Spring til indhold

Anmeldelse af Norlys

Norlys er meget mere end blot et elselskab. Foruden el består Norlys’ produktportefølje nemlig også af internet, TV, telefoni, gas og energioptimering. 

Da vi hos Eltjek24.dk har fokus på elselskaber og strøm, vil vi i vores anmeldelse af Norlys dog overvejende fokusere på denne virksomheds indsats som elselskab, og i det følgende kan du blive klogere på, hvordan Norlys som elselskab præsterer, når det kommer til blandt andet miljøvenlighed, medlemsfordele, pris og pålidelighed.

Norlys screnshot ny

Samlet bedømmelse

3.1

Bliv klogere på vores bedømmelsesproces her.

Miljøvenlighed

3.5

Selv siger Norlys, at klima og miljø er dybt forankret i virksomhedens værdigrundlag, og Norlys investerer da også hvert år i forskellige grønne projekter. 

Hvilke projekter Norlys specifikt investerer i, varierer fra år til år, men tidligere har investeringerne blandt andet vedrørt opsætning af et utal af ladestandere rundt omkring i landet. 

Ovenstående trækker naturligvis op i vores bedømmelse af Norlys’ indsats i forhold til parameteret ‘miljøvenlighed’; til gengæld trækker det ned, at Norlys ikke p.t. udbyder nogen decideret grønne elprodukter til deres privatkunder.

Kundeservice

2.0

Får rigtig meget kritik på Trustpilot, hvor adskillige Trustpilot-anmeldere beretter om lange ventetider på at komme telefonisk igennem til kundeservice-personalet.

På papiret er åbningstiderne ellers ganske attraktive. Telefonlinjerne er nemlig åbne samtlige hverdage i tidsrummet 08:00-17:00.

Har kreeret en fin FAQ-sektion, hvor du kan finde svar på de hyppigst stillede spørgsmål angående Norlys’ elprodukter.

Ry blandt forbrugerne

2.5

I skrivende stund (november 2024) har Norlys modtaget 14.850 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 2,3, hvilket svarer til ‘under middel’. 

Dermed er det vist ikke helt forkert at konkludere, at Norlys ikke har noget vanvittigt godt omdømme blandt forbrugerne.

Medlemsfordele

4.0

Byder på en række interessante fordele, hvor de allermest interessante i vores øjne er følgende:

  • Mulighed for at få rabat på forsikringer hos Topdanmark
  • Månedsafregning
  • Betaling efter faktisk forbrug
  • Adgang til fin app, hvor du kan følge dit forbrug samt se de aktuelle elpriser
  • Rabat på ladeløsninger
  • Mulighed for at få personlig rådgivning.

Pris

3.0

Vilkårene for Norlys’ billigste elaftale lyder således:

  • Her-og-nu-prisen på elbørsen + 9 øre pr. kWh i spottillæg
  • Abonnement: 29 kr./md.

Dette betyder, at Norlys prismæssigt er blandt de dyrere elselskaber i det store midterfelt. Med andre ord er der altså en række elselskaber, der er endnu dyrere end Norlys, men også en væsentlig del, der er billigere.

Pålidelighed

3.5

Selvom Norlys ikke for alvor udmærkede sig i TÆNKs store test af elselskaber i 2024, dumpede elselskabet trods alt ikke i testen, hvilket ellers var noget, som hele 20 af kollegerne gjorde.

Er overvejende gennemsigtige, når det kommer til priser og gebyrer, hvilket naturligvis trækker op i vores bedømmelse. Det samme gør det faktum, at Norlys er et stort, velkendt brand, hvortil der knytter sig en del troværdighed.

Til gengæld trækker det ned, at Norlys for nyligt fik en stor bøde grundet vildledende markedsføring.

Fornuftige alternativer til Norlys

Skarp pris
3.6/5

3.6

/5

Binding: Ingen
Abonnement: 0 kr./md.

Godt ry
3.9/5

3.9

/5

Binding: Ingen
Abonnement: 29 kr./md.

Populært valg
4/5

4.2

/5

Binding: 6 mdr.
Abonnement: 0 kr./md.

