Spring til indhold

Elselskaber i København
Oversigt over de bedste elselskaber i København

Der er mange elselskaber at vælge imellem i København, og det kan derfor være svært for alvor at danne sig et overblik over de mange muligheder. Derfor har vi her hos Eltjek24 valgt at udarbejde en overskuelig oversigt over de elselskaber i København, som vi mener, er blandt de absolut bedste.

Vær opmærksom på, at mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og at de prisestimater, vi viser, altid tager udgangspunkt i de billigste strømpakker hos de enkelte elselskaber.

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)
3.5/5

Estimeret gennemsnitspris

2,65

kr.

pr. kWh

15 kr./md. i abonnement

Abonnement
15 kr.
/md.

3.9/5

Estimeret gennemsnitspris

2,65

kr.

pr. kWh

29 kr./md. i abonnement

Abonnement
29 kr.
/md.

3.7/5

Estimeret gennemsnitspris

2,70

kr.

pr. kWh

0 kr./md. i abonnement

Abonnement
0 kr.
/md.

3.2/5

Estimeret gennemsnitspris

2,74

kr.

pr. kWh

18 kr./md. i abonnement

Abonnement
18 kr.
/md.

4.1/5

Estimeret gennemsnitspris

2,70

kr.

pr. kWh

0 kr./md. i abonnement

Abonnement
1 kr.
/md.

3.8/5

Estimeret gennemsnitspris

2,70

kr.

pr. kWh

21 kr./md. i abonnement

Abonnement
21 kr.
/md.

3.5/5

Estimeret gennemsnitspris

2,65

kr.

pr. kWh

19 kr./md. i abonnement

Abonnement
19 kr.
/md.

3.8/5

Estimeret gennemsnitspris

2,65

kr.

pr. kWh

10 kr./md. i abonnement

Abonnement
10 kr.
/md.

3.9/5

Estimeret gennemsnitspris

2,79

kr.

pr. kWh

0 kr./md. i abonnement

Abonnement
0 kr.
/md.

4/5

Estimeret gennemsnitspris

2,64

kr.

pr. kWh

0 kr./md. i abonnement

Abonnement
0 kr.
/md.

3.6/5

Estimeret gennemsnitspris

2,67

kr.

pr. kWh

0 kr./md. i abonnement

Abonnement
0 kr.
/md.

3.9/5

Estimeret gennemsnitspris

2,67

kr.

pr. kWh

39 kr./md. i abonnement

Abonnement
39 kr.
/md.

3.2/5

Estimeret gennemsnitspris

2,85

kr.

pr. kWh

19 kr./md. i abonnement

Abonnement
19 kr.
/md.

3.8/5

Estimeret gennemsnitspris

2,69

kr.

pr. kWh

29 kr./md. i abonnement

Abonnement
29 kr.
/md.

Hvem leverer strøm i København?

For at kunne besvare dette spørgsmål, er det vigtigt at forstår forskellen på et elselskab og et netselskab. 

Elselskabet sørger for at handle strømmen ind, så du får den leveret til en fornuftig pris. Det er elselskabet, som du laver en aftale med, når du skal have el til din adresse. Du kan helt frit vælge imellem de mange elselskaber, og om du vælger det ene eller andet selskab, har ikke nogen indflydelse på strømmen, der kommer ud af dine kontakter, men til gengæld kan det have stor betydning for din regning.

Netselskabet er ansvarlig for at levere strømmen til din bolig. Det er netselskabet, som ejer ledningerne, og det er deres ansvar, at strømmen kommer problemfrit fra energikilden til din adresse. Modsat med elselskaber, har du ikke mulighed for selv at vælge dit netselskab. 

I København er netselskabet Radius.

Hvilket elselskab i København er bedst?

Hvis blot du vælger ét af elselskaberne på vores liste ovenfor, kan du være temmelig sikker på, at du ikke bliver skuffet. Samtlige af disse er nemlig rigtigt fine, og vil passer godt til de fleste forbrug og behov. 

Det kan være svært at komme med et endegyldigt svar på, hvilket elselskab i København, som gør det  særligt godt, for kriterierne for en god bedømmelse vil variere fra person til person. For nogen er prisen det absolut vigtigste, imens det for andre er elselskabets grønne profil, kunderservice eller noget tredje, som er afgørende.

De fem vigtigste kriterier, som du bør vælge elselskab ud fra

Der er mange elselskaber i København, og selvom det er rart, at der er noget at vælge imellem, kan det også gøre det endnu sværere at tage den endelige beslutning, når det bugner med fine tilbud.

