Sådan bedømmer vi elselskaber hos Eltjek24.dk
Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af seks individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre:
- Miljøvenlighed
- Kundeservice
- Ry blandt forbrugerne
- Medlemsfordele
- Pris
- Pålidelighed.
I det følgende gennemgår vi de seks parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.
Indholdsfortegnelse
Vores seks anmeldelseskriterier
- Miljøvenlighed
For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.
Når vi vurderer, i hvilket omfang et elselskab har en grøn profil, kigger vi i særlig høj grad på, om elselskabet har iværksat grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.
- Kundeservice
Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.
Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.
Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.
Foreligger der troværdige kundeservice-undersøgelser, inddrager vi naturligvis også sådanne som referencer i vores bedømmelse af et elselskabs indsats på kundeservice-fronten.
Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser og kundeservice-undersøgelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.
Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.
Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.
- Ry blandt forbrugerne
Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi i høj grad på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.
Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.
Derudover inddrages også større kundetilfredshedsundersøgelser, hvis kilderne bag disse kan anses som værende troværdige.
- Medlemsfordele
For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.
Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.
Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.
- Pris
Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.
Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.
Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.
- Pålidelighed
Vi kommer desværre ikke udenom, at der findes en del brodne kar i elselskabsnichen. Derfor mener vi også, at et kriterium som ‘pålidelighed’ i den grad har sin berettigelse. Med et sådant kriterium sørger vi nemlig for, at vores karaktergivning kommer til at afspejle, hvilke elselskaber der er ærlige og hæderlige, og hvilke der er uærlige og lumske.
Når vi skal vurdere, i hvilket omfang et elselskab kan siges at være ‘pålideligt’, kigger vi på en række forskellige forhold. Dels kigger vi på, om elselskabet er gennemsigtige i deres kommunikation omkring priser, gebyrer, bindingsperioder og deslige. Hvis et elselskab har skjulte gebyrer eller lignende, trækker dette naturligvis gevaldigt ned i vores bedømmelse af elselskabets pålidelighed.
Derudover kigger vi på, om elselskabet har haft dumme mediesager, hvor elselskabets anløbne moral udstilles. Vi kigger også på, om elselskabet har opnået fornuftige anmeldelser hos TÆNK, ligesom vi orienterer os, om Forbrugerombudsmanden har rettet kritik mod elselskabet.
Ydermere kigger vi også på ejerforhold. Hvis et elselskab ejes af en person med et blakket omdømme, italesættes dette naturligvis og vægtes negativt i forhold til karaktergivningen.
Sidst, men ikke mindst beror vores karaktergivning på elselskabets generelle omdømme blandt aktører i branchen.
Du kan stole på os, fordi…
- Vi er ærlige
Vi har en ambition om at blive danskernes foretrukne sammenligningsplatform i elselskabsnichen, og dette føler vi os overbeviste om kun kan lykkes, hvis vi er 100 % ærlige og transparente. Derfor er vi også meget åbne om alt fra vores forretningsmodel til vores bedømmelseskriterier af elselskaberne. Ligeledes har vi valgt en fremgangsmåde i forhold til udarbejdelsen af vores anmeldelser, der sikrer, at vi aldrig styres af kommercielle interesser. Denne kan du læse yderligere om i vores om os-tekst.
- Vi er opdaterede
Fra tid til anden justerer elselskaberne deres priser, ændrer deres introtilbud og/eller justerer deres betingelser. Vi bruger en masse ressourcer på at holde os ajour med disse ændringer og sørge for at rette vores indhold til, så det så ofte som muligt beskriver nutidens forhold.
- Vi får hjælp af vores besøgende
Som bemærket i forrige punkt gør vi en stor aktiv indsats for at sikre os, at vores oplysninger altid er retvisende og opdaterede. Dog må vi erkende, at elselskabsmarkedet samlet set er så stort, at det kan være svært altid at fange eksempelvis prisjusteringer på selve dagen, hvor disse træder i kraft. Derfor opfordrer vi altid vores besøgende til at kontakte os, hvis de finder urigtige oplysninger et sted på vores side. Vi har erfaret, at en udstrakt hånd til vores besøgende er en af de mest effektive måder, hvorpå vi lynhurtigt kan fange justeringer af spottillæg, abonnement-satser og lignende og på den måde sikre os, at vores indhold altid er helt up to date.
- Vi har udviklet en avanceret prisberegner
Det er overraskende svært og udfordrende at sammenligne elpriser, hvilket blandt andet skyldes en generel mangel på gennemsigtighed hos mange eludbydere, hvad angår eksempelvis spottillæg og gebyrer. Ligeledes skyldes det, at der er stor forskel på, hvor mange variabler de forskellige elselskaber medregner, når de kreerer de prisestimater, som de oplyser og skilter med på deres egne platforme. Med andre ord betyder det, at du næppe får særligt meget ud af at sammenligne de priser, som elselskaberne selv oplyser. For at kunne levere så retvisende prissammenligning som overhovedet muligt har vi udviklet en avanceret prisberegner, hvor samtlige variabler fra alle elselskaber medregnes. Dette initiativ har bevirket – og bevirker fortsat – at du næppe finder mere retvisende sammenligning af elpriser end hos os.
Har du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at tage kontakt til os, hvis du har input til vores indhold. Ligeledes hører vi meget gerne fra dig, hvis du finder oplysninger hos os, som du mistænker for at være forældede.