andre ord været så tilfredse, at de har valgt at fremhæve navnet på den medarbejder, de har talt med.
Hvad kritiseres b.energy for?
I skrivende stund har b.energy fået fem ud af fem stjerner i 65 % af anmeldelserne og fire ud af fem stjerner i 21 %, hvilket understreger, at langt de fleste anmeldelser af b.energy er positivt stemte.
Blandt de mange positive anmeldelser er der dog også en række negativt stemte, og hvis vi isolerer disse, kan vi se, at de hyppigst bemærkede kritikpunkter af b.energy vedrører en sløj indsats på kundeservice-fronten, atypisk høje aconto-regninger, lange ventetider på tilbagebetalinger af tilgodehavender og høje elpriser.
I forhold til de høje elpriser så hænger det stensikkert sammen med, at b.energy opererer med mange forskellige strømpakker, og at nogle af disse pakker – mildt sagt – ikke byder på synderligt attraktive vilkår for forbrugeren. Som bemærket tidligere er produktet b.family+ dog yderst attraktivt i et økonomisk perspektiv.
Plads til forbedring, når det kommer til pålidelighed
b.energy leverer varen inden for stort set alle parametre, vi bedømmer elselskaber med afsæt i. Dog er der et parameter, hvor der – mildt sagt – er plads til forbedring, og dette er parameteret ‘pålidelighed’.
b.energy har nemlig været indblandet i en række uheldige sager, der gør, at vi ikke regner elselskabet for at være vildt pålideligt. Disse sager redegør vi kort for i de kommende afsnit, hvor vi også kommenterer på ejerforholdet, som i vores øjner ikke ligefrem er befordrende for b.energys pålidelighed.
Uheldig sag i 2023
I 2023 fik b.energy kritik af Forsyningstilsynet, der vurderede, at elselskabet havde brudt loven i forhold til manglende tilbagebetalinger af tilgodehavender til en række kunder, der havde skiftet elselskab.
Dumpede i TÆNKs store test i 2024
I 2024 udførte TÆNK en stor test af elselskaber, og her var b.energy blandt de 20 elselskaber, som forbrugerrådsorganisationen dumpede. Årsagerne til, at b.energy dumpede i denne test, var flere; blandt andet skyldtes det, at elselskabet tidligere har benyttet sig af ulovlige telefonsalg-metoder i jagten på nye kunder, og at elselskabet – som vi var inde på ovenfor – tidligere ikke har overholdt reglerne i forbindelse med slutafregning.
Ejer har blakket ry
b.energy ejes af Thomas Søgaard-Andersen, som også ejer elselskaberne Velkommen og Nettopower, og særligt Velkommen har flere gange ageret yderst kritisabelt.
Hvis du googler ‘Thomas Søgaard-Andersen’, vil du ydermere blive præsenteret for en del uheldige sager, hvor virksomheder, han enten er eller har været en del af, spiller en hovedrolle.
Kort opsummering
b.energy leverer på et rigtig fornuftigt niveau inden for alle de parametre, vi bedømmer elselskaber med afsæt i – lige med undtagelse af parameteret ‘pålidelighed’, hvor der virkelig er plads til forbedring.
Med andre ord betyder det, at b.energy har en dejligt grøn profil, har billige strømaftaler på hylderne, har et fint omdømme blandt forbrugerne samt byder på attraktive medlemsfordele.
Vi kommer dog ikke udenom, at b.energy har haft en række uheldige sager i løbet af de seneste år, og at elselskabets grad af ‘pålidelighed’ derfor ikke kan siges at være i top.
Hvis den anløbne moral og de tvivlsomme forretningsmetoder hører fortiden til, er b.energy dog uden tvivl et yderst habilt og attraktivt elselskab.