For at gøre det nemmere for dig at vælge det helt rette elselskab i København til dine behov, anbefaler vi, at du vælger et elselskab med afsæt i følgende fem kriterier:

1. Grøn eller sort strøm

Langt de fleste elselskaber tilbyder i dag deres kunder grøn strøm, som stammer fra grønne energikilder. Det er dog stadig muligt at få elprodukter, hvor der ikke er nogen garantier for klimavenlig strøm. Der er ikke umiddelbart nogen nævneværdige fordele ved ikke at vælge grøn strøm, for som regel koster den klimavenlig løsning det samme som alternativet. 

Derfor anbefaler vi naturligvis, at du vælger grøn strøm, men i sidste ende er det naturligvis op til dig, om det er vigtigt eller ikke.

2. Kundeservice

Du får forhåbentligt aldrig behov for at komme i dialog med dit elselskab, men hvis der skulle opstå komplikationer, er et rart at vide, at det er relativt nemt at få kontakt med kundeservice. 

Det er langt fra tilfældet hos alle selskaber, kan vi afsløre. Dels kan åbningstiderne – og dermed det tidsrum, du kan komme igennem til en medarbejder – være utroligt korte, hvilket øger risikoen for telefonkø, hvis der er mange kunder i butikken.

Derudover er det langt fra alle elselskaber, som formår at yde kompetent kundeservice til de kunder, som kontakter dem. Det har vi selv erfaret, efter vi har anmeldt stort set samtlige elselskaber i Danmark, og blandt andet kigget på deres ry på Trustpilot, hvor det ofte er netop kundeservice, som får ros eller hård kritik. 

Vores anbefaling er derfor, at du overvejer, hvor vigtigt det er for dig, at du kan komme let igennem til dit elselskab. Hvis du ikke er begejstret for at sidde i telefonkø, bør du vælge et elselskab, som har lange åbningstider. 

3. Elselskabets ry

I vores gennemgang af de mange, mange elselskaber i landet, har vi erfaret, at det langt fra er alle, som har et fint ry hos forbrugerne. Faktisk har vi fundet selskaber, som bliver sablet ned af de mange utilfredse kunder, som er gået til tasterne for at forfatte en sur anmeldelse på Trustpilot. 

Vi har dog også, heldigvis, fundet mange eksempler på det modsatte, hvor elselskaber roses til skyerne af massevis af tilfredse kunder, som næsten ikke kan få armene ned i begejstring. 

Der er sjældent røg uden ild, så hvis der er mange utilfredse tilkendegivelser fra kunder, er der som oftest også en årsag til dette. Vores bedste tip er derfor, at du undersøger, hvad andre kunder siger om elselskabet, inden du tilmelder dig. 

Hvis du overvejer et bestemt selskab, kan du med fordel læse vores detaljerede og grundige anmeldelse af elselskabet, hvor vi gennemgår både kritik og ros fra kunderne.

I oversigten ovenfor finder du vores overordnede bedømmelse af de repræsenterede elselskaber. Denne bedømmelse tager blandt andet udgangspunkt i anmeldelser fra forbrugere. 

4. Ekstra goder

Der findes flere elselskaber, som gør en dyd ud af ikke blot at levere strøm til deres kunder, men som også smider ekstra goder oveni hatten. Disse goder, også kaldet for medlemsfordele, kan være rabat på forsikringer, rabat i butikker, muligheden for at deltage i konkurrencer, og sågar gratis energitjek af dit hjem. 

5. Prisen

Der er ingen skam i at bruge pengepungen som kompas, når man skal vælge et elselskab. Der kan, hvis du vælger det rette elselskab og den rette aftale, være mange penge at spare på elregningen årligt.

Er prisen vigtig for dig, kan du se vores oversigt over de billigste elselskaber ved at trykke på knappen nedenfor.

Når vi anmelder og bedømmer et elselskab, modtager elselskabet én samlet karakter, hvor skalaen går fra 0 til 5. Den samlede karakter er et gennemsnit af fem individuelle karakter, der gives inden for følgende parametre: 

  • Miljøvenlighed
  • Kundeservice
  • Ry blandt forbrugerne
  • Medlemsfordele
  • Pris.

I det følgende gennemgår vi de fem parametre og redegør for, hvilke forhold vi lægger vægt på inden for disse.

 Miljøvenlighed

For at et elselskab kan få en god karakter inden for parameteret ‘miljøvenlighed’, skal elselskabet yde et fornuftigt bidrag til den grønne omstilling samt besidde en grøn profil.

Først og fremmest kigger vi på, om et elselskab køber grønne certifikater. Gør elselskabet dette, trækker det naturligvis op i vores bedømmelse.

Dernæst kigger vi på, om elselskabet har iværksat en række grønne initiativer. Det kunne eksempelvis være at bidrage økonomisk til bevarelse eller udvidelse af skovområder eller at støtte andre klimaforbedrende aktiviteter.

