Spring til indhold

Anmeldelse af Verdo

Verdos kerneforretning er at udvikle og udbyde bæredygtig kritisk infrastruktur, og hver eneste dag knokler Verdo for at reducere CO2-udslippet i lokalsamfundet med henblik på at få sat et bæredygtigt aftryk på fremtiden. 

Verdo, der er blandt Europas førende leverandører af bæredygtig, certificeret biomasse til industri samt fjernvarmeværker, forsyner i Danmark kunderne med varme, ladestandere, vand og/eller el. 

Verdos profil er mildt sagt grøn. En påstand, der kan underbygges af, at Verdo siden 2009 har formået at reducere CO2-udledningen fra deres kraftvarmeværk med hele 99,3 %.

Verdo er derfor ikke noget tosset valg af elselskab for dig, der – blandt andet via dine forbrugsvaner – ønsker at gøre planeten grønnere og renere. 

Træerne gror dog ikke helt ind i himlen for Verdo. Der er nemlig en række vækstpunkter for dette elselskab, hvilket vi vil nuancere i løbet af resten af anmeldelsen.

Verdo screenshot
Verdo logo 300x150

Vest for Storebælt:

2,29

kr./kWh

Øst for Storebælt:

2,73

kr./kWh

Binding: Ingen
Abonnement: 25 kr./md.

Vores vurdering

3.5

/5

Miljøvenlighed
4/5
Kundeservice
3.5/5
Ry blandt forbrugerne
4/5
Medlemsfordele
3/5
Pris
3/5

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Fordele

Ulemper

Er du sikker på, at Verdo er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

De billigste elselskaber

De bedste elselskaber

Grønne elselskaber

En kundeservice-afdeling, der kunne være bedre

På papiret ser kundeservice-forholdene på mange måder fornuftige ud. Via Verdos hjemmeside fremgår det nemlig, at kundeservice både kan kontaktes via telefon og mail i tidsintervaller, der de fleste hverdage varer otte timer.

Dette lyder jo ganske godt og er ikke ligefrem noget, som giver anledning til løftede øjenbryn.

Det gør et kig på Verdos Trustpilot til gengæld. Herinde fremgår det nemlig tydeligt, at langt fra alle Verdos kundeservice-medarbejdere er lige kompetente, hvilket vi nok skal vende tilbage til i det afsnit, hvor vi fokuserer på Verdos omdømme på Trustpilot.

Derudover trækker det i vores bedømmelse af Verdos kundeservice en smule ned, at Verdos folk ikke har kreeret en selvstændig FAQ-sektion, hvor de hyppigst stillede spørgsmål relateret til el samt Verdo generelt besvare.

FAQ-sektioner har vi nemlig fundet hos langt de fleste konkurrenter, og vi må altså bare konstatere, at både potentielle kunder, kunder og elselskabet vinder meget med en sådan sektion. 

En god FAQ-sektion kan nemlig spare alle parter for både tid og besvær.

En række fine relevante medlemsfordele

Hvis du vælger Verdo som dit kommende elselskab, kan du se frem til en række fine relevante medlemsfordele. Vi har samlet de – i vores øjne – mest interessante i punktform herunder:

  • Du får altid grøn strøm
  • Du er med til at plante træer og styrke klimaet 
  • Du støtter de lokale foreninger
  • Via Verdos app kan du danne dig et hurtigt overblik over dine eludgifter.

Ovenstående fordele må siges at være ganske fornuftige. Dog kan de ikke ligefrem placeres i kategorien ‘ekstraordinære medlemsfordele’, hvilket ellers er noget, som en række af konkurrenterne byder på. 

At fordelene ikke kan betegnes som værende netop ekstraordinære er da også forklaringen på, hvorfor vi ikke har belønnet Verdo med mere end 3 ud af 5 stjerner i forhold til parameteret ‘medlemsfordele’.

Nogenlunde ry på Trustpilot

I skrivende stund har Verdo modtaget over 360 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 3,7, hvilket svarer til ‘middel’. 

Verdos Trustpilot-side sælger dermed hverken Verdo ekstremt godt eller dårligt.

I de kommende afsnit dykker vi ned i, hvad Verdo roses for af de positivt stemte anmeldere, samt hvad Verdo skoses for af de negativt stemte anmeldere.

Hvad roses Verdo for?

Isolerer man de mest positivt stemte Trustpilot-anmeldelser, vil man se, at den ros, der gennemsyrer disse, i høj grad omhandler indsatsen fra en række servicemedarbejdere, der af flere Trustpilot-anmeldere beskrives som både hjælpsomme, høflige og meget kompetente.

En række kundeservice-folk modtager også rosende gloser på Verdos Trustpilot-side. 

Ydermere er der nogle enkelte Trustpilot-anmeldere, der roser Verdos prisniveau. 

Prisniveauet hos Verdo er da også relativt fornuftig, da Verdo langt fra er den dyreste eludbyder på markedet; dog må vi konstatere, at elselskabet ej heller er den billigste, så hvis du er på jagt efter det billigste elselskab, er Verdo altså ikke svaret.  

Hvad kritiseres Verdo for?

Isolerer man de mest negativt stemte anmeldelser, vil man se, at meget af den kritik, der rettes mod Verdo, tager afsæt i en tilsyneladende lidt sløj kundeservice-afdeling.

Flere anmeldere forklarer i hvert fald, at de har oplevet, at kundeservice ikke rykker på de ting, der ellers bliver aftalt i telefonen, hvilket i nogle tilfælde har ført til situationer, hvor en række kunder har modtaget regninger, som de ikke mener, de skulle have haft.

Derudover forklarer en række negativt stemte anmeldere, at de har modtaget uforståeligt høje regninger. Ydermere er der en række, der brokker sig over et rykkergebyr på 100 kroner, hvilket, de mener, er i den høje ende.

Fornuftige alternativer til Verdo

Skarp pris
3.6/5

3.6

/5

Binding: Ingen
Abonnement: 0 kr./md.

Godt ry
3.9/5

3.9

/5

Binding: Ingen
Abonnement: 29 kr./md.

Populært valg
4/5

4.2

/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 0 kr./md.

Stort brand
3.4/5

3.4

/5

Binding: Ingen
Abonnement: 10 kr./md.

Kort opsummering

Verdo er ikke noget tosset valg af elselskab, hvis du er på jagt efter en-leverandør med en grøn profil, der udbyder strøm til relativt fornuftige elpriser.

Dog forventer vi ikke, at Verdo bliver Danmarks førende elselskab, og det skyldes, at en række af konkurrenterne gør det endnu bedre end Verdo.

En række af de områder, hvor indenfor Verdo må se sig slået af flere konkurrenter, er kundeservice-området, omdømmet på Trustpilot, medlemsgoder samt prisniveau.

Når det kommer til medlemsgoderne, leverer Verdo egentlig en række fine af slagsen; vi må dog bare konstatere, at nogle af konkurrenterne byder på endnu mere interessante og eksklusive medlemsfordele, end Verdo gør.

Verdo logo 300x150
3.5/5

3.5

/5

Verdo logo 300x150
3.5/5

3.5

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.


Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms).

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, SEF Energi, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, GNP Energy, Budget Energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.