Spring til indhold

Anmeldelse af b.energy

b.energy er en klimavenlig el-udbyder, der – foruden el – også udbyder ladestandere og bredbånd. På nuværende tidspunkt har b.energy mere end 11.000 kunder, og selv siger de, at de ønsker at skabe den bedst tænkelige kundeoplevelse på elmarkedet.

Om de lykkes med det, og hvordan elselskabet helt præcist leverer, når det kommer til blandt andet ‘pris’, ‘forbrugeromdømme’, ‘pålidelighed’ og andre forhold, vi anser som centrale og vigtige for et elselskab, kan du blive klogere på i anmeldelsen her.

Samlet bedømmelse

3.8

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Miljøvenlighed

4.5

Indkøber nordiske grønne certifikater, der svarer til den mængde strøm, som deres kunder bruger. Derudover plantes der et træ for hver ny kunde, som elselskabet får.

Kundeservice

4.0

Kundeservice-indsatsen får en del ros på Trustpilot. Tilgængeligheden er også fornuftig for kundeservice-afdelingen, som kan kontaktes via telefon, mail samt en chat i ganske brede tidsrum samtlige hverdage. 

Ry blandt forbrugerne

4.0

I skrivende stund har b.energy modtaget over 10.300 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 3,9, hvilket svarer til ‘god’. 

Dette antyder kraftigt, at størstedelen af b.energys kunder er fint tilfredse med den service, som b.energys medarbejdere leverer, samt de produkter, som b.energy udbyder.

Medlemsfordele

4.0

Byder på flere interessante medlemsfordele, hvor den mest spektakulære vedrører, at du som b.energy-kunde får adgang til et stort rabatunivers med mere end 2.800 rabatter.

Derudover er det værd at bemærke, at du som b.energy-kunde får adgang til en smart app, hvor du kan følge dit forbrug og finde gode sparetips.

Pris

4.0

På nuværende tidspunkt lyder vilkårene for b.energys billigste strømpakke (b.family+) således:

  • 0 kr./md. i abonnement
  • 0 kr. i oprettelsesgebyrer
  • Indkøbspris + 7,5 øre/kWh i spottillæg

Disse vilkår gør b.energys billigste strømpakke til en af de mest økonomisk attraktive for langt de fleste.

Når b.energy – trods ovenstående – ikke opnår en endnu bedre karakter i forhold til ‘pris’, hænger det sammen med, at en række af b.energys andre strømprodukter er blandt de dyreste på markedet.

Pålidelighed

2.0

b.energy ejes af Thomas Søgaard-Andersen, der har været involveret i adskillige uheldige sager i medierne. 

Derudover trækker det ned, at b.energy dumpede i TÆNKs store test af elselskaber i 2024, og at elselskabet tidligere har fået kritik for ikke altid at få betalt tilgodehavender fra overskydende aconto-indbetalinger til kunder, der er skiftet til et andet elselskab.

Uddybende anmeldelse af

b.energy

I de følgende afsnit dykker vi yderligere ned i b.energys indsats på kundeservice-området, elselskabets grad af pålidelighed, hvilke medlemsfordele b.energy byder på samt deres forbrugeromdømme.

Fordele

Ulemper

Yder en indsats for at forbedre klimaet

b.energy har et erklæret mål om at levere klimavenlige og bæredygtige løsninger, sådan så vi alle sammen kan gå en bekymringsfri fremtid i møde, og heldigvis er der handling bag ordene fra b.energy. 

Eksempelvis kommer elselskabets ønske om at bidrage til den grønne omstilling til udtryk ved, at dette indkøber nordiske grønne certifikater tilsvarende den mængde strøm, som deres kunder bruger. 

Ydermere kommer ønsket til udtryk ved, at b.energy planter et træ, hver gang de får en ny kunde.  

Er du sikker på, at b.energy er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

De billigste elselskaber

De bedste elselskaber

Grønne elselskaber

Fin kundeservice-indsats

Som bemærket tidligere har b.energy et erklæret mål om at levere den bedst tænkelige kundeoplevelse på elmarkedet, og hvis dette skal lykkes for b.energy, skal der blandt andet leveres kundeservice på et ekstraordinært højt niveau. 

Gør b.energy så dette? Tjae… 

Elselskabet leverer i hvert fald kundeservice på et fornuftigt niveau, hvilket kommer til udtryk på b.energys Trustpilot-side, hvor mange af de positivt stemte anmeldelser er skrevet med afsæt i gode kundeservice-oplevelser. 

Dog mener vi ikke, at b.energys Trustpilot-side antyder, at elselskabets kundeservice-indsats er på et decideret ekstraordinært højt niveau, da der er lidt hår i suppen. Blandt de mange lovprisende anmeldelser findes der nemlig også en anseelig mængde negativt stemte anmeldelser, hvor kundeservice-personalet skoses. 

Fornuftige åbningstider

Når vi vurderer et elselskabs indsats på kundeservice-området, kigger vi først og fremmest på, hvad adskillige førstehåndskilder beretter om denne indsats, men derudover undersøger og vurderer vi også graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen. 

Med andre ord betyder det, at vi kigger på, i hvilke tidsrum kundeservice-afdelingen kan træffes og hvordan, og her leverer b.energy heldigvis også på et fint niveau.

Deres kundeservice-afdeling kan nemlig træffes telefonisk samtlige hverdage i nogenlunde brede tidsrum – nærmere bestemt følgende:

  • Mandag-torsdag: 08:30-16:00
  • Fredag:09:00-15:00.

Foretrækker du skriftlig kontakt med b.energy, så kan dette naturligvis også lade sig gøre – enten via mail eller chat. 

