Spring til indhold

Elselskaber i Århus
Se hvor du kan få billig el i Århus

Leder du efter et nyt elselskab i Århus, kan du her på siden se vores bud på de bedste elselskaber, som kan levere strøm til din adresse.

Vær opmærksom på, at mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og at de prisestimater, vi viser, altid tager udgangspunkt i de billigste strømpakker hos de enkelte elselskaber.

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)
3.5/5

Estimeret gennemsnitspris

2,22

kr.

pr. kWh

15 kr./md. i abonnement

Abonnement
15 kr.
/md.

3.9/5

Estimeret gennemsnitspris

2,22

kr.

pr. kWh

29 kr./md. i abonnement

Abonnement
29 kr.
/md.

3.7/5

Estimeret gennemsnitspris

2,27

kr.

pr. kWh

0 kr./md. i abonnement

Abonnement
0 kr.
/md.

3.2/5

Estimeret gennemsnitspris

2,31

kr.

pr. kWh

18 kr./md. i abonnement

Abonnement
18 kr.
/md.

4.1/5

Estimeret gennemsnitspris

2,27

kr.

pr. kWh

0 kr./md. i abonnement

Abonnement
0 kr.
/md.

3.8/5

Estimeret gennemsnitspris

2,27

kr.

pr. kWh

21 kr./md. i abonnement

Abonnement
21 kr.
/md.

3.5/5

Estimeret gennemsnitspris

2,22

kr.

pr. kWh

19 kr./md. i abonnement

Abonnement
19 kr.
/md.

3.8/5

Estimeret gennemsnitspris

2,22

kr.

pr. kWh

10 kr./md. i abonnement

Abonnement
10 kr.
/md.

3.9/5

Estimeret gennemsnitspris

2,36

kr.

pr. kWh

0 kr./md. i abonnement

Abonnement
0 kr.
/md.

4/5

Estimeret gennemsnitspris

2,21

kr.

pr. kWh

0 kr./md. i abonnement

Abonnement
0 kr.
/md.

3.6/5

Estimeret gennemsnitspris

2,24

kr.

pr. kWh

0 kr./md. i abonnement

Abonnement
0 kr.
/md.

3.9/5

Estimeret gennemsnitspris

2,24

kr.

pr. kWh

39 kr./md. i abonnement

Abonnement
39 kr.
/md.

3.2/5

Estimeret gennemsnitspris

2,42

kr.

pr. kWh

19 kr./md. i abonnement

Abonnement
19 kr.
/md.

3.8/5

Estimeret gennemsnitspris

2,26

kr.

pr. kWh

29 kr./md. i abonnement

Abonnement
29 kr.
/md.

Hvem leverer strøm i Århus?

Når det handler om strøm, er der to vigtige aktører, man skal have kendskab til: netselskabet og elselskabet. 

Elselskabet står for at handle strøm ind til en fordelagtig pris, så du ikke betaler mere, end du behøver. De leverandører du finder på listen ovenfor, er alle elselskaber, og du kan frit vælge, hvilket af disse du ønsker at benytte.

Netselskabet står for leveringen af din strøm fra energikilden til din stikkontakt. Du kan ikke selv vælge, hvem dit netselskab skal være.

I Århus hedder netselskabet KONSTANT.

Hvilket elselskab i Århus er bedst?

Det kan være svært for os at pege på ét bestemt elselskab, som er bedst til alle. Det er nemlig sådan, at de forskellige elselskaber typisk skiller sig lidt ud fra hinanden på forskellige parametre såsom pris, kundeservice, medlemsfordele og lignende. Det vil derfor være op til dine konkrete behøv at afgøre, hvilket elselskab i Århus, som passer absolut bedst til dig.

Ovenfor har vi udpeget de elselskaber, som vi mener, er iblande de absolut bedste i Århus, og derfor kan du roligt vælge en af disse.

Hvilket elselskab skal jeg vælge?

Der er mange elselskaber at vælge imellem i Århus, så vi forstår udmærket, hvis du har svært ved at udpege det helt rette. For at gøre det nemmere for dig, kan du med fordel gøre dig følgende 5 overvejelser, når du skal vælge et elselskab:

1. Skal strømmen være grøn?

Forskerne er enige om, at det ender galt med klimaet, hvis vi fortsætter som hidtil. Derfor giver det god mening at vælge et elselskab, som sørger for at levere grøn strøm – det er en oplagt måde, hvorpå du også kan bidrage til den grønne omstilling, så vi forhåbentligt kan få en fælles fremtid på planeten.

2. Er kundeservice vigtig for dig?

Vi har undersøgt og anmeldt langt de fleste danske elselskaber, og derfor ved vi, at der kan være stor forskel på kundeservice-niveauet. 

I de fleste tilfælde får du med stor sandsyndlighed aldrig brug for at komme i kontakt med dit elselskab, fordi det hele kører, som det skal. Der kan dog gå noget galt før eller siden, og så bliver du glad for, at du kan komme igennem til elselskabet på telefon, email eller chat.

Nogen elselskaber har lange åbningstider, hvor du kan få assistance, imens andre kun tilbyder et snævert vindue hver dag, hvor du kan være heldig at komme igennem til en medarbejder. 

Hvis kundeservice er vigtig for dig, anbefaler vi, at du læser vores anmeldelse af det elselskab, du overvejer at blive kunde hos, da vi blandt andet går i dybden med netop service-niveauet hos hvert enkelt selskab.

3. Har elselskabet et godt ry?

I vores mange anmeldelser af elselskaber har vi blandt andet kigget på selskabernes ry på platforme som Trustpilot. Hvis mange kunder er utilfredse er det nemlig som oftest en god idé at vælge en anden udbyder, da der åbentlyst er noget, som ikke fungerer tilstrækkeligt. 

Hvis der derimod er massevis af positive tilkendegivelser, er det som oftest et sikkert tegn på, at elselskabet ved hvad de laver, og at du derfor vil være i trygge hænder.

4. Er der medlemsfordele?

Du var måske ikke klar over det, men en del elselskaber tilbyder faktisk deres kunder en række goder, som kan gøre det ekstra attraktivt at vælge netop dé elselskaber fremfor andre.

To elselskaber, som tilbyder fine medlemsfordele til deres kunder, er Norlys og Modstrøm.

Hos Norlys får du blandt andet mulighed for at få rabatter på forsikringer hos Topdanmark, og så får du adgang til en smart app, som bugner med gode tilbud og rabatter. 

Hos Modstrøm drejer medlemsfordelene sig hovedsageligt om klimaet, og du kan således blandt andet få en personlig energirapport, rente- og gebyrfire lån til energiprojekter, gratis strøm om natten og meget andre miljøvenlige fordele.

5. Hvordan er prisen?

Hvis det vigtigste parameter for dig, når du skal vælge et elselskab, er prisen, er du langt fra alene. Faktisk vil vi våge den påstand, at netop prisen er det vigtigste for langt, langt de fleste forbrugere. 

Heldigvis er det vores erfaring, at du ikke nødvendigvis behøver gå på kompromis med kunderservice, miljøvenlighed og lignende, selvom du vælger et elselskab i den billigere ende.

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.


Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms).

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, SEF Energi, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, GNP Energy, Budget Energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)