Stort brand
3.4/5

3.4

/5

Binding: Ingen
Abonnement: 10 kr./md.

Uddybende anmeldelse af

Norlys

I løbet af vores uddybende anmeldelse af Norlys dykker vi endnu dybere ned i, hvordan dette elselskab præsterer inden for en række af de områder, vi allerede har berørt. Vi nuancerer blandt andet, hvordan Norlys slipper fra deres indsats på kundeserviceområdet, hvordan omdømmet er blandt forbrugerne, og hvilke medlemsfordele elselskabet byder på. 

Fordele

Ulemper

Plads til forbedring på kundeservice-fronten

Man skal ikke bruge lang tid på Norlys’ Trustpilot-side, før man bliver bevidst om, at der – mildt sagt – er plads til forbedring på dette område.

Denne indsats kritiseres nemlig af et anseeligt antal Trustpilot-anmeldere, og et kritikpunkt, der i den henseende fremhæves af flere, er, at det simpelthen tager alt for lang tid at komme igennem til kundeservice-personalet. Flere beretter om, at de har ventet flere timer på dette. I den sammenhæng er det dog værd at notere sig, at Norlys tilbyder at ringe dig op, når en medarbejder har tid, så du behøver altså ikke sidde og vente med telefonen til øret.

Fine åbningstider på papiret

På papiret er åbningstiderne for kundeservice-afdelingen ganske attraktive. Helt konkret kan denne afdeling kontaktes samtlige hverdage i tidsrummet 08:00-17:00. Dette er dog ikke den store styrke, hvis det – som adskillige Trustpilot-anmeldere indikerer – tager flere timer at komme igennem til afdelingen.

Rigtig fin FAQ-sektion

Efter at have skudt lidt med skarpt efter Norlys’ kundeservice-indsats, vil vi gerne – inden vi afdækker andre forhold af Norlys’ forretning – gerne lige rose dem en smule på området, og det vil vi, fordi vi synes, at de har kreeret en fin FAQ-sektion (https://norlys.dk/kundeservice/el/), hvor man kan finde svare på de hyppigst stillede spørgsmål.

Takket være denne sektion er det muligt, at du vil kunne få svar på spørgsmål relateret til el eller Norlys generelt uden at skulle bøvle med de lange ventetider, der efter sigende er på at komme telefonisk igennem til Norlys’ kundeservice-personale. 

To strømaftaler

Norlys udbyder med to forskellige strømaftaler – nemlig FlexEl og MånedsEl. 

Flex-El opererer med en dynamisk pris, der styres af de daglige elpriser, mens MånedsEl opererer med en fast pris, der låses en gang hver måned. 

Som regel er FlexEl den billigste løsning, men der kan dog ske ting i verdenen, der påvirker her-og-nu-prisen på el i et sådant omfang, at MånedsEl-løsningen – for en kort stund – vil være den billigste løsning.

Er du sikker på, at Norlys er det rette elselskab for dig?
Hvis ikke, så tjek vores oversigter over:

De billigste elselskaber

De bedste elselskaber

Grønne elselskaber

Fine medlemsfordele

Et medlemskab hos Norlys byder på en række interessante fordele. Herunder har vi i punktform samlet de – i vores øjne – mest interessante af slagsen:

  • Mulighed for at få rabat på forsikringer hos Topdanmark
  • Månedsafregning
  • Betaling efter faktisk forbrug
  • Adgang til fin app, hvor du kan følge dit forbrug samt se de aktuelle elpriser
  • Rabat på ladeløsninger
  • Mulighed for at få personlig rådgivning.

Dårligt omdømme blandt forbrugerne

I skrivende stund (november 2024) har Norlys modtaget 14.850 anmeldelser på Trustpilot og præsteret en samlet score på 2,3, hvilket svarer til ‘under middel’. 

Dermed er det vist ikke helt forkert at konkludere, at Norlys ikke har noget vanvittigt godt omdømme blandt forbrugerne.

I de kommende afsnit dykker vi ned i, hvad Norlys henholdsvis roses og kritiseres for på Trustpilot.

Inden vi når så vidt, vil vi dog lige gøre opmærksom på, at det naturligvis ikke blot er Norlys’ elkunder, som anmelder Norlys på Trustpilot. Det er også Norlys’ internetkunder, TV-kunder og så videre. Med andre ord er den samlede karakter dermed ikke blot et udtryk for elkundernes generelle oplevelser med Norlys, men samtlige kundetypers.

Hvad roses Norlys for?

Mange af de positivt stemte Trustpilot-anmeldelser er skrevet af folk, der er yderst tilfredse med Norlys’ produkter, og som ikke har haft nogen problemer med disse produkter. 

Derudover er der flere positivt stemte anmeldere, der roser Norlys’ service-personale.

Hvad kritiseres Norlys for?

Isolerer man de negativt stemte Trustpilot-anmeldelser, kan man se, at en række af de kritikpunkter, der er gennemgående, vedrører prisniveauet og antallet af gebyrer, som, flere mener, er uretfærdigt højt. Derudover brokker rigtig mange sig over, at Norlys’ personale hænger i bremsen i forhold til at eksekvere på opgaver. 

Ligeledes bemærker mange, at de har haft rigtig svært ved at komme igennem til Norlys’ kundeservice-personale.

Sidst, men ikke mindst beklager en del sig over, at Norlys’ internet er ustabilt.

Nogenlunde pålideligt elselskab

Desværre findes der en del brodne kar i elselskabsbranchen, men heldigvis er Norlys – i vores øjne – ikke en af slynglerne, men derimod et nogenlunde pålideligt elselskab. Når det er sagt, kommer vi dog ikke udenom, at der også inden for dette parameter er plads til forbedring for Norlys. 

Vi anser Norlys som værende et nogenlunde pålideligt elselskab af flere årsager. Dels skyldes det, at Norlys er forholdsvis gennemsigtige i forhold til at kommunikere spottillæg, abonnement-satser og potentielle gebyrer. 

Derudover skyldes det, at Norlys trods alt ikke dumpede TÆNKs store test af elselskaber i 2024, hvilket 20 af konkurrenterne gjorde. Når det er sagt, er det vigtigt at indskyde, at Norlys ej heller var blandt de elselskaber, der klarede sig bedst i testen. 

Ligeledes anser vi Norlys som et overvejende pålideligt elselskab, fordi der er tale om et stort brand, hvortil der knytter sig en del troværdighed.

Når Norlys trods alt ikke opnår en endnu højere karakter i forhold til parameteret ‘pålidelighed’, end elselskabet gør, så skyldes det – foruden en række af de årsager, vi allerede kort har berørt – at Norlys i 2024 var fedtet ind i en uheldig sag, hvor de modtog en stor bøde grundet vildledende markedsføring. 

Noget, du kan læse mere om her.

Kort opsummering

Norlys er i dag et af Danmarks største elselskaber og et yderst velkendt brand, hvilket skyldes, at Norlys ikke blot leverer el til en masse danskere, men også blandt andet TV-pakker og internet.

Norlys leverer overordnet set på et jævnt niveau. Inden for visse parametre – eksempelvis medlemsfordele og pålidelighed – leverer Norlys på et middelhøjt niveau, mens der – i vores øjne – i den grad er plads til forbedring inden for andre parametre. Det være sig eksempelvis kundeservice-indsatsen og pris-niveauet.

Hvis du ønsker et elselskab, hvor kendskabsgraden i den brede del af befolkningen er høj, er Norlys et oplagt valg, men det er dog ikke nogen hemmelighed, at vi hos Eltjek24.dk har givet væsentligt bedre karakterer til en del af Norlys’ konkurrenter, end vi har til Norlys, og derfor mener vi da også, at der findes en del elselskaber, der er bedre end Norlys, og som du derfor bør overveje i stedet for. 

Norlys logo
3.1/5

3.1

/5

Norlys logo
3.1/5

3.1

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.


Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms).

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, SEF Energi, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, GNP Energy, Budget Energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)