Særligt en medlemsfordel må siges at være decideret ekstraordinær

Som b.energy-kunde får du adgang til en række forskellige medlemsfordele. Nogle af disse må betegnes som ganske ordinære, mens andre – og særligt én – må betragtes som decideret/deciderede ekstraordinær(e).

Den særligt spektakulære medlemsfordel vedrører, at du som b.energy-kunde får adgang til et rabatunivers med mere end 2.800 rabatter

En anden fordel ved at lave en el-aftale hos b.energy er, at b.energy planter et træ for hver ny kunde, de får. 

Derudover er det værd at bemærke, at du som b.energy-kunde får adgang til en app, der dels giver dig et solidt overblik over dit elforbrug, men hvor du også kan finde gode tips til at mindske dit strømforbrug. 

Godt ry blandt forbrugerne

I skrivende stund har b.energy modtaget over 10.300 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 3,9, hvilket svarer til ‘god’

Dette antyder kraftigt, at størstedelen af b.energys kunder er fint tilfredse med den service, som b.energys medarbejdere leverer, samt de produkter, som b.energy udbyder.

I de kommende afsnit dykker vi ned i, hvad b.energy roses for af de glade kunder, og hvad b.energy kritiseres for af de knapt så glade af slagsen.

Hvad roses b.energy for?

Isolerer man de mest positivt stemte Trustpilot-anmeldelser, vil man se, at den gennemgående ros i høj grad omhandler b.energys kundeservice-medarbejdere. De beskrives som venlige, imødekommende og vakse. 

Derudover påpeger flere Trustpilot-brugere også, at medarbejdernes effektivitet ikke går ud over kvaliteten. 

Niveauet for b.energys kundeservice skinner også igennem ved, at der er en del personlig ros. Nogle kunder har med andre ord været så tilfredse, at de har valgt at fremhæve navnet på den medarbejder, de har talt med. 

Hvad kritiseres b.energy for?

I skrivende stund har b.energy fået fem ud af fem stjerner i 65 % af anmeldelserne og fire ud af fem stjerner i 21 %, hvilket understreger, at langt de fleste anmeldelser af b.energy er positivt stemte. 

Blandt de mange positive anmeldelser er der dog også en række negativt stemte, og hvis vi isolerer disse, kan vi se, at de hyppigst bemærkede kritikpunkter af b.energy vedrører en sløj indsats på kundeservice-fronten, atypisk høje aconto-regninger, lange ventetider på tilbagebetalinger af tilgodehavender og høje elpriser. 

I forhold til de høje elpriser så hænger det stensikkert sammen med, at b.energy opererer med mange forskellige strømpakker, og at nogle af disse pakker – mildt sagt – ikke byder på synderligt attraktive vilkår for forbrugeren. Som bemærket tidligere er produktet b.family+ dog yderst attraktivt i et økonomisk perspektiv.

Plads til forbedring, når det kommer til pålidelighed

b.energy leverer varen inden for stort set alle parametre, vi bedømmer elselskaber med afsæt i. Dog er der et parameter, hvor der – mildt sagt – er plads til forbedring, og dette er parameteret ‘pålidelighed’. 

b.energy har nemlig været indblandet i en række uheldige sager, der gør, at vi ikke regner elselskabet for at være vildt pålideligt. Disse sager redegør vi kort for i de kommende afsnit, hvor vi også kommenterer på ejerforholdet, som i vores øjner ikke ligefrem er befordrende for b.energys pålidelighed.

Uheldig sag i 2023

I 2023 fik b.energy kritik af Forsyningstilsynet, der vurderede, at elselskabet havde brudt loven i forhold til manglende tilbagebetalinger af tilgodehavender til en række kunder, der havde skiftet elselskab.

Dumpede i TÆNKs store test i 2024

I 2024 udførte TÆNK en stor test af elselskaber, og her var b.energy blandt de 20 elselskaber, som forbrugerrådsorganisationen dumpede. Årsagerne til, at b.energy dumpede i denne test, var flere; blandt andet skyldtes det, at elselskabet tidligere har benyttet sig af ulovlige telefonsalg-metoder i jagten på nye kunder, og at elselskabet – som vi var inde på ovenfor – tidligere ikke har overholdt reglerne i forbindelse med slutafregning.

Ejer har blakket ry

b.energy ejes af Thomas Søgaard-Andersen, som også ejer elselskaberne Velkommen og Nettopower, og særligt Velkommen har flere gange ageret yderst kritisabelt.

Hvis du googler ‘Thomas Søgaard-Andersen’, vil du ydermere blive præsenteret for en del uheldige sager, hvor virksomheder, han enten er eller har været en del af, spiller en hovedrolle.

Kort opsummering

b.energy leverer på et rigtig fornuftigt niveau inden for alle de parametre, vi bedømmer elselskaber med afsæt i – lige med undtagelse af parameteret ‘pålidelighed’, hvor der virkelig er plads til forbedring. 

Med andre ord betyder det, at b.energy har en dejligt grøn profil, har billige strømaftaler på hylderne, har et fint omdømme blandt forbrugerne samt byder på attraktive medlemsfordele.

Vi kommer dog ikke udenom, at b.energy har haft en række uheldige sager i løbet af de seneste år, og at elselskabets grad af ‘pålidelighed’ derfor ikke kan siges at være i top. 

Hvis den anløbne moral og de tvivlsomme forretningsmetoder hører fortiden til, er b.energy dog uden tvivl et yderst habilt og attraktivt elselskab.

3.8/5

3.8

3.8/5

3.8

/5

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.


Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms).

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, SEF Energi, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, GNP Energy, Budget Energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)