Kundeservice

Når vi skal vurdere, hvorvidt et elselskab leverer kundeservice på et højt niveau eller ej, kigger vi først og fremmest på, hvordan elselskabets kundeservice-afdeling er beskrevet af nuværende og tidligere forbrugere på forskellige anmeldelsesportaler såsom Trustpilot.

Hvis et elselskabs kundeservice-personale af adskillige forbrugere fremhæves som værende hjælpsomt, vidende og lignende, er chancen for en god karakter naturligvis rigtig god.

Er det modsatte derimod tilfældet – altså hvis elselskabets kundeservice-personale får meget kritik fra tidligere og nuværende forbrugere – får elselskabet sandsynligvis en mindre god karakter.

Ud over at orientere os dybdegående i forbrugeranmeldelser kigger vi også på, hvor dygtigt et elselskab er til at vejlede nuværende og potentielle forbrugere på elselskabets egen hjemmeside. I den henseende kigger vi blandt andet på, om elselskabet byder på en FAQ-sektion og i så fald, hvor udtømmende og grundig denne sektion er.

Sidst, men ikke mindst vurderer vi graden af tilgængelighed for kundeservice-afdelingen.

Her kigger vi blandt andet på, hvornår kundeservice-afdelingen kan træffes samt hvordan. Er det kun muligt at komme i kontakt med kundeservice via mail, eller kan det også lade sig gøre at træffe kundeservice-afdelingen telefonisk eksempelvis? Ikke overraskende giver det naturligvis flest plusser i vores bog, hvis graden af tilgængelighed er høj.

Ry blandt forbrugerne

Når vi skal vurdere et elselskabs ry blandt forbrugerne, kigger vi på elselskabets Trustpilot-konto og adopterer delvist den karakter, som elselskabet har fået her. Dog runder vi op til nærmeste halve eller hele.

Det vil sige, at hvis et elselskab har opnået en samlet karakter på 4,1 på Trustpilot, får elselskabet 4 i karakter hos os, når det kommer til parameteret ‘ry blandt forbrugerne’.

Medlemsfordele

For nogle elselskaber gælder det, at disse byder på medlemsfordele ud over det sædvanlige. Eksempler på sådanne fordele kunne være rabataftaler til et utal af forretninger eller muligheden for at få fribilletter til sportsarrangementer.

Skal et elselskab opnå en god karakter inden for kriteriet ‘medlemsfordele’, er det derfor centralt, at elselskabet forkæler sine kunder med en række fordele, som kunderne ikke vil kunne finde hos samtlige andre elselskaber.

Dette betyder med andre ord, at fornuftige priser, adgang til en oversigt over ens forbrug samt muligheden for at få hjælp af et kompetent kundeservice-personale ikke er nok i sig selv til at score højt inden for dette parameter. Rigtig mange elselskaber byder nemlig på disse særtræk, hvorfor vi ikke anser disse som særlige medlemsfordele.

Pris

Skal et elselskab opnå en god karakter inden parameteret ‘pris’, skal elselskabet – ikke så overraskende – byde på økonomisk gunstige vilkår for sine kunder.

Her kigger vi særligt på, om elselskabet opererer med et spottillæg og i så fald, hvor højt dette er.

Ligeledes kigger vi på, om elselskabet opererer med nogen abonnement-sats og i så fald, hvor høj denne er.

Mange elselskaber opererer med flere strømpakker, og de prisestimater, vi viser, tager altid udgangspunkt i de billigste strømpakker fra de enkelte elselskaber.

Derudover er det vigtigt at bemærke, at eventuelle besparelser via introtilbud ikke medregnes i vores prisestimater. 

Hos Eltjek24.dk er vi yderst stolte over vores indsats, når det kommer til at levere retvisende prisestimater.

Stoltheden bunder blandt andet i, at vi har udviklet en avanceret beregner til formålet, og at vi med jævne mellemrum aktivt er ude at indhente oplysninger om elselskabernes spottillæg og lignende. Forhold, som elselskaberne ikke nødvendigvis oplyser om på deres hjemmesider.

Hvor om alting er, kommer vi dog ikke uden om, at det, vi leverer, er estimater, hvorfor de priser, du finder på siden her, skal anses som vejledende. 

I det følgende gennemgår vi de primære årsager hertil.

  1. Prisestimaterne (gælder kun for de elaftaler, hvor prisen er variabel) beregnes blandt andet med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne.

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh

    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil altid være en risiko for, at vi en sjælden glipper en eller flere justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.


Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms).

Vi skal have indsigt i dit forbrug for at udregne så præcise prisestimater som muligt.

Ligeledes er indsigt i dit forbrug vigtigt for, at vi kan vise dig så billige strømpakker som muligt. Elselskabernes strømpakker er nemlig strikket sammen på en sådan måde, at dit forbrug har stor indflydelse på, hvilke strømpakker der økonomisk set er mest attraktive for dig.

Kender du ikke dit årlige forbrug, klikker du blot nej, hvorefter du – med afsæt i antallet af personer i din bolig – får mulighed for at angive et forbrugsestimat.

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing.

Med andre ord betyder det, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende tilmelder sig et af de elselskaber eller en af de ladeløsningsudbydere, vi fremhæver.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at nævne, at vi altid vurderer og anmelder et elselskab, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde. Ligeledes bør det bemærkes, at vi promoverer en del elselskaber samt ladeløsningsudbydere, som vi endnu ikke har kommercielle aftaler med, fordi vi mener, at det er i forbrugerens interesse, at denne præsenteres for disse elselskaber samt ladeløsninger.

Ydermere er det værd at nævne, at en række af de elselskaber/ladeløsningsudbydere, vi rent faktisk har kommercielle aftaler med, ikke optræder på vores oversigter over de bedste, billigste eller grønneste elselskaber, da vi ikke mener, at de pågældende elselskaber gør det tilstrækkeligt godt inden for de parametre, vi bedømmer med afsæt i. 

Sagt på en anden måde: Bare fordi et elselskab eller en ladeløsningsudbyder har et affiliate-program, er dette ikke ensbetydende med, at elselskabet/ladeløsningsudbyderen automatisk er sikret promovering hos os.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos Eltjek24.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor du herunder kan læse, hvilke elselskaber samt ladeløsningsudbydere som vi p.t. har kommercielle aftaler med: 

NRGi, AURA, Nettopower, Energi+, SEF Energi, Modstrøm, OK, Vest Energi, Norlys, Gasel, Kärnful Energi, Velkommen, EnergiFyn, b.energy, Energidrift, Greenbow, go’energi, GNP Energy, Budget Energi, LOAD, Zapp Mobility, Power Fuel, Wattoo, El & VVS, Proshop og iWatt.

Vigtigt angående priser!

Priserne, der opdateres i begyndelsen af hver måned, skal anses som vejledende af flere årsager:

  1. De beregnes med afsæt i sidste måneds gennemsnitspris for ren strøm. Her bruger vi Nord Pool som kilde.

  2. Der findes forskellige elnetområder i Danmark, og priserne for transport af el varierer disse områder imellem. I vores prisestimater har vi regnet med gennemsnitspriserne for transport i henholdsvis Aarhus (KONSTANT) for vest-priserne og København (Radius) for øst-priserne. 

    Selvom priserne for transport af el varierer fra område til område, påvirker denne variation ikke prisdifferencerne de forskellige elselskaber imellem. Det forholder sig nemlig sådan, at det beløb, du skal betale i transport-udgift, altid vil være betinget af det område, du bor i, og ikke af det elselskab, du har valgt. Med andre ord betyder det, at eksempelvis Norlys- og Nettopower-kunder vil betale det samme i transport-udgifter, hvis de bor i det samme område.

  3. Fra tid til anden foretager elselskaberne justeringer, hvad angår deres abonnement-satser og/eller deres tillægspris pr. kWh.


    Vi gør alt, hvad vi kan for at fange disse justeringer, men der vil være en risiko for, at vi sommetider glipper en eller flere af disse justeringer. Hvis du mistænker, at vi oplyser en misvisende abonnement-sats eller regner med en forkert strømtillægssats, så hiv hellere end gerne fat i os på info@eltjek24.dk, så dykker vi ned i, hvorvidt din mistanke er begrundet eller ej.

At sammenligne elpriser er virkelig ikke nogen let opgave, da det er et ekstremt uigennemskueligt og mudret felt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige elselskaber oplyser om deres egne priser.

Nogle elselskaber opererer med stor gennemsigtighed og oplyser om alt fra strømtillæg, afgifter, den rene strømpris og så videre, mens andre udelukkende oplyser sidste måneds gennemsnitlige rene strømpris.

I vores kWh-prisestimater har vi medregnet samtlige omkostninger med undtagelse af abonnement-satsen. En sats, som vi naturligvis også oplyser om, men selvstændigt og altså ikke som en del af den estimerede kWh-sats. 
 

Vores beregningsmodel

Med henblik på at levere et så retvisende sammenligningsgrundlag som overhovedet muligt har vi kreeret vores egen beregningsmodel til at kortlægge de gennemsnitlige kWh-satser for de enkelte elselskaber.

Herunder følger den formel, som vores beregningsmodel benytter sig af:

(strømtillæg + den rene strømpris (et gennemsnit for seneste måned) + transportudgifter (et gennemsnit) + eltariffer + elafgift) x 1,25 